Gå til innhold

Normalt at 4-5 åringer somler så voldsomt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på 4,5 år som somler veldig når vi skal gjøre noe. Han bruker laang tid på å kle på seg, pusse tenner, gå på do, komme seg ut av barnehagen ved henting. Enten blir han distrahert av noe (går for eksmepel inn i skapet og holder på med ting under påkledning/tannpuss), eller så gjør han bare ting veldig sakte. Har liksom all verdens med tid. 

Lurer på om dette er en greie i forhold til alder? Han kan bruke 10 minutter på å bare kle av seg og inn i dusjen. Ikke fordi han ikke vil dusje, bare fordi han er så innmari treig…

Anonymkode: a1969...152

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Yep 

Anonymkode: 1eb19...62f

• Liker 1
Skrevet

Normalt ja

Anonymkode: 54333...edc

Skrevet

Helt normalt. 

Anonymkode: ed6b7...52b

Skrevet (endret)

De somler mye mer enn f.eks voksne.

Endret av MortenMunkholm
Skrevet

Hva gjør man? Eller, ER det i det hele tatt noe å gjøre? Må man bare bite tenna sammen?

Og hvorfor er det sånn?

Et godt eksempel er når jeg henter i barnehage og vi omsider kommer oss ut i garderoben, da går han rundt i sin egen verden og somler lenge med sitt, før det i det hele tatt går an å få på han ytterklærne.

Skrevet

Kjenner til det her ja. Barnet skal kle på seg, men sitter bare og drar handa sakte frem og tilbake over gulvet eller noe annet helt meningsløst og treigt. Regner med det går seg til etterhvert som alt annet.

Anonymkode: 0bda7...232

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Kjenner til det her ja. Barnet skal kle på seg, men sitter bare og drar handa sakte frem og tilbake over gulvet eller noe annet helt meningsløst og treigt. Regner med det går seg til etterhvert som alt annet.

Anonymkode: 0bda7...232

Akkurat det samme her. Myyye fikling med ting 😅 

Skrevet

Jeg opplever at det er forskjell på folk. Noen er den typen menneske, og det gjelder også som barn. Noen av våre niese var sånn som små, og de er fremdeles sånn som ungdommer. Vår yngste er litt sånn, men ikke helt på deres nivå. Våre to eldste var ikke sånn. Jeg har dessverre ikke tips.

Anonymkode: 24257...b11

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva gjør man? Eller, ER det i det hele tatt noe å gjøre? Må man bare bite tenna sammen?

Og hvorfor er det sånn?

Et godt eksempel er når jeg henter i barnehage og vi omsider kommer oss ut i garderoben, da går han rundt i sin egen verden og somler lenge med sitt, før det i det hele tatt går an å få på han ytterklærne.

Etter min erfaring er det eneste som hjelper er å være tett på, holde på oppmerksomheten til barnet og minne på hva som er neste steg. Aller mest effektivt er det om du klarer komme opp med en lek som baserer seg på å være rask. For de kan utførelsen, men trenger hjelp til å holde fokus.

• Nyttig 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Er vel normalt for barn generelt 😅

Skrevet

Det er helt normalt. Barn i så ung lader, har ikke konsept om tid. De skjønner ikke dette med "skynde seg". 

Det vi gjør, er å holde oppmerksomheten. Vi kan ikke bare si "gå ned i gangen og kle på deg, så kommer jeg når jeg har vært på do". Vi må stå og minne på og hanke inn oppmerksomheten etter hvert plagg. 

Det kunne kanskje hjulpet med en avksygningsliste, som var litt gøy, av typen hvor du flytter en figur for hver ting du gjør. "TA på jakke", "Ta på sko"; etc, men jeg har liten tro på det til min unge. 

Anonymkode: e4659...293

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt normalt. Barn i så ung lader, har ikke konsept om tid. De skjønner ikke dette med "skynde seg". 

Det vi gjør, er å holde oppmerksomheten. Vi kan ikke bare si "gå ned i gangen og kle på deg, så kommer jeg når jeg har vært på do". Vi må stå og minne på og hanke inn oppmerksomheten etter hvert plagg. 

Det kunne kanskje hjulpet med en avksygningsliste, som var litt gøy, av typen hvor du flytter en figur for hver ting du gjør. "TA på jakke", "Ta på sko"; etc, men jeg har liten tro på det til min unge. 

Anonymkode: e4659...293

Huff, jeg føler nesten at masing gjør det verre. Da skal han liksom somle enda mer. Førstemann osv funker noen ganger, men ofte tar det tid, altså.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har et barn på 4,5 år som somler veldig når vi skal gjøre noe. Han bruker laang tid på å kle på seg, pusse tenner, gå på do, komme seg ut av barnehagen ved henting. Enten blir han distrahert av noe (går for eksmepel inn i skapet og holder på med ting under påkledning/tannpuss), eller så gjør han bare ting veldig sakte. Har liksom all verdens med tid. 

Lurer på om dette er en greie i forhold til alder? Han kan bruke 10 minutter på å bare kle av seg og inn i dusjen. Ikke fordi han ikke vil dusje, bare fordi han er så innmari treig…

øh, 100% normalt. Og om han er 4 år og pusser tenner og dusjer helt selv, så halleluja (unntatt at de skal ha hjelp med tannpuss til de er 12 år...ikke la en 4-åring bare pusse selv...), uansett hvor lang tid han bruker? Sett deg ned og gjør noe annet? Jeg har måttet hjelpe mine endel fortsatt som 4-åringer, men de har hatt langt hår til rumpa å vaske i dusjen osv, kanskje lettere for korthåra gutter å ordne seg selv :) 

Syns det høres ut som du har et flott og meget selvstendig barn her, og da må han vel få ta tiden han trenger på dette. Syns 10 minutter å kle av er helt i orden så lenge han ordner det selv :) Du må vel ikke stå å se på i 10 minutter? HEr er det litt sånn, de må gjerne ta sin tid, men da gjør jo jeg noe annet imens. Vil de at jeg skal "vente på dem" så må de være kjappe. Det vet de. Så det bytter litt på hva de vil rett og slett. Men absolutt fullstendig normalt, ble ikke bedre når eldste ble 6 år for å si det sånn, for da forsvant all lysten til å gjøre noe selv i det hele tatt en periode 😛 Da savnet jeg 4-åringen som hadde masse motivasjon til å klare seg selv.

Anonymkode: a790f...02d

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor må alt med barn gå så veldig fort, kan de ikke aldri få lov til å gjøre noe i et annet tempo enn det som er akseptert av foreldre - som er vant til at alt skal gjøres etter klokken.

Noen ganger bare la ting da tid om barna ser ut til å trives.  Planlegg bedre noen ganger og påbegynn tidligere. 

Noen barn sliter med å følge en tråd - og i barnehagen ungene gikk på hadde de ulike plakater som viste rekkefølgen på hva som skulle kles på eller hvordan de skulle spise og rydde etter seg ved matbordet ++.  Sånne bilder kan man lett ha hjemme også.   Det er mye som foregår i hodet til barn samtidig som de skal håndtere masse beskjeder fra oss voksne.  Bare tenk tilbake selv når du var gravid eller ammet  ? Klarte du å gjøre alt like fort og vanlig som du ellers gjør ? Eller var det litt hormoner f.eks som gjorde at du ikke var mottakelig for alt ???  Sånn er det også i flere perioder i barns liv...  Først når de er mindre og så ikke minst når de kommer i puberteten. Så hvorfor skal vi forvente at barn bare mestrer alt når vi voksne i høy grad har perioder vi ikke mestrer alt. 

Anonymkode: 5aeac...239

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

øh, 100% normalt. Og om han er 4 år og pusser tenner og dusjer helt selv, så halleluja (unntatt at de skal ha hjelp med tannpuss til de er 12 år...ikke la en 4-åring bare pusse selv...), uansett hvor lang tid han bruker? Sett deg ned og gjør noe annet? Jeg har måttet hjelpe mine endel fortsatt som 4-åringer, men de har hatt langt hår til rumpa å vaske i dusjen osv, kanskje lettere for korthåra gutter å ordne seg selv :) 

Syns det høres ut som du har et flott og meget selvstendig barn her, og da må han vel få ta tiden han trenger på dette. Syns 10 minutter å kle av er helt i orden så lenge han ordner det selv :) Du må vel ikke stå å se på i 10 minutter? HEr er det litt sånn, de må gjerne ta sin tid, men da gjør jo jeg noe annet imens. Vil de at jeg skal "vente på dem" så må de være kjappe. Det vet de. Så det bytter litt på hva de vil rett og slett. Men absolutt fullstendig normalt, ble ikke bedre når eldste ble 6 år for å si det sånn, for da forsvant all lysten til å gjøre noe selv i det hele tatt en periode 😛 Da savnet jeg 4-åringen som hadde masse motivasjon til å klare seg selv.

Anonymkode: a790f...02d

Hehe, han dusjer ikke og pusser tenner selv, nei. Kler av og på seg selv eneste. Jeg hjelper han å vaske håret osv. Går jeg mens han holder på, blir det gjerne så han begynner med noe annet. Går inn på rommet sitt osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor må alt med barn gå så veldig fort, kan de ikke aldri få lov til å gjøre noe i et annet tempo enn det som er akseptert av foreldre - som er vant til at alt skal gjøres etter klokken.

Noen ganger bare la ting da tid om barna ser ut til å trives.  Planlegg bedre noen ganger og påbegynn tidligere. 

Noen barn sliter med å følge en tråd - og i barnehagen ungene gikk på hadde de ulike plakater som viste rekkefølgen på hva som skulle kles på eller hvordan de skulle spise og rydde etter seg ved matbordet ++.  Sånne bilder kan man lett ha hjemme også.   Det er mye som foregår i hodet til barn samtidig som de skal håndtere masse beskjeder fra oss voksne.  Bare tenk tilbake selv når du var gravid eller ammet  ? Klarte du å gjøre alt like fort og vanlig som du ellers gjør ? Eller var det litt hormoner f.eks som gjorde at du ikke var mottakelig for alt ???  Sånn er det også i flere perioder i barns liv...  Først når de er mindre og så ikke minst når de kommer i puberteten. Så hvorfor skal vi forvente at barn bare mestrer alt når vi voksne i høy grad har perioder vi ikke mestrer alt. 

Anonymkode: 5aeac...239

Jeg mener ikke at alt må gå så fort hele tiden, nei. Men ALT tar veldig lang tid, og da blir man fort litt utålmodig om man skal rekke andre ting. Bare en håndvask kan ta 10 minutter, fordi han begynner å sulle med andre ting. Å få han med ut av garderobene i bhg, kan gjerne ta 15 minutter, fordi han er så innmari treg.

Skrevet (endret)

Vi bruker ofte nedtelling eller tidtaking som motivasjon på vår 5 åring som forøvrig er helt lik. Type "Skal vi se hvor raskt du klarer å kle på deg" og så tar vi tiden og blir alltid Veldig imponert over hvor rask han er og skryter til den andre forelderen hvis den er der om at han bare brukte så og så mange sekunder. Kan også bruke det å skulle "overraske" den andre forelderen med at han er ferdig med å ta på pysj feks. 

Endret av Lindsay Bluth
Skrevet

Begynn å planlegg alt 15 min før du treng, minst 👍 så går det seg til :) heilt likt her men blir bedre og bedre etter eg justere tida mi så eg slipper å stresse. Eldste er 5,5 år, og har vi alt for god tid er han super rask medan har vi dårleg tid så kjem vi garantert seint 🙈 men barn merker stemninga vår svært lett og kan ta den litt til seg. Er du stressa kan han bli uroleg innvendig og ha enda større problem med å holde fokus!

Så ha god tid og hjelp med fokuset, delta i den surrete praten som foregår mens han går rundt i ring og fikler med alt og vær avslappa og engasjert, så minner du han berre på neste steg inn i mellom med ein blid og lett tone 😊

Einaste som har fungert her, har ein på 3 år som er heilt lik, så her har eg alarm på 30 min før vi må køyre til barnehagen for eksempel, dei veit at når den ringer skal vi finne jakke og sko. Nokre dagar tar det 5 min, andre dagar 40 (om dei ikkje har spist opp frukosten enda feks pga sulling) :)

Anonymkode: 84aef...44b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...