Gå til innhold

Rentebeslutning i morgen (19.01.23)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tja, hva skjer denne gangen da tro? På stedet hvil eller….ned? Var selvfølgelig opp jeg mente 😛 ka døkk tru? Tipper på stedet hvil eller en kvarting opp. Den står stille nå så øker de med 0.25 neste gang er mitt ville forslag.

Anonymkode: c30d4...cb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det kommer til å skje noe. 

Anonymkode: 087bc...f0c

• Liker 3
Skrevet

På stedet hvil

Skrevet

Kan bare øke for min del. Er gjeldsfri. 

• Liker 1
Skrevet

Det må mer opp om vi skal få bukt med inflasjonen. 

Anonymkode: 30c4b...5ce

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ifjor spådde de vel 10 renteøkning fremt il 2024, så jeg er 100% sikker på at det blir renteøkninger. Vi kan ikke fortsette med de sinnsykt lave renten vi har hatt i så mange år. Vi merker forskjell på hvor mye vi betaler på lånet nå, vi har mindre å rutte med. Men jeg vet bedre enn å kun se alt fra et maur perspektiv. Renten må opp et par hakk til. 

Anonymkode: e59eb...f4a

• Liker 1
Skrevet

Virker som mange tror renta skal nedover igjen snart. Er ikke det utrolig rart?

Renta er lav nå, og den skal bare en vei, og det er oppover. Nå som man har sett og forstått konsekvensene av lav rente så blir det nok maaange år til renta blir lav igjen.

Anonymkode: d0c83...7c8

• Liker 2
Skrevet

Tror 0,25 opp. Tror vi skal opp minst 1 prosent i år. 

Anonymkode: b8218...8e7

• Liker 1
Skrevet

Akkurat hva som skjer i morgen er jo ikke det viktige. Det er hvor lenge renten skal heves og hvor lenge den skal holdes restriktiv som er viktig. Det kan være sannsynlig at NB ønsker å holde den uendret frem til neste heving for å se an hvor stor effekt hengningene så langt forårsaket.

At den skal videre opp er det vel ytterst få som bestrider. Forrige inflasjonstall viser jo at kjerneinflasjonen fortsatt er stigende, og at KPI-JAE kom inn høyere enn hva som ble langt til grunn ved desember rente-banen. 

Empirisk økonomisk forskningen viser at 1 prosentpoeng renteheving reduserer inflasjonen 0.5 prosentpoeng etter 1 - 2 år. Så å få ned KPI-JAE fra 5.8% ned til 2% er ikke noe som er gjort over natten akkurat med mindre man introduserer rentehevinger på mellom 200 og 300 basispoeng av gangen.

Basert på den enkle modellen så gjenstår det 760 basis-poeng før inflasjonen er ned på planlagt nivå.

Det er som med korona-viruset. Folk er optimistiske og forventer en "kjapp fiks", mens realiteten er at dette kommer til å ta noen år.

Men for å svare på spørsmålet så forventer Norske økonomer ingen heving og flertallet utenlandske økonomer forventer 25 basispoeng heving. Rentedifferansen begynner å bli et problem nå, så spørs om NB tørr å la den stå uendret. Vi får se.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Tror den er 5 til året er omme. 

Anonymkode: 937ad...21e

• Liker 1
Skrevet
avsbdnf skrev (1 time siden):

Basert på den enkle modellen så gjenstår det 760 basis-poeng før inflasjonen er ned på planlagt nivå.

Kan du forklare hva det menes her? For e enkel sjel? Hvor mye er en renteheving i basispoeng? Noe forvirret. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Virker som mange tror renta skal nedover igjen snart. Er ikke det utrolig rart?

Renta er lav nå, og den skal bare en vei, og det er oppover. Nå som man har sett og forstått konsekvensene av lav rente så blir det nok maaange år til renta blir lav igjen.

Folk glemmer fort. Da renten ble satt ned til 0, var det mange som fikk bedre råd og følte seg «rikere», selv om de var like «fattige». De la seg til et høyere forbruk, og tror tydeligvis nå at det er normalen. 

Jeg håpet den blir satt opp. Vi må få roet inflasjonen (- + folk trenger tydeligvis dårligere råd for å skjønne alvoret, før de booker en altfor dyr sommerferie mens de fortsatt tror at de er «rikere» enn de er.)

Anonymkode: dba29...a3c

Gjest Inkognitoher
Skrevet

Renta går opp med en kvarting i morgen. Deretter blir den liggende i ro. Glad jeg bandt renta på behagelige 2,5 % på lånet mitt for ni måneder siden. Dessverre bandt jeg bare for tre år

Gjest Adobyen
Skrevet

Jeg regner med 0,25 opp, og mer vil komme,  men synes godt at vi kan få en liten pause i økningene nå. Det har vært mye utgiftsøkning nå siden siste lønns- og trygdeoppgjør, og en stund til neste.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan du forklare hva det menes her? For e enkel sjel? Hvor mye er en renteheving i basispoeng? Noe forvirret. 

0.01 prosentpoeng er et basispunkt. Økes renta med 0.25 prosentpoeng så er det altså 25 basispunkter

Anonymkode: c30d4...cb7

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har man en rente på 4% og hever den med 50 basispoeng så havner den på 4.5%.

100 basispoeng tilsvarer 1 prosentpoeng.

NB hevet renten med 25 basispoeng ved forrige heving. Fra 2.5% til 2.75%.

Endret av avsbdnf
Skrevet

VG nå:

Norges Bank setter ikke opp renten

• Liker 5
Skrevet

Jeg håpet at renten skal stige. Inflasjonen er ikke på vei ned akkurat og jeg har penger på bok. Jeg har planer å kjøpe en båt og prisene er fremdeles helt hinsides etter pandemien.

Anonymkode: 2de56...3a1

Skrevet
Million skrev (21 minutter siden):

VG nå:

Norges Bank setter ikke opp renten

Tror ikke det var så lurt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...