Gå til innhold

Hvordan rense oppvaskmaskinen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig dumt spørsmål.. Men jeg har hatt en oppvaskmaskin en stund nå, og skjønner ikke hvordan man renser den. Jeg har selvfølgelig tatt ut filteret innimellom og kjørt maskinrens, men ikke brukt f.eks salt.

I det siste har jeg sett at ting ikke blir rent etter vask. Og tok en nærmere titt inni maskinen. Filteret ser rent ut, men den beholderen hvor man skal legge oppi salt, er full av vann, selv om det er skrukork der, som aldri har vært åpnet.

Hvordan tømmer jeg saltbeholderen for vann? Og hva er ellers korrekt måte å rense maskinen på, slik at jeg igjen kan få ren oppvask? Har en eldre Logik-maskin, if it matters.

Anonymkode: c5cee...b6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Saltbeholder? Rense med salt? Forvirret her. Bodd får meg selv og alltid vært nøye med og rense men nå skjønner jeg ikke noen ting 😂 jeg renser filteret og sluk 2-3 dager i uken og bruker rensetablett etter behov. 

Anonymkode: b22ae...f27

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Saltbeholder? Rense med salt? Forvirret her. Bodd får meg selv og alltid vært nøye med og rense men nå skjønner jeg ikke noen ting 😂 jeg renser filteret og sluk 2-3 dager i uken og bruker rensetablett etter behov. 

Jeg begynte å se på YouTube om hvordan man skulle rense, og fikk inntrykk av at det var viktig å bruke en slags type salt?😅 Det står til og med "salt" på skrukorken inni maskinen.

Filteret er ikke skittent overhodet, selv om jeg har vært dårlig på å rense det og maskinen generelt. Men rensetablett er kun for å rense maskinen? Du mener ikke sånn vanlig oppvasktablett?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg begynte å se på YouTube om hvordan man skulle rense, og fikk inntrykk av at det var viktig å bruke en slags type salt?😅 Det står til og med "salt" på skrukorken inni maskinen.

Filteret er ikke skittent overhodet, selv om jeg har vært dårlig på å rense det og maskinen generelt. Men rensetablett er kun for å rense maskinen? Du mener ikke sånn vanlig oppvasktablett?

Herregud at jeg ikke vist det! Sjekka maskinen er ikke noe til salt på min en gang 😮 eldre maskin da så sikkert derfor. Rensetabletten er får å rense maskinen og den renser alt som er. Den jeg bruker kan jeg bruke når jeg vasker også , men pleier å ha på varmest å lengst program så bare gryter og ildfasteformer jeg har i da 😊skal søke på det saltgreiene selv , må jo finne ut av det 😂

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjører rensetablett en gang i måneden. Da tar jeg ut filteret og renser det, armene for å sjekke at det ikke sitter noe smårusk der vannet kommer ut, fyller på salt og glansemiddel. Dette gjør jeg før jeg kjører med rensetablett.

Det lyser på displayet når det er tomt for salt og glansemiddel, og hos oss går det ca 1 måned mellom hver gang det lyser der.

Det hender selvfølgelig at jeg må rense filteret innimellom kjør av renseprogrammet.

Salt til oppvaskmaskinen står sammen med oppvasktabletter i butikken her.

Anonymkode: eaeb4...460

Skrevet

Hei!

Trodde først dette var mitt innlegg, da jeg har hatt samme problemet. Maskinene er ikke laget i Norge, og vi trenger sjeldent salt i oppvaskmaskinen vår her, men det trengs jo i mange andre land. Du kan gå inn på kommunen sin hjemmeside og sjekke om dere har «hardt» vann og om det er mye kalk i vannet, bare da er det nødvendig med salt. 

Tror det er meningen at det skal være vann i den beholderen.

Har ikke selv funnet ut helt ennå hvordan vi skal få bedre vask i maskinen, da jeg også har renset vår flere ganger.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...