Gå til innhold

Når ta med barn til lege eller legevakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og eks har en sønn på 4 år, blir 5 i April. Barnet bor fast hos meg og far har samvær annenhver helg på dagtid og noen ukedager. Overnatting har ikke skjedd da far ikke ønsker dette pga han ikke rekker å levere eller hente i bhg før den begynner eller stenger. Barnet hentes og leveres hos meg hver gang.

Barnet er en del syk og vil bare være hjemme med meg da. Bf krever st jeg tar med barnet til lege eller legevakt bare for omgangssyke, forkjølet og andre småting. Han mener jeg saboterer de gangene dette skjer de dagene han skal ha samvær. Barnet er jo stort nok til å kunne bekrefte selv at det har vært dårlig.

Jeg synes det er bortkastet å bruke lege eller legevakt bare for å få det bekreftet av helsepersonell at han er syk. Det nytter ikke for meg å si at det ikke er nødvendig med legetilsyn pga det jeg har nevnt.

Hva skal jeg svare han for å få en slutt på dette «kravet» hans? Jeg er bare så sliten av dette maset.

Jeg har ett nytt barn som begynte i bhg i høst og det er vel hun som drar med seg en del hjem fra bhg og sikkert han også. Jeg føler det har vært noe nesten hver uke siden August.

Anonymkode: d3646...4a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far får ta med barnet til legen selv og få legeerklæring på at du ikke driver samværssabotasje. Makan til fyr.

Anonymkode: f6002...b77

• Liker 1
Skrevet

Han kan komme å følge barnet til lege selv

Skrevet

Da får han komme til deg å ta med barnet til lege, verre er det ikke. Da ser han kanskje at ungen er syk, også får han ta unødvendig bruk av ressurser på sin egen kappe.

Vil han ikke dette så blir det hans valg å ikke ta med barnet til lege, og dermed kan han ikke si noe på at du ikke gjør det. 

Anonymkode: b5674...d3c

• Liker 1
Skrevet

Hadde bare sluttet å diskutere det. Sett grenser. Informer om at barnet er sykt med det og det, og ikke gå inn i noen diskusjon. Det er som du sier ikke vanlig å oppsøke helsehjelp for vanlige barnesykdommer med unntak av høy vedvarende feber eller dårlig kontakt feks. Så det hadde jeg svart og ikke noe mer. 

Anonymkode: 65485...de2

Skrevet

Da får du be far ringe lege/legevakt selv å forklare barnets symptomer, og få avslag fra å få time. Jeg jobber selv på legekontor og legevakt, og «vanlige» sykdommer som omgangssyke og influensa har vi ikke kapasitet til å ta inn lengre (med noen forbehold selvsagt). Men da får hvertfall far høre at barnet er sykt og sannsynlig smittsomt, så får han selv vurdere om han er villig til å selv la seg smitte og evt smitte andre igjen.

Anonymkode: 10dba...c16

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Far får ta med barnet til legen selv og få legeerklæring på at du ikke driver samværssabotasje. Makan til fyr.

Anonymkode: f6002...b77

minister-mio skrev (1 minutt siden):

Han kan komme å følge barnet til lege selv

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da får han komme til deg å ta med barnet til lege, verre er det ikke. Da ser han kanskje at ungen er syk, også får han ta unødvendig bruk av ressurser på sin egen kappe.

Vil han ikke dette så blir det hans valg å ikke ta med barnet til lege, og dermed kan han ikke si noe på at du ikke gjør det. 

Anonymkode: b5674...d3c

Har foreslått dette flere ganger, men siden jeg mener barnet er sykt, så er det mitt ansvar. Helt ærlig så har han aldri vist interesse for å ta barnet med til lege da vi bodde sammen heller. Jeg tror ikke han vet hva legen til barnet heter engang og langt fra hvilket legesenter.

Før vi flyttet fra hverandre var barnet skikkelig dårlig og jeg ba han ringe og spørre om hastetime. Han ringte og kom tilbake og sa barnet ikke var pasient der. Da jeg spurte hvor han hadde ringt, så sa han «til legekontoret vel». Igjen måtte jeg spørre hvilket legekontor og det var der bf har fastlege. Barnet har fastlege ett annet sted i samme by. 
Jeg har bare å få barnet til lege eller få det friskt så fort som mulig.

Bf selv er jo syk og hjemme fra jobb bare han er litt støl etter trening. Han tar ikke noe ansvar.

Anonymkode: d3646...4a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...