Gå til innhold

Barnet er for liten, barnet er for stort.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting jeg har bitt meg merke i på dette forumet er at de som ber om hjelp/spør om råd ofte får én av to type svar, avhengig av barnets alder, fra det jeg vil kalle troll her på KG. 

Enten får de høre at "babyen din er alt for liten til å....(sovne selv, bli passet av andre, bli lagt av far, spise grøt, slutte å samsove, kutte på amming ++++). Eller så får de høre at "hvorfor i all verden har dere ikke tatt tak i dette før?" når de har utfordringer med feks at far skal legge, slutte å amme, få barnet over I egen seng, mor skal tilbake i jobb+++.

For eksempel når noen starter en tråd hvor de har utfordringer når mor har begynt i jobb og skal ha nattevakt og babyen ikke tar flaske eller far ikke får lagt babyen. Da får de ofte huden full fordi de ikke har begynt med tilvenning før. Ofte har de begynt tilvenning, men det tok lengre tid enn forventet.

Samme dama hadde sannsynligvis fått høre at babyen er for liten til å tilvennes/avvennes noe om hun hadde startet en tråd om de samme utfordringene noen måneder tidligere. "Om babyen kun vil legges av deg må du godta det, du er hovedomsorgspersonen, ikke far", "Jeg var ikke borte fra babyen mer enn noen timer før babyen var over ett år. Du har fått barn, da må du ta ansvar for det!".

Vet egentlig ikke hva jeg vil med  innlegget, bare poengtere dobbelmoralskheten i dette 🤔 Det er jommen ikke lett å være forelder, spesielt ikke her på KG.

Anonymkode: fdb70...ad2

• Liker 5
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke de samme folka som svarer begge deler. Hva får deg til å tro at alle på kg skulle ha samme mening? Det eneste dette er et tegn på er kg-syken "ts skal tas". 

Anonymkode: f7bcb...970

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke de samme folka som svarer begge deler. Hva får deg til å tro at alle på kg skulle ha samme mening? Det eneste dette er et tegn på er kg-syken "ts skal tas". 

Mente ikke at det var de samme folka, skjønner at du tolket innlegget sånn siden jeg skrev dobbeltmoralsk. Burde skrevet at man ikke vinne her på KG. Alt du gjør er uansett feil.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Mente ikke at det var de samme folka, skjønner at du tolket innlegget sånn siden jeg skrev dobbeltmoralsk. Burde skrevet at man ikke vinne her på KG. Alt du gjør er uansett feil.

Jepp. TS skal tas-syken

• Liker 1
Skrevet

Det vil alltid være forskjellige meninger om hva som er riktig å gjøre for barn, fordi barn og familier er forskjellige og de fleste tar utgangspunkt i egne erfaringer. Som forelder må man bare se an sine omstendigheter og følge de rådene man syns passer best for en selv og egen situasjon. Så lønner det seg alltid å være kildekritisk, kg er ikke akkurat den beste kilden for informasjon. 

Så tror jeg noen kan tolkes mer krasse enn de mener å være. De fleste tolker jeg som vanlige og ment i beste mening, mens andre kan fremstå unødvendig krasse og frekke. 

Anonymkode: 60fd6...653

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hva spiller det for rolle hva komplett ukjente folk mener om din unge / ditt liv egentlig ? Drit i anonyme folks meninger . Gjør det som passer deg og din familie best. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det vil alltid være forskjellige meninger om hva som er riktig å gjøre for barn, fordi barn og familier er forskjellige og de fleste tar utgangspunkt i egne erfaringer. Som forelder må man bare se an sine omstendigheter og følge de rådene man syns passer best for en selv og egen situasjon. Så lønner det seg alltid å være kildekritisk, kg er ikke akkurat den beste kilden for informasjon. 

Så tror jeg noen kan tolkes mer krasse enn de mener å være. De fleste tolker jeg som vanlige og ment i beste mening, mens andre kan fremstå unødvendig krasse og frekke. 

Anonymkode: 60fd6...653

Nå tenker jeg ikke på de som svarer på en ordentlig måte, men de som kritiserer ts uten å ha noen gode råd eller trøstende ord.

Selvsagt skal man være kildekritisk, men dessverre er det sånn at det er mye dårlig helsepersonell der ute så av og til er det bedre råd å få her. Vår helsesykepleier for eksempel kan ingenting annet enn det som allerede står på nett. Hun kommer med standardsvar som passer en standardunge, ikke vår med kolikk og melkeallergi. Jeg har fått bedre råd her på KG om melkeallergi enn jeg fikk på helsestasjonen (har selvsagt ikke gjort noe uten samråd med lege, men bare noe så enkelt som hvor lenge jeg måtte være melkefri tok helsesykepleier feil av og sa det holdt med 2 uker). Noen tema kan være enklere å få fra de som lever det enn de som jobber med det. 

Skrevet

Akkurat disse baby-trådene er hysteriske. Det er ubegripelig hvorfor folk stresser så jævlig med disse ørten detaljene som kan gjøres på den ene eller den andre måten. Og da prater jeg om bagateller som folk er voldsomt uenig i. Jeg har aldri hørt om barn som vokser opp og fortsatt pisser i bleia, væter sengen, ikke kan snakke rent, skriker hele natta eller fortsatt må ligge i senga til mor når de har runda 14, så hvorfor mase seg sånn opp om disse tingene som i 99,9 tilfeller løser seg med alder uansett?

Anonymkode: 7a6e4...f3d

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Akkurat disse baby-trådene er hysteriske. Det er ubegripelig hvorfor folk stresser så jævlig med disse ørten detaljene som kan gjøres på den ene eller den andre måten. Og da prater jeg om bagateller som folk er voldsomt uenig i. Jeg har aldri hørt om barn som vokser opp og fortsatt pisser i bleia, væter sengen, ikke kan snakke rent, skriker hele natta eller fortsatt må ligge i senga til mor når de har runda 14, så hvorfor mase seg sånn opp om disse tingene som i 99,9 tilfeller løser seg med alder uansett?

Anonymkode: 7a6e4...f3d

De hysteriske er jo de som skyter ned TS for å ikke ha gjort ting på den måten de selv ville gjort. Foreldre som spør om råd for å løse noe som er slitsomt i hverdagen deres her og nå er ikke hysteriske. De skjønner selvfølgelig at det går over en gang, men det betyr ikke at de ikke vil prøve å løse problemer rask og smidig fremfor å bare ignorere det...

• Liker 1
Skrevet
NiceOrNothing skrev (1 time siden):

Men hva spiller det for rolle hva komplett ukjente folk mener om din unge / ditt liv egentlig ? Drit i anonyme folks meninger . Gjør det som passer deg og din familie best. 

Men da er det jo bare å legge ned hele KG hvis man ikke skal kunne spørre om råd? De aller færreste setter pris på å få masse kritikk når de ber om hjelp.

Hvis jeg skriver et innlegg her om hvilket tilbehør jeg bør ha til vognen min er det ingen som skriver "hvorfor i alle verden har du kjøpt den vognen??", "Du er alt for sent ute med å kjøpe det!". Men når en utslitt, usikker førstegangsmor som ikke har sovet mer enn 2-3 timer i døgnet de siste 7 månedene og sannsynligvis brygger på en fødselsdepresjon spør om råd til hvordan hun kan få barnet til å sove uten å ligge klistret til puppen hele natten, da er det viktig å fortelle henne at hun har gjort alt feil. "Sånn går det når du har skjemt bort ungen din!" Og nåde henne om hun 3 måneder tidligere hadde spurt om samme råd, da hadde hun fått passet påskrevet av samsovingsmafiaen "sånn er det å få barn, jeg var ikke ute av soverommet på kveld og natt det første året. Dette må du bare takle!"

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De hysteriske er jo de som skyter ned TS for å ikke ha gjort ting på den måten de selv ville gjort. Foreldre som spør om råd for å løse noe som er slitsomt i hverdagen deres her og nå er ikke hysteriske. De skjønner selvfølgelig at det går over en gang, men det betyr ikke at de ikke vil prøve å løse problemer rask og smidig fremfor å bare ignorere det...

Helt enig. Små ting kan være vanvittig slitsomt. Og skal man tro KG er det mange ting som ikke løser seg av seg selv. Leser stadig om barn i 3-4 årsalderen som har samme problemer med både søvn og avføring som babyer så det er jo fornuftig å søke råd hos andre i samme situasjon for å finne en løsning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kg-syken ja. Tenk om man kunne fokusert på å gi råd og innspill, stille oppklarende spørsmål (og akseptere svaret) uten å bite hodet av ts.

Når det er sagt så skjer det i irl også. Husker på barsel at jeg fikk beskjed om å hvile mye så jeg fikk litt overskudd til jeg skulle hjem. Pleierne skulle se til babyene, jeg måtte bare ringe i snora når de sovnet. Jo takk, ringte i snora og ble regelrett skjelt ut. Hvordan i all verden skulle jeg klare meg hjemme hvis ikke jeg kunne klare å sove litt uten å ha barnepassere. Og der satt jeg i senga med tidenes migrene og bare ba om det jeg hadde fått beskjed om å gjøre.

Anonymkode: d1900...34a

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kg-syken ja. Tenk om man kunne fokusert på å gi råd og innspill, stille oppklarende spørsmål (og akseptere svaret) uten å bite hodet av ts.

Når det er sagt så skjer det i irl også. Husker på barsel at jeg fikk beskjed om å hvile mye så jeg fikk litt overskudd til jeg skulle hjem. Pleierne skulle se til babyene, jeg måtte bare ringe i snora når de sovnet. Jo takk, ringte i snora og ble regelrett skjelt ut. Hvordan i all verden skulle jeg klare meg hjemme hvis ikke jeg kunne klare å sove litt uten å ha barnepassere. Og der satt jeg i senga med tidenes migrene og bare ba om det jeg hadde fått beskjed om å gjøre.

Anonymkode: d1900...34a

Haha, stemmer det... Til meg sa de jeg måtte bare si ifra når smertene tiltok og ble stikkende (KS) så skulle jeg få litt mer smertestillende. Ringte som instruert og fikk en sur kommentar om at jeg hadde fått den faste dosen min😏

Skrevet

Folk har forskjellige meninger på et diskusjonsforum.

Skrevet
minister-mio skrev (1 time siden):

😆 Og takk for bidraget ditt til tråden med din mening...? 

Skrevet

Enig med ts. Det er alltid noen som skal påpeke at baby er enten for liten eller for stor for ditt og datt. For ikke å glemme standardsvaret som er til null hjelp der og da: «Slapp av det går over». Som om man ikke skjønner at det ikke varer evig…

Er en sånn besserwisser-holdning blant enkelte her.. «sånn er det. Baby bodde på puppen første 98 månedene her, det gikk helt fint» «Sånn er det med baby, jeg sov 3 minutter første 2 månedene og det går over». 

Anonymkode: 63295...630

Skrevet
minister-mio skrev (1 time siden):

Men jeg snakker jo ikke om å ha forskjellige meninger, men måten ting blir sagt på. Man kan jo si til ts at situasjonen hun står i er normal og at hun bare må holde ut på en hyggelig måte uten å kritisere.

Eksempel: en utslitt mor skriver at hennes 3 måneder gamle baby kun sover på, eller rett ved siden av, henne. Hun spør om råd til hvordan hun kan få babyen til å sove for seg selv sånn at hun kan få tid til å spise/gå på do/dusje/sove.

Svar 1: Uff. Dette er slitsomt. Sånn var det her også og det var dessverre ingenting som funket så jeg måtte bare holde ut. Men husk at det går over! Babyen er så liten enda.

Svar 2: Ærlig talt. Sånn er det å ha baby, trodde du det skulle være enkelt å få barn? Hun er jo så liten og avhengig av deg. Jeg hadde en baby som kun godtok å sove på meg inne på soverommet i 9 måneder. Jeg og mannen hadde ingen alenetid det første året. Det gikk helt fint, jeg hadde ingen forventninger om egentid.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Enig med ts. Det er alltid noen som skal påpeke at baby er enten for liten eller for stor for ditt og datt. For ikke å glemme standardsvaret som er til null hjelp der og da: «Slapp av det går over». Som om man ikke skjønner at det ikke varer evig…

Er en sånn besserwisser-holdning blant enkelte her.. «sånn er det. Baby bodde på puppen første 98 månedene her, det gikk helt fint» «Sånn er det med baby, jeg sov 3 minutter første 2 månedene og det går over». 

Anonymkode: 63295...630

Hahah. Spot on! Og uansett om man selv har holdt ut en helt vanvittig slitsomt periode så trenger man jo ikke "ta" andre som ikke takler det like bra. Alle reagerer ulikt på søvnmangel, sånn er det bare. Og noen klarer kanskje fint å sove med babyen på seg (selv om det ikke er anbefalt), mens noen da ligger våken hele natten. Da hjelper det lite med rådet "sov når babyen sover".

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2023 den 9.16):

Men jeg snakker jo ikke om å ha forskjellige meninger, men måten ting blir sagt på. Man kan jo si til ts at situasjonen hun står i er normal og at hun bare må holde ut på en hyggelig måte uten å kritisere.

Eksempel: en utslitt mor skriver at hennes 3 måneder gamle baby kun sover på, eller rett ved siden av, henne. Hun spør om råd til hvordan hun kan få babyen til å sove for seg selv sånn at hun kan få tid til å spise/gå på do/dusje/sove.

Svar 1: Uff. Dette er slitsomt. Sånn var det her også og det var dessverre ingenting som funket så jeg måtte bare holde ut. Men husk at det går over! Babyen er så liten enda.

Svar 2: Ærlig talt. Sånn er det å ha baby, trodde du det skulle være enkelt å få barn? Hun er jo så liten og avhengig av deg. Jeg hadde en baby som kun godtok å sove på meg inne på soverommet i 9 måneder. Jeg og mannen hadde ingen alenetid det første året. Det gikk helt fint, jeg hadde ingen forventninger om egentid.

Jeg tenkte du mente i forskjellige tråder. Forøvrig glemte du svar 3:

Svar 3: Herlighet, det er din egen feil at babyen bare sover oppå deg, du har skjemt den bort/laget dårlige vaner/ikke sluppet pappaen til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...