Gå til innhold

Føler meg lite tatt på alvor med store konsekvenser for graviditeten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper på ærlige og saklige svar som jeg garantert vet jeg får her!

Her sitter idag og er full i følelser, forbanna og bekymret. Usikker på om jeg tør å være glad?! 

Det siste året har jeg etter en koronavaksine slitt med av og på blødninger, blødde to måneder i sammenheng og så 2 måneder uten,så 1 uke uten og på igjen. Helt ustabilt.. samtidig slet jeg med mye magesmerter i underlivet, og gikk jevnlig til fastlege. Tok ut spiral for å se om det bedret seg, men nei.. da mistenkte legen at jeg kunne ha PCOS fordi jeg var litt overvektig men født for 2 år siden... Så kunne jeg ha lavt stoffskifte men det hadde jeg ikke, så tidlig overgangsalder men jeg fikk blødning ut av det blå samme dag som koronavaksinen...  Nå ble jeg sent henvist til ultralyd etter uteblitt mensen igjen i 2 måneder ca og mye smerter i magen etter flere måneder hos fastlegen. Og er jeg faen meg ikke gravid igjen?...  Og jeg var nylig på fest og drakk med god samvittighet på nyttår osv. Og litt vin her og der. Så får jeg vite jeg er 10 uker på vei.  Min mann jubler pga alderen min og jeg ønsker egentlig en til. 

Men jeg klarer ikke slappe av.. tatt ibux og drukket vin der og da ... Legen sier jeg må bare slappe av og det går fint.. googler og leser de første ukene er verst for utviklingen jo? Og føler meg så innmari frustrert fordi jeg kunne vært mye mer forberedt enn jeg er nå.. men samtidig bør jeg være glad jeg kan være fruktbar i alder av 39?

Anonymkode: a3ac0...906

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke stort annet legen kan si. Det er jo sant, det går helst bra. Det beste du kan gjøre nå er å våge å tro på det. Og gratulerer! :)

Anonymkode: a3020...31e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Her sitter idag og er full i følelser, forbanna og bekymret. Usikker på om jeg tør å være glad?! 

Det siste året har jeg etter en koronavaksine slitt med av og på blødninger, blødde to måneder i sammenheng og så 2 måneder uten,så 1 uke uten og på igjen. Helt ustabilt.. samtidig slet jeg med mye magesmerter i underlivet, og gikk jevnlig til fastlege. Tok ut spiral for å se om det bedret seg, men nei.. da mistenkte legen at jeg kunne ha PCOS fordi jeg var litt overvektig men født for 2 år siden... Så kunne jeg ha lavt stoffskifte men det hadde jeg ikke, så tidlig overgangsalder men jeg fikk blødning ut av det blå samme dag som koronavaksinen...  Nå ble jeg sent henvist til ultralyd etter uteblitt mensen igjen i 2 måneder ca og mye smerter i magen etter flere måneder hos fastlegen. Og er jeg faen meg ikke gravid igjen?...  Og jeg var nylig på fest og drakk med god samvittighet på nyttår osv. Og litt vin her og der. Så får jeg vite jeg er 10 uker på vei.  Min mann jubler pga alderen min og jeg ønsker egentlig en til. 

Men jeg klarer ikke slappe av.. tatt ibux og drukket vin der og da ... Legen sier jeg må bare slappe av og det går fint.. googler og leser de første ukene er verst for utviklingen jo? Og føler meg så innmari frustrert fordi jeg kunne vært mye mer forberedt enn jeg er nå.. men samtidig bør jeg være glad jeg kan være fruktbar i alder av 39?

Det går som regel bra. Det viktigste fremover nå er jo at du ikke drikker , snuser / røyker og lever et sunt og så aktiv liv du kan frem til fødselen :) 

Anonymkode: b39b3...66a

• Liker 2
Skrevet

Vel, hva skal legen gjøre da? Det er jo ingenting å gjøre med det? Du må bare krysse fingrene og se det an

• Liker 3
Skrevet

Sant men alltid mulig å ta abort om føler gjort en skade ..... 😥

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sant men alltid mulig å ta abort om føler gjort en skade ..... 😥

Altså, hvis det eneste du har gjort er å ha drukket alkohol et par ganger og tatt en eller to ibuxer så er det veldig lite sannsynlig at det har tatt noen som helst slags skade.

Anonymkode: 8ead4...2fd

• Liker 1
Skrevet

Lite tatt på alvor faktisk, hva er det du tenker at legen skal gjøre med det..?

Anonymkode: 34f9d...ebd

• Liker 3
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså, hvis det eneste du har gjort er å ha drukket alkohol et par ganger og tatt en eller to ibuxer så er det veldig lite sannsynlig at det har tatt noen som helst slags skade.

Anonymkode: 8ead4...2fd

Hvordan vet du det? Slik jeg lest det opp er et eneste tilfelle i feil tidspunkt er nok 

• Nyttig 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan vet du det? Slik jeg lest det opp er et eneste tilfelle i feil tidspunkt er nok 

Hvordan man vet at det er veldig lite sannsynlig? Var det ikke det legen sa til deg da? At sannsynligvis går det bra?

Det er ikke sunt å henge seg opp i en bitteliten sjanse for at det skal gå dårlig. Vi har ingen garantier her i livet. Noe usikkerhet må vi leve med.

Hvis dette var så ille at du burde ta abort så ville jo legen rådet deg til det. Jeg ville dratt tilbake til legen hvis jeg var deg og følte at jeg trengte mer informasjon. Eller fått en time hos en annen lege for second opinion. Men jeg tipper den vil si det samme.

Anonymkode: a3020...31e

• Liker 1
Skrevet

Dette går nok helt fint! Det samme skjer nok med de aller fleste uplanlagte graviditeter, og de er det en del av. Den første tiden er det organer som utvikler seg. Disse vil man jo gå grundig gjennom på ultralyd i uke 12, og igjen i uke 18. 

Husk folsyre :)

Anonymkode: cd452...7ab

• Liker 1
Skrevet

Mange er gravide en stund før de blir klar over dette, så dette skjer nok veldig ofte. 

Og hva tenker du egentlig at legen skulle ha gjort da? Er det noe mer å gjøre enn å se på hva som er normalt, og si at det sikkert vil gå bra?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du kan daue av å krysse gata også husk. Svangerskapet ditt kan gå til helvete uavhengig av om du drakk fram til uke 10, det må du ikke glemme når du først er i gang.

Anonymkode: 34f9d...ebd

Skrevet

På 30, 40, 50, 60 og 70 tallet drakk kvinner alkohol, røykte, tok sterke sovetabeletter, og spiste det de ville hver dag under hele graviditeten. Røyking var faktisk anbefalt av leger som en kur mot kvalme og svingene hormoner. Det ble jo født friske barn da også. Det lille du har fått i deg på disse 10 ukene vil nok mest sannsynlig ikke ha noe konsekvenser. Det er jo aldri en garanti for å få et friskt barn uansett hvor sunn man er. Jeg ville gått å fått ultralyd og tatt prøver av fosteret. Gratulerer så masse med graviditeten ❤  

Anonymkode: 4f431...e1d

• Liker 2
Skrevet

I min første graviditet tok jeg flere paracet og ibux fordi jeg trodde jeg skulle få mensen pga vonde smerter. Jeg visste ikke at jeg var gravid, så hva smertene var vet jeg ikke- jeg var 18 år,trodde mensen skulle komme og hadde litt uregelmessig mensen. Uansett så hadde jeg også vært på fest og drukket MYE og prøvd et par trekk hasj. Jeg var livredd for evt skader når jeg fant ut at jeg var gravid, men jeg ønsket ikke abort. Det gikk veldig fint, barnet hadde ikke tatt noe skade og ingenting kom frem i ettertid heller. Barnet er snart myndig og er ekstremt oppegående på alle måter.  

Anonymkode: 02ce2...2ee

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønner at du er redd men det går jo helst bra ❤️ Ville tatt tidlig ul for å få sjekket så mye som mulig for å bli beroliget.

Anonymkode: 92f56...f34

Skrevet

Jeg ble gravid på et rævva tidspunkt mtp sykdommen min, det kunne ført til fosterskader. Men alle tidlige ultralyder så fine ut og ut kom en frisk og fin jente! Tenk om jeg hadde tatt abort fordi det kanskjekanskjekanskje kunne gått galt. 

Anonymkode: 0079e...666

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har en venninne som var gravid under russefeiringen uten at hun visste det :ironi:

Hun trodde mensen uteble fordi hun drakk så mye…. Viste seg at det var en baby der gitt. Dro til legen etter russetiden fordi hun hadde magesmerter. 3 timer senere hadde hun født et barn :huh:

Og poenget er: det barnet er snart 10 år og helt frisk som en fisk. 

Og hun drakk MYE gjennom store deler av svangerskapet. Muligens snakk om andre ting enn alkohol også. 

Ikke at man bør drikke alkohol altså, men det kan gå helt fint selv om man uheldigvis tok noen glass i starten. 

Anonymkode: f06fc...4b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ny på KG? 

Anonymkode: f9517...cb7

• Liker 1
Skrevet

Ibux er mer problematisk sent i svangerskapet, ikke tidlig. Og en fest eller to i livmoren er det nok mange som har opplevd

• 7 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.1.2023 den 19.22):

Hei. Hvordan gikk det med barnet ditt ts?😊

Anonymkode: 5724c...112

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...