AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #1 Skrevet 18. januar 2023 Har en sønn på 7 mnd som våkner hypping hele kvelden og natten og trenger mye assistanse for å sovne igjen. Ble tipset av jordmor om å teste Loved to sleep-metoden som er en veldig mild metode for å på sikt hjelpe barnet med å finne søvnen selv. Man skal hjelpe barnet i søvn på den måten som funker best (amming, byssing, synging, kosing +++) før man sakte men sikkert kutter mer og mer støtte, men bare når babyen er klar for det. Utfordringen vår er at han nesten alltid gråter seg i søvn og det har han gjort siden han sluttet å sovne på puppen i 2-3 månedersalderen. Kan være alt fra 5 min-25 min med gråt. Noen ganger roer han seg når vi tar ham opp, men ofte blir han bare mer irritert så da ligger vi der inntill ham og synger og stryker, mens han gråter, til han sovner. Håper metoden funker for oss, men ser for meg at vi aldri kommer oss til neste steg da man ikke skal ta det videre før barnet er klar for det. En som gråter hele tiden er jo ikke klar for mindre støtte.. Noen som har gjort dette og kan dele erfaring? Hvor lang tid tok det? Uker? Måneder? Anonymkode: ecea3...312
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #2 Skrevet 18. januar 2023 Ikke akkurat det du spør om, men jeg vil likevel dele en erfaring jeg har med mitt barn. Ammer du på natten? Barnet mitt har alltid vært kjempe lett å få til å sove i vogn, legger hen i vognen, gir sutt og går, barnet sovner på et par minutter. Men i sengen har alltid vært vanskeligere, og det ble bare verre og verre. Barnet var sår, reiste seg hele tiden, gråt og ville tydelig bæres. I tillegg våknet barnet 10-20 min etter hen var lagt for kvelden, og våknet hyppig gjennom kvelden og også en del på natten. Ville da opp/ha pupp hver gang. Så sluttet jeg og amme på natten/på soverommet. Dette gjorde underverker. Barnet sovner nå uten tårer, noen ganger kan det være noen klagelyder dersom hen mister smokken, men ikke noe mer. Og ikke minst - barnet sover mye lenger av ganger, og våkner barnet er det stort sett bare smokk som skal til. Ingen tårer etc. Barnet mitt er dog 9 mnd gammel, så sier ikke du skal slutte å amme på natten hvis du gjør det, men ville bare dele erfaringen min, for jeg vet det er utrolig frustrerende. Jeg har ikke hørt om metoden du beskriver, men har alltid hatt som "regel" at jeg gir den støtten som trengs for at barnet skal sovne, hverken mer eller mindre, så sånn sett er det jo ganske likt. Men jeg er enig i det du sier om at det høres ut som om man ikke vil komme til neste steg, det ville nok ikke jeg gjort med min heller. Her var det opp og ned av sengen, ligge inntil, stryke på osv., til barnet til slutt sovnet. Men her var det altså ikke noe ved leggerutinen eller lignende som ble endret, men å slutte med nattammingen. 1 natt uten pupp tok det. Skal sies at barnet aldri har vært avhengig av pupp, byssing etc. for å sovne. Håper det blir bedre for dere ❤️ Anonymkode: 89d0e...e76
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #3 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ikke akkurat det du spør om, men jeg vil likevel dele en erfaring jeg har med mitt barn. Ammer du på natten? Barnet mitt har alltid vært kjempe lett å få til å sove i vogn, legger hen i vognen, gir sutt og går, barnet sovner på et par minutter. Men i sengen har alltid vært vanskeligere, og det ble bare verre og verre. Barnet var sår, reiste seg hele tiden, gråt og ville tydelig bæres. I tillegg våknet barnet 10-20 min etter hen var lagt for kvelden, og våknet hyppig gjennom kvelden og også en del på natten. Ville da opp/ha pupp hver gang. Så sluttet jeg og amme på natten/på soverommet. Dette gjorde underverker. Barnet sovner nå uten tårer, noen ganger kan det være noen klagelyder dersom hen mister smokken, men ikke noe mer. Og ikke minst - barnet sover mye lenger av ganger, og våkner barnet er det stort sett bare smokk som skal til. Ingen tårer etc. Barnet mitt er dog 9 mnd gammel, så sier ikke du skal slutte å amme på natten hvis du gjør det, men ville bare dele erfaringen min, for jeg vet det er utrolig frustrerende. Jeg har ikke hørt om metoden du beskriver, men har alltid hatt som "regel" at jeg gir den støtten som trengs for at barnet skal sovne, hverken mer eller mindre, så sånn sett er det jo ganske likt. Men jeg er enig i det du sier om at det høres ut som om man ikke vil komme til neste steg, det ville nok ikke jeg gjort med min heller. Her var det opp og ned av sengen, ligge inntil, stryke på osv., til barnet til slutt sovnet. Men her var det altså ikke noe ved leggerutinen eller lignende som ble endret, men å slutte med nattammingen. 1 natt uten pupp tok det. Skal sies at barnet aldri har vært avhengig av pupp, byssing etc. for å sovne. Håper det blir bedre for dere ❤️ Anonymkode: 89d0e...e76 Tusen takk for at du deler erfaring! Jeg ammer på natten, ja. Sluttet du helt å amme, eller tok du barnet ut av soverommet for å amme? Hvordan gikk den første natten? Var din 9 måneder da du kuttet eller var det tidligere? Jeg har prøvd å kutte litt ned på nattammingen, men det blir voldsomme protester og mye jobb for å få ham til å sovne igjen og han våkner fortsatt samme tider så han ble ikke avvent på den måten i hvert fall 😅 Anonymkode: ecea3...312
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #4 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tusen takk for at du deler erfaring! Jeg ammer på natten, ja. Sluttet du helt å amme, eller tok du barnet ut av soverommet for å amme? Hvordan gikk den første natten? Var din 9 måneder da du kuttet eller var det tidligere? Jeg har prøvd å kutte litt ned på nattammingen, men det blir voldsomme protester og mye jobb for å få ham til å sovne igjen og han våkner fortsatt samme tider så han ble ikke avvent på den måten i hvert fall 😅 Anonymkode: ecea3...312 Jeg sluttet helt å amme på natten. Ammer siste gang for dagen i stuen etter kveldsmat. Helsesøster mente, basert på vekst, alder osv, at det ikke lenger var behov for mat på natten (dette var på 8 mnd kontroll) Jeg vegret meg sånn for å slutte, så for meg at det skulle bli tilnærmet null søvn i flere dager. Så ja, barnet var 9 måneder da jeg sluttet. Første natten gikk mye bedre enn forventet. Første gang hun våknet og ikke fikk pupp var det naturligvis sårt for henne, gikk og bærte henne og satt med henne i armene. Neste gang hun våknet var det fortsatt litt sårt, men gikk mye raskere. Så ble det vel egentlig bare bedre og bedre for hver gang hun våknet. Natten etter virket det som om hun hadde godtatt det, og var som en helt annen baby. La henne klokken 19 og sov da til 12, fikk smokken og sov videre, våknet en gang til den natten. Så barnet gikk fra å våkne 10++ ganger, til å nå våkne mellom 2 og 4 ganger. Hovedforskjellen er likevel hvor lett det stort sett er å roe henne nå, kontra før. Jeg forsøkte også å "trappe ned" på natt, men det ga jeg opp. Fant ut at det måtte bli alt eller ingenting her..😅 Det er jo ikke sikkert at dette vil hjelpe for dere. Men det kan være - har hørt flere har erfart det samme. Men om baby er klar for det må du selvsagt vurdere selv/sammen med helsesøster da. Men om han spiser godt ellers og legger fint på seg, skulle man jo tro at han er klar for det om ikke så lenge hvertfall. Anonymkode: 89d0e...e76
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #5 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 18.1.2023 den 20.11): Jeg sluttet helt å amme på natten. Ammer siste gang for dagen i stuen etter kveldsmat. Helsesøster mente, basert på vekst, alder osv, at det ikke lenger var behov for mat på natten (dette var på 8 mnd kontroll) Jeg vegret meg sånn for å slutte, så for meg at det skulle bli tilnærmet null søvn i flere dager. Så ja, barnet var 9 måneder da jeg sluttet. Første natten gikk mye bedre enn forventet. Første gang hun våknet og ikke fikk pupp var det naturligvis sårt for henne, gikk og bærte henne og satt med henne i armene. Neste gang hun våknet var det fortsatt litt sårt, men gikk mye raskere. Så ble det vel egentlig bare bedre og bedre for hver gang hun våknet. Natten etter virket det som om hun hadde godtatt det, og var som en helt annen baby. La henne klokken 19 og sov da til 12, fikk smokken og sov videre, våknet en gang til den natten. Så barnet gikk fra å våkne 10++ ganger, til å nå våkne mellom 2 og 4 ganger. Hovedforskjellen er likevel hvor lett det stort sett er å roe henne nå, kontra før. Jeg forsøkte også å "trappe ned" på natt, men det ga jeg opp. Fant ut at det måtte bli alt eller ingenting her..😅 Det er jo ikke sikkert at dette vil hjelpe for dere. Men det kan være - har hørt flere har erfart det samme. Men om baby er klar for det må du selvsagt vurdere selv/sammen med helsesøster da. Men om han spiser godt ellers og legger fint på seg, skulle man jo tro at han er klar for det om ikke så lenge hvertfall. Anonymkode: 89d0e...e76 Han spiser godt og legger på seg så det er jeg ikke bekymret for. Skal høre med helsesykepleier på neste kontroll Høres ut som en drøm med 2-4 oppvåkninger! I går våknet han 10 ganger før klokken 23 🤪 Får ikke tatt meg en dusj på kvelden en gang fordi jeg må være parat. Godt mulig ammestopp er veien å gå. Anonymkode: ecea3...312
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #6 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Han spiser godt og legger på seg så det er jeg ikke bekymret for. Skal høre med helsesykepleier på neste kontroll Høres ut som en drøm med 2-4 oppvåkninger! I går våknet han 10 ganger før klokken 23 🤪 Får ikke tatt meg en dusj på kvelden en gang fordi jeg må være parat. Godt mulig ammestopp er veien å gå. Anonymkode: ecea3...312 Ja, absolutt! Det høres ut som oss.. Jeg måtte også bare gjøre ting som jeg kunne gå fra med en gang på kveldstid, å dusje var uaktuelt😅 lykke til - håper det blir bedre ❤️ Anonymkode: 89d0e...e76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå