Gå til innhold

Hiimsmoenkollektivet, medleverturnus 3 uker på jobb, 1 uke fri, lovlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så en annonse på finn fra Hiimsmoenkollektivet. De har en medleverturnus hvor ansatte bor på jobb og jobber 3 uker i strekk, så har de 1 uke fri. Er dette lovlig??

Har jobbet medleverturnus i en årrekke og da har det alltid vært enten 2-7-2-7-3-7 (som følger arbeidsmiljøloven), eller 3-7-4-7 (som følger medleverforskriften). Ved 3-7-4-7 turnus jobber man 3 og 4 døgn, med 7 dager fri mellom jobbperioder. Syns det var helt hårreisende å høre at de på Hiimsmoenkollektivet er på jobb hver dag (7 dager i uken) 3 uker i strekk fra tidlig morgen til sen kveld hvor de bor og jobber med adferd- og rusplasseringer (som ofte kan medføre utagering), så har de bare 1 uke fri. 

FC02571F-4612-4B92-B4E5-838D9DA2BFA7.png

Anonymkode: 32772...f56

Skrevet

Var ganske stusselig lønn også.

Anonymkode: e7405...4a9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var ganske stusselig lønn også.

Anonymkode: e7405...4a9

Det er nesten samme lønn jeg tjener på å jobbe 7-8 døgn i måneden i min nåværende jobb som følger arbeidsmiljøloven (35,5t/uke). Og på Hiimsmoenkollektivet skal man jobbe 21 døgn i måneden på samme lønn. 
De har aktiv tjeneste mellom ca. Kl. 7-23 i 21 døgn i strekk. Det utgjør 336 aktive arbeidstimer i måneden, og bor da hjemmefra borte fra familie… Lurer på om det faktisk er noen som biter på det opplegget der. 

• Liker 1
Skrevet

Deres turnus utgjør et årsverk på godt over 4000 timer. De som jobber på Hiimsmoen jobber i praksis godt over 200% stilling. Er det INGEN vern på dette??

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det står til og med på siden deres at jobben er de ansattes primære hjem. Helt utrolig at de får lov å drive slik rovdrift. 

F8FC8F63-6340-4BE3-8D29-ED9202020CA6.png

Skrevet

Noen som har peiling på hva som er lov ifht. Maks arbeidstid? Det finnes så mange unntak. 

• Liker 1
Skrevet

Akkurat på dette stedet er nok arbeidet like mye en livsstil som en jobb for de som blir der over tid. Det vil ikke være bare en jobb. Og grensene mellom jobb og fritid kan bli uklare. 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-06-24-686

Anonymkode: d81d3...698

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Akkurat på dette stedet er nok arbeidet like mye en livsstil som en jobb for de som blir der over tid. Det vil ikke være bare en jobb. Og grensene mellom jobb og fritid kan bli uklare. 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-06-24-686

Så det kan ikke sammenlignes med å jobbe på barnevernsinstitusjon hos f.eks. Stendi, Humana, Olivia Solhaugen, Aberia osv?

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Så det kan ikke sammenlignes med å jobbe på barnevernsinstitusjon hos f.eks. Stendi, Humana, Olivia Solhaugen, Aberia osv?

På en måte, og på en annen måte ikke. Det er en ideell stiftelse, det sitter ingen på toppen og tjener på driften. Jeg vil sammenligne det mer med et slags forsterket fosterhjem i storfamileformat. 

Men timelønna er helt latterlig. Forbruket kan jo gjerne også bli lavt, om en ikke har bolig med faste utgifter en betaler på noe annet sted, det er begrenset hvor mye en får brukt i friuka si. Familieliv blir det lite av, med mindre en søker jobb der sammen med partneren sin for en periode.

En har plass til lite annet enn jobben om en jobber slik, så da må en nesten ha et ønske om å ha dette som livsstil for å ikke bli helt ulykkelig eller utbrent. 

• Liker 1
Skrevet

Det er jo høyst frivillig å søke på denne jobben, da...

Jobb 7 dager i uka i 3 uker er jo ikke mye i det hele tatt. Men å få bare én uke fri er lite. Hadde skjønt det hvis det hadde vært 3 uker på og 3 uker av.

• Liker 1
Skrevet
Knirke skrev (8 minutter siden):

Det er jo høyst frivillig å søke på denne jobben, da...

Jobb 7 dager i uka i 3 uker er jo ikke mye i det hele tatt. Men å få bare én uke fri er lite. Hadde skjønt det hvis det hadde vært 3 uker på og 3 uker av.

Du synes ikke det er mye å jobbe 21 dager i strekk fra kl. 07-23 med høyrisiko-adferd/rus barnevern?

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du synes ikke det er mye å jobbe 21 dager i strekk fra kl. 07-23 med høyrisiko-adferd/rus barnevern?

Hahaha, nei... 😄

Jeg jobber på sjøen, og det kan fort bli 90-100 dager i strekk. Har kollegaer som sto på jobb i 12 måneder i strekk under covid. De fikk kake.

• Liker 1
Skrevet
Knirke skrev (1 minutt siden):

Hahaha, nei... 😄

Jeg jobber på sjøen, og det kan fort bli 90-100 dager i strekk. Har kollegaer som sto på jobb i 12 måneder i strekk under covid. De fikk kake.

Du er klar over at hvis du deler årslønna som er oppgitt på antall timer jobb så havner man på sånn 60kr/t. Synes du det er ok timelønn?

• Liker 2
Skrevet

Det passer hvertfall ikke for folk med egen familie. En uke fri er jo ingenting når man jobber i en sånn tøff jobb. 

Anonymkode: 5a38b...0e1

• Liker 1
Skrevet
Knirke skrev (3 minutter siden):

Hahaha, nei... 😄

Så du ville jobbet tilsvarende som oppgitt i annonsen, på sjøen; 252 døgn jobb på båten med tungt arbeid for 600.000kr i årslønn. 

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Kjenner en som jobbet der før, han likte det. Han sa at det var flere som hadde familien sin der. Han trivdes svært godt.

Anonymkode: 38aa1...ef9

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen som har peiling på hva som er lov ifht. Maks arbeidstid? Det finnes så mange unntak. 

Vet min har en grense for hvor mange timer overtid han kan jobbe i sin faste stilling. En del av jobben er også beredskap og når timene registreres som beredskap kan han gå over nesten så langt han orker eller det kreves. Beredskap er brann, ambulanse, brøyting ol.

Anonymkode: 2fa38...76c

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er klar over at hvis du deler årslønna som er oppgitt på antall timer jobb så havner man på sånn 60kr/t. Synes du det er ok timelønn?

Jeg har ikke uttalt meg om lønn, jeg har uttalt at 3 uker på jobb i strekk ikke er mye.

Det er fortsatt helt frivillig å søke på jobben.

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du ville jobbet tilsvarende som oppgitt i annonsen, på sjøen; 252 døgn jobb på båten med tungt arbeid for 600.000kr i årslønn. 

Se svar over.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjenner en som jobbet der før, han likte det. Han sa at det var flere som hadde familien sin der. Han trivdes svært godt.

Anonymkode: 38aa1...ef9

Kan man ha med seg familien på døgnjobb? Er det ikke taushetsbelagt for det første, og for det andre, hvis man jobber med ungdom med rus- og adferdsproblemer, er det forenelig med å f.eks. Ha med seg en baby på jobb? Hva hvis ungdommene plutselig springer etter deg med kniv liksom 😅 kan hende jeg er blitt miljøskadet etter å ha jobbet 15 år med høyrisiko adferd og rus ungdom i privat barnevern, men det var det ofte texas og til alle døgnets tider med dryling av både det ene og det andre, knusing av vindu, tok fyr på tiltaket, tissa ned trappa osv osv. ville virkelig ikke tatt med babyen min dit liksom. 

Skrevet

Feilen du gjør er å se på dette som jobb.

I utlandet er en slik boform ikke uvanlig. Finnes egne landsbyer for psykisk utviklingshemmede eller folk med demens f.eks.

Der bor personalet på stedet, og lønnen er lav fordi en både bor og spiser gratis.

En skal føre sitt vanlige, normale liv på stedet, og flytter gjerne dit med familiene sine.

Mer som en type kollektiv.

Er selvfølgelig ikke for alle, men tviler på at noe er ulovlig her.

Anonymkode: 180d6...d20

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...