Gå til innhold

Gjeldsordning, kan jeg søke om det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kun gjeld på bolig og lånet er fra 2010. Jeg sliter veldig med utgifter og går mye sulten fordi jeg prioriterer å betale ned på boliglånet. Jeg går på AAP og er nå avklart at jeg aldri kan komme ut i 100% jobb igjen. Dermed blir økonomien som den er resten av mitt liv.

Kan jeg søke om gjeldsordning eller hva det heter? Tenker da på å gå de 5 årene med minimalt utbetalt og etter de årene så blir resterende slettet?

Anonymkode: ccc2c...a22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tall må på bordet.

Anonymkode: ab11a...3ef

• Liker 1
Skrevet

Man får vel ikke gjeldsordning på boliglån? Da må man jo bare selge boligen for å innfri lånet om man ikke har råd. 

Anonymkode: 16e80...63c

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har kun gjeld på bolig og lånet er fra 2010. Jeg sliter veldig med utgifter og går mye sulten fordi jeg prioriterer å betale ned på boliglånet. Jeg går på AAP og er nå avklart at jeg aldri kan komme ut i 100% jobb igjen. Dermed blir økonomien som den er resten av mitt liv.

Kan jeg søke om gjeldsordning eller hva det heter? Tenker da på å gå de 5 årene med minimalt utbetalt og etter de årene så blir resterende slettet?

Det går ikke på boliglån når du selv bor i boligen. gjeldordning får du på gammel gjeld du ikke klarer betjene som er gått til inkasso. Gjeden skal vel være 5 år eller eldre. Men det er ikke sånn at du får gjeldsordning for dårlig råd pga at du prioriterer lånet. Da hadde det vært enkelt for veldig mange

Når du søker om gjeldsordning via namsmannen, må du som en hovedregel belage deg på at dersom du eier egen bolig så må denne selges til fordel for kreditor fellesskapet samtidig som du må forsøke å skaffe deg en rimelig hybel/ bolig du kan leie i gjeldsordningsperioden.

Det er imidlertid ikke alltid det er nødvendig å selge boligen i en gjeldsordningsperiode. Dersom du har en bolig med nøktern standard sett i forhold til ditt behov, heriblant størrelse, 

Anonymkode: 2d7ce...4be

Skrevet

Du får ikke gjeldsordning på boliglånet, du kan jo selge boligen og betale ned lånet. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da må du enten selge bolig og kjøpe noe billigere, eller refinansiere og betale ned over flere år. Dette bør du snakke med banken om. Det høres jo dumt ut å gå sulten for å betale ned lån fortest mulig. 

Du får ikke gjeldsordning på en bolig du eier.

Anonymkode: e4f80...6b3

• Liker 2
Skrevet

Nei selvfølgelig ikke. 

Har du ikke råd til boligen med det boliglånet så flytter du.

Anonymkode: de863...e3d

• Liker 2
Skrevet

Det høres ut som du tror du kan få lånet slettet, men beholde boligen og bo i den? 

Det får man naturligvis ikke. Da må boligen selges, salgssummen brukes til å nedbetale lånet. Skulle det gjenstå noe av gjelden da, må den være misligholdt over en del år før man ev kunne søkt om gjeldssanering for restbeløpet. 

Anonymkode: 0d191...364

• Liker 5
Skrevet

Ser flere her mener jeg må selge boligen. Det kunne selvsagt vært en mulighet, men det vil koste meg mer i mnd å leie her jeg bor.

Av årsaker jeg ikke vil nevne, så har NAV sagt de aldri vil tvinge meg til å bo andre steder i landet. Hele mitt nettverk er her jeg bor og NAV mener det er best jeg bor her.

Jeg ønsker ikke å leie en knøttliten leilighet/hybel. Jeg trenger den plassen jeg har idag som er på 126 kvm. Årsaker til hvorfor jeg trenger denne plassen vil jeg ikke gå ut med.

Skrevet

Om du tenker etter, tror jeg du forstår at det ikke går.

Da kunne vi jo alle kjøpt dyrere hus og leiligheter enn vi har råd til, og deretter søke om å få gjelden slettet. Sånn funker det ikke.

Anonymkode: 79e4d...0e4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ser flere her mener jeg må selge boligen. Det kunne selvsagt vært en mulighet, men det vil koste meg mer i mnd å leie her jeg bor.

Av årsaker jeg ikke vil nevne, så har NAV sagt de aldri vil tvinge meg til å bo andre steder i landet. Hele mitt nettverk er her jeg bor og NAV mener det er best jeg bor her.

Jeg ønsker ikke å leie en knøttliten leilighet/hybel. Jeg trenger den plassen jeg har idag som er på 126 kvm. Årsaker til hvorfor jeg trenger denne plassen vil jeg ikke gå ut med.

Det er forståelig, en det er ikke Nav som innvilger gjeldsorning men det går via Namsmannen. Og du får ikke gjeldsorning på et boliglån i boligen du eier. Da må du forholde deg til nedbetalinsplanen du har og eventuelt kontakte banken slik at du får igjen penger til mat. Det er ikke sånn at fellesskapet skal betale for at du skal få slettet et boliglån på 5 år. Og så være gjeldfri, det er heldigvis litt strengere regler enn det

Anonymkode: 2d7ce...4be

• Liker 4
Skrevet

Om du ikke kan selge og flytte, må du enkelt å greit endre på utgiftene dine og se om du har krav på noen form for stønad. Vist ikke det er mulig, må du faktisk bare selge å leie, om du ikke greier utgiftene dine. 

Anonymkode: 58b97...dc3

• Liker 1
Skrevet

Det er ganske enkelt ikke så mye jeg kan spare inn på, men nå har jeg fått svar på mitt spørsmål. Da får jeg bare se hvor lenge dette går. Takk for svar 😊

Skrevet

Du kødder, dette kan ikke være et seriøst spørsmål 😂

Anonymkode: bcf65...294

Skrevet

Nei det kan du ikke! 😅

Anonymkode: d1069...971

Skrevet

Har du mulighet for avdragsfrihet på lånet? Evt refinansiere?

Anonymkode: b1f24...8d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har du mulighet for avdragsfrihet på lånet? Evt refinansiere?

Anonymkode: b1f24...8d8

Kan sikkert få avdragsfrihet, men det ønsker jeg ikke. Da blir jeg aldri ferdig med lånet. Desto mindre i arv til barna.

Hva hjelper refinansiering? Det er jo samme gjeld etter refinansieringen..

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan sikkert få avdragsfrihet, men det ønsker jeg ikke. Da blir jeg aldri ferdig med lånet. Desto mindre i arv til barna.

Hva hjelper refinansiering? Det er jo samme gjeld etter refinansieringen..

Har du ikke råd så har du ikke råd.

Husbanken kan kanskje hjelpe med avdragsfrihet

Lånet blir mindre verdt uansett pga inflasjon og prisstigning.

Besteforeldrene mine bygde hus ved sjøen for kr85.000 for mange år siden.. sikkert verdt 10.mill idag 

Anonymkode: e89ad...efb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vent til du er ferdig avklart. Leit å høre om situasjonen din. Kan du aldri bli frisk igjen? 

Du sier ikke hvor mye du betaler på lånet hver mnd. Eller inntekt. Du betaler ned på lånet, mener du de vanlige betalingene du alltid har gjort? Ikke å betale ned ekstra sant? 

sliter du med å få det til å gå rundt kan det hende vi kan hjelpe med tips. Måtte endevende økonomien etter jeg havnet på AAP og lever ok selv om jeg har studie og boliglån. Blitt dritgod på å spare og finne smarte løsninger. 

Anonymkode: 29a9a...ad2

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du barn som bor hjemme, utstyr som rullestol og div som tar plass eller leiligheten er designet for en med funksjonsnedsettelser forstår jeg du trenger stedet du bor nå. 

Men om ikke må du selge og kjøpe noe billigere. Jeg eier 70kvm. Ikke råd til høyere boliglån. Da hadde jeg slitt med å få det til å gå rundt. Selvsagt vil jeg eie noe større! Men har man ikke råd så må man godta det. Om du ikke har rullestol eller barn som trenger soverom må du nedskalere. 

Anonymkode: 29a9a...ad2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...