AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #1 Skrevet 18. januar 2023 At mange går rundt å generaliserer uføre på en måte så de skal fremstå "harry" blir helt feil i mine øyne. Meningen Manger har om at uføre røyker rullings, sitter hjemme og spiser potetgull, eller går med joggebukse til alle døgnets tider er en generalisering og det stemmer ikke. Hva skal til for at vi skal akseptere de uføre som de menneskene de er, for uansett hvilke fordommer du sitter på så er de mennesker som det og meg!. Jeg begynner å bli lei av alt hatet mot de som sliter mest i samfunnet vårt, det er virkelig ikke disse verdiene Norge er bygget på. Anonymkode: 01381...949 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #2 Skrevet 18. januar 2023 Nå har jeg ikke opplevd å få noe harrystempel som ufør, men det har nok mye med at jeg ikke passer inn i beskrivelsen du gir. Folk av alle slag kan bli syke, og få kaller noen de kjenner for harry, med mindre de er det. Hva fremmede antar om noe kan jeg ikke bry meg om. Selv ble jeg syk etter et langt arbeidsliv. Var heldig slik, for alt det materielle var på plass før jeg ble syk. Jeg regner med at vi fremdeles regnes som vanlig middelklasse. Noen vil kanskje til og med si at vi er ganske rike og vellykket. Harry tror jeg ingen kjente tenker, med mindre jeg skulle begynne å oppføre meg harry. Det hadde vært ok. Anonymkode: fbc4d...bb9
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #3 Skrevet 18. januar 2023 Jeg er ufør, røykte rullings før og joggebuksen er i stor grad på hele dagen:-) Anonymkode: 72191...dd2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #4 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): At mange går rundt å generaliserer uføre på en måte så de skal fremstå "harry" blir helt feil i mine øyne. Meningen Manger har om at uføre røyker rullings, sitter hjemme og spiser potetgull, eller går med joggebukse til alle døgnets tider er en generalisering og det stemmer ikke. Hva skal til for at vi skal akseptere de uføre som de menneskene de er, for uansett hvilke fordommer du sitter på så er de mennesker som det og meg!. Jeg begynner å bli lei av alt hatet mot de som sliter mest i samfunnet vårt, det er virkelig ikke disse verdiene Norge er bygget på. Anonymkode: 01381...949 Jeg er ufør og er virkelig ikke harry.. Har barn og mer enn nok å holde henda i! Både hus og barn. Kunne jeg jobbet hadde jeg valgt det. Men noen ganger blir ikke livet som du tenker. Ser ikke ut som en uteligger og ligger på sofaen dagen lang. Ser helt normal ut. Og huset er strøkent. Lager hjemmelaget middager. Og finner på ting med barna. Men det krever mye av meg med sykdommene. Folk må slutte å dømme andre! Anonymkode: 38eeb...ad2 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #5 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): At mange går rundt å generaliserer uføre på en måte så de skal fremstå "harry" blir helt feil i mine øyne. Meningen Manger har om at uføre røyker rullings, sitter hjemme og spiser potetgull, eller går med joggebukse til alle døgnets tider er en generalisering og det stemmer ikke. Hva skal til for at vi skal akseptere de uføre som de menneskene de er, for uansett hvilke fordommer du sitter på så er de mennesker som det og meg!. Jeg begynner å bli lei av alt hatet mot de som sliter mest i samfunnet vårt, det er virkelig ikke disse verdiene Norge er bygget på. Anonymkode: 01381...949 I mine øyne så er de som skal generalisere uføre og få dem til å fremstå som "Harry " noen av de mest Harry selv. Det har vel vist seg at de som er mest kritiske til uføre er gjerne menn med lav utdanning eller som er i typiske "arbeidskar - yrker"... sånn typisk folk som alltid har jobbet og vært så heldig å aldri vært syk. (beklager generaliseringen i dette avsnittet). Uføre er bare så forskjellige, fra de som har en medfødt sykdom som ikke er forenlig med arbeidslivet, til folk som har et langt arbeidsliv bak seg og som blir ufør årene rett før de uansett skulle gått av med pensjon. Så har vi alle tilfeller imellom, folk som blir syke av alvorlige sykdommer som kreft, folk som har vært i arbeidsulykker osv... Likevel virker det som holdningen er at "alle" uføre bare er udugelige, late folk som bare ikke har lyst til å jobbe. Det kunne ikke vært lenger unna sannheten... Anonymkode: c4a4c...092 1 3
Knirke Skrevet 18. januar 2023 #6 Skrevet 18. januar 2023 Hvis det du mener et "hat" mot uføre er tråder her på KvinneGuiden, så bør du ta det med en klype salt. Det er anonymbrukere som troller og slenger med leppa for å piske opp stemningen, og som kjent er det ingenting som fyrer opp KG mer enn uføre-tråder (samt sykepleierlønn-tråder og tråder om boligprisene skal ned eller opp) Uføre er ikke én homogen gruppe. Jeg kjenner et par ressurssterke oppegående uføre, og jeg kjenner noen med joggebukse og rullings. Det de har felles er at de ikke kan jobbe, og ellers er de like forskjellige som du og jeg og alle andre.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #7 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er ufør og er virkelig ikke harry.. Har barn og mer enn nok å holde henda i! Både hus og barn. Kunne jeg jobbet hadde jeg valgt det. Men noen ganger blir ikke livet som du tenker. Ser ikke ut som en uteligger og ligger på sofaen dagen lang. Ser helt normal ut. Og huset er strøkent. Lager hjemmelaget middager. Og finner på ting med barna. Men det krever mye av meg med sykdommene. Folk må slutte å dømme andre! Anonymkode: 38eeb...ad2 Nei du høres ikke ufør ut i det hele tatt! Anonymkode: 4342c...657
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #8 Skrevet 18. januar 2023 Det er pga NAV reformen. Da sosialtjenesten skulle løftes opp ved å bli tatt sammen med de øvrige ytelsene, skjedde ikke det. De andre ytelsene ble heller like skambelagt som sosialhjelp 🤔 Anonymkode: a2690...31f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå