AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #1 Skrevet 18. januar 2023 Jeg har snakket med nav, og fått forskjellige svar. Var visst ikke et enkelt spm. Man har rett på bidrag selv etter fylte 18 år så lenge man går på videregående. Lærlingtid går under videregående. MEN…. Barnet mitt har altså ikke fått lærlingplass enda, og har fylt 18 år. Jeg har derved mistet bidraget, og faren mener at datteren ikke har rett på bidrag siden barnet ikke går på skole. Når man er lærling har man krav på bidrag frem til man tjener et visst beløp. Noen som vet mer om dette? Vi kan da ikke være de eneste i denne situasjonen. Jeg hjelper så godt jeg kan, men som enslig så er dette dyrt å ta seg på egenhånd. Syns det er rart at faren «slipper unna». Vi skal nå søke om bidrag gjennom Nav likevel, for da får vi jo svaret. Men det er en behandlingstid på 5 mnd. veldig takknemlig for svar!! Anonymkode: fe545...0b5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #2 Skrevet 18. januar 2023 Hvorfor tar hun seg ikke bare en eller annen deltids/fulltidsjobb i mens hun fortsetter å søke etter lærligeplass? Som 18åring bør det være grei skuring å få innpass hos dagligvare, kles og mikk makk kjeder, restaurant, hotell, fast food, assistent innen helse, renhold osv.. Anonymkode: a7a45...9e5 7
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #3 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor tar hun seg ikke bare en eller annen deltids/fulltidsjobb i mens hun fortsetter å søke etter lærligeplass? Som 18åring bør det være grei skuring å få innpass hos dagligvare, kles og mikk makk kjeder, restaurant, hotell, fast food, assistent innen helse, renhold osv.. Anonymkode: a7a45...9e5 dette komme vel ann på hvor man egentlig er bosatt hen. i litt større byer kan det faktisk komme ett par hundre søknader til helt vanlige stillinger ved for eksempel butikker. Anonymkode: 2f339...074 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #4 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): dette komme vel ann på hvor man egentlig er bosatt hen. i litt større byer kan det faktisk komme ett par hundre søknader til helt vanlige stillinger ved for eksempel butikker. Anonymkode: 2f339...074 Ja det har det gjort i alle år, selv når jeg var 17 år å fikk første butikk jobb var søker bunken stor. Men er man et relativt oppegående menneske så ordner det seg. Kanskje ikke på den første jobben man søker, kanskje ikke neste, men det løser seg og det er jo ikke bare butikk å velge mellom. I alderen 14-22 jobbet jeg både i butikker, innen helse, renhold og hotell. En plass må man nesten starte, og er man bikket 18 år uten noe å gå til så er det bare å hive seg rundt å få søkt,søkt,søkt. Anonymkode: a7a45...9e5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #5 Skrevet 18. januar 2023 Har ikke inntrykk av at det er så vanskelig få seg deltidsstilling som ungdom, spesielt ved fylte 16 og 18. Har selv to barn på 19 og 22, studenter og begge har hatt jobb ved siden av VGS siden de var 16. Både på Kiwi, kafe etc. Begge bor i Oslo og studerer og fikk jobb begge to , på henholdsvis Kiwi og Meny. Alle barnas venner har jobber ved siden av skolen og det hadde de fleste gjennom hele VGS. Og har de først fått en jobb er det enklere ved senere anledning, for da har de fått arbeidserfaring. En kan ikke gå rundt og vente på lærlingeplass, da var hun vel ferdig til sommeren og det begynner bli noen måneder siden Anonymkode: 15381...8c5 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #6 Skrevet 18. januar 2023 Hva tenker datteren din å gjøre om hun ikke får lærlingeplass? Ta påbygg? Lurt å søke. Da avgjør nav. Men hun må være i en form for videregående opplæring for å ha krav på bidrag. Anonymkode: 6cb94...39f
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #7 Skrevet 18. januar 2023 Hun har hatt jobb nå en periode, men det er jo kun til hun får lærlingplass. Hun har fått et tilbud om lærlingplass fra mai. Var ikke det innlegget handlet om, jeg lurer på om hun har rett på bidrag mens hun venter på plassen. Jeg bidrar, da bør jo faren også gjøre det. Legger ved at faren har prøvd å slippe å betale i lang tid. Anonymkode: fe545...0b5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #8 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hun har hatt jobb nå en periode, men det er jo kun til hun får lærlingplass. Hun har fått et tilbud om lærlingplass fra mai. Var ikke det innlegget handlet om, jeg lurer på om hun har rett på bidrag mens hun venter på plassen. Jeg bidrar, da bør jo faren også gjøre det. Legger ved at faren har prøvd å slippe å betale i lang tid. Anonymkode: fe545...0b5 Når hun får læreplass ja, om hun ikke er selvforsørgende da. Anonymkode: a7a45...9e5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #9 Skrevet 18. januar 2023 Er det ikke en regel om alder på barna med tanke på bidrag? Jeg har en som blir 18 i høst som dropper ut av skolen og skal gå 4 år i lærling i stedenfor. Må. Man betale bidrag i 4 år til da? Anonymkode: 6dcd7...65e
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #10 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Er det ikke en regel om alder på barna med tanke på bidrag? Jeg har en som blir 18 i høst som dropper ut av skolen og skal gå 4 år i lærling i stedenfor. Må. Man betale bidrag i 4 år til da? Anonymkode: 6dcd7...65e Til man er max 20 år. Anonymkode: fe545...0b5 1
NiceOrNothing Skrevet 18. januar 2023 #11 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hun har hatt jobb nå en periode, men det er jo kun til hun får lærlingplass. Hun har fått et tilbud om lærlingplass fra mai. Var ikke det innlegget handlet om, jeg lurer på om hun har rett på bidrag mens hun venter på plassen. Jeg bidrar, da bør jo faren også gjøre det. Legger ved at faren har prøvd å slippe å betale i lang tid. Anonymkode: fe545...0b5 Så lenge hun er i et utdanningsforløp tenker jeg at hun har rett på det. Så bare søk, så får hun det evnt etterbetalt . Det er en lovfestet rett .
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #12 Skrevet 18. januar 2023 Hvis hun har jobb kan hun jo forsørge seg selv til hun blir lærling ? Anonymkode: d92f9...808 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #13 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis hun har jobb kan hun jo forsørge seg selv til hun blir lærling ? Anonymkode: d92f9...808 Hvorfor skal faren slippe unna hvis han har forsørgerplikt mener du? Anonymkode: fe545...0b5 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #14 Skrevet 18. januar 2023 NiceOrNothing skrev (4 minutter siden): Så lenge hun er i et utdanningsforløp tenker jeg at hun har rett på det. Så bare søk, så får hun det evnt etterbetalt . Det er en lovfestet rett . Ja, det har de sagt på Nav. Og jeg tolker det på samme måte som du skriver. Men når jeg snakket med Nav-ansatt nr 2 var de usikre. Men nå søker hun og så får vi se hva som skjer. Anonymkode: fe545...0b5
NiceOrNothing Skrevet 18. januar 2023 #15 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det har de sagt på Nav. Og jeg tolker det på samme måte som du skriver. Men når jeg snakket med Nav-ansatt nr 2 var de usikre. Men nå søker hun og så får vi se hva som skjer. Anonymkode: fe545...0b5 Jeg vil tro hun har rett på det. Har vært gjennom samme opplegget .(med motvillig far , forlenget bidrag ). Min datter fikk innvilget til fagbrev var i boks . ( det året hun fylte 20) . Mulig de har rett på til 21 år og . Usikker . 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #16 Skrevet 18. januar 2023 NiceOrNothing skrev (Akkurat nå): Jeg vil tro hun har rett på det. Har vært gjennom samme opplegget .(med motvillig far , forlenget bidrag ). Min datter fikk innvilget til fagbrev var i boks . ( det året hun fylte 20) . Mulig de har rett på til 21 år og . Usikker . Takk for et godt svar. Da søker hun og så krysser vi fingrene for at det er riktig. Faren her også motvillig, så han er det ikke noe hjelp å få av. Penger har han nok av, vil bare ikke gi noe til datteren. Anonymkode: fe545...0b5 1
NiceOrNothing Skrevet 18. januar 2023 #17 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for et godt svar. Da søker hun og så krysser vi fingrene for at det er riktig. Faren her også motvillig, så han er det ikke noe hjelp å få av. Penger har han nok av, vil bare ikke gi noe til datteren. Anonymkode: fe545...0b5 Kjenner til sorten 🙈. Ganske sikker på at hun har rett på det , bare ring å mas litt på nav underveis i prosessen . Ønsker dere masse lykke til ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #18 Skrevet 18. januar 2023 Hvis hun ikke har fått lærlingplass så vil hun vel ha rettigheter på vg 3, fagopplæring i skolen? Og da må far betale bidrag. Anonymkode: 1758c...ac5 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #19 Skrevet 18. januar 2023 Man kan ha rett på bidrag som lærling men tjener man over 171.000kr er det ikke bidragsplikt for foreldrene. Far har rett, foreldre er ikke bidragspliktige når barnet ikke er under utdanning. Anonymkode: 23f67...b53 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #20 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Man kan ha rett på bidrag som lærling men tjener man over 171.000kr er det ikke bidragsplikt for foreldrene. Far har rett, foreldre er ikke bidragspliktige når barnet ikke er under utdanning. Anonymkode: 23f67...b53 Man er vel under utdanning når man er registrer søker på lærlingplass og venter på det? Utdanningen er ikke over, sjelden man får lærlingplass på sekundet. Anonymkode: fe545...0b5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå