Gå til innhold

Ansatt i barnehage. Hvilke tilrettelegging fikk du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke tilrettelegging fikk du som gravid på jobb i barnehage? 

Anonymkode: 6c29f...eca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor trenger du tilrettelegging? Man er sammen med barn. Ikke noe annerledes enn mødre med flere unger, som må håndtere sine egne unger mens de er gravide. Ingen "tilrettelegging" hjemme.

Hvis det er tungt å løfte de største ungene som skal ha bleieskift, ta og legg stellematten på gulvet og skift bleie der.

Anonymkode: 23bec...0d0

• Liker 2
Skrevet

Dette var dagens! Tydelig at du enten ikke har barn eller at du ikke jobber i barnehage 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor trenger du tilrettelegging? Man er sammen med barn. Ikke noe annerledes enn mødre med flere unger, som må håndtere sine egne unger mens de er gravide. Ingen "tilrettelegging" hjemme.

Hvis det er tungt å løfte de største ungene som skal ha bleieskift, ta og legg stellematten på gulvet og skift bleie der.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

😂😂😂😂 Du kan jo ikke ha greie på barn

Min hverdag består av løft ved levering, løft ved håndvask, løft oppi stoler, ut av stoler, løft ned fra ting, løft for trøst, løft som hjelp, løft ved bleieskift, løft ved påkledning/avkledning etc. 

Tilrettelegging jeg skulle få var ekstra pauser og mindre løft, men har ikke fått noe særlig ekstra selv om det «står på papiret». 

Anonymkode: 9cc29...29d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tilrettelegging i barnehagen???? 🤣🤣🤣🤣 Takk for den latteren! 

Det er avhengig av kollegaene dine og ikke hva som står på papiret. Det er min erfaring hvertfall. 

Anonymkode: e5788...1bd

• Liker 2
Skrevet

En kollega fikk en person som skulle "følge" henne og hjelpe til med blant annet løfting. Men dette er noen år siden.

Det er jo ellers et problem hvis de andre ansatte skal få 50% flere løft fordi en person skal ha tilrettelegging.

Anonymkode: ecc62...742

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min hverdag består av løft ved levering, løft ved håndvask, løft oppi stoler, ut av stoler, løft ned fra ting, løft for trøst, løft som hjelp, løft ved bleieskift, løft ved påkledning/avkledning etc. 

Tilrettelegging jeg skulle få var ekstra pauser og mindre løft, men har ikke fått noe særlig ekstra selv om det «står på papiret». 

Sånn her var det for meg:

Løft ved levering: jobbe mellomvakter, andre ansatte tok imot.

Løft ved håndvask: Vi har vask i barnas høyde og de står på krakk. De minste barna som ikke klarte å stå tok andre ansatte å vasket.

Løft oppi stoler: de fleste barn elsker å klatre og klarer det fint selv om de har en hånd å holde i. Andre ansatte hjalp de som ikke klarte det.

Løft ned fra ting: se punktet over, en hånd å holde i hjelper mye.

Løft for trøst: Vi pleier generelt ikke å løfte så mye opp for trøst, men heller gi de et fang å sitte på og masse kos nede på gulvet i barnas høyde.

Bleieskift: har krakk, se punkt ang Løft i stoler.

Påkledning: Vi hjelper barna på gulvet, på barnas høyde.

Jobbet også litt redusert mot slutten av svangerskapet da jeg fikk bekkenplager.

Anonymkode: 2c634...820

• Liker 3
Skrevet

Meg over:

Det skal sies at de fleste barna klarte å gå inn på avdeling på egenhånd. En annen grunn til mellomvakter var kvalmen. Avhengig av å være flere på jobb om jeg måtte løpe på do.

Anonymkode: 2c634...820

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å herregud. Jeg jobber på en småbarnsavdeling og det er IKKE bare løftene som gjør at man får smerter og trenger tilrettelegging. Det er også forskjell på å løfte på 1 -2barn, VS kanskje 12. kjenner jeg blir så oppgitt over sånne folk som deg. 

for å svare på spørsmålet ditt TS, så har jeg ikke fått noe tilrettelegging overhodet. Jeg jobber nå 40%, og bekkenet sier egentlig i fra om at det ikke klarer stort mer. 

Anonymkode: 02175...ce3

• Liker 2
Skrevet

Fikk ikke tilrettelegging, Ble 100% sykemeldt. 

Anonymkode: d45e1...1d8

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilke tilrettelegging fikk du som gravid på jobb i barnehage? 

• Tok med meg førskulebarna i garderoben som stort sett kledde på seg sjølv. Det var fast at vi gjekk ut saman kvar dag. Eg var ikkje sjukemeldt i graviditeten. Fin ordning.
  • Slapp stort sett tidlig og seinvakt, men om eg hadde seinvakt så tok sein-mellomvakta opp stolane for meg.
  • Slapp å vere 1 til 1 på barna med reguleringsvanskar (risiko for spark, slag o.s.v).
  • Kunne ta 10.min lenger pause om det var behov for det når eg næra meg termin.

Anonymkode: 40891...3f8

Skrevet

Fikk svangerskapspenger fordi det var vanskelig å tilrettelegge nok

Anonymkode: f153a...660

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

En kollega fikk en person som skulle "følge" henne og hjelpe til med blant annet løfting. Men dette er noen år siden.

Anonymkode: ecc62...742

Lurer på hvem som betalte for det.

Skrevet
minister-mio skrev (3 minutter siden):

Lurer på hvem som betalte for det.

Garantert barna som fikk mindre oppfølging. Det er som regel de som ofres i barnehagen. 

Anonymkode: e5788...1bd

Skrevet

Kollegaene tar de tunge løftene med barna. Jeg bytter tissebleier på de som kan stå. Jeg legger ikke eller tar opp barna. Jeg hjelper de store i tripptrapp stolene ved å holde dem i hånda. Om morgenen sitter jeg på gulvet når barna kommer, og sier i fra til foreldrene at jeg ikke kan bære og ønsker at de skal sette barnet i fanget mitt. Ved trøst så setter jeg med ned med barnet i fanget. 
Jeg er i uke 22, og sliter veldig med ryggen. Kan ikke bære noen ting, sliter med å legge lekekassene på plass 

Anonymkode: 1feb6...1ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Her kan du tilrettelegge selv..... Alle disse løftene dine du beskriver her trodde jeg var utdatert for lenge siden. Og hvis ikke så bør din barnehage ha en HMS gjennomgang. 

Anonymkode: 67fc3...3e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har du 12 bleiebarn hjemme selv eller? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har du 12 bleiebarn hjemme selv eller? 

Man må jo ikke være på småbarnsavdeling. Og en tilrettelegging vil da f.eks å slippe bleieskift. 

Anonymkode: 1c2ea...c50

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Oh dear. Snakk om uvitenhet 

Anonymkode: a2f8e...108

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet I en barnehage der en ergoterapeut ble ansatt for å se på arbeidsstillingen våre. Disse tiltalene ble gjort

- toaletter og håndvesker i ulike høyder for barn i ulike størrelser

- knagger i barnas høyder

- sikre gardintrappen som barn enkelt kunne bruke og håndtere. ALLE barn som kunne gå klatret opp på stellebordet selv (lange, brede og korte trinn med gelender)

- ergonomisk riktige rullende krakker i justerbar høyde som de vokse brukte i lek på gulvet. 

- ståmatter på kjøkkenet

- selv de minste barna ble selvstendiggjort til en viss grad ved av og påkledning. De skulle selv finne frem klørne de skulle ha fra hyllene og knaggene sine (som var i deres høyde)

- alle ansatte fikk opplæring i ergonomisk riktig sitte og ståstilling, avlastning og avspenningsøvelser 

det ble sikker gjort andre tiltak jeg ikke husker også, men dette var virkelig helt supert, det hjalp mye, og jeg tror også sykefraværet som hikk på tretthet, utmattelse etc gikk ned.en gravid ville klart å stå lengre i jobb i denne barnehagen enn i en barnehage der disse tiltakene ikke er satt inn.

Anonymkode: aa5b5...ce7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...