AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #1 Skrevet 18. januar 2023 Baby blir mest sannsynlig liggende i seteleie, og jeg leser rundt risiko. 30% av alle som prøver å føde i sete, ender opp med keisersnitt. Risiko for at barnet sitter fast, død, oksygenmangel, surstoffmangel etc. Norge er ett av svært få land som utfører setefødsler. Er det tryggest av meg å velge keisersnitt? Anonymkode: a9212...4ad 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #2 Skrevet 18. januar 2023 Mest sannsynlig går det helt fint å føde med setefødsel. Men siden sannsynligheten for akutt keisersnitt er såpass stor som den er, ville jeg valgt planlagt keisersnitt, for å slippe å bli blant dem som får akutt keisersnitt. En annen årsak er også at barnet mitt lever med konsekvensene av et forsinket keisersnitt, og det unner jeg ingen. Konsekvensene er så enorme. Anonymkode: 8f861...3e0 5 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #3 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mest sannsynlig går det helt fint å føde med setefødsel. Men siden sannsynligheten for akutt keisersnitt er såpass stor som den er, ville jeg valgt planlagt keisersnitt, for å slippe å bli blant dem som får akutt keisersnitt. En annen årsak er også at barnet mitt lever med konsekvensene av et forsinket keisersnitt, og det unner jeg ingen. Konsekvensene er så enorme. Anonymkode: 8f861...3e0 Takk for svar. Veldig trist å høre om barnet ditt og at det kunne vært unngått ved tidligere keisersnitt. Det er dette jeg også er redd for, og føler det er ufattelig vondt om noe skulle skjedd og jeg KUNNE valgt keisersnitt. Har en søster som fikk oksygenmangel under fødsel og derfor ikke er helt som alle andre, og i tillegg har sykehuset rykte på seg for å drøye keisersnitt til det absolutt er nødvendig. Anonymkode: a9212...4ad 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #4 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar. Veldig trist å høre om barnet ditt og at det kunne vært unngått ved tidligere keisersnitt. Det er dette jeg også er redd for, og føler det er ufattelig vondt om noe skulle skjedd og jeg KUNNE valgt keisersnitt. Har en søster som fikk oksygenmangel under fødsel og derfor ikke er helt som alle andre, og i tillegg har sykehuset rykte på seg for å drøye keisersnitt til det absolutt er nødvendig. Anonymkode: a9212...4ad Sjansen er ikke stor, bare for å ha det sagt. Hvis du har en søster som har opplevd det samme, så vet du jo også hva det kan medføre. Barnet mitt er «som alle andre» mentalt, men bruker rullestol. Jeg fikk aldri vite om en slik risiko. Det er vel 70 % som kan føde greit ved setefødsel, men også 30 ? % som ender opp med akutt keisersnitt. Det virker så mye bedre å få velge et rolig keisersnitt. Selv endte jeg med keisersnitt i narkose, og føler meg frarøvet fødsel. Liten sjanse ja. Men det er ikke legene som må bære konsekvensene, det er vi mødre og barna våre. Anonymkode: 8f861...3e0 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #5 Skrevet 18. januar 2023 Jeg ville valgt vaginal Anonymkode: e0aa0...163 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #6 Skrevet 18. januar 2023 Jeg er gravid selv i 3 trimester, og har akkurat gått igjennom med meg selv om hva jeg ønsker ifbm fødsel. Helst ønsker jeg å føde vaginalt og så naturlig som mulig. MEN, det er hvis alt ligger tilrette for det - ligger ungen i sete skal jeg ha keisersnitt! Jeg er nok farget av det som skjedde med min mor. Hun skulle føde mitt søsken i sete, men underveis mistet hen hjertelyd og hun måtte gjennom hastekeisernitt. Søskenet mitt hadde fått navlestrengen flere ganger rundt hodet og var blå når hen kom ut. Søskenet mitt overlevde heldigvis utrolig nok uten noen varige mén, men moren min måtte leve i uvisshet om hen var blitt hjerneskadet i flere måneder. Svært traumatisk med andre ord. Selvfølgelig kan det gå fint også, men slik statistikken viser så vil jeg heller ha en pks enn å risikere traumer og evt konsekvenser av et hastesnitt. 😅 Anonymkode: 2220e...393 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #7 Skrevet 18. januar 2023 Hadde valgt keisersnitt, utvilsomt. Anonymkode: 55e79...1bd 12
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #8 Skrevet 18. januar 2023 Jeg har to barn født i setefødsel. Det gikk helt fint begge ganger, ble godt ivaretatt på SiV. Anonymkode: 4fcc9...ea4 1
Lineaaa Skrevet 18. januar 2023 #9 Skrevet 18. januar 2023 (endret) Det er du som må ta avgjørelsen for deg og ditt barn. Stol på deg selv, og vær tro mot avgjørelsen. Da er det lettere å stå i konsekvensene etterpå. Det er fordeler og ulemper med begge typer fødsel. I uke 35 med min nr2 lå hen i seteleie. Fikk øvelser av jordmor, og ved fødsel lå hen med hodet ned. Så alt kan skje. Endret 18. januar 2023 av Lineaaa 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #11 Skrevet 18. januar 2023 Jeg hadde pks med seteleie og angrer ikke, men det er ganske hardt å gå gjennom. Ting kan gå galt med mindre du er helt sikker på du klarer å føde, og hvis vannet går må man legge seg ned med en gang og ringe ambulanse fordi det er en risikofødsel. Syns ikke det virket trygt, og ville at jenta mi skulle få tryggest mulig fødsel. Vil heller det skal gå utover meg enn henne. De får også veldig ofte hofteproblemer ved setefødsel.. sykehusene har som vane å prøve å overbevise om at det beste valget er setefødsel, fordi Norge er ett av få land som har god kompetanse på dette. tiden etter fødsel er grusom, og hardt å komme seg gjennom. Man er totalt ubrukelig første tiden, og du mister veldig mye tid med barnet ditt. Positivt er at far knytter veldig tett bånd med baby siden han må ta babyen. Noen klarer seg for all del veldig fint etterpå. Jeg syns også det wr ekkelt å tenke på at etter ett keisersnitt vil neste fødsel være risikofødsel uansett, og man kan maks ha 3 keisersnitt i løpet av livet 😕 Anonymkode: 32c0c...fdf 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #12 Skrevet 18. januar 2023 Pga setefødsel kan gå såpass galt ville jeg for min egen del dermed valgt keisersnitt uten tvil Anonymkode: 32c0c...fdf 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #13 Skrevet 18. januar 2023 Hadde lett valgt keisersnitt. Er det ikke større risiko for rifter ved seteleie? Anonymkode: ff980...82e 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #15 Skrevet 18. januar 2023 Når mitt barn lå i sete, var det ikke mitt valg om jeg skulle få keisersnitt. Jeg kunne sikkert påvirket avgjørelsen, men jeg kunne ikke velge fritt. Men så utførte de en vellykket vending, og ks var da ikke et tema. Anonymkode: e1255...998
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #16 Skrevet 18. januar 2023 Jeg har hatt en vaginal setefødsel og et ks. Ville glatt valgt vaginal setefødsel 1000 ganger til før et nytt keisersnitt! Var en drømmefødsel og du verden så sprek jeg var umiddelbart etterpå. Ks, not so much! Synes ikke sånne gigantiske sår på magen er noe særlige jeg. Anonymkode: b6b27...bf0 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #17 Skrevet 18. januar 2023 Ville definitivt valgt keisersnitt, med mindre du allerede har hatt en vellykket vaginal fødsel bak deg og kan tenke deg flere barn etterpå. Anonymkode: cdf0c...3e9 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #18 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har hatt en vaginal setefødsel og et ks. Ville glatt valgt vaginal setefødsel 1000 ganger til før et nytt keisersnitt! Var en drømmefødsel og du verden så sprek jeg var umiddelbart etterpå. Ks, not so much! Synes ikke sånne gigantiske sår på magen er noe særlige jeg. Anonymkode: b6b27...bf0 Jeg ville også helst ha vaginal fødsel for min egen del, men valgte KS for barnets del. Anonymkode: 73fd6...943 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #19 Skrevet 18. januar 2023 Har aldri helt forstått med på skvallerkoret om at alt må skje naturlig når det kommer til fødsel. Som om det er en slags konkurranse om å tåle mest mulig smerte og stå i alt for å skulle skryte av det i etterkant. "Jeg fødte ungen i seteleie uten smertelindring og vaginalt". Legg gjerne til at "Jeg fullammet fra første stund og gjør det fortsatt. Ungen er nå fire år og så fornøyd. Tjukk og fin og aldri grått en tåre!" Herregud, vi lever i 2023. Ligger ungen i seteleie trenger du ikke utsette verken ungen eller deg selv for risiko. Du tar selvsagt keisersnitt (svært liten risiko ved planlagte keisersnitt) og ja, du lar deg også bedøve før keisersnittet 😉 Anonymkode: 9cc94...8fa 11 3 2
Meningenmeddette Skrevet 18. januar 2023 #20 Skrevet 18. januar 2023 Har hatt et hastekeisersnitt selv på grunn av oksygenmangel. Veldig traumatisk og på henge de håret. Ville uten tvil valgt planlagt keisersnitt. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå