Gå til innhold

Vet nav at man får penger fra Lånekassa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat begynt på Aap og skal få Aap mens jeg tar siste året mitt av utdanning og få behandling i traumegruppe og hos Dps. Kan jeg samtidig få lån hos lånekassa eller er ikke det lov? Har nav innsikt i utbetalinger man får fra lånekassa? Vil ikke gjøre noe feil

Anonymkode: 50b2b...820

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har akkurat begynt på Aap og skal få Aap mens jeg tar siste året mitt av utdanning og få behandling i traumegruppe og hos Dps. Kan jeg samtidig få lån hos lånekassa eller er ikke det lov? Har nav innsikt i utbetalinger man får fra lånekassa? Vil ikke gjøre noe feil

Det påvirker ikke aap at du mottar støtte fra lånekassen. Det som er viktig er at utdanningen din er godkjent i aktivitetsplanen.

Anonymkode: ccdc7...0d7

Skrevet

Du har lov til å få lån fra lånekassa selv om du går på aap. Jeg har selv gjort det samme. Men du står i fare for å ikke få omgjort noe til stipend på grunn av inntektsgrensen. 

Anonymkode: a36c0...27d

Skrevet

Du må iallefall informere nav om det. Det er jo lov å ta opp lån, men hvis nav mener det er en ekstra inntekt så kan du få mindre i aap.

Anonymkode: 39d5a...9a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må iallefall informere nav om det. Det er jo lov å ta opp lån, men hvis nav mener det er en ekstra inntekt så kan du få mindre i aap.

Det er et lån og ikke en inntekt. Så Nav kommer ikke til å redusere Aap.

Men det er riktig at Nav må informeres: Nav må godkjenne utdanningen som et tiltak. 

Anonymkode: 8f4ec...e2c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei man får ikke mindre i aap

Anonymkode: a36c0...27d

Skrevet

Ok, takk for svar. Utdanningen er godkjent hos nav og ligger inne i aktivitetsplanen, hadde som sagt bare siste året igjen :) 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ok, takk for svar. Utdanningen er godkjent hos nav og ligger inne i aktivitetsplanen, hadde som sagt bare siste året igjen :) 

I så fall er det 0 problem. Hilsen ansatt i NAV. Men, jeg vil anbefale å heller stille slike spørsmål til NAV, du kan aldri vite hvem som svarer deg her. Du kan bruke denne tjenesten: https://www.nav.no/skriv-til-oss

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I så fall er det 0 problem. Hilsen ansatt i NAV. Men, jeg vil anbefale å heller stille slike spørsmål til NAV, du kan aldri vite hvem som svarer deg her. Du kan bruke denne tjenesten: https://www.nav.no/skriv-til-oss

Jeg er helt enig med min kollega her. Du kan få lån fra Lånekassen mens du mottar AAP, og det påvirker ikke AAP-utbetalingene dine.

Bruk Skriv til oss, eller chatten vår hvis du lurer på noe (der kan du også være anonym).

Her ser du alle måtene du kan kontakte oss på:
https://www.nav.no/kontaktoss

Anonymkode: a2328...63d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er bare skattbar inntekt som kan føre til redusert utbetaling av AAP. Lån er verken inntekt eller skattbar.

Anonymkode: a2328...63d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...