Gå til innhold

Kan bakterier i skjegg smitte baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bror fikk en baby i går som er født 5 uker for tidlig. Min bror har ganske mye halvlangt skjegg. 
Min mor har prøvd å prate til han for å få han til å fjerne skjegget da hun sier skjegg har mer bakterier enn i tarmen osv. og hun er redd for at den premature babyen skal bli smittet av noe. Min bror blir bare irritert av gnaget hennes. Hun vil nå at jeg skal snakke med han om hvor mye bakterier det er i skjegget og få han til å fjerne det. 
klarer ikke finne særlig forskning å vise til på nett, annet enn populær-kultur artikler som ikke er så vitenskapelig. 
Noen som har hatt denne problemstillingen? Bør man fjerne skjegg for å ikke smitte baby med bakterier når man susser og koser på barnet?

Anonymkode: 26f71...0f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror neppe det....det er vel da like mye bakterier i håret,på kinn etc. Er jo ikke som bakterier holder seg fast i skjegget. Og så lenge han eventuelt ikke vasker skjegget på 3 mnd og vasker/ tørker hendene 7 skjegget tror jeg det er safe.

Du får si til henne at hun kan tenke seg alle pappaer som har skjegg

• Liker 1
Skrevet

Bare hvis du tenker at mora burde fjerne håret hun har på hodet, med samme argumentasjon.

Anonymkode: 2eeef...277

• Liker 8
Skrevet

Spørs vel hvor han plasserer skjegget før det og om han vasker imellom eller ei 

• Liker 1
Skrevet
Sofakona skrev (5 minutter siden):

Tror neppe det....det er vel da like mye bakterier i håret,på kinn etc. Er jo ikke som bakterier holder seg fast i skjegget. Og så lenge han eventuelt ikke vasker skjegget på 3 mnd og vasker/ tørker hendene 7 skjegget tror jeg det er safe.

Du får si til henne at hun kan tenke seg alle pappaer som har skjegg

Tror hun tenker det er bakterier fra mat osv. i skjegget. 

Skrevet

Kunne forstått hysteriet om ungen var født flere mnd for tidlig, men 5 uker for tidlig? 

Barn som er født i uke 37-42 er født på termin, så da er vel denne ungen max 2 uker prematur?

Anonymkode: 4b7b4...a2b

• Liker 1
Skrevet

Hvis det hadde vært risiko for smitte via skjegg hadde legene på sykehuset gjort far oppmerksom på det før de dro hjem. 

Anonymkode: 586a3...0c0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror hun tenker det er bakterier fra mat osv. i skjegget. 

Det er ikke bakterier fra mat som er farlig. 

Be din mor ta seg en bolle. 

Anonymkode: 6eefb...9f1

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

For en utrolig teit trolletråd forresten.

• Liker 1
Skrevet

Hva har dette med forbruker, jus og økonomi å gjøre?

• Liker 2
Skrevet
Portia Catonis skrev (7 minutter siden):

Hva har dette med forbruker, jus og økonomi å gjøre?

La ikke merke til at det ble lagt i feil tråd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

For en utrolig teit trolletråd forresten.

Måtte screenshotte og sende til min mor at hennes hysteri og angst faktisk var så overdrevet at folk på forum trodde det var en tulleproblemstilling. 

• Liker 1
Skrevet

Så disse er bare tull? Hun viser til slike artikler hun har lest. 

705CA5B7-2960-451F-BA1C-C265EBEBC13B.jpeg

Skrevet

Ny forskning:
Skjegg inneholder mer avføring enn et toalett

Og:

39 prosent av fullskjegg er helsefarlige

Deretter undersøkte forskerne den samlede mengden bakterier i prøvene. Resultatet var helt tydelig: 7 av 18 fullskjegg inneholdt potensielt helsefarlige bakterier.

Anonymkode: f754d...46b

Skrevet (endret)

Generelt er rådet ar barn skal lære seg å tåle bakterier fra foreldrene fordi nærkontakten er viktigere.

Din mor er kunnskapsløs og hysterisk. Som andre har påpekt ville jo helsepersonell gitt opplysninger om dette hvis det var sant og ikke bare noe din mor fant på. Har man ikke belegg for argumentasjonen sin så er det oppspinn (dilldall) 

PS: Jeg legger til grunn at mannen hr normalt god hygiene!!!

Endret av Rotemor
Skrevet

Helsepersonell kan heller ikke gå med løst hår eller bruke smykker, for å nevne noe. Er dette et regime du tenker er normalt å ha hjemme med en nyfødt også?

Anonymkode: 2eeef...277

Skrevet

Jeg kan godt se for meg at bakterier trives i skjegg hvis han aldri vasker seg, men jeg tror ikke bakterier fra mat er spesielt farlig, bakterier fra snørr får vel baby i seg av kos uansett, og tarmbakterier kan jeg virkelig ikke se for meg at er et stort problem hos en nybakt far som må være ekstra forsiktig.

Anonymkode: 481ee...e89

Skrevet

Herlighet, kroppshår er naturlig og noe mennesker har hatt i alle tider, også lenge før det var vanlig å barbere seg.

Moren din må roe ned hysteriet sånn omtrent hundre hakk og slutte å mase på en nybakt far om alle grillene hun har i hodet sitt. 

Anonymkode: 2ca2d...cb6

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Min bror fikk en baby i går som er født 5 uker for tidlig. Min bror har ganske mye halvlangt skjegg. 
Min mor har prøvd å prate til han for å få han til å fjerne skjegget da hun sier skjegg har mer bakterier enn i tarmen osv. og hun er redd for at den premature babyen skal bli smittet av noe. Min bror blir bare irritert av gnaget hennes. Hun vil nå at jeg skal snakke med han om hvor mye bakterier det er i skjegget og få han til å fjerne det. 
klarer ikke finne særlig forskning å vise til på nett, annet enn populær-kultur artikler som ikke er så vitenskapelig. 
Noen som har hatt denne problemstillingen? Bør man fjerne skjegg for å ikke smitte baby med bakterier når man susser og koser på barnet?

Sjansen er vesentlig høyere for at en helt normal voksenperson med dårlig personlig hygiene smitter barnet. Fekte en voksen som ikke har daglig rutine på vask av mobiltelefon. Eller en voksen som tar seg til munnen (eller baby) etter å ha tatt på et dørhåndtak. Begge eksempler på personlig hygiene som både er meget dårlig og helt normal og som påregnelig vil føre til at man som voksen gjør seg selv syk flere ganger i året.

Anonymkode: 8c1b9...bea

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ny forskning:
Skjegg inneholder mer avføring enn et toalett

Og:

39 prosent av fullskjegg er helsefarlige

Deretter undersøkte forskerne den samlede mengden bakterier i prøvene. Resultatet var helt tydelig: 7 av 18 fullskjegg inneholdt potensielt helsefarlige bakterier.

Anonymkode: f754d...46b

Ingen holdepunkter for den der. Mangler kilder.

Sitat
  • A well-kept beard has about the same amount of germs as a clean-shaven chin.
  • To keep your beard clean, wash it 2-3 times a week with shampoo, brush it regularly, and practice good hand hygiene as that’s the easiest way germs spread to other parts of the body.

https://www.insider.com/guides/health/do-beards-carry-germs?amp

Anonymkode: 7cfd4...dad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...