AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #1 Skrevet 18. januar 2023 Har forstått det som at kosedyr øker risikoen for krybbedød. Noen som vet årsaken til det? Har en gutt på snart 5 mnd som sliter noe voldsomt med søvnen sin. Han er en liten puppoman på natten og vil helst ligge med puppen i munnen. Våkner gjerne hver 1 til 2 timer. Både hs og fastlege har sagt jeg må slutte å gi så mye pupp om natten, bl.a pga reflux. «Gi smokk» sier helsepersonell. Vel, gutten vil ikke ha smokk, han blir rasende og enda mer våken når vi kommer med det. I det siste har jeg oppdaget at han roer seg fint med kosedyr på dagtid. Han knuger den inntil seg og sutter på snuter/ører/haler. Han roer seg så fint med kosen sin. Natt til i dag testet jeg og han sov både lengre og det var enklere å få han tilbake i søvn ved oppvåkning. Helt supert for både mamman og babyen! Skal være sagt at det er babyvennlig kosedyr uten løse og farlige deler. ..men så er det den risikoen da, lå med litt dårlig samvittighet hele natten, føler jeg utsetter han for fare! 😕 fler som bruker kosedyr? Anonymkode: 1bcf1...f13
Sofakona Skrevet 18. januar 2023 #2 Skrevet 18. januar 2023 Et lite kosedyr går bra..men ikke masse kosedyr. Noen barn knyter seg fort til koseklut og bamse .jeg har en på 4 år og 10 år og ingen av de har hat interesse av kosedyr
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #3 Skrevet 18. januar 2023 Vi har et lite kosedyr som han sovner med på dagen med lyd, men som vi tar bort eller følger med, når han sover Tenker det er greit. Anonymkode: 87f7a...36b
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #4 Skrevet 18. januar 2023 Kan du ikke bare ta det bort når han har sovna? Anonymkode: c879b...8e9
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #5 Skrevet 18. januar 2023 Vi tar bort når barnet har sovnet Det er pga kvelningsfare og at de kan bli liggende med bamse/ kos forran munn/nese og blir da å puste inn allerede «brukt» oksygen… det kan føre til at babyen ikke får i seg tilstrekkelig surstoff. Surstoffmangel kan føre til blant annet hjerneskade , CP og død. Derfor er det anbefalt å ha minst mulig greier i sengen Det gjelder også dyner (noen barn drar dynen over hodet) og for myke madrasser samt sengekanter. Jenta vår bruker sovepose eller kun pysj pga dette. Anonymkode: 147b5...612 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #6 Skrevet 19. januar 2023 Det er pga kosedyret kan stenge for luftveiene, selv om det ikke ligger trykket opp i ansiktet på ungen. Ungen blir liggende og puste inn sin egen utpust, full av co2. Det er derfor de ikke skal ha pute, kosedyr, osv i sengen, og det i mange land anbefales nattpose fremfor dyne. Ingen av våre har fått ha kosedyr i sengen før de var godt over året, og da var det snakk om et LITE kosedyr, uten myke fluffy lange ører/haler o.l. Anonymkode: 5eca8...8ae 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå