AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #1 Del Skrevet 18. januar 2023 Er det noen som har opplevd dårlig arbeidsmiljø og kan dele tegn og eksempler på det? Og hva gjorde dere for å ordne opp? Hva var aller mest nyttig å gjøre for å sørge for at ting ble bedre? Anonymkode: 63d4f...0fd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wednesday Addams Skrevet 18. januar 2023 #2 Del Skrevet 18. januar 2023 Helt ærlig? Det eneste som hjelper 100% er å bytte jobb. Selvfølgelig har man null garanti for at arbeidsmiljøet er noe bedre på neste arbeidplass, men da har man iallfall sjansen til å begynne et sted med blanke ark. Jeg har jobbet de siste fem-seks årene på en arbeidsplass hvor arbeidsmiljøet er helt bånn i bøtta. Vi snakker om lovverk som ikke blir fulgt, rasisme, seksuell trakassering, kameraderi (de som er venn med de rette folkene blir forfremmet på bekostning av andre som gjerne har mer erfaring/talent), ekstrem sosial kontroll på ansatte (f.eks. at ansatte ikke får delta i chatter på messenger, disse ber sjefen folk om å slette mens han ser på at det gjøres) og så videre, og så videre. Dette har vi forsøkt å melde ifra om til HR-avdelingen i selskapet - de svarte med å si at "Ja, vi har snakket med han om dette, og han kjenner seg ikke igjen i noe av det dere har sagt". Det var det - det var null tiltro til alle de ansatte som stod fram med sine historier. Folk som stod fram med at sjefen hadde behandlet de dårligere på grunn av deres religion og hudfarge ble ikke trodd. Jenter som hadde fått beskjed fra sjefen om at "Når jeg så bildet av deg på Instagram, så fikk jeg ikke sove etterpå jo.. Om du skjønner hva jeg mener.. hehe.." etter at de hadde postet et bikinibilde på sin offentlige profil, de ble ikke trodd. HR-avdelingen svarte attpåtil med å nominere denne soppen til å bli årets leder i selskapet fordi avdelingen har såpass gode tall, noe som er de ansattes fortjeneste, ikke denne "lederen" som ikke engang jobber en eneste åtte timers arbeidsdag. Arbeidstilsynet ga forresten blanke i alt av klager som ble sendt inn til de også, fordi ting ikke kunne dokumenteres. Hvem slags sjef sender slibrige meldinger til ansatte så han vet folk kan bevise det? Men uten helt sikre bevis får man tilsynelatende null hjelp med dårlig arbeidsmiljø i denne herrens år 2023. Nå er jeg usikker på hvilke problemer det er på din arbeidsplass, ts, men bare vær klar over at det er enormt vanskelig å skulle fikse noe som helst. Det er bedre å se om gresset er grønnere noen andre steder. 8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #3 Del Skrevet 18. januar 2023 Vixella skrev (30 minutter siden): Helt ærlig? Det eneste som hjelper 100% er å bytte jobb. Selvfølgelig har man null garanti for at arbeidsmiljøet er noe bedre på neste arbeidplass, men da har man iallfall sjansen til å begynne et sted med blanke ark. Jeg har jobbet de siste fem-seks årene på en arbeidsplass hvor arbeidsmiljøet er helt bånn i bøtta. Vi snakker om lovverk som ikke blir fulgt, rasisme, seksuell trakassering, kameraderi (de som er venn med de rette folkene blir forfremmet på bekostning av andre som gjerne har mer erfaring/talent), ekstrem sosial kontroll på ansatte (f.eks. at ansatte ikke får delta i chatter på messenger, disse ber sjefen folk om å slette mens han ser på at det gjøres) og så videre, og så videre. Dette har vi forsøkt å melde ifra om til HR-avdelingen i selskapet - de svarte med å si at "Ja, vi har snakket med han om dette, og han kjenner seg ikke igjen i noe av det dere har sagt". Det var det - det var null tiltro til alle de ansatte som stod fram med sine historier. Folk som stod fram med at sjefen hadde behandlet de dårligere på grunn av deres religion og hudfarge ble ikke trodd. Jenter som hadde fått beskjed fra sjefen om at "Når jeg så bildet av deg på Instagram, så fikk jeg ikke sove etterpå jo.. Om du skjønner hva jeg mener.. hehe.." etter at de hadde postet et bikinibilde på sin offentlige profil, de ble ikke trodd. HR-avdelingen svarte attpåtil med å nominere denne soppen til å bli årets leder i selskapet fordi avdelingen har såpass gode tall, noe som er de ansattes fortjeneste, ikke denne "lederen" som ikke engang jobber en eneste åtte timers arbeidsdag. Arbeidstilsynet ga forresten blanke i alt av klager som ble sendt inn til de også, fordi ting ikke kunne dokumenteres. Hvem slags sjef sender slibrige meldinger til ansatte så han vet folk kan bevise det? Men uten helt sikre bevis får man tilsynelatende null hjelp med dårlig arbeidsmiljø i denne herrens år 2023. Nå er jeg usikker på hvilke problemer det er på din arbeidsplass, ts, men bare vær klar over at det er enormt vanskelig å skulle fikse noe som helst. Det er bedre å se om gresset er grønnere noen andre steder. Dokumentasjon er selvsagt avgjørende, ellers blir det dessverre bare ord mot ord. Og det kommer du absolutt ingen veier med! Skriv ned alle hendelser så konkret du kan, tid, plass, hva som skjedde og hvem som evt. var vitne/ så noe. Jo flere «rapporter» desto bedre. Vær saklig! Gå sammen og meld ifra til verneombud eller hovedverneombud. Krev tilbakemelding. Jeg har lært de siste årene at det kan være lurt å ta opp noen sånne saker på mail med nærmeste leder. Vær litt forsiktig med detaljer og husk personvern når du bruker mail. Men da har man på en måte varslet om noe ugreit, selv om man ikke har gått i detaljer. Krev så et møte eller en samtale. Husk å ha med deg verneombud eller tillitsvalgt. Krev referat. Ellers kan du plutselig risikere å få høre senere at det ikke har vært noe møte eller samtale. Ikke uvanlig å høre om ledere som plutselig får «hukommelsestap» når saken går videre. Når man har dokumentasjon eller vitner så har man faktiske en sak! Mange blir skuffet fordi de ikke har gjort «leksene» sine skikkelig.. Trist at det skal være sånn, men så brutalt er det faktisk i virkeligheten. I tillegg er det veldig krevende å få fiksa opp i en negativ kultur som har fått satt seg gjennom flere år. Noen ganger må man stoppe opp og vurdere om det er greit for ens egen helse å fortsette på en arbeidsplass hvor arbeidsmiljøet er helt på trynet. Helsa kommer først. Det er en kjedelig prosess å bytte jobb men av og til er det faktisk det beste for å unngå å bli kvelt. Anonymkode: 63d4f...0fd 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #4 Del Skrevet 18. januar 2023 Bare bytt jobb. Det er virkelig ikke verdt det. Anonymkode: baf55...57d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #5 Del Skrevet 18. januar 2023 Byttet jobb. Det var eneste løsningen fordi leder ikke innså at hun bidro til det dårlige miljøet. Anonymkode: cbefa...25a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #6 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Byttet jobb. Det var eneste løsningen fordi leder ikke innså at hun bidro til det dårlige miljøet. Anonymkode: cbefa...25a Samme her. Lederen var hovedårsak men tok absolutt ikke noe ansvar. Etter å ha forsøkt mye og i lang tid byttet jeg jobb. Jobbyttet var virkelig verdt det, forsøk på å ordne arbeidsmiljøet ikke. Anonymkode: 61e69...b1f 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wednesday Addams Skrevet 18. januar 2023 #7 Del Skrevet 18. januar 2023 37 minutter siden, AnonymBruker said: Dokumentasjon er selvsagt avgjørende, ellers blir det dessverre bare ord mot ord. Og det kommer du absolutt ingen veier med! Ja, men hva hjelper dokumentasjon når leder bare sier at han ikke kjenner seg igjen i det som har blitt sagt, og HR-avdelingen bare lar det være med det? Det enkleste om man befinner seg på en arbeidsplass med virkelig skakkjørt arbeidsmiljø er å bytte arbeidsplass. Det er ikke, i mange tilfeller, verdt å ta kampen. Det kan rett og slett gå på helsa løs. Pluss, mange tør ikke å si ifra fordi de uansett vet at det ikke hjelper. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #8 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Samme her. Lederen var hovedårsak men tok absolutt ikke noe ansvar. Etter å ha forsøkt mye og i lang tid byttet jeg jobb. Jobbyttet var virkelig verdt det, forsøk på å ordne arbeidsmiljøet ikke. Anonymkode: 61e69...b1f Ledere driver med mye kameraderi og gidder ikke løse opp i problemene hvis det er vennene deres som «forurenser» miljøet. Anonymkode: 63d4f...0fd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #9 Del Skrevet 18. januar 2023 Vixella skrev (22 minutter siden): Ja, men hva hjelper dokumentasjon når leder bare sier at han ikke kjenner seg igjen i det som har blitt sagt, og HR-avdelingen bare lar det være med det? Det enkleste om man befinner seg på en arbeidsplass med virkelig skakkjørt arbeidsmiljø er å bytte arbeidsplass. Det er ikke, i mange tilfeller, verdt å ta kampen. Det kan rett og slett gå på helsa løs. Pluss, mange tør ikke å si ifra fordi de uansett vet at det ikke hjelper. Hvis man ikke tør å si ifra så er løpet kjørt uansett. Verste jeg vet er folk som hvisker og tisker men som aldri tør å ta opp noen ting på riktig måte eller si ifra når det virkelig gjelder. Men skjønner også at det ikke er verdt det hvis man har mista helt troa på systemet og verneombudet.. Anonymkode: 63d4f...0fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #10 Del Skrevet 20. januar 2023 Litt usikker på hvilken måte ting kan bedres i mitt arbeidsmiljø- det begynte bra. Men jobber med 2 stk som er blitt «bestevenner» og jeg kan føle på barnslig oppførsel, sjefete oppførsel og utestenging. Tar gjerne imot tips😁 Anonymkode: f9c6a...371 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #11 Del Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Litt usikker på hvilken måte ting kan bedres i mitt arbeidsmiljø- det begynte bra. Men jobber med 2 stk som er blitt «bestevenner» og jeg kan føle på barnslig oppførsel, sjefete oppførsel og utestenging. Tar gjerne imot tips😁 Anonymkode: f9c6a...371 Det heter kameraderi og er dessverre et stygt problem mange steder. Vi har det sånn vi også, ansetter nesten bare familie, venner eller bekjente (liten kommunal arbeidsplass) av sjefen og hennes venninner. Venninnene hennes er tillitsvalgt og et par andre som har jobbet der i årevis. Vi merker fort at taushetsplikten innad i systemet er utsatt, de går fra avdeling til avdeling og forteller vennene sine ting som ikke skal ut helt enda og osv. Vi føler ingen likestilling på noen plan. Jeg har for 1 år siden byttet jobb til nåværende jobb og opplever dessverre ganske dårlig arbeidsmiljø på begge arbeidsplassene. Ganske uheldig! Jeg er den enste nøytrale personen de har ansatt på 6 år, skulle ønske jeg viste det i forkant da hadde noen bjeller ringt. Føler ikke at jeg bare kan bytte jobb, det finnes dritt andre plasser også. Vi har nylig sendt inn en skikkelig klage til hovedverneombudet med varsling om kritikkverdige forhold. Så gjenstår det å se hva som skjer, det kan neppe bli verre annet enn at de som ødelegger miljøet blir sure for at det har blitt varslet. Vi forholder oss nøytralt og profesjonelt til dem så det er ikke mye de får gjort. De kan selvfølgelig fortette med barnslig oppførsel, det skader bare dem selv akkurat nå. Anonymkode: 63d4f...0fd 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 21. januar 2023 #12 Del Skrevet 21. januar 2023 Vi hadde en person på jobb som forsuret miljøet. Vi sendte en felles melding til avdelingsleder og nevnte hvordan dette ødela for oss. Personen gjorde jobben sin til punkt og prikke, men attityden var bare fæl. Kan ikke beskrives, men så fort personen kom inn i ett rom så datt jernteppet ned. Personen ble innkalt på møte og skulle skjerpe seg. Noe vedkommende ikke gjorde. Da ble noen av vi som sendte Mail om dette tatt inn på møte hvor vi fikk forklart oss bedre. Vi kunne bekrefte at personen ikke hadde forbedret seg. Heldigvis ble personen sagt opp samme dag. Han fikk rett og slett sparken fordi han gjorde arbeidsmiljøet surt for oss andre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #13 Del Skrevet 21. januar 2023 Jeg byttet jobb. Det funket. Anonymkode: 644a2...be6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #14 Del Skrevet 21. januar 2023 Vi har en trivselsjef som er bestis med den mest negative aggressive kollegaen. Hen baksnakker også trivselsjefen. Og alle andre. Begge er litt narcs.. Er ikke noe man kan få gjort med det. Anonymkode: fb4fe...023 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #15 Del Skrevet 21. januar 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har en trivselsjef som er bestis med den mest negative aggressive kollegaen. Hen baksnakker også trivselsjefen. Og alle andre. Begge er litt narcs.. Er ikke noe man kan få gjort med det. Anonymkode: fb4fe...023 Narcs? Virkelig? Jobber du i politiet? Anonymkode: 6f689...745 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #16 Del Skrevet 21. januar 2023 Jeg byttet jobb. Jobbet i en liten privat bedrift, som underveis i min ansettelse ble til en familiebedrift da sjefen ansatte familie til å sitte i ledelsen. Dette medførte at bedriften forsøkte å lure seg unna å betale meg nesten 200 000 kr i lønn, i tillegg til at de tok svært tvilsomme etiske valg og forsøkte å presse disse på meg. Takket for meg, og er nå et mye bedre sted offentlig! Anonymkode: 07ad2...826 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 21. januar 2023 #17 Del Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 18.1.2023 den 14.13): Er det noen som har opplevd dårlig arbeidsmiljø og kan dele tegn og eksempler på det? Og hva gjorde dere for å ordne opp? Hva var aller mest nyttig å gjøre for å sørge for at ting ble bedre? Anonymkode: 63d4f...0fd Har jobbet i et dårlig arbeidsmiljø. Eller, kollegialet var bra, men ledelsen var giftig og vi gikk rundt på tå hev i en sky av mistrivsel alle mann. Det er bare en ting å gjøre: bytt jobb, kom deg ut av det! Det er svært vanskelig å prøve å ordne opp og gjøre ting bedre når ting har utviklet seg slik. Det er for øvrig et ansvar og en byrde du ikke bør ta på deg. Sjansen er stor for at du ender opp som "svarteper" tilslutt selv, enten fysisk, mentalt og/eller karrieremessig. Kun unntaksvis kan du "ta opp kampen" mot dårlig arbeidsmiljø, men da må du vite at du har en kompetent ledelse rundt deg som tar ansvar, støtter deg og som bidrar med sitt for at arbeidsmiljøet blir bedre. Er det ledelsen som er skyld i det dårlige arbeidsmiljøet, som gjelder 90% av tilfellene både direkte og indirekte, så skal du bare glemme å prøve å gjøre noe med det. Sykefravær, "hengehoder", negativitet, mangel på motivasjon, gnisninger, redsel for autoriteter, opp-ned-ledelse, mobbing, trakassering, utfrysning, baksnakking, usikkerhet, mistrivsel osv er tegn på dårlig arbeidsmiljø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 21. januar 2023 #18 Del Skrevet 21. januar 2023 Bytt jobb! Har jobbet flere steder med råttent miljø. Det som kjennetegner arbeidsplassene er stor gjennomtrekk og/eller lavt utdanningsnivå. Umodne, narcissistiske sjefer, samt sjefer som kun er opptatt av å dekke sin egen rygg. Å ta det opp kommer ikke til å funke, tro meg. Jeg tok opp en gang at arbeidsgiver brøt AML og reglene for overtidsbetaling, og jeg fikk så ørene flagret. Aldri mer. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #19 Del Skrevet 23. januar 2023 Byttet jobb! Jeg jobbet i en liten privat bedrift der vi var 6 stk. 3 sjefer og 3 ansatte, vi ansatte ble behandlet utrolig dårlig. Sjefen slengte blant annet : dere 3 er ikke vært en dritt, ingen andre ville ha dere, vær glad jeg ga dere jobb! Det var baksnakking, klaging, og man ble sett ned på. Vi jobbet men var redde for å gjøre feil. Jeg tok det opp med personalansvarlig, og fortalte han situasjonen med hvordan jeg blir behandlet, jeg jobbet men ene kollegaens tok all æren (fordi jeg ikke snakker så mye), jeg stolte på personalansvarlig og åpnet meg. Så han og leder valgte å ha et møte med meg, lederen spurte om jeg var frisk, siden jeg påsto at jeg gjør så mye og min andre kollega ikke hjelper meg og nå er jeg faktisk utslitt og lei! Jeg ble helt satt ut, de trodde problemet var meg! En annen kollega av meg tok opp samme saken at hun også er utslitt fordi vi to gjør all jobben mens 3 mann får all ære men gjør ingenting, mens vi hele tiden blir sett ned på å får kjeft! Så jeg søkte meg videre og ønsker ingen form for kontakt med de. Anonymkode: 4f2af...6c4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #20 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Byttet jobb! Jeg jobbet i en liten privat bedrift der vi var 6 stk. 3 sjefer og 3 ansatte, vi ansatte ble behandlet utrolig dårlig. Sjefen slengte blant annet : dere 3 er ikke vært en dritt, ingen andre ville ha dere, vær glad jeg ga dere jobb! Det var baksnakking, klaging, og man ble sett ned på. Vi jobbet men var redde for å gjøre feil. Jeg tok det opp med personalansvarlig, og fortalte han situasjonen med hvordan jeg blir behandlet, jeg jobbet men ene kollegaens tok all æren (fordi jeg ikke snakker så mye), jeg stolte på personalansvarlig og åpnet meg. Så han og leder valgte å ha et møte med meg, lederen spurte om jeg var frisk, siden jeg påsto at jeg gjør så mye og min andre kollega ikke hjelper meg og nå er jeg faktisk utslitt og lei! Jeg ble helt satt ut, de trodde problemet var meg! En annen kollega av meg tok opp samme saken at hun også er utslitt fordi vi to gjør all jobben mens 3 mann får all ære men gjør ingenting, mens vi hele tiden blir sett ned på å får kjeft! Så jeg søkte meg videre og ønsker ingen form for kontakt med de. Anonymkode: 4f2af...6c4 Kjenner meg dessverre igjen i dette der jeg er nå. Hvordan gikk det med å søke ny jobb uten å ha referanser videre fra denne jobben? Anonymkode: 4e2bb...4b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå