AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #1 Skrevet 18. januar 2023 https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/norske-kvinner-gar-med-uoppdagede-fodselsskader-i-lang-tid-etter-de-har-fatt-barn-1.15945521 Fin og viktig artikkel. Skammelig at så mange har fått så dårlig oppfølging og at man faktisk har så dårlig oversikt over skadeomfanget. Mangelfull føring av journaler og statistikk. En del kvinner møter også enormt med bagatellisering fra helsevesenet. Vent og se, du ammer jo fortsatt, det blir sikkert bedre etter ammeslutt. Neida, du bør ikke slutte med amming for det, det går seg til, amming er jo sååå viktig. Må bare knipe. Må regne med at ting forandrer seg etter at du har blitt mor, vettu. Trenger du å løpe egentlig, du kan jo gå. Det var du som selv valgte å få barn... Anonymkode: 1baf6...480 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #2 Skrevet 18. januar 2023 Jeg vet ikke hvilken grad riften min var. I det ene notatet står det grad 1 + dyp vaginalrift, i det andre står det grad 2 + dyp vaginalrift. Legen som sydde meg (sydde for øvrig i nesten to timer) sa i forbifarten at hun egentlig ville sy meg i narkose fordi hun mistenkte at lukkemuskelen var påvirket, men at de hadde fått beskjed om å spare på operasjonsstuene. Endte med at jeg ikke torde å dra på 6 ukers-kontroll. Er ett år siden fødsel nå. Jeg driver fortsatt og tisser på meg i søvne, sliter med å bæsje og har ikke plass til gul tampong. 🥴 Anonymkode: 4cefb...ad6 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #3 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vet ikke hvilken grad riften min var. I det ene notatet står det grad 1 + dyp vaginalrift, i det andre står det grad 2 + dyp vaginalrift. Legen som sydde meg (sydde for øvrig i nesten to timer) sa i forbifarten at hun egentlig ville sy meg i narkose fordi hun mistenkte at lukkemuskelen var påvirket, men at de hadde fått beskjed om å spare på operasjonsstuene. Endte med at jeg ikke torde å dra på 6 ukers-kontroll. Er ett år siden fødsel nå. Jeg driver fortsatt og tisser på meg i søvne, sliter med å bæsje og har ikke plass til gul tampong. 🥴 Anonymkode: 4cefb...ad6 Herregud, det er jo hårreisende Du burde fått reoperasjon. Slike plager er så begrensende for livskvaliteten og kan legge en sånn demper på det nye livet med babyen. Og så vanskelig å snakke om! Lurer på om sånne leger noen gang i ettertid tenker på alle de fødende som de har feilbehandlet og forsømt? Anonymkode: 1baf6...480
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #4 Skrevet 18. januar 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Herregud, det er jo hårreisende Du burde fått reoperasjon. Slike plager er så begrensende for livskvaliteten og kan legge en sånn demper på det nye livet med babyen. Og så vanskelig å snakke om! Lurer på om sånne leger noen gang i ettertid tenker på alle de fødende som de har feilbehandlet og forsømt? Anonymkode: 1baf6...480 Jeg tror hun hadde det i tankene, for hun sa at jeg mest sannsynlig kom til å trenge å fikse opp senere og at jeg burde vente til det var gått halvannet år fordi det da var større sjanse for å ikke bli avvist. Men når det blir sagt én ting og skrevet to andre ting får jeg jo følelsen av at hun har journalført feil med vilje for å dekke opp over at sykehusledelsen ba dem spare på operasjonsstuene. Anonymkode: 4cefb...ad6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #5 Skrevet 18. januar 2023 Glad jeg tok 2 planlagte ks Anonymkode: e3cff...b14
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #6 Skrevet 18. januar 2023 Tviler jeg ikke på. Har litt fremfall, og sliter med at jeg tisser på meg om jeg stresser, nyser, hoster osv. Har fått beskjed om at det er helt normalt og at jeg bare må knipe. Snart 2 år siden fødsel. Anonymkode: 720b7...8dc 2
Sprudlesann Skrevet 18. januar 2023 #7 Skrevet 18. januar 2023 Håper de kan begynne å sende brev hjem i posten til alle som har født vaginalt for å spørre om de vanligste skadene/plagene. Slik man gjør med de som har tatt keisersnitt for å spørre om sårinfeksjon. 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #8 Skrevet 18. januar 2023 Sprudlesann skrev (1 time siden): Håper de kan begynne å sende brev hjem i posten til alle som har født vaginalt for å spørre om de vanligste skadene/plagene. Slik man gjør med de som har tatt keisersnitt for å spørre om sårinfeksjon. Det hadde vært noe. Men det krever vel at noen faktisk bryr seg, tror på at det er et stort problem (hæ, i verdens beste land å føde i?!) OG bevilger ressurser til det. Anonymkode: 1baf6...480 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #9 Skrevet 18. januar 2023 Jeg hadde smerter i underlivet som kom sporadisk i flere år etter fødsel. Det var jævlig vondt! Det har heldigvis gått over, men kan tisse litt på meg om jeg hoster/nyser. Hvis jeg hopper på trampoline må jeg skifte for å si det slik. Hjelper ikke om jeg har gått på do rett før. Det er 11 år siden fødsel og jeg blir 31 år i år.. Har aldri blitt spurt om noe relatert til plager etter fødsel, så at mørketallene er enorme, er ikke en overraskelse. Det er skammelig at man må leve med slike plager. Det bidrar jo ikke til at fødselstallene stige heller.. Anonymkode: f23a0...d4e 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå