Gå til innhold

Er du redd for at Putin kan gi ordre om å sette igang en prosess som er farlig for Norge som NATO land?

Rødstrupa

Anbefalte innlegg

Er du redd for at Putin  og ‘’hans medsammensvorne’’ kan komme til å gjøre noe dramatisk farlig ovenfor oss som Nato alliert? Kan det være at vi føler oss for trygge på at det ikke skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan aldri være trygg på gale mennesker som Putin. Men angriper han NATO vil forhåpentligvis Moskva være parkeringsplass på noen få dager. 

Anonymkode: 5ff2f...e11

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starte en atomkrig? Jeg er stygt redd det er dit vi er på vei, ja.

Anonymkode: 37048...c22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Godt vi ikke vet, men veldig skremmende og ikke helt urealistiskt av Worst case senarier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har åpenbart ingen moralske sperrer i det hele tatt, så jeg tror mer at det er evnen enn viljen som stopper han. Når han sliter så mye som han gjør i Ukraina så har han ingenting å stille opp med mot Nato. Såpass tror jeg faktisk at han innser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer redd Russland som nasjon og hva de kan finne på. Russlands største problem er ikke Putins uberegnelighet. Det er et dyptgripende problem i den russiske befolkningen. Selv om der for all del finnes oppegående mennesker i Russland der særlige de som er født etter 1990 evner å tenke mer nyansert er Russland i all hovedsak en nasjon med storhetstanker om russere som superior andre nasjonaliteter, blodtørst og rettferdiggjøring av grusomme handlinger etter tankegang om "den sterkestes rett" til å ta ressurser fra andre land.  Menneskeliv har ingen verdi i Russland, i alle fall ikke menneskelig som ikke er russisk. 

Anonymkode: c454d...fcf

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær heller redd for hva han hadde gjort om vi ikke var medlem av NATO, vårt medlemskap er den eneste grunnen til at han ikke har angrepet Norge og våre naturressurser og viktige strategiske posisjon.

Anonymkode: 9beef...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vær heller redd for hva han hadde gjort om vi ikke var medlem av NATO, vårt medlemskap er den eneste grunnen til at han ikke har angrepet Norge og våre naturressurser og viktige strategiske posisjon.

Bruker Norge nå nok ressurser/midler på sikkerhet, forsvaret,etteretning, politi og beredskap?

Endret av Rødstrupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er tull.

Selv uten medlemskap, hadde vi ville vi vært et problematisk mål : Vi har lav strategisk posisjon i dag, våre naturressurser har global betydning og vil alltid tiltrekke seg fokus fra dagens allianse. (Dette er faktisk ett av de viktige årsakene til at Ukraina har såpass gjennomgående Europeisk støtte på tross av at det ikke er hverken innen EU eller NATO). Og vi er et helvete å okkupere. Det er visse fordeler med å knapt ha fungerende infrastruktur. 

Vi ville hatt mye lavere intern forsvarsevne, fordi vi neppe ville hatt nevneverdige angrepsstyrker i en slik setting og de vi hadde ville hatt manglende trening, men vi hadde hatt mye samme setting som Ukraina, bare at okkupasjonsstyrkene ville hatt et mye mer komplekst krigsteater å jobbe i. 

Det var på 40 tallet at Norge var geografisk strategisk. Nå er vi bare et jungel hull.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er mer redd Russland som nasjon og hva de kan finne på. Russlands største problem er ikke Putins uberegnelighet. Det er et dyptgripende problem i den russiske befolkningen. Selv om der for all del finnes oppegående mennesker i Russland der særlige de som er født etter 1990 evner å tenke mer nyansert er Russland i all hovedsak en nasjon med storhetstanker om russere som superior andre nasjonaliteter, blodtørst og rettferdiggjøring av grusomme handlinger etter tankegang om "den sterkestes rett" til å ta ressurser fra andre land.  Menneskeliv har ingen verdi i Russland, i alle fall ikke menneskelig som ikke er russisk. 

Anonymkode: c454d...fcf

Wow. Bare wow. Jeg er selv russisk, og har stor russisk omgangskrets i Norge. I tillegg snakker jeg med foreldre, venner fra skolen osv, som fortsatt bor i Russland. Ingen av oss har tanker om at vi er bedre enn alle andre nasjonaliteter, ingen av oss er blodtørstige, og jeg og min omgangskrets fordømmer grusomme handlinger, blant annet krigen i Ukraina. Ved siste presidentvalg i Russland avga jeg min stemme - på en annen kandidat enn Putin. Jeg har også respekt for menneskeliv som sådan, og er utpreget pasifist. 

Anonymkode: 720dd...e18

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rødstrupa skrev (12 minutter siden):

Bruker Norge nå nok ressurser/midler på sikkerhet, forsvaret, politi og beredskap?

Ja og nei.

Jeg tror ikke forsvarsberedskapen vår er riktig porsjonert. Og vi burde øke forsvarets sivile oppgaver, så sivilforsvar og heimevern bør styrkes markant.  Og fokuset vårt bør være på terror; det er her vi er mest utsatt og der ressursbruken ser ut til å være for liten. 

Både fregattkjøpet, jagerflykjøpet og helikopter kjøpet ser ut til å være anskaffelser som ikke har gitt oss nevneverdig forsvarsmessig verdi. selv om det ser ut som det er ulike utfordringer mellom årsakene, og har spist opp basestrukturen og potensialet for infrastruktur til å kunne brukes i forsvarssituasjoner. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2023 den 14.43):

Nei. Som påpekt:

Putin er livredd for å dø. Han er så ekstrem at han bæsjer i poser for å holde seg i live. I tillegg må en hel kjede under ham være villige til å dø ved å utløse atomkrig. I tillegg tenker jeg nok at Kina neppe ønsker seg atomkrig.

Nei, ingen vil ha atomkrig. Heller ikke Russland. De har kommet med tomme trusler om dette i mange år, men hver gang man krysser en påstått grense fra Russland så skjer det ikke noe. De prater bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrupa skrev (På 18.1.2023 den 13.30):

Er du redd for at Putin  og ‘’hans medsammensvorne’’ kan komme til å gjøre noe dramatisk farlig ovenfor oss som Nato alliert? Kan det være at vi føler oss for trygge på at det ikke skjer?

Russland klarer knapt å krige seg ut av en våt papirpose.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 1/18/2023 at 3:29 PM, AnonymBruker said:

Wow. Bare wow. Jeg er selv russisk, og har stor russisk omgangskrets i Norge. I tillegg snakker jeg med foreldre, venner fra skolen osv, som fortsatt bor i Russland. Ingen av oss har tanker om at vi er bedre enn alle andre nasjonaliteter, ingen av oss er blodtørstige, og jeg og min omgangskrets fordømmer grusomme handlinger, blant annet krigen i Ukraina. Ved siste presidentvalg i Russland avga jeg min stemme - på en annen kandidat enn Putin. Jeg har også respekt for menneskeliv som sådan, og er utpreget pasifist. 

Langt fra alle russere er blodtørstige i utgangspunktet, men det er ingen tvil om at de har en helt annen kultur enn oss på mange områder. I den russiske varianten av "Who wants to be a millionaire" var det f.eks. ikke noen vits i bruke "spør publikum"-alternativet fordi de svarte feil med vilje. I vestlige land liker publikum å se at andre lykkes, mens Russland liker de å se andre tape. Det har konsekvenser for hvordan de reagerer på nyhetene om russiske angrep på sivile i Ukraina, ikke minst når de bare får den russiske propagandautgaven. Også mange russere i Vesten støtter imidlertid Russland. I Tyskland går de i store protesttog mot støtte til Ukraina. Hvis du snakker sant er neppe omgangskretsen din helt representativ.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Er ikke redd for atomkrig. Hva media måtte skrive, må man ta med en stor klype salt. De er helt desperate etter å få lesere og klikk. Ingen grunn til å ta det man leser alvorlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/18/2023 at 3:29 PM, AnonymBruker said:

Som du kanskje merker, så er det veldig enkelt å hjernevaske mennesker til å bli rasister og til å hate en nasjonalitet. Mennesker i vesten blir utsatt for ganske effektiv propaganda der memes, nyheter, og måten nyheter blir formulert på er en effektiv måte å styre hva folk tenker og føler. Nyanser i en konflikt blir utelatt, det er ingen analytiske omtaler eller forsøk på å forstå den andre siden. Nyheter er kun emosjonell hatspying der man skal få folk til å bli sinte og miste evnen til analytisk tanke. Se hvordan Støre snakker, gå så og se hvordan Putin snakker. Støre snakker i emosjonell tale og siter lite av analytisk verdi. Putin snakker rasjonelt og forklarer avgjørelser. Politikere i Norge forklarer ikke lenger hvorfor de gjør som de gjør, de snakker kun i unnskyldninger og bortforklaringer. Kontrasten er ganske sterk når du ser hvordan en del ledere i andre land snakker til sitt folk. De kommer med grunner for hvorfor de tar upopulære avgjørelser. Norske politikere kommer med unnskyldninger og "legger seg flat" eller "forstår at noe er vanskelig". De kommer ikke med analytisk tanke og begrunnelser. 

Putin reddet for øvrig landet ditt fra en leder som solgte landet for minstepris til utlandet for utnytting, og jobber fortsatt for et bedre Russland idag. Om du visste hvor kynisk og utspekulerte ledere i vesten kan være, og hvor mange som kjemper for å svekke Russland (flere ledere i vesten kunne tenke seg et fattig og oppdelt Russland der dere blir de nye overarbeidede og underbetalte "kinserne" som kan utnyttes for billig produksjon fra vesten. Kina og kinesere blir stadig rikere og mektigere og vanskeligere utnytte utenfra), så ville du nok vært mer sympatetisk. Vi ser også at USA blir stadig mer aggressiv i sin propaganda mot Kina og ønsker ta både Russland og Kina før de blir så mektige at det er for sent å stanse dem fra å bli selvstendige mektige aktører de må ta hensyn til når de tar internasjonale avgjørelser.

Endret av Bieter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bieter skrev (5 timer siden):

Som du kanskje merker, så er det veldig enkelt å hjernevaske mennesker til å bli rasister og til å hate en nasjonalitet. Mennesker i vesten blir utsatt for ganske effektiv propaganda der memes, nyheter, og måten nyheter blir formulert på er en effektiv måte å styre hva folk tenker og føler. Nyanser i en konflikt blir utelatt, det er ingen analytiske omtaler eller forsøk på å forstå den andre siden. Nyheter er kun emosjonell hatspying der man skal få folk til å bli sinte og miste evnen til analytisk tanke. Se hvordan Støre snakker, gå så og se hvordan Putin snakker. Støre snakker i emosjonell tale og siter lite av analytisk verdi. Putin snakker rasjonelt og forklarer avgjørelser. Politikere i Norge forklarer ikke lenger hvorfor de gjør som de gjør, de snakker kun i unnskyldninger og bortforklaringer. Kontrasten er ganske sterk når du ser hvordan en del ledere i andre land snakker til sitt folk. De kommer med grunner for hvorfor de tar upopulære avgjørelser. Norske politikere kommer med unnskyldninger og "legger seg flat" eller "forstår at noe er vanskelig". De kommer ikke med analytisk tanke og begrunnelser. 

Putin reddet for øvrig landet ditt fra en leder som solgte landet for minstepris til utlandet for utnytting, og jobber fortsatt for et bedre Russland idag. Om du visste hvor kynisk og utspekulerte ledere i vesten kan være, og hvor mange som kjemper for å svekke Russland (flere ledere i vesten kunne tenke seg et fattig og oppdelt Russland der dere blir de nye overarbeidede og underbetalte "kinserne" som kan utnyttes for billig produksjon fra vesten. Kina og kinesere blir stadig rikere og mektigere og vanskeligere utnytte utenfra), så ville du nok vært mer sympatetisk. Vi ser også at USA blir stadig mer aggressiv i sin propaganda mot Kina og ønsker ta både Russland og Kina før de blir så mektige at det er for sent å stanse dem fra å bli selvstendige mektige aktører de må ta hensyn til når de tar internasjonale avgjørelser.

🚩🚩🚩

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...