Gå til innhold

Barnevernet og avlasting, erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt det tungt psykisk gjennom permisjon med nummer 2. Psykologen foreslår å kontakte barnevernet angående avlasting, men jeg er ikke så sikker. Jeg må ha det poengtert at jeg ikke er det snev bekymret for at barna mine skal bli tatt fra oss, vi er trygge på at vi er gode omsorgspersoner og psykologen er heller ikke bekymret for barna. Jeg er ikke redd barnevernet, og jeg er ikke noen barnevernsmotstander. Men hvordan foregår avlasting (eller andre tiltak man kan få?) gjennom barnevernet? Eldste er 5 år og yngste er 1 år, akkurat fylt året. Vi har familie i området, men lite til ingen hjelp fra dem. Psykologen min sa at man i første omgang forsøker å mobilisere familie, men det kan vi jo forsøke på selv, dog tror jeg det sitter litt langt inne å få gjennom. Så, hvis familie er utelukket, hva ellers kan vi se for oss? Vi bor ikke på en veldig stor plass, så jeg ser ikke for meg at det florerer med muligheter. 

Anonymkode: 60f6d...28a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere er to foreldre og den andre er frisk? Barna er friske? I så fall er avlastning/besøkshjem fra bvt så og si 100% utelukket. 

Anonymkode: 5ed91...629

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hatt det tungt psykisk gjennom permisjon med nummer 2. Psykologen foreslår å kontakte barnevernet angående avlasting, men jeg er ikke så sikker. Jeg må ha det poengtert at jeg ikke er det snev bekymret for at barna mine skal bli tatt fra oss, vi er trygge på at vi er gode omsorgspersoner og psykologen er heller ikke bekymret for barna. Jeg er ikke redd barnevernet, og jeg er ikke noen barnevernsmotstander. Men hvordan foregår avlasting (eller andre tiltak man kan få?) gjennom barnevernet? Eldste er 5 år og yngste er 1 år, akkurat fylt året. Vi har familie i området, men lite til ingen hjelp fra dem. Psykologen min sa at man i første omgang forsøker å mobilisere familie, men det kan vi jo forsøke på selv, dog tror jeg det sitter litt langt inne å få gjennom. Så, hvis familie er utelukket, hva ellers kan vi se for oss? Vi bor ikke på en veldig stor plass, så jeg ser ikke for meg at det florerer med muligheter. 

Jeg kontaktet selv bv. Har fått mye hjelp. Det siste de gjør er å ta barna fra deg. Jeg har fått weekend hjem til sønnen min da jeg har 100% foreldreansvar. Han har fått kontakter som henter og er med og bringer til aktiviteter.

Har bare positivt og si om barnevernet.

Anonymkode: d8583...e13

• Liker 3
Skrevet

Dersom dere er to voksne i familien og partner er frisk og velfungerende, er det svært lite sannsynlig at dette vil innvilges. 

Det skader selvfølgelig ikke å forhøre seg, men i utgangspunktet vil man gå ut fra at din partner kan håndtere barna om du så er helt satt ut av spill i en periode. 

Anonymkode: 21bc5...582

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Er i nøyaktig samme situasjon som deg. Ikke fått hjelp. De så ingenting urovekkende med barna og ar jeg er sliten er normalt (sa de)..... Vi har ikke familie i nærheten og barnefar og jeg er ikke sammen.... Er visst forbeholdt barn med diagnoser. 

Anonymkode: ac66f...a43

Skrevet

Og godt er det! Barnevernet er ikke gratis barnevakt!!

Anonymkode: b4c92...0fb

• Liker 3
Skrevet

Hvis dere bor på Østlandet, bidrar jeg gjerne! Har store barn, jobber som lærer, og har tid til overs ❤️

Kontakt meg gjerne på PM

• Hjerte 2
Skrevet (endret)
Neverland skrev (1 minutt siden):

Hvis dere bor på Østlandet, bidrar jeg gjerne! Har store barn, jobber som lærer, og har tid til overs ❤️

Kontakt meg gjerne på PM

Er forøvrig en dame i 40- årene.

Endret av Neverland
Skrevet

Snakker av erfaring. Dersom barnas far er frisk og barna er friske, så forventes det at barnas far drar lasset en lang periode før det er aktuelt å få hjelp. 

Anonymkode: 84acc...f2d

Skrevet

Far er ikke frisk. 

Neverland skrev (2 timer siden):

Kontakt meg gjerne på PM

Så snillt ❤️ Vi bor ikke på Østlandet, men det er fint med en påminnelse om at det finns mennesker som deg! 

• Hjerte 3
Skrevet

Dere må skaffe dere et nettverk. Dra på arrangement og sosiale ting med barna og snakk med andre foreldre. Mobiliser hva andre kan bidra med samtidig som du selger dere selv inn som familie og som en ressurs. Ja, dette er krevende arbeid, men du må gjøre det for barnas skyld (og helt klart for din egen skyld, men jeg motiveres selv bedre av å tenke på at det er for noen andre). Anse det som en investering i fremtiden deres som familie og det er skjeldent kostnadsfritt. 

Anonymkode: 13fd9...a18

Skrevet

Jeg kjenner en god mor som sendte sin datter på avlastning. Det endte med at hun bodde på instutisjon til hun var 18 fordi dem mistenkte hun var en dårlig mor noe som ikke stemte! Jeg kjenner dem godt. Så enkelt var det for dem å bare ta henne uten noe forklaring.  Jeg vet ikke om dette skjer ofte men det hendte med henne.  Det går nok fint❤ men vær forsiktig. 

Anonymkode: c430d...7d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner en god mor som sendte sin datter på avlastning. Det endte med at hun bodde på instutisjon til hun var 18 fordi dem mistenkte hun var en dårlig mor noe som ikke stemte! Jeg kjenner dem godt. Så enkelt var det for dem å bare ta henne uten noe forklaring.  Jeg vet ikke om dette skjer ofte men det hendte med henne.  Det går nok fint❤ men vær forsiktig. 

Jeg sier ikke dette for å skremme deg. Kanskje dette bare er et engangstilfelle. Glemte å skrivenat datteren gikk til sak mot barnevernet når hum var 18  og vant!  Fordi barmevernet hadde ikke godt nok grunnlag til å ta henne i fra mor. 

Skrevet

Litt på siden, men det kan være fint å sjekke om Homestart har et tilbud i deres kommune 😊 støtter ellers forslaget om støtte fra barnevern. 

Anonymkode: 2a0fd...692

Skrevet

Jeg har en venninne som er besøkshjem for barn som har 2 foreldre, de er skilt, og barnet bor hos mor og har smvær omtrent 50 % hos far , men allikevel har de avlastning for barna 1 helg i måneden. Ingen diagnoser eller noe hos barna, 2 stykker under 5. Dette er via BV, så ting er mulig. Nå kjenner jo ikke jeg til hele historien eller hvem foreldrene er, men det er jo mulig tydeligvis

Anonymkode: adb3d...028

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg er ikke bekymret for slikt. 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har en venninne som er besøkshjem for barn som har 2 foreldre, de er skilt, og barnet bor hos mor og har smvær omtrent 50 % hos far , men allikevel har de avlastning for barna 1 helg i måneden. Ingen diagnoser eller noe hos barna, 2 stykker under 5. Dette er via BV, så ting er mulig. Nå kjenner jo ikke jeg til hele historien eller hvem foreldrene er, men det er jo mulig tydeligvis

Anonymkode: adb3d...028

Det er mulig, ja? Jeg regner jo med psykologen vet hva han prater om, og han kjenner meg jo bedre enn brukerne på KG 😅 Jeg legger bare ikke ut hele historikken, da det er urelevant til spørsmålet mitt... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Litt på siden, men det kan være fint å sjekke om Homestart har et tilbud i deres kommune 😊 støtter ellers forslaget om støtte fra barnevern. 

Anonymkode: 2a0fd...692

Takk for tips, det skal jeg sjekke ut! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...