Gå til innhold

Barnehagen som ringer ofte om å hente barnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har en datter på 4 år som går i stor avdelingen.

føler jeg irriterer meg til nå.. fordi de ringer om å hente barnet. Det er kun 3 ganger barnet har hatt feber som var bra at de ringte men de andre gangene har det mest vert fordi barnet har «grinet» og vært «litt slapp» hele dag og vil ha trøst og sitte i fanget og at hun må hentes… jeg kan jo ikke gå fra jobb vær uke fordi barnet mitt har grenet hele dag i barnehagen.. hadde aldri dette problemet i lille avdelingen men føler at stor avdelingen sender bare fordi ikke orker å prøve.. og ikke vil ha barnet der.. når hun kommer hjem er hun helt spinnvill og ingenting gale lenger.. har jeg rett i å ta dette opp med leder?

har dere erfart dette i deres barnehage?

Anonymkode: 613c8...3f9

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ehm om mitt barn bare hadde sittet på fanget og grått hele dagen så hadde jeg selvsagt ville hatt beskjed og hebtet 

Anonymkode: 16fa6...dab

• Liker 31
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ehm om mitt barn bare hadde sittet på fanget og grått hele dagen så hadde jeg selvsagt ville hatt beskjed og hebtet 

Om barnet gråter hele dagen i storbarnsavdelingen, og det aldri var noe problem i småbarnsavdelingen ved samme bhg, så må de ansatte i bhg nesten vurdere om de har gjort en tilstrekkelig jobb med å trygge og integrere det.

• Liker 25
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Kun 3 ganger barnet har hatt feber? Det høres jo veldig mye ut, å sende barnet sitt med feber i barnehagen så ofte. Jeg vet ting kan komme brått, men som regel har man en anelse. Så om barnet «ofte» er sendt syk i barnehagen så forstår jeg jo at de har litt lavere terskel for å ringe.

Jeg opplever ikke at de ofte ringer i vår barnehage. En gang det gikk virus sendte de hjem mange barn med feber tidlig på formiddagen. Vi har vel på storebarn kun fått en melding en gang, og da var han slik du beskriver din var, og da informerte de og sa det var fint om vi hentet litt tidlig om vi hadde mulighet. 
Har ellers sett at de har hatt enkelte barn i fangene noen ganger, som absolutt hadde hatt det bedre hjemme, men som ikke har blitt sendt hjem da de ikke har hatt nok sykdomssymptomer.

Anonymkode: 7ecda...39b

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis barnet ikke trives i barnehagen og derfor gråter og må sitte på fanget hele dagen når hun er så stor, så ville jeg tatt et møte med bhg ganske raskt for å finne ut av hvordan dere kan løse dette. Altså om barnet ikke er sykt er det jo noe galt om det er sånn at hun gråter og er slapp og lei seg. 

Anonymkode: 8fcdf...0b0

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis barnet ikke trives i barnehagen og derfor gråter og må sitte på fanget hele dagen når hun er så stor, så ville jeg tatt et møte med bhg ganske raskt for å finne ut av hvordan dere kan løse dette. Altså om barnet ikke er sykt er det jo noe galt om det er sånn at hun gråter og er slapp og lei seg. 

Anonymkode: 8fcdf...0b0

Tror det kan være at siden det er så mange barn i stor avdeling så kan jo ikke ansatte bare sitte å leke og bare fokusere på henne, i små barns avdeling så var det ikke så mange barn så det var aldri et problem, nå er jo barnet mitt litt dramatisk til tider har jeg merket. At hun kan fort finne på noe bajas når hun ikke får 100% oppmerksomhet. Noen ganger fordi hun har hatt dårlig søvn og skal tulle sent opp til natta. Men synes ringingen begynner å ta seg av nå.. vil ikke miste jobben heller

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kun 3 ganger barnet har hatt feber? Det høres jo veldig mye ut, å sende barnet sitt med feber i barnehagen så ofte. Jeg vet ting kan komme brått, men som regel har man en anelse. Så om barnet «ofte» er sendt syk i barnehagen så forstår jeg jo at de har litt lavere terskel for å ringe.

Jeg opplever ikke at de ofte ringer i vår barnehage. En gang det gikk virus sendte de hjem mange barn med feber tidlig på formiddagen. Vi har vel på storebarn kun fått en melding en gang, og da var han slik du beskriver din var, og da informerte de og sa det var fint om vi hentet litt tidlig om vi hadde mulighet. 
Har ellers sett at de har hatt enkelte barn i fangene noen ganger, som absolutt hadde hatt det bedre hjemme, men som ikke har blitt sendt hjem da de ikke har hatt nok sykdomssymptomer.

Anonymkode: 7ecda...39b

For en uvitende og dømmende kommentar. 

Unger kan få feber ut av det blå, og jo det kan komme brått uten at man har noe forvarsel. 

Jeg har unger som tilnærmet lik aldri er syke. Men NÅR de blir syke, er det som regel pang, uten at de er småslappe eller hangler i forkant. I julen var ene ungen helt turbo full av energi, kvikk og fin og ikke det minste tegn til slapp eller redusert, hele ene dagen, hele natten, hele morgenen, hele formiddagen, og så BANG rett før middag gikk han fra storform til 39 i feber og slakt på sofaen på en halvtime. 

Anonymkode: b30d1...0b9

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

For en uvitende og dømmende kommentar. 

Unger kan få feber ut av det blå, og jo det kan komme brått uten at man har noe forvarsel. 

Jeg har unger som tilnærmet lik aldri er syke. Men NÅR de blir syke, er det som regel pang, uten at de er småslappe eller hangler i forkant. I julen var ene ungen helt turbo full av energi, kvikk og fin og ikke det minste tegn til slapp eller redusert, hele ene dagen, hele natten, hele morgenen, hele formiddagen, og så BANG rett før middag gikk han fra storform til 39 i feber og slakt på sofaen på en halvtime. 

Folk på KG, og spesielt kvinner, tar kun utgangspunkt i eget barn når de tenker hva som er normalen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at veldig mange foreldre henger seg opp i det at barnet må ha feber for å hentes i barnehagen.

Jeg jobber i barnehage, har gjort det i mange år, og det jeg legger til grunne når jeg ringer foreldre er barnets allmenntilstand.

Er barnet slapt, gråter mye, trenger et fang mesteparten av tiden, eller ikke orker å leke/være sammen med de andre barna ringer jeg. Også om barnet har hatt mer enn to «løsbæsj-bleier»/dobesøk på kort tid. Da ringer jeg foreldrene, og forteller hvordan barnet har det, og de aller fleste foreldre kommer og henter barnet sitt.

Dette er en indikasjon på at barnet ikke har det bra, og trenger foreldrene sin omsorg mer enn vi i barnehagen kan gi.

Skjer dette ofte, har jeg oppfølgingssamtaler med foreldre for å finne en løsning på hvorfor ting er som det er og hva vi sammen kan gjøre for å få en bedring.

På stor avdeling er vi somregel 18 barn på 2 eller tre voksne (om vi er heldige) flere av disse barna trenger tett oppfølging av de ansatte, så vi har dessverre ikke kapasitet nok til å ha «en til en-oppfølging» på hanglete barn.
På liten avdeling har vi 9 barn på 2-3 voksne og veldig små barn (noen av dem kan ikke gå) og flere av barna trenger veldig tett oppfølging. Nå når vi har flere barnehageopptak i året har vi tilvenning året rundt, og barna trenger trygge rammer som kjente voksne og en stabil hverdag. Siden åpningstiden er 7-17 sitter ofte en ansatt alene med 7-8 barn (småbarn) eller 10-12 (Storebrand) før mellomvakt kommer på jobb om morgenen, og mange slitne barn på ettermiddagen. (Flere av barna har 8-9 timer lange dager i et veldig aktivt miljø)

I tillegg skal vi overholde alle «skal-punktene» i rammeplanen, fordi at vi setter barns beste først og at barnehagen er en pedagogisk virksomhet, ikke en oppbevaringsplass.

Jeg glemte å si at det alltid er noen syke ansatte i barnehagen, enten egen sykdom eller egne barns sykdom, og vikarer eller spesialpedagoger ikke er å oppdrive. Er vi full bemanning på en avdeling må vi låne bort en person til en annen avdeling der behovet er størst. Hverdagen blir uforutsigbar både for barn, ansatte og foreldre.

Hvordan skal vi komme oss ajour eller kunne yte ekstraservice når hverdagen vår er slik? Hvor lenge skal vi drive med brannslukking slik vi gjør nå?

Jeg håper virkelig at regjeringen snart lytter til oss som jobber på «gulvet» i barnehagene her i landet og førsteprioriterer økt bemanning før noe annet! Det trenger vi virkelig nå!

Jeg tror ikke jeg banner i kjerka når jeg sier at sånn er hverdagen i mange barnehager i disse dager, så jeg håper dere har forståelse for at vi ringer og ber dere hente barnet om barnet ikke føler seg vel.

Hilsen barnehageansatt.

Anonymkode: 27bdf...565

• Liker 6
  • Hjerte 7
  • Nyttig 10
Skrevet
Reign skrev (2 timer siden):

Om barnet gråter hele dagen i storbarnsavdelingen, og det aldri var noe problem i småbarnsavdelingen ved samme bhg, så må de ansatte i bhg nesten vurdere om de har gjort en tilstrekkelig jobb med å trygge og integrere det.

Eh eller barnet er i dårlig allmenntilstand og trenger være hjemme

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil forøvrig også at de skal ringe meg om barnet gråter mye, er slapp, utilpass, og ser ut til å ikke ha det bra. Man trenger ikke ha feber for å føle seg dårlig. 

Vi har også blitt oppringt for å hente, pga barn som har grått og virket tufs og ikke har villet gjøre annet enn å ligge i putekroken. Og det har jeg satt pris på. 

Jeg har også opplevd å komme for å hente, og blitt møtt av et forgrått barn og en vikar som sa "han har gått og smågrått i hele dag og sagt han har vondt i øret, men han har ikke feber..".. DA ble jeg forbannet, da! Hvorfor i helvete har de latt ungen min gå og grine hele dagen uten å gi meg beskjed og valg om å hente?? 

• Liker 2
Skrevet

Hvis barnet mitt hanglet, gråt hele dagen, virket utilpass i barnehagen osv så hadde jeg hentet. Barnet er kanskje ikke "sykt" som i omgangssyke, feber, influensa eller lignende, men barnet har helt tydelig ikke godt av å være i barnehagen da.

Min er yngre, og går på småbarn, men vi fikk en melding før jul om at hun var veldig lei seg, gråt mye og lot seg ikke trøste, sov dårlig og ikke ville ha mat i barnehagen. De ba meg ikke om å hente, men jeg gjorde det, for hun hadde det helt tydelig ikke bra. Det kunne jo være starten på noe, eller bare en dårlig dag, men det vet man jo ikke.

Hvis hun har hatt en dårlig natt f.eks så informerer jeg barnehagen om det ved levering, og sier i fra at de bare må ringe hvis det er noe. Da har allmenntilstanden vært god på morgenen, og jeg har forsikret meg om at hun er feberfri, selvfølgelig. 

Anonymkode: 2ab7c...e5a

Skrevet

Når barnet gråter hele dagen og er sliten så betyr det at det ikke har det bra den dagen. Selv om de ikke er syke.Noe som betyr at tid hjemme er det som trengs.

Jeg har hatt dager der det har hvert opptil 8 barn som er små slitne og lei seg fordi de ikke er i humør for barnehagen den dagen. Men foreldrene nekter å hente de fordi ikke er syke. 

At de ringer er bare bra TS. Her tørr vi ikke lenger fordi vi får kjeft fordi vi må trøste barn som ikke kan komme hjem til mor og far fordi jobben er bedre enn det psykiske helsa til barnet 🤦‍♀️

Tenk mer på barnet ditt såvil ting ordne seg.

Anonymkode: b96d4...e81

• Liker 4
Skrevet

Det handle ikkje berre om feber. Om barnet ditt ikkje har utbytte av å vere der så er det betre at barnet er med deg. Spør om samtale og be om tiltak for å auka trivselen.

Anonymkode: d95c2...940

• Liker 1
Skrevet

Di i barnehagen gjør jo ikke noe feil her. Jeg tipper dem prøver godt nok men dem har andre barn også å passe på. Da må du snakke med henne å prøve å finne ut hva som er i veien. Får hun sove noe i barnehagen?

Anonymkode: 7d8df...adb

• Liker 3
Skrevet

Du burde ta fri og ta av deg ungen hjemme! Det kan være slitsomt å være i barnehagen hver dag og ikke få nok kvalitetstid hjemme! Det husker jeg selv når jeg var liten.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du burde ta fri og ta av deg ungen hjemme! Det kan være slitsomt å være i barnehagen hver dag og ikke få nok kvalitetstid hjemme! Det husker jeg selv når jeg var liten.

Du mener at mor burde si opp jobben og bli hjemmeværende? 

Anonymkode: 62519...75f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil forøvrig også at de skal ringe meg om barnet gråter mye, er slapp, utilpass, og ser ut til å ikke ha det bra. Man trenger ikke ha feber for å føle seg dårlig. 

Vi har også blitt oppringt for å hente, pga barn som har grått og virket tufs og ikke har villet gjøre annet enn å ligge i putekroken. Og det har jeg satt pris på. 

Jeg har også opplevd å komme for å hente, og blitt møtt av et forgrått barn og en vikar som sa "han har gått og smågrått i hele dag og sagt han har vondt i øret, men han har ikke feber..".. DA ble jeg forbannet, da! Hvorfor i helvete har de latt ungen min gå og grine hele dagen uten å gi meg beskjed og valg om å hente?? 

Dette + 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei! Har en datter på 4 år som går i stor avdelingen.

føler jeg irriterer meg til nå.. fordi de ringer om å hente barnet. Det er kun 3 ganger barnet har hatt feber som var bra at de ringte men de andre gangene har det mest vert fordi barnet har «grinet» og vært «litt slapp» hele dag og vil ha trøst og sitte i fanget og at hun må hentes… jeg kan jo ikke gå fra jobb vær uke fordi barnet mitt har grenet hele dag i barnehagen.. hadde aldri dette problemet i lille avdelingen men føler at stor avdelingen sender bare fordi ikke orker å prøve.. og ikke vil ha barnet der.. når hun kommer hjem er hun helt spinnvill og ingenting gale lenger.. har jeg rett i å ta dette opp med leder?

har dere erfart dette i deres barnehage?

Dette… 

Her finner man svaret på akkurat hvor vanskelig det kan være for oss som jobber i barnehagen å vurdere dette rett. Noen underbemannede dager synes vi at enkelte av barna kan være strevsomme, men det virkelige problemet er den sammensatte foreldregruppa. Én klager på at vi ikke ringer oftere, mens en annen anklager oss dersom vi ringer oftere. Noen klager på at det ikke har vært én eneste ispinne i løpet av dagen i juli, mens andre peser oss fordi vi spiser popkorn når noen feirer bursdag. Noen er veganere, andre klager på at det er for lite kjøtt i kostholdet. Osv osv til den store gullmedaljen…

Det er ikke til å komme utenom at det finnes minst en skikkelig skrulling i enhver foreldregruppe. Jeg tror bestemt at vi som jobber i barnehagen er over gjennomsnittet fleksible, tolerante og løsningsorienterte. Likevel blir alltid ett eller annet feil for en eller annen. 
Når det gjelder dagslang gråt så vil jeg si det kommer an på barnet det er snakk om. Dersom dette er typisk adferd må man ha møte med foresatte og forsøke å finne roten til problemet. Er det uvanlig adferd så bør man ringe mor eller far. Én ting er jo barnet som gråter. Barnet selv har det jo nitrist når dagen blir sånn og bør derfor få redusert dag om ikke annet. Et annet element som hittil har blitt oversett i tråden er jo klimaet konstant gråt skaper i barnegruppen. Alle barna får jo en forferdelig slitsom dag dersom dette barnet er der fra 0730-1650. 
Man må jo også tenke på gruppa som helhet. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at veldig mange foreldre henger seg opp i det at barnet må ha feber for å hentes i barnehagen.

Jeg jobber i barnehage, har gjort det i mange år, og det jeg legger til grunne når jeg ringer foreldre er barnets allmenntilstand.

Er barnet slapt, gråter mye, trenger et fang mesteparten av tiden, eller ikke orker å leke/være sammen med de andre barna ringer jeg. Også om barnet har hatt mer enn to «løsbæsj-bleier»/dobesøk på kort tid. Da ringer jeg foreldrene, og forteller hvordan barnet har det, og de aller fleste foreldre kommer og henter barnet sitt.

Dette er en indikasjon på at barnet ikke har det bra, og trenger foreldrene sin omsorg mer enn vi i barnehagen kan gi.

Skjer dette ofte, har jeg oppfølgingssamtaler med foreldre for å finne en løsning på hvorfor ting er som det er og hva vi sammen kan gjøre for å få en bedring.

På stor avdeling er vi somregel 18 barn på 2 eller tre voksne (om vi er heldige) flere av disse barna trenger tett oppfølging av de ansatte, så vi har dessverre ikke kapasitet nok til å ha «en til en-oppfølging» på hanglete barn.
På liten avdeling har vi 9 barn på 2-3 voksne og veldig små barn (noen av dem kan ikke gå) og flere av barna trenger veldig tett oppfølging. Nå når vi har flere barnehageopptak i året har vi tilvenning året rundt, og barna trenger trygge rammer som kjente voksne og en stabil hverdag. Siden åpningstiden er 7-17 sitter ofte en ansatt alene med 7-8 barn (småbarn) eller 10-12 (Storebrand) før mellomvakt kommer på jobb om morgenen, og mange slitne barn på ettermiddagen. (Flere av barna har 8-9 timer lange dager i et veldig aktivt miljø)

I tillegg skal vi overholde alle «skal-punktene» i rammeplanen, fordi at vi setter barns beste først og at barnehagen er en pedagogisk virksomhet, ikke en oppbevaringsplass.

Jeg glemte å si at det alltid er noen syke ansatte i barnehagen, enten egen sykdom eller egne barns sykdom, og vikarer eller spesialpedagoger ikke er å oppdrive. Er vi full bemanning på en avdeling må vi låne bort en person til en annen avdeling der behovet er størst. Hverdagen blir uforutsigbar både for barn, ansatte og foreldre.

Hvordan skal vi komme oss ajour eller kunne yte ekstraservice når hverdagen vår er slik? Hvor lenge skal vi drive med brannslukking slik vi gjør nå?

Jeg håper virkelig at regjeringen snart lytter til oss som jobber på «gulvet» i barnehagene her i landet og førsteprioriterer økt bemanning før noe annet! Det trenger vi virkelig nå!

Jeg tror ikke jeg banner i kjerka når jeg sier at sånn er hverdagen i mange barnehager i disse dager, så jeg håper dere har forståelse for at vi ringer og ber dere hente barnet om barnet ikke føler seg vel.

Hilsen barnehageansatt.

Anonymkode: 27bdf...565

Veldig rart at det der ALDRI går andre veien da. De skal liksom automatisk hjem ved feber, drit i allmenntilstand😅

Anonymkode: fe62f...b99

• Nyttig 1
Skrevet

Barnet er først og fremt ditt ansvar og dersom barnet ikke har det bra i barnehagen, bør det være i din interesse av å finne ut hva det er/hvorfor og hvordan du best kan i vareta det. Så vondt for barnet ditt og gråte hele dagen i barnehagen. 

Anonymkode: c436d...d25

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...