AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #1 Skrevet 18. januar 2023 En venninne av meg jobber som daglig leder på Barnas Hus, og sist vi snakket så fortalte hun meg noe som jeg reagerte på. Som overskriften sier, har hun rett og slett jobbet gratis i minst en uke til sammen, og mistet avspaseringsdagene ved årsskiftet. De får ikke overtidsbetalt i sånne tilfeller, ei heller bonuser. Jeg mener Barnas Hus driver rovdrift på sine ansatte, og det jeg egentlig lurer på, er om dette kan være ulovlig? Er det noe som kan gjøres? Min venninne jobber 8-20 hver dag, er dedikert og flink. Forleden stilte hun på jobb febersyk i flere dager, for hun har ikke mulighet til å la være å gå på jobb sånn jeg forstår det. Hun fortjener å bli tatt vare på av bedriften, jeg tror de skal lete lenge etter noen så pliktoppfyllende og dyktig som henne. Så hvorfor tar de ikke bedre vare på sine ansatte? Anonymkode: f369b...652
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #2 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): En venninne av meg jobber som daglig leder på Barnas Hus, og sist vi snakket så fortalte hun meg noe som jeg reagerte på. Som overskriften sier, har hun rett og slett jobbet gratis i minst en uke til sammen, og mistet avspaseringsdagene ved årsskiftet. De får ikke overtidsbetalt i sånne tilfeller, ei heller bonuser. Jeg mener Barnas Hus driver rovdrift på sine ansatte, og det jeg egentlig lurer på, er om dette kan være ulovlig? Er det noe som kan gjøres? Min venninne jobber 8-20 hver dag, er dedikert og flink. Forleden stilte hun på jobb febersyk i flere dager, for hun har ikke mulighet til å la være å gå på jobb sånn jeg forstår det. Hun fortjener å bli tatt vare på av bedriften, jeg tror de skal lete lenge etter noen så pliktoppfyllende og dyktig som henne. Så hvorfor tar de ikke bedre vare på sine ansatte? Anonymkode: f369b...652 Hvis hun jobber PÅLAGT overtid, skal hun ha overtidsbetalt. Ellers må hun kunne ta avspasering. De kan ikke slette avspaseringstimer et par uker etter de er opparbeidet, det er ulovlig. Anonymkode: 9866d...6f6 5 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #3 Skrevet 18. januar 2023 Hæ, får de ikke plusstimene med seg til neste år? Anonymkode: 98e2e...3c3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #4 Skrevet 18. januar 2023 Hun bør melde seg inn i fagforeningen. Anonymkode: 18f3c...37b
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #5 Skrevet 18. januar 2023 Nå vet ikke jeg hvordan reglene deres er, men hos oss så får vi med oss 50 pluss timer over nyttår. Alt over det ble slettet. Så da var det bare å passe på å få tatt ut plusstid over 50 timer før nyttår. Om hun ikke får overtid så bør hun egentlig slutte å jobbe så mye fast, hun blir til slutt bare utnyttet og utslitt. Anonymkode: 41428...68a 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #6 Skrevet 18. januar 2023 Barnas hus er en butikk? Det er ikke vanlig at daglig leder får avspasering, men ansatte uten fastlønn får betalt for timene de er satt opp på. Det er jo din venninnes ansvar at det er nok folk på jobb dessverre. Ikke en jobb som passer alle. Anonymkode: 4eeed...bc5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #7 Skrevet 18. januar 2023 I staten kan du og plutselig ha jobbet gratis. Alt over 50 timer blir slettet av systemet uten kompensasjon. Og hos oss er det også mest å gjøre før jul, så man må passe på. Anonymkode: 91a23...2dd
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #8 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hæ, får de ikke plusstimene med seg til neste år? Anonymkode: 98e2e...3c3 Det får vi ikke hos oss heller. Men så får vi dem utbetalt istedenfor da. De kan jo ikke bare stryke timer man har jobbet. Anonymkode: bb8bb...776 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #9 Skrevet 18. januar 2023 Arbeidsgiver plikter å legge til rette for at plusstimer kan tas ut. Anonymkode: 8871a...97e 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #10 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Arbeidsgiver plikter å legge til rette for at plusstimer kan tas ut. Anonymkode: 8871a...97e Er det noe regelverk du kunne vist til? Ts Anonymkode: f369b...652
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #11 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hun bør melde seg inn i fagforeningen. Anonymkode: 18f3c...37b Det sa jeg også. Ts. Anonymkode: f369b...652
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #12 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I staten kan du og plutselig ha jobbet gratis. Alt over 50 timer blir slettet av systemet uten kompensasjon. Og hos oss er det også mest å gjøre før jul, så man må passe på. Anonymkode: 91a23...2dd Det birde ikke gått an! Det er jo ikke fair i det hele tatt. Ts. Anonymkode: f369b...652
17.11 Skrevet 18. januar 2023 #13 Skrevet 18. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: En venninne av meg jobber som daglig leder på Barnas Hus, og sist vi snakket så fortalte hun meg noe som jeg reagerte på. Som overskriften sier, har hun rett og slett jobbet gratis i minst en uke til sammen, og mistet avspaseringsdagene ved årsskiftet. De får ikke overtidsbetalt i sånne tilfeller, ei heller bonuser. Jeg mener Barnas Hus driver rovdrift på sine ansatte, og det jeg egentlig lurer på, er om dette kan være ulovlig? Er det noe som kan gjøres? Min venninne jobber 8-20 hver dag, er dedikert og flink. Forleden stilte hun på jobb febersyk i flere dager, for hun har ikke mulighet til å la være å gå på jobb sånn jeg forstår det. Hun fortjener å bli tatt vare på av bedriften, jeg tror de skal lete lenge etter noen så pliktoppfyllende og dyktig som henne. Så hvorfor tar de ikke bedre vare på sine ansatte? Anonymkode: f369b...652 Dette er bare tull, og hun må sette grenser for seg selv. Ingen er uerstattelig, spesielt ikke i en butikkstilling. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #14 Skrevet 18. januar 2023 Hun gikk på jobb febersyk? På barnas hus, hvor det er fullt av gravide, nyfødte og babyer? 😦 Anonymkode: 68dde...20a 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #15 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hun gikk på jobb febersyk? På barnas hus, hvor det er fullt av gravide, nyfødte og babyer? 😦 Anonymkode: 68dde...20a Hun var ikke på gulvet disse dagene, altså. Anonymkode: f369b...652
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #16 Skrevet 18. januar 2023 17.11 skrev (4 minutter siden): Dette er bare tull, og hun må sette grenser for seg selv. Ingen er uerstattelig, spesielt ikke i en butikkstilling. Ok. Anonymkode: f369b...652
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #17 Skrevet 18. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: En venninne av meg jobber som daglig leder på Barnas Hus, og sist vi snakket så fortalte hun meg noe som jeg reagerte på. Som overskriften sier, har hun rett og slett jobbet gratis i minst en uke til sammen, og mistet avspaseringsdagene ved årsskiftet. De får ikke overtidsbetalt i sånne tilfeller, ei heller bonuser. Jeg mener Barnas Hus driver rovdrift på sine ansatte, og det jeg egentlig lurer på, er om dette kan være ulovlig? Er det noe som kan gjøres? Min venninne jobber 8-20 hver dag, er dedikert og flink. Forleden stilte hun på jobb febersyk i flere dager, for hun har ikke mulighet til å la være å gå på jobb sånn jeg forstår det. Hun fortjener å bli tatt vare på av bedriften, jeg tror de skal lete lenge etter noen så pliktoppfyllende og dyktig som henne. Så hvorfor tar de ikke bedre vare på sine ansatte? Anonymkode: f369b...652 Hvis dette er snakk om pålagt overtid, så må arbeidsgiver betale for timene for å kunne slette de. Hvis ikke blir det som å pålegge overtid uten å betale for det. Ta kontakt med fagforening. Anonymkode: 74d0a...f9a 1
Taluno Skrevet 18. januar 2023 #18 Skrevet 18. januar 2023 Hva sier kontrakten hennes om overtid? Om hun ikke har overtidsbetaling inkludert i lønna, så skal hun ha overtidstillegget utbetalt. Uansett! Overtid (arbeidstilsynet.no) Sitat Det er mogleg å avspasere overtid time mot time, men overtidstillegget på minst 40 prosent skal likevel alltid utbetalast. Hvis kontrakten ikke sier at overtid er inkludert i lønn, så ville jeg tatt det videre med fagforeningen. Eventuelt arbeidstilsynet.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #19 Skrevet 18. januar 2023 Sånn er det i flere bransjer, inkludert min egen. Og særlig hvis man jobber som daglig leder, så har man særlig uavhengig stilling, dvs. bestemmelser om overtid gjelder på godt og vondt ikke. Anonymkode: 6a3e0...571
17.11 Skrevet 18. januar 2023 #20 Skrevet 18. januar 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Ok. Anonymkode: f369b...652 🐷
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå