Gå til innhold

Vi gir penger til veldedig formål istedetfor gaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis noen ønsker seg bidrag til en organisasjon dere ikke liker, ville dere gitt det som gave da?

Skrevet

Jeg hadde bare blitt glad. Jeg synes julegavehysteriet har gått over stokk og stein. Barn bør få gaver til jul, men det trenger ikke være i enorme mengder.

Skrevet (endret)

Vi har en slik avtale med min manns søsken. Vi alle gir et valgfritt beløp til en valgfri organisasjon. Vi gir faktisk et høyere beløp enn hva vi hadde gitt gaver for. Gir man over 500 kroner i året tror jeg det er kan man trekke fra på skatten.

Bare husk og betale over konto og spare på kvitteringen.

Endret av Cilla
Skrevet

Synes det var en veldig god ide jeg.

Jeg ville blitt kjempeglad om noen hadde gitt penger til veldedige formål istedenfor gave til meg, hadde heller ikke gjort noe om dattra mi da fikk mindre gave, bare hun fikk en liten ting.

Skrevet
Der er jeg helt uenig med deg. Hadde du blitt sur om du hadde fått en ting du ikke likte også? Ja, jeg skjønner at man ikke hadde blitt så glad, men direkte sur... Jeg hadde rett og slett syntes det var frekt om jeg fikk en slik respons.

Jeg mener at det er opp til den som kjøper gaven hva de kjøper. Også i tilfelle veldedige gaver.

Og det er tanken som teller, det mener i hvert fall jeg...

nja, vanskelig å forklare men jeg har såpass tillit til min familie og omgangskrets at de kjenner meg godt nok til å ikke støtte foreninger med religiøst standpunkt/bakgrunn.

ja, jeg hadde blitt sur hvis noen f.eks hadde gitt en gave til frelsesarmeen men hvor mye jeg hadde vist det er en annen sak.

greia med julegaver for meg er å legge vekt på at mottageren får noe en liker, synes derfor det er bedre at mottager får selv velge hvem som skal motta gaven.

jeg er absolutt ingen drittunge som blir sur hvis jeg ikke får det jeg ønsker meg, har gjennom årene fått mye rart men akkurat det å støtte noe med religiøs bakgrunn er for meg helt feil.

Skrevet
nja, vanskelig å forklare men jeg har såpass tillit til min familie og omgangskrets at de kjenner meg godt nok til å ikke støtte foreninger med religiøst standpunkt/bakgrunn.

ja, jeg hadde blitt sur hvis noen f.eks hadde gitt en gave til frelsesarmeen men hvor mye jeg hadde vist det er en annen sak.

greia med julegaver for meg er å legge vekt på at mottageren får noe en liker, synes derfor det er bedre at mottager får selv velge hvem som skal motta gaven.

jeg er absolutt ingen drittunge som blir sur hvis jeg ikke får det jeg ønsker meg, har gjennom årene fått mye rart men akkurat det å støtte noe med religiøs bakgrunn er for meg helt feil.

Det forstår jeg, og du har all rett til å mene hva du vil. Da jeg leste innlegget ditt fikk jeg inntrykk av at du ikke en gang var interessert i å vise noen takknemlighet for gaven.

Jeg har selv noe av det samme synspunktet som deg, men tenker som så at uansett hva tanken er bak en god gjerning så er gjerningen god. Og om man gir en jakke til en som fryser fordi man er kristen så varmer den vel like mye?

Skrevet
Det forstår jeg, og du har all rett til å mene hva du vil. Da jeg leste innlegget ditt fikk jeg inntrykk av at du ikke en gang var interessert i å vise noen takknemlighet for gaven.

Jeg har selv noe av det samme synspunktet som deg, men tenker som så at uansett hva tanken er bak en god gjerning så er gjerningen god. Og om man gir en jakke til en som fryser fordi man er kristen så varmer den vel like mye?

sjekk når på døgnet jeg skrev det inlegget, formuleringen var kanskje litt feil ;)

jo den varmer, men jeg er ganske sikker på at det er vesentlig flere som støtter frelsesarmeen en f.eks FOD.

jeg er mer innteressert i å hjelpe i mine "hjertesaker" da det dessverre ikke er like mange som støtter de.

Gjest lilletroll
Skrevet
Vi satt her en dag mannen min og jeg og tenkte at det er så mange her i verden som ikke har det så bra som oss. Og så bestemte vi oss for å sette inn et beløp noe mer enn tilsvarende det vi ville ha brukt på gaver tilsammen til et veldedig formål. Bortsett fra til barna, de får gave, men ikke så voldsomt.

Så blir jeg litt usikker på hvordan folk vil reagere...Noen vil sikkert kunne hevde at vi kunne vel ha satt av penger i tillegg til gaver.

(Det som faktisk er en ganske ok effekt er at vi ikke har brukt noe tid på å fly i butikker og stresse rundt. Kan anbefales.)

Det synes jeg hadde vært kjempeflott!!! Og jeg hadde blitt veldig glad for en sånn gave. JEG har alt jeg trenger, men det er det ikke alle verdens mennesker som har! Flott idè!!

Skrevet

Jeg syns det er flott å gi gaver til de jeg er glad i.

Og jeg syns det er flott å gi gaver til organisasjoner som løser viktige oppgaver.

Personlig blander jeg ikke disse to tingene.

Jeg føler ikke behov for å fortelle hele verden at jeg gir penger til veldedige organisasjoner, det er en privat sak. Om jeg "fikk" en donasjon til en organisasjon i julegave, ville jeg syntes det var merkelig. Kunne ikke vedkommende bare avtale med meg på forhånd da - at nå skal vi ikke gi hverandre gaver mer? OG deretter bruke pengene sine på hva de ville for meg? Sånn ville jeg tenkt.

Jeg føler heller ikke for å gi penger på vegne av andre som ellers ville fått en ting. Syns det blir litt merkelig.

Som bedriftsleder har jeg gjort dette i mange år - gitt til veldedighet i stedet for å gi gaver til firmakontakter, for deretter å skrive dette i julekortet. Og det syns jeg er greit.

Men til personlige venner og nær familie ønsker jeg å gi dem en oppmerksomhet til jul, i tillegg til det jeg uansett gir til veldedige organisasjoner.

Skrevet

Jeg må si meg enig med Sissan. Selv kjøper jeg gaver til svært få, og det er folk som virkelig betyr noe for meg. Min mann, foreldre og noen til. Bytte ut gave til disse med en donasjon? Når jeg alt donerer flere tusen kroner i året til utvalgte organisasjoner? Nei, det ville jeg ikke gjort, og jeg hadde blitt skuffet om disse hadde gjort det mot meg.

Hva andre gjør mot meg bryr jeg meg lite om, men så har jeg heller inen julegaveavtaler med gud og hvermann, ikke engang en eneste venninne.

Om folk ønsker seg det, så gir jeg gjerne, særlig om det var bryllup, begravelse ol. Likeledes synes jeg det er flott at bedrifter gir, fremfor å gi alle ansatte en gave.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...