Gå til innhold

Vi gir penger til veldedig formål istedetfor gaver

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Frua_*
Skrevet

Vi satt her en dag mannen min og jeg og tenkte at det er så mange her i verden som ikke har det så bra som oss. Og så bestemte vi oss for å sette inn et beløp noe mer enn tilsvarende det vi ville ha brukt på gaver tilsammen til et veldedig formål. Bortsett fra til barna, de får gave, men ikke så voldsomt.

Så blir jeg litt usikker på hvordan folk vil reagere...Noen vil sikkert kunne hevde at vi kunne vel ha satt av penger i tillegg til gaver.

(Det som faktisk er en ganske ok effekt er at vi ikke har brukt noe tid på å fly i butikker og stresse rundt. Kan anbefales.)

Skrevet

Jeg hadde blitt kjempe glad for en slik gave. For å være ærlig så har jeg alt jeg trenger og mere til. Hvis det er noe jeg trenger så kjøper jeg meg det selv. Til jul får jeg ofte mye ræl som havner som rot i leiligheten min. Det hender selvfølgelig at jeg får ting som er laget spesielt til meg eller som noen har forutsett at ville være midt i blinken for meg, men dette er et fåtall av gavene jeg får. Så jeg ville satt mye mer pris på at et ble gitt en gave i mitt navn til et veldedig formål enn en gave som ble gitt bare fordi noen følte at de måtte jo finne på noe til meg i år også.

Skrevet
Jeg hadde blitt kjempe glad for en slik gave. For å være ærlig så har jeg alt jeg trenger og mere til. Hvis det er noe jeg trenger så kjøper jeg meg det selv. Til jul får jeg ofte mye ræl som havner som rot i leiligheten min. Det hender selvfølgelig at jeg får ting som er laget spesielt til meg eller som noen har forutsett at ville være midt i blinken for meg, men dette er et fåtall av gavene jeg får. Så jeg ville satt mye mer pris på at et ble gitt en gave i mitt navn til et veldedig formål enn en gave som ble gitt bare fordi noen følte at de måtte jo finne på noe til meg i år også.

:Nikke: Helt enig!!! Synes det var en super ide, jeg!

Skrevet

Har ikke stresset rundt i butikker jeg heller, har kjøpt alle julegavene på nettet og kjøpt ting jeg vet mottakerne vil bli glade for. Gir til veldedige organisasjoner også, men liker å gi gaver til mine nærmeste.

Skrevet

Jeg hadde blitt veldig glad for en slik gave, untatt dersom den kom fra kjæresten min. Fra ham håper jeg på noe mer personlig. Men fra folk som ikke er så nære, som bare kjøper "noe i år også", hadde jeg syntes at dette var midt i blinken!

Men det skal sies at det faktisk kommer litt an på hvilken organistasjon det var til.

Jeg ønsker ikke å støtte organisasjoner som tilhører en religion (f.eks. kirkens nødhjelp, Frelsesarmeen) selv om jeg vet at de gjør en fantastisk jobb. Jeg foretrekker å støtte ( og altså at det blir støttet i stedet for julegave til meg) f.eks Leger uten grenser eller andre organisasjoner uten religiøst standpunkt.

Gjest Gjest_Frua_*
Skrevet
Jeg hadde blitt veldig glad for en slik gave, untatt dersom den kom fra kjæresten min. Fra ham håper jeg på noe mer personlig. Men fra folk som ikke er så nære, som bare kjøper "noe i år også", hadde jeg syntes at dette var midt i blinken!

Men det skal sies at det faktisk kommer litt an på hvilken organistasjon det var til.

Jeg ønsker ikke å støtte organisasjoner som tilhører en religion (f.eks. kirkens nødhjelp, Frelsesarmeen) selv om jeg vet at de gjør en fantastisk jobb. Jeg foretrekker å støtte ( og altså at det blir støttet i stedet for julegave til meg) f.eks Leger uten grenser eller andre organisasjoner uten religiøst standpunkt.

Jepp, enig i det! Det blir Redd Barna tenkte vi

Skrevet

Hvis de gjør en så fantastisk jobb, hvorfor vil du ikke støtte dem da?

Skrevet
Vi satt her en dag mannen min og jeg og tenkte at det er så mange her i verden som ikke har det så bra som oss. Og så bestemte vi oss for å sette inn et beløp noe mer enn tilsvarende det vi ville ha brukt på gaver tilsammen til et veldedig formål. Bortsett fra til barna, de får gave, men ikke så voldsomt.

Så blir jeg litt usikker på hvordan folk vil reagere...Noen vil sikkert kunne hevde at vi kunne vel ha satt av penger i tillegg til gaver.

(Det som faktisk er en ganske ok effekt er at vi ikke har brukt noe tid på å fly i butikker og stresse rundt. Kan anbefales.)

vis meg kvitteringen, hadde jeg sagt

Skrevet

Synes det er beundringsvedig. Det har vært foreslått flere ganger i vår familie også. men bare halvveis gjennomført. :)

Skrevet

Syns det er en bra idè, men ville satt pris på en bitteliten presang allikevel, type marsipangris, el.l.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg synes det er en super idé. Men si det til folk, så de vet om det og ikke forventer gaver fra dere.

Gjest Gjest_Frua_*
Skrevet
Jeg synes det er en super idé. Men si det til folk, så de vet om det og ikke forventer gaver fra dere.

Støtter den!

Gjest Gjest_Frua_*
Skrevet
Syns det er en bra idè, men ville satt pris på en bitteliten presang allikevel, type marsipangris, el.l.

God ide

Gjest christineemily
Skrevet

Kjempegod ide :klappe: ! De fleste voksne har faktisk det de trenger, og spesielt nå i jula kan vi ha bruk for en liten påminner om de som ikke har det så godt! Håper folk vet å sette pris på den omtanken dere viser de som er vanskeligere stillt enn de dere vanligvis gir julegaver til vil jeg tro... ;)

Skrevet

Jeg hadde blitt litt skuffa jeg.. Jeg syns det er utrolig koselig å gi gaver som man kan åpne opp og jeg elsker å få gaver som jeg kan åpne opp og putte i kofferten min når jeg skal hjem fra juleferie.. Jeg ville blitt glad for alt, bortsett fra at frelsesarmeen elns fikk gaven min.. Det er så mye veldedighetsprogrammer og bøssebærere og andre steder hvor organisasjonene får penger fra, at jeg syns det er fint at vi kan ha en dag i året hvor vi setter pris på hverandre også og faktisk ER egoistiske..

Skrevet

Vi ga penger til Frelsesarmeen for et par år siden. Så sendte vi et kort til de voksne i familien (type tante/onkel) og skrev at vi hadde gitt et beløp i stedet for å kjøpe gaver.

Fikk bare positive reaksjoner, slapp unna leting etter unyttig nips og porto som koster mer enn gaver.

Jeg hadde blitt glad om de hadde gjort det samme tilbake egentlig.

Skrevet

Jeg ville satt pris på at det ble gitt en pengegave til en veldedig organisasjon fremfor til meg. Jeg har økonomi til å kjøpe det jeg har lyst på. :)

Det jeg synes er veldig synd, er alle pengene som blir brukt på skrotpresanger - gaver som man kjøper fordi man føler man må, men som skal være så billige som mulig. Ingen setter pris på sånt - bruk heller de pengene på folk som trenger det.

Skrevet

jeg er litt usikker faktisk... helt greit at det det blir gitt en veldedig gave isteden for til meg på en måte men jeg hadde rett og slett blitt SUR hvis gaven hadde blitt gitt til en organisasjon jeg ikke vil stå for.

hadde f.eks gaven blitt gitt til frelsesarmeen så hadde jeg nok blitt litt gretten inni meg men hadde den gått til FOD, leger uten grenser, luftambulansen etc så hadde det vært ok.

ville syntes det var bedre om jeg da fikk f.eks et kort hvor det sto:

Vi vil istedet for gave gi en sum til et veldedig formål men vi ville satt pris på å høre hvem formål du kunne tenke deg å støtte.

eller noe i den dur

men støtter uansett forslaget om marsipangris eller lignende, jeg innrømmer åpent og ærlig at jeg liker å åpne gaver. det er ikke prisen på gaven jeg liker men spenningen ved å åpne (hvis det ble forståelig).

Skrevet
jeg er litt usikker faktisk... helt greit at det det blir gitt en veldedig gave isteden for til meg på en måte men jeg hadde rett og slett blitt SUR hvis gaven hadde blitt gitt til en organisasjon jeg ikke vil stå for.

hadde f.eks gaven blitt gitt til frelsesarmeen så hadde jeg nok blitt litt gretten inni meg men hadde den gått til FOD, leger uten grenser, luftambulansen etc så hadde det vært ok.

ville syntes det var bedre om jeg da fikk f.eks et kort hvor det sto:

Vi vil istedet for gave gi en sum til et veldedig formål men vi ville satt pris på å høre hvem formål du kunne tenke deg å støtte.

eller noe i den dur

Der er jeg helt uenig med deg. Hadde du blitt sur om du hadde fått en ting du ikke likte også? Ja, jeg skjønner at man ikke hadde blitt så glad, men direkte sur... Jeg hadde rett og slett syntes det var frekt om jeg fikk en slik respons.

Jeg mener at det er opp til den som kjøper gaven hva de kjøper. Også i tilfelle veldedige gaver.

Og det er tanken som teller, det mener i hvert fall jeg...

Skrevet

Jeg ville blitt veldig glad.

Jeg ønsket med penger til en stiftelse jeg har "følelser" for et år, men fikk det bare av to

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...