AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #1 Skrevet 18. januar 2023 Hei! Min far døde for en liten stund siden. Tenkte at min mor skulle sitte i uskiftet bo. Men så fikk hun omsorgsbolig og har flyttet dit. Så da blir leiligheten etter de solgt. Hun vil at jeg skal ha fars arven nå. At jeg skal ha halvparten av verdier. Men hvis vi tar privat skifte skal hun da ha 1/4 av pappas del. Det ønsker ikke hun. Hun sier at hun trenger ikke de pengene. Hun får nok med sin egen halvdel. Jeg «taper» også på det da den delen vil bli delt med mine halvsøsken når hun dør. Noe hverken mamma eller jeg ønsker da de aldri ordentlig godtok pappa. Er det noen som vet hvordan vi kan løse dette? Jeg har sendt mail til tingretten. Men svaret jeg fikk derfra gjorde meg ikke så mye klokere. Jeg må ha det inn med teskje😅 Hvilke papirer skal vi fylle ut? Anonymkode: 8fc27...698
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #2 Skrevet 18. januar 2023 Er ikke det bare å skifte, og så gir hun deg sin del i gave? Da sitter hun jo ikke lenger i uskiftet bo og kan gi bort hva hun vil til hvem hun vil. Anonymkode: 682e5...18b 5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #3 Skrevet 18. januar 2023 Hun kan fortsatt gi deg sin del av din fars arv i gave, men jeg ville nok spandert på meg en time eller to hos advokat for å være helt sikker på at det blir gjort riktig. Anonymkode: 75c2a...b18 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #4 Skrevet 18. januar 2023 Hvis hun gir det i gave etter skifte. Vet jeg det blir bråk med halvsøskene mine. Så det beste hadde vært om man kunne skrevet det inn i skiftet på en måte. Anonymkode: 8fc27...698
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #5 Skrevet 18. januar 2023 Hun kan ikke sitte i uskifte med dine halvsøsken med mindre de samtykker eller boet er under en viss verdi. Og hvis du og din mor har dårlig forhold til dine halvsøsken, hva får deg til å tro at de vil samtykke til at hun sitter i uskifte? Hvis dere skifter privat, får dine halvsøsken din del av arven og du kan få morens arv i gave fra henne. Eller at hun setter pengene til side i banken og du arver dem en dag når hun dør. Anonymkode: bdd33...471
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #6 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis hun gir det i gave etter skifte. Vet jeg det blir bråk med halvsøskene mine. Så det beste hadde vært om man kunne skrevet det inn i skiftet på en måte. Anonymkode: 8fc27...698 Hvorfor blir det bråk? Hun kan gjøre hva hun vil med sin del. Eller sette det inn på konto så du får dem når hun dør. Anonymkode: bdd33...471 1
Trolltunge Skrevet 18. januar 2023 #7 Skrevet 18. januar 2023 Forstår det slik at dine halvsøsken er mors barn. Isåfall kan hun fraskrive seg arven etter din far, og du arver alt etter din far. 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #8 Skrevet 18. januar 2023 Det er min mors barn ja. Men hvor kan hun skrive at hun fraskriver sin arv? Anonymkode: 8fc27...698
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #9 Skrevet 18. januar 2023 Trolltunge skrev (Akkurat nå): Forstår det slik at dine halvsøsken er mors barn. Isåfall kan hun fraskrive seg arven etter din far, og du arver alt etter din far. Nei, da vil vel pengene gå til mors arvinger. I tillegg TS er jo det også hennes halvsøsken. Anonymkode: 7f77c...27c
Trolltunge Skrevet 18. januar 2023 #10 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, da vil vel pengene gå til mors arvinger. I tillegg TS er jo det også hennes halvsøsken. Anonymkode: 7f77c...27c Nei de er ikke arvinger til stefar. Om hun fraskriver seg arv går det til neste arving i rekka. 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #11 Skrevet 18. januar 2023 Men altså… Dine halvsøsken på morssiden har ikke arverett etter din far. Det er det du og din mor (hans enke) som har. Boet skal gjøres opp mellom deg og henne. Dette har ikke dine halvsøsken noe med. Når boet er gjort opp, er den arvesakem avsluttet. Etter dette kan din mor velge å gi deg en større pengegave. Her kan det vel kanskje bli protest fra halvsøsken dersom de mener det bør ses på som forskudd på arv fra din mor. Jeg skjønner ikke helt at hun vil forskjellsbehandle barna og at du synes det er greit. Du får jo hele farsarven din. Anonymkode: 7f329...d83 1 2
CAPS LOCK Skrevet 18. januar 2023 #12 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er min mors barn ja. Men hvor kan hun skrive at hun fraskriver sin arv? Anonymkode: 8fc27...698 Hun trenger ikke skrive det. Hun kan si det til deg. Dette er en sak mellom deg og henne. Hvordan dere fordeler arven er det dere to alene som bestemmer. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #13 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis hun gir det i gave etter skifte. Vet jeg det blir bråk med halvsøskene mine. Så det beste hadde vært om man kunne skrevet det inn i skiftet på en måte. Anonymkode: 8fc27...698 Trenger dere å fortelle dem det? Anonymkode: 682e5...18b 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #14 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun kan ikke sitte i uskifte med dine halvsøsken med mindre de samtykker eller boet er under en viss verdi. Og hvis du og din mor har dårlig forhold til dine halvsøsken, hva får deg til å tro at de vil samtykke til at hun sitter i uskifte? Hvis dere skifter privat, får dine halvsøsken din del av arven og du kan få morens arv i gave fra henne. Eller at hun setter pengene til side i banken og du arver dem en dag når hun dør. Anonymkode: bdd33...471 Du må lese hi. Faren til ts er ikke far til halvsøsknene, så hun kan sitte i uskifte om hun vil. Anonymkode: 682e5...18b 1
CAPS LOCK Skrevet 18. januar 2023 #15 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis hun gir det i gave etter skifte. Vet jeg det blir bråk med halvsøskene mine. Så det beste hadde vært om man kunne skrevet det inn i skiftet på en måte. Anonymkode: 8fc27...698 Hun kan "skrive det inn i skiftet" ved at hun lar deg få sin fjerdepart av arven, men hun kan ikke "skrive det inn i skiftet" at hun gir deg sine eiendeler i gave. Det vil uansett være gaver fra henne, så det blir en avveiing du må ta om du vil ta imot gaver fra henne mens hun lever selv om dine halvsøsken blir sinte da, eller om du ikke vil ha mer enn halvsøsknene dine i arv og gaver fra moren din
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #16 Skrevet 18. januar 2023 CAPS LOCK skrev (5 timer siden): Hun trenger ikke skrive det. Hun kan si det til deg. Dette er en sak mellom deg og henne. Hvordan dere fordeler arven er det dere to alene som bestemmer. Hun må definitivt ha en fraskrivelse av arv skriftlig. Se for deg bråket og evt rettsak som det kommer til å bli når dine søsken oppdager at mor har gitt deg 25% av sin arv uten å kompensere sine andre barn. Da tenker jeg du er glad for å ha det skriftlig. Anonymkode: 943ad...a7e
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #17 Skrevet 19. januar 2023 Hun kan gi bort hva hun vil uten å kompensere noen! Anonymkode: e7729...be4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #18 Skrevet 19. januar 2023 Bruk advokat. Om du melder deg inn i huseiernes landsforbund får du en times rådgivning gratis (+ 20% rabatt fra storebrand forsikring osv) , vel verdt kontingenten. Anonymkode: c8275...890 1
CAPS LOCK Skrevet 19. januar 2023 #19 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hun må definitivt ha en fraskrivelse av arv skriftlig. Se for deg bråket og evt rettsak som det kommer til å bli når dine søsken oppdager at mor har gitt deg 25% av sin arv uten å kompensere sine andre barn. Da tenker jeg du er glad for å ha det skriftlig. Anonymkode: 943ad...a7e Hvorfor skulle det bli bråk av at avkallet på arv er gitt muntlig? Resultatet blir det samme enten avkallet er gjort skriftlig eller ikke: arven går til avdødes datter. Enkens særkullsbarn får uansett ingen arv fra hennes avdøde ektefelle siden de ikke er hans barn. Hun skal ikke kompensere dem, for de er ikke avdødes arvinger. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #20 Skrevet 19. januar 2023 Din mor kan jo gi deg en gave, som da ikke blir regnet som arv eller forskudd på arv, da er det din mors vilje. Men gjør det via advokat, slik at det ikke blir noe feil og evt. rettssak. Anonymkode: ed6ca...ce4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå