AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #1 Skrevet 18. januar 2023 Var på middag hos et vennepar med mannen min og 2 småbarn. Vi satt og spiste rundt middagsbordet plutselig trenger barnet mitt en liten skje. Jeg gikk bort til kjøkkenet åpnet skuffen og tok ut skje. Når vi drakk kaffe og spiste dessert ville yngste ha vann med kaken og det lå ingen vann på bordet. Jeg gikk bort til kjøkkenet spurte dem hvor de hadde glass. Jeg tok ut et glass og helte vann fra springen og ga til ungen. Når vi kom hjem sa mannen min til meg at man går inn i andres kjøkkenskap. Det ser ikke høflig ut. Det var liksom første gangen vi var hos dem. Men jeg tenkte de var selv slitne etter jobb og matlaging. Itilegg hadde de en ett åring som var sutrete etter bhg. Så jeg tenkte at best å stå opp å hente små ting selv enn å be verten gjøre alt. Jeg skjønner jo det at det er litt anderledes å gå på besøk hos noen man besøker første gang vs noen man besøker hver helg. For eksempel: nærmeste familie Hva syns dere?? Anonymkode: dd0f3...6c7 2 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #3 Skrevet 18. januar 2023 Jeg synes det er uhøflig, og hadde reagert hvis det ikke var nærmeste familie. Hvorfor ikke bare spørre? De hadde neppe invitert til middag hvis de ikke orket å hente en skje på kjøkkenet.. Anonymkode: e7852...857 30 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #4 Skrevet 18. januar 2023 Jeg hadde bare blitt glad om mine venner følte seg så komfortable i mitt hjem. Det hadde jeg oppfattet som tillit. Så helt innafor her også 😊. Anonymkode: 1f37b...4ed 32 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #5 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Var på middag hos et vennepar med mannen min og 2 småbarn. Vi satt og spiste rundt middagsbordet plutselig trenger barnet mitt en liten skje. Jeg gikk bort til kjøkkenet åpnet skuffen og tok ut skje. Når vi drakk kaffe og spiste dessert ville yngste ha vann med kaken og det lå ingen vann på bordet. Jeg gikk bort til kjøkkenet spurte dem hvor de hadde glass. Jeg tok ut et glass og helte vann fra springen og ga til ungen. Når vi kom hjem sa mannen min til meg at man går inn i andres kjøkkenskap. Det ser ikke høflig ut. Det var liksom første gangen vi var hos dem. Men jeg tenkte de var selv slitne etter jobb og matlaging. Itilegg hadde de en ett åring som var sutrete etter bhg. Så jeg tenkte at best å stå opp å hente små ting selv enn å be verten gjøre alt. Jeg skjønner jo det at det er litt anderledes å gå på besøk hos noen man besøker første gang vs noen man besøker hver helg. For eksempel: nærmeste familie Hva syns dere?? Anonymkode: dd0f3...6c7 mora var nok glad for det Anonymkode: 8930e...d19 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #6 Skrevet 18. januar 2023 Skje og glass vann er helt greit, men hadde det vært forbruksvarer fra f.eks kjøleskapet ville det vært frekt. Anonymkode: 8a670...341 20 6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #7 Skrevet 18. januar 2023 Først og fremst: clickbait! «Å gjøre dette….»? Hva «dette»? Nei, det kan du ikke skrive i tittelen, man må klikke…. For det andre: mannen din har rett. Anonymkode: ad3cd...565 6
SPOCA Skrevet 18. januar 2023 #8 Skrevet 18. januar 2023 Enig med din mann . Veldig uhøflig. Man går ikke i kjøkkenskapene til folk før vertskapet sier "føl deg som hjemme, hent gjerne gaffel og vann selv". Så, jeg ville spurt om det var mulig å få gaffel osv, så kan man eventuelt ta seg litt mer til rette om vertskapet sier det er greit. 15 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #9 Skrevet 18. januar 2023 Njææ jeg liker ikke at folk går inn i skuffene uten å spørre først.. Synes det sier litt om respekten de har til meg som bor her. Men kanskje jeg er litt sær. Hadde ikke blitt fornærma eller noe men hadde blitt litt "brydd" eller hva jeg skal si. Føler at det er en liten grense for hvor greit det er å ta seg til rette hos andre man aldri har vært hos før. Tror ikke jeg hadde latt det gå ut over forholdet mellom meg og folk hvis de henter en skje til barnet sitt da. Eller tenkt så mye over det i ettertid. Men hadde nok blitt litt sånn "jaha.." inni meg. Som sagt er en liten "grense" der som blir brutt. Anonymkode: 9e3ec...39b 9 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #10 Skrevet 18. januar 2023 Rart det er krig i verden i grunn når det blir oppfattet uhøflig å hente skje og glass på et annet sitt kjøkken. Altså hvem bryr seg? Dere er invitert i hjemmet. Hvordan er det uhøflig å hente en skje og ett glass? Glad jeg ikke omgås slike folk, så utrolig slitsomt og fisefint å mene det er «uhøflig». nordmenn er så sykt lite åpne mennesker og fisefine på ting som egentlig ikke betyr noe, og så lite gjestfrie med alle disse «reglene» for andres hjem. Drit i å inviter hjem uten å gi beskjed «hvis du trenger noe så si ifra» «mangler dere noe?» og hvis det er verdens undergang å entre ett kjøkken i intensjon av å hente noe som mangler på bordet. Hvordan våger du Anonymkode: 85409...311 5 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #11 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Var på middag hos et vennepar med mannen min og 2 småbarn. Vi satt og spiste rundt middagsbordet plutselig trenger barnet mitt en liten skje. Jeg gikk bort til kjøkkenet åpnet skuffen og tok ut skje. Når vi drakk kaffe og spiste dessert ville yngste ha vann med kaken og det lå ingen vann på bordet. Jeg gikk bort til kjøkkenet spurte dem hvor de hadde glass. Jeg tok ut et glass og helte vann fra springen og ga til ungen. Når vi kom hjem sa mannen min til meg at man går inn i andres kjøkkenskap. Det ser ikke høflig ut. Det var liksom første gangen vi var hos dem. Men jeg tenkte de var selv slitne etter jobb og matlaging. Itilegg hadde de en ett åring som var sutrete etter bhg. Så jeg tenkte at best å stå opp å hente små ting selv enn å be verten gjøre alt. Jeg skjønner jo det at det er litt anderledes å gå på besøk hos noen man besøker første gang vs noen man besøker hver helg. For eksempel: nærmeste familie Hva syns dere?? Anonymkode: dd0f3...6c7 Det kan være ok og ikke. Bedre å spørre etter t-skje og tilby å evnt hente selv. Og respektere et nei eller ja. Dette er jo en typisk situasjon du må føle deg litt frem. Jeg hadde mange på besøk, og var syk(endte opp som ufør) så de fikk beskjed om å finne kaffe selv osv. Og det gjorde de. De følte seg som hjemme, og jeg syntes det var fint. Fikk samboer (min mann nå) han likte ikke sånt, at folk kom å rota i skuffene våre. Så ble litt sånn, at var jeg hjemme alene fikset vennene mine selv, var han hjemme fikset han. Anonymkode: 75bca...498
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #12 Skrevet 18. januar 2023 Jeg hadde syntes det var litt uhøflig ja. Hadde foretrukket at du hadde spurt meg om jeg var verten. Hvis det var første gang dere var hos dem, hvordan vet du da hvilken skuff og skap du finner det du trenger i? Åpne opp alt til du finner det du skal? Anonymkode: 29f97...3c4 9
I Grosny Skrevet 18. januar 2023 #13 Skrevet 18. januar 2023 (endret) Det kommer an på hvor godt man kjenner de man er på besøk hos. I utgangspunktet ville jeg spurt om det var greit først, men kjenner jeg dem godt nok blir det annerledes. Tonen i selskapet har mye og si, og hvordan reaksjonen er når du henter skjea antyder om de liker det, er likegyldige eller litt snurt. Når du tråkker inn på deres domene uten å spørre så tar du en liten risiko. Dette er også litt testing av grenser. Til slutt. Jeg hadde ikke likt om gjester gikk i mine skuffer, fordi de kan f.eks oppdage dårlig rengjøring. Endret 18. januar 2023 av I Grosny 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #14 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Var på middag hos et vennepar med mannen min og 2 småbarn. Vi satt og spiste rundt middagsbordet plutselig trenger barnet mitt en liten skje. Jeg gikk bort til kjøkkenet åpnet skuffen og tok ut skje. Når vi drakk kaffe og spiste dessert ville yngste ha vann med kaken og det lå ingen vann på bordet. Jeg gikk bort til kjøkkenet spurte dem hvor de hadde glass. Jeg tok ut et glass og helte vann fra springen og ga til ungen. Når vi kom hjem sa mannen min til meg at man går inn i andres kjøkkenskap. Det ser ikke høflig ut. Det var liksom første gangen vi var hos dem. Men jeg tenkte de var selv slitne etter jobb og matlaging. Itilegg hadde de en ett åring som var sutrete etter bhg. Så jeg tenkte at best å stå opp å hente små ting selv enn å be verten gjøre alt. Jeg skjønner jo det at det er litt anderledes å gå på besøk hos noen man besøker første gang vs noen man besøker hver helg. For eksempel: nærmeste familie Hva syns dere?? Anonymkode: dd0f3...6c7 Jeg gjorde dette da jeg var et sted for første gang. Jeg fikk vite av de at det var fint at man kunne ordne seg litt selv. Så der ble det ikke sett ned på. Anonymkode: 94b8b...3a3 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #15 Skrevet 18. januar 2023 Jeg liker at mine venner føler seg som hjemme hos meg og vet å ordne seg selv, så slipper jeg å hoppe opp for hver minste ting. Anonymkode: e922f...2f0 4
flusa Skrevet 18. januar 2023 #16 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg hadde syntes det var litt uhøflig ja. Hadde foretrukket at du hadde spurt meg om jeg var verten. Hvis det var første gang dere var hos dem, hvordan vet du da hvilken skuff og skap du finner det du trenger i? Åpne opp alt til du finner det du skal? Anonymkode: 29f97...3c4 Dette. Det er bedre å spørre om det er noe man trenger. 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #17 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg gjorde dette da jeg var et sted for første gang. Jeg fikk vite av de at det var fint at man kunne ordne seg litt selv. Så der ble det ikke sett ned på. Anonymkode: 94b8b...3a3 Hvis gjester gjorde dette hos meg, så hadde jeg ikke blitt fornærmet. Hadde sikkert sagt noe tilsvarende som ble sagt til deg. Men synes det er litt uhøflig å bare ta seg til rette og hente ting i skap på kjøkkenet hos folk en ikke har vært hos før. Synes en kan spørre verten først. Anonymkode: 29f97...3c4 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #18 Skrevet 18. januar 2023 Jeg SPØRR alltid før jeg åpner skuffer og skap hos andre. Nærmeste krets med venner får lov til å gjøre det hos meg uten å spørre, reagerer om folk begynner å snoke rundt. Anonymkode: f23ef...21a 5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #19 Skrevet 18. januar 2023 Jeg kommer fra et land hvor man suger som vertinne hvis gjestene dine henter sånt selv, selv jeg er vokst opp i Norge så kjenner jeg dette et sted langt inni meg, et øyeblikk hadde jeg følt at jeg sviktet som vertinne før jeg hadde tatt meg sammen igjen. Hadde likt det bedre om de ba meg om de tingene så jeg kunne hente det, men det er meg. Anonymkode: 724de...f34 3
Norja Skrevet 18. januar 2023 #20 Skrevet 18. januar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kommer fra et land hvor man suger som vertinne hvis gjestene dine henter sånt selv, selv jeg er vokst opp i Norge så kjenner jeg dette et sted langt inni meg, et øyeblikk hadde jeg følt at jeg sviktet som vertinne før jeg hadde tatt meg sammen igjen. Hadde likt det bedre om de ba meg om de tingene så jeg kunne hente det, men det er meg. Anonymkode: 724de...f34 Jeg kommer fra Norge og ville følt på akkurat det samme. 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå