Gå til innhold

Helseministeren ber sykehusene gjøre statlige kutt - En skummel utvikling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helseminister Kjerkol møtte opp i Trondheim i går og hadde sin årlige sykehustale som Helseminister. Her ba hun blant annet sykehusene kutte ned på bruken av vikarer. Dette kommer dagen etter at staten la frem tall som viste et overskudd på 1547 milliarder kroner for 2022. Her snakket vi mange milliarder i overskudd for kun et år.

I en tid der helsekøene vokser, samtidig som det sårt trengs helsearbeidere skal sykehusene underfinansieres.
Dette er ikke bare et hån for alle pasientene som står i helsekø, men hån for fremtidens pleietrengende og hån mot alle ansatte i helsevesenet som atter en gang står på pinne etter en tøff vinter med mange sykehusinnleggelser.

Sitat

Kjerkol mener det er et overforbruk av laboratorie- og røntgentjenester, og sykehusene må nå kartlegge bruken av disse, sier hun.

Ironisk nok ble denne talen holdt ved St. Olavs hospital i Trondheim, der byråkrater har skakkjørt sykehusets drift de siste månedene. og satt pasientsikkerheten på spill etter innføringen av det nye journalsystemet Helseplattformen. Med regjeringens store investeringer de siste årene hengende friskt i minne, ser man atter en gang hvor prioriteringene ligger.

Dette blir igjen formidlet i en tid der man i flere måneder har fått slengt den dårlige nyheten etter den andre midt i fleisen. I en tid med vanvittige prisstigninger og økte utgifter. Våre barn, våre eldre og våre kjære blir ikke ivaretatt på en forsvarlig måte lenger. Verdien av livskvalitet forsvinner og flere klarer knapt å holde hodet over vannet. Vår rett til forsvarlig helsehjelp bryter ikke bare mot menneskerettighetene, men er også i strid mot den norske Grunnloven. 

Sitat

Å snakke om at vi skal satse på vår felles helsetjeneste i samme åndedrag som at sykehusene skal prioritere bort og ned, det gir rett og slett liten mening. Sykehusene erfarer økende rekrutteringsproblemer, et problem som tidligere var «forbeholdt» kommunene. Det er nå en reell fare for at flere sykepleiere vil gå over til bemanningsbyrå eller forlate yrket. Helseministeren spiller høyt spill, sier Sverresdatter Larsen.

https://www.nrk.no/trondelag/helseminister-ingvild-kjerkol-_ap_-ber-sykehusene-stramme-inn-vikarbruken-1.16259660

I forskningsartikkelen « Er vi på vei mot et SENGELØST, HJERTELØST og TODELT HELSEVESEN?» (2021) av Gisvold, Røe og Wyller blir det satt lys på det hurtigvoksende byråkratiet der antall høytlønnede har eksplodert:

Sitat

Bare i Helse Midt-Norges administrasjon på Stjørdal er det ansatt cirka 120 personer, hvorav mange er direktører. I 2005 brukte man der 98 millioner kroner, i 2019 255 millioner, en økning på 250 prosent. Totalt brukte helseforetakenes administrasjoner i 2019 1,6 milliarder kroner, hvorav svimlende 892 millioner bare i Helse Sør-Øst (Statistisk sentralbyrå 2019a). Er dette god bruk av helsevesenets penger?

De skriver videre:

«Den mest alvorlige konsekvensen er at fagfolkene nesten umerkelig blir påvirket av det økonomiske/administrative språket som brukes. Litt for mange av oss begynner å glemme hva som er vår hovedoppgave, nemlig å lindre og helbrede.» 

https://www.samfunnogokonomi.no/2021/07/er-vi-pa-vei-mot-et-sengelost-hjertelost-og-todelt-helsevesen/

Dette er dessverre ikke nytt for mange av oss som har fulgt denne utviklingen lenge. Hvor lenge skal denne utviklingen få fortsette uten at vi sier fra? Hva blir konsekvensene av at politikerne bare tar og tar fra innbyggerne uten å gi noe tilbake? Ja, vi har et godt velferdssystem med potensiale, men dette systemet som har gjort at Norge er et trygt og godt land å bo i, er i ferd med å skli bort under bena på oss. Samfunnet slik det er i en negativ utvikling fremstår hverken bærekraftig eller trygt lenger. Våre folkevalgte svikter sine egne.

Flere saker:
«Pasient døde av slag: Fylkeslege kobler dødsfallet til Helseplattformen»:

https://www.nrk.no/trondelag/pasient-ved-st.-olavs-hospital-dode-av-slag_-fylkeslege-kobler-dodsfallet-til-helseplattformen-1.16256179

«Forskere skylder på Ap-reform for problemer i helsevesenet»

https://www.nrk.no/trondelag/forskere-ved-ntnu-mener-helseforetaksreformen-har-skyld-i-sprengte-sykehus-1.16183405

• Liker 13
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det minner om ressursbruken i skole-Norge. Tilbudet blir totalt sett dårligere for alle, og de ansatte som faktisk har kontakt med menneskene tilbudet skal være for strekkes til det ytterste. Det viktigste administrasjon, uoppnåelige visjoner og det å dekke sin egen ræv. Det blir viktigere å dokumentere at noe har blitt gjort fremfor at noe faktisk gjøres. 

Jeg er der at jeg nesten heller mot at de individuelle rettighetene må svekkes slik at det offentlige kan slutte å bruke så mye ressurser på dokumentasjon, og heller bygge opp det faktiske tilbudet folk trenger. Det virker ikke som om man har lært noen ting av pandemien. Og det er veldig skremmende.

Å skryte av at offentlige institusjoner går i overskudd er tragikomisk. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
Example skrev (20 minutter siden):

Det minner om ressursbruken i skole-Norge. Tilbudet blir totalt sett dårligere for alle, og de ansatte som faktisk har kontakt med menneskene tilbudet skal være for strekkes til det ytterste. Det viktigste administrasjon, uoppnåelige visjoner og det å dekke sin egen ræv. Det blir viktigere å dokumentere at noe har blitt gjort fremfor at noe faktisk gjøres. 

Jeg er der at jeg nesten heller mot at de individuelle rettighetene må svekkes slik at det offentlige kan slutte å bruke så mye ressurser på dokumentasjon, og heller bygge opp det faktiske tilbudet folk trenger. Det virker ikke som om man har lært noen ting av pandemien. Og det er veldig skremmende.

Godt poeng. Når man skal ta hensyn til alle på individnivå, så sier det seg selv at det blir en prosess i seg selv. Samtidig så skulle man tro at utviklingen i samfunnet skulle hindre å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skulle få dekket sine behov. Kvaliteten svekkes betraktelig og vi som bare er «ansatte» ser pengene forsvinne og vi mister identiteten i jobben vi gjør.

Dokumentasjon som det stilles for høye krav til i dag er hverken givende eller tidsbesparende slik det i utgangspunktet var tenkt. Pandemien var som du sier en tankevekker som man absolutt skulle lært av, men istedenfor fylles lommene opp hos de som styrer landet og våre rettigheter svekkes. Det er ikke lenger en selvfølge at barn skal få tilfredsstillende god utvikling og læring i skolen, det er heller ikke en selvfølge at man får nødvendig helsehjelp eller at alle som bidrar til å jobbe i samfunnet har god livskvalitet og har råd til å leve, og ikke bare overleve. 

• Liker 5
Skrevet

Ja, vi lever under kommunisme. Ingen vil ta ansvar, alt skal dokumenteres og pressen/ politikere juger så det renner, selv om alle vet sannheten.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Borgfrid skrev (2 minutter siden):

Ja, vi lever under kommunisme. Ingen vil ta ansvar, alt skal dokumenteres og pressen/ politikere juger så det renner, selv om alle vet sannheten.

Sannheten er at vi ikke har råd til et verdig helsetilbud fordi strøm- og oljepengene må investeres i utenlandske risikoprosjekter for å hindre inflasjon her i landet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Sweetheaven skrev (11 minutter siden):

Godt poeng. Når man skal ta hensyn til alle på individnivå, så sier det seg selv at det blir en prosess i seg selv. Samtidig så skulle man tro at utviklingen i samfunnet skulle hindre å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skulle få dekket sine behov. Kvaliteten svekkes betraktelig og vi som bare er «ansatte» ser pengene forsvinne og vi mister identiteten i jobben vi gjør.

Dokumentasjon som det stilles for høye krav til i dag er hverken givende eller tidsbesparende slik det i utgangspunktet var tenkt. Pandemien var som du sier en tankevekker som man absolutt skulle lært av, men istedenfor fylles lommene opp hos de som styrer landet og våre rettigheter svekkes. Det er ikke lenger en selvfølge at barn skal få tilfredsstillende god utvikling og læring i skolen, det er heller ikke en selvfølge at man får nødvendig helsehjelp eller at alle som bidrar til å jobbe i samfunnet har god livskvalitet og har råd til å leve, og ikke bare overleve. 

Dokumentasjon koster tid og ressurser, men det er dessverre slik at dokumentasjon er nøkkelen til godt bemanningsbudsjett. De som er dårlige til å dokumentere får mindre ressurser.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hun har ingen innsikt. Sykehusene sliter med sprengt kapasitet, og løsninger er at de som jobber der skal løpe enda mer. Før en kan se på innleie av vikarer, må man gjøre noe med grunnbemanningen. Dette er jo virkelig veien å går for å rekruttere flere til utdannelse innen sykepleiere m.m. 

Regjeringen for folk flest!  Kutte ned på behandlingstilbudet, Drive rovdrift på de ansatte Vi har en nærmest usynlig helseminister  og når hun viser seg, er det dette hun kommer hun med 

Hva med å jobbe med å gi sykepleierne og de ansatte bedre vilkår, slik at de makter å stå i jobbene ?  Folk er slitne, de makter ikke mer. Mange blir sykemeldte, eller sier opp, og dette er takken.

Når denne regjeringen ikke kunne synke lavere. Makan , en mer elendig helseminister, og regjering  har vi aldri hatt! Gå av! 

Endret av Lana01
  • Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er kanskje starten på slutten for velferdsstaten?? 

Alt for mange som ikke bidrar i dette landet, de rikeste rømmer til Sveits. Kostnader må kuttes.

• Liker 7
Skrevet

Sykepleiere og ansatte får ikke bedre vilkår for de som leder sykehusene og avdelingene bevilger seg og sine store lønnsøkninger og bruker penger på egne prestisjeprosjekter heller enn å bruke dem på der behovene trengs. Det mangler ikke penger, men ledelsen er inkompetent og korrupt. Altfor få ledere som selv har jobbet på gulvet og vet hvor skoen trykker. 

Jeg vet personlig om en avdelingsleder som er lege bevilget seg selv en lønnsøkning på 500.000 kr, imens de på gulvet ikke fikk noenting. Kritisk personell ba om 15.000kr i året og fikk det ikke- de sluttet. Samtidig gikk denne avdelingslederen ut i media og fortalte egne sjefer at de har problemer med å få tak i personell og holde på dem.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Vel, LITT av grunnen til at det brukes stadig mer tid på dokumentasjon er vel for å sikre seg mot krav av typen TS kommer med; "Vår rett til forsvarlig helsehjelp bryter ikke bare mot menneskerettighetene, men er også i strid mot den norske Grunnloven." Ting kunne selvsagt vært bedre og det er godt mulig ting var bedre før - men jeg tror også folk i dag har høyere forventninger til hva helsevesenet skal gi dem og at disse forventningene kanskje ikke er helt realistiske. Med det sagt er jeg  helt enig i at det virker som sykehusene kunne vært driftet langt bedre, og det er litt vanskelig å forstå hvorfor man drifter offentlige institusjoner på en måte som man aldri ville vært i nærheten av i en privat bedrift.

• Liker 1
Skrevet

Er det slik at denne regjeringen ikke VIL ha velgere? Da må jeg si de har truffet blink på strategien sin! 

Byråkratiet i Norge 🥰 Det mest effektive og lønnsomme i verden 🥰

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Dette som skjer i helsevesenet nå kalles "å spare seg til fant". 
Helsevesenet blir tvunget til å spare på ørene, for senere å bli tvunget til å måtte bruke kronene.  (Referansen er litt utdatert, men jeg regner med at de fleste tar den)

Noe som i utgangspunktet er relativt billig å fikse når det oppstår kan til sammenligning bli ekstremt ressurskrevende å fikse hvis det tar for lang tid før man får den hjelpen man trenger.

Bare for å ta et eksempel jeg hørte noen leger komme med:
En ukomplisert brokkoperasjon er relativt enkel og billig, men hvis sykehuset blir tvunget til å vente med den operasjonen på grunn av ressursmangel, kan den bli akutt (inneklemt?), det kan oppstå komplikasjoner, og ved å vente kan en i utgangspunktet enkel tilstand bli svært ressurskrevende å behandle.

Ved å bruke mer penger på tidlig diagnostikk og "enkel" behandling ville de sluppet dyrere og mer ressurskrevende behandling rundt neste sving.

Ved å bruke mer penger på nok personell ville de sluppet dyre sykemeldinger, dyre vikarer, dyr overtid, på grunn av rovdrift på personell.

De sier det handler om å dempe inflasjonen, men inflasjonen dempes ikke av unødvendig ressursbruk, som til syvende og sist blir resultatet av å "spare seg til fant".

Endret av Lillemor_Meg
  • Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
Rucula skrev (37 minutter siden):

Alt for mange som ikke bidrar i dette landet, de rikeste rømmer til Sveits. Kostnader må kuttes.

Jeg ser for meg at det vil dukke opp flere private luksusaldershjem.  Man har minst 5 valg når man blir gammel, 1. familien blir omsorgsleverandør,2. privat aldershjem til f.eks 4 millioner i året, 3. offentlig sykehjem der man har 6 demente pr helseaarbeider og ikke kommer seg ut døra, 4.selvmord, eller 5. leie inn personale til å stelle seg hjemme.  Her er alternativ 3 og 4 stusselige.

Jeg tror det lønner seg å tjene sykt mye penger slik at alternativ 5 og 2 blir mulige, eller lage seg en god familie med gode relasjoner.

• Liker 6
Skrevet
I Grosny skrev (7 minutter siden):

Jeg ser for meg at det vil dukke opp flere private luksusaldershjem.  Man har minst 5 valg når man blir gammel, 1. familien blir omsorgsleverandør,2. privat aldershjem til f.eks 4 millioner i året, 3. offentlig sykehjem der man har 6 demente pr helseaarbeider og ikke kommer seg ut døra, 4.selvmord, eller 5. leie inn personale til å stelle seg hjemme.  Her er alternativ 3 og 4 stusselige.

Jeg tror det lønner seg å tjene sykt mye penger slik at alternativ 5 og 2 blir mulige, eller lage seg en god familie med gode relasjoner.

Ja, du har sannsynligvis rett.

De uføre vil sannsynligvis få enda mindre penger i fremtiden og virkelig bli fattige

og vi som jobber må jobbe til vi er 80...

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Rucula skrev (46 minutter siden):

Problemet er at mange blir uføretrygdet/havner på AAP som følge av helsepolitikken som blir ført i dette landet? Man skal være temmelig syk før man får behandling..og da er tilbakeføringen til arbeidslivet mer komplisert enn når man blir behandlet i tide for noe som i utgangspunktet ikke var særlig komplisert å behandle..du vet hva som skjer med ubehandlet sykdom? Det får utvikle seg, og går til slutt utover både fysikk og psyke. Hva skjer når man ikke fungerer fysisk og psykisk? 

Vårt største problem i dette landet er at det sitter byråkrater og bestemmer og styrer over etater de har null peiling på - økonomer styrer helseetaten..de har ikke peiling på hva som skal til for å gi adekvat helsehjelp, og ser ikke nytten i å ferdigbehandle en pasient - de ser kun det økonomiske aspektet - og det økonomiske aspektet er å behandle pasienten minst mulig, med den mest rimelige behandlingen tilgjengelig.

Jeg lurer på hva målet er..for akkurat nå virker det som det er mer lønnsomt å gjøre folk uføretrygdet enn å behandle dem..sikkert ikke mange år før vi blir regnet som et U-land når det kommer til helse.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Vera skrev (8 timer siden):

Problemet er at mange blir uføretrygdet/havner på AAP som følge av helsepolitikken som blir ført i dette landet? Man skal være temmelig syk før man får behandling..og da er tilbakeføringen til arbeidslivet mer komplisert enn når man blir behandlet i tide for noe som i utgangspunktet ikke var særlig komplisert å behandle..du vet hva som skjer med ubehandlet sykdom? Det får utvikle seg, og går til slutt utover både fysikk og psyke. Hva skjer når man ikke fungerer fysisk og psykisk? 

Vårt største problem i dette landet er at det sitter byråkrater og bestemmer og styrer over etater de har null peiling på - økonomer styrer helseetaten..de har ikke peiling på hva som skal til for å gi adekvat helsehjelp, og ser ikke nytten i å ferdigbehandle en pasient - de ser kun det økonomiske aspektet - og det økonomiske aspektet er å behandle pasienten minst mulig, med den mest rimelige behandlingen tilgjengelig.

Jeg lurer på hva målet er..for akkurat nå virker det som det er mer lønnsomt å gjøre folk uføretrygdet enn å behandle dem..sikkert ikke mange år før vi blir regnet som et U-land når det kommer til helse.

Den økonomen som ikke ser verdien i å ferdigbehandle er en dårlig økonom. Det er som regel billigere å gjøre jobben ordentlig med en gang, en å slite med repareringer og reklamasjoner.Dette er noe alle seriøse økonomer vet.

En annen sak er at det er lettere å kutte i bevilgninger dersom man ikke ser konsekvensen og kostnadene med det, Derfor kan økonomer kutte mer enn fagfolk. Fagfolk klarer ikke å kutte fordi de har ansvarsfølelse , integritet og yrkesstolthet samtidig som de jobber kunnskapsbasert.

Endret av I Grosny
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Nå er det vel svært få av statsrådene som klarer å sette seg inn i, eller ha innsikt i hvordan ting faktisk fungerer. Kjerkol har aldri jobbet i helsesektoren, hun gikk rett inn i kommunestyret i en alder av 19/20-år og har aldri hatt en vanlig jobb. Og dette gjelder skremmende mange inne på Stortinget. 

Helsesektor og skolesektor er de to sektorene som har levd på kutt, og budsjett i over ett tiår nå. Og de kommer bare til å fortsette med dette. De driter i befolkningen, og når det kommer massive medieoppslag sier de det skal komme en «granskning» eller et «utvalg». Nei, de t skulle vært karensår på Stortinget og alle skulle blitt rullert på og byttet ut etter maks 4 år. Dette fungerer ikke lengre, og det har ikke fungert på lang tid.

Endret av kraftwerk
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
4 hours ago, Borgfrid said:

Hmm det er nok heller "motsatt" 

Ikke at jeg skal forsvare kommunisme, i alle fall ikke folks forestillinger om den😱 Mange av problemene vi ser fra helsevesenet er nok mer av  "motsatt" natur: Som vrangforestillinger om effektiviteten av "kapitalistiske" styringsmodeller. 

Upresist og altfor enkelt men langt riktigere enn kommunisme. Og jeg tror den egentlige grunnen til at vi styrer og steller (styrer mest) etter disse modellene er for å øke tilgangen for "private markeder" til offentlige penger..

..oooog en sakte privatisering av hele helsevesenet. 

.

4 hours ago, Example said:

Interessant.

Fra årene jeg jobbet i offentlig helse husker jeg godt hvordan dynamikken endret seg. Hvordan vi som yrkesutøvere gikk fra (i alle fall til en viss grad) å kunne formidle oppover hvilke behov vi hadde for å utføre arbeidet, til de senere årene få behovene nesten utelukkende diktert fra byråkrater over oss i systemet.

Mange kjenner seg sikkert igjen sittende på et informasjonsmøte/kurs holdt av byråkrater for implimenteringen av systemer ansatte med pasientkontakt aldri har sett behovet for. Helst fulgt av store mengder merarbeid..

Uansett det er mellom byråkrater og det private markedet pasienters (elevers?) behov i større og større grad defineres. 

Endret av Utsiden
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Denne regjeringen altså ... (facepalm).

Kutt på vikarbruken, ja. Heller pasienter som dør enn utgifter for vikarer. For vi haaaater vikarer og vikarer er en fy-fy uting. 

Men dette er Norge i et nøtteskall. Staten går med uanstendig høyt overskudd mens det kuttes og ''optimiseres'' og ''effektiviseres'' dvs spares overalt. Helst på bekostning av utsatte og svake grupper. Denne regjeringen gjør ikke annet enn å bare følge tradisjonen, nå med enda kraftigere slag. 

Jeg har i mange år stusset over hvordan kan ''ett av verdens rikeste land'' ikke ha råd til offentlig tannlegetjeneste som en rekke mye fattigere land har? Hvordan kan dette rike landet ha så elendige offentlige skoler og la oss være ærlige - et helsesystem som ikke funker? 

Norge er som en selger som selger utrolig godt og tjener skikkelig store beløp, men velger å sulte, fryse, bo i bilen og bruke ødelagte klær bare for å unngå å bruke penger på seg selv og sine behov. Samtidig som det gis bort penger til venner og fremmede. Eget forbruk? Null. Bare at det går utover nesten 5 millioner andre ... 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Helsevesenet går under, lite personell og en eldrebølgen som slår inn er ikke håndterbart lenger. En varslet katastrofe. 

Er de lur så pøser de på med penger på sykdomsforebygging og helsefremmende tiltak, det er den eneste måten noe av dette kan reddes inn på. Tilgjengeligjør fysisk aktivitet for folket, billigere sunn mat og dyrere usunn mat. Inn med skolemat for barn og ungdom, og iverksette tiltak som fremmer god psykisk helse.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...