Gå til innhold

Hva bestemmer hvor lenge man er på sykehuset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en fødsel? Er veldig… lite glad i å være hjemmefra og ikke gla i å ha fremmede rundt meg. Har vært på sykehus eg par ganger tidligere i forbindelse med operasjon og noe småting og har alltid vært veldig utålmodig på å få lov å dra hjem. Føler meg bare ikke komfortabel der i det hele tatt og vil bare hjem. Blir nesten trist/får litt angst av tanken på å skulle være dagesvis på sykehus etter fødsel 😅 vet jo ikke hva jeg tenker når jeg er der.. men kjenner jeg meg selv rett vil jeg bare hjem sammen med barn og mannen fortest mulig for å få være «oss» og være komfortabel.

Anonymkode: 73399...cfc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det bestemmer du selv. Jeg dro hjem 5 timer etter fødsel

Anonymkode: 0b433...62d

• Liker 2
Skrevet

Så lenge alt er i orden med deg og baby kan du dra hjem etter noen timer om du ønsker det. Men du må komme tilbake for div tester, evt har noen kommuner tilbud om dette også. 

Anonymkode: a7eba...d8d

• Liker 3
Skrevet

Så lenge formen er fin kan du dra hjem etter noen timer. Dem vil gjerne se at du klarer å tisse osv først. En venninne av meg fødte kl 06.30 på morgenen, kl 12.00 var hun hjemme igjen. 

Så er jo det flere faktorer som spiller inn om du må være der. Kan være komplikasjoner under fødsel, ikke tip-top apgar-score hos barn osv.. Ved min første fødsel så måtte vi være der noen dager pga komplikasjoner under fødsel, og barnet måtte overvåkes første døgnet. Jeg var også i rimelig dårlig form etterpå. 

Med nr 2 var jeg superklar for å dra hjem ganske kjapt etter fødsel, men pga at jeg hadde en del komplikasjoner med første, så ble det satt tiltak i forhold til det under fødsel nr 2 som gjorde at jeg ikke fikk dra hjem. Skulle egentlig få dra hjem på dag 2, men så var han litt plaget med gulsott og hadde mistet litt for mye vekt etter fødsel, så fikk dra hjem på dag nr 4. Kan være det hadde stilt seg helt annerledes hadde vi bodd nærmere sykehuset. 

Anonymkode: 533b3...6ff

• Liker 1
Skrevet

Jeg dro hjem samme dag. 

Anonymkode: 0f691...6bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det bestemmer du selv. Jeg dro hjem 5 timer etter fødsel

Anonymkode: 0b433...62d

Det gjør du ikke nødvendigvis om ikke alt går som det skal.

Vi hadde planer om å reise hjem relativt raskt etter fødsel med nr 2, føder raskt og uten en skramme, men barnet ble født med 4 hull i hjertet og vi måtte derfor bli på sykehuset i 3 døgn for å bli undersøkt av lege. Hun måtte også observeres fordi hun lå helt på grensen til å trenge lysbehandling pga gulsott. 

Men klart, er alt fint og alle er friske så er det jo ingen som tvinger deg til å bli på sykehuset etter fødsel. 

Anonymkode: 5c154...a3f

• Liker 1
Skrevet

Man kan sjekke ut seg selv raskt hvis man vil, og babyen hvis det er ukomplisert, men babyen  må bli om det er noe tvil. Jeg ville blitt litt til de sier det er ok. Hos oss så alt helt ok ut første to dagene, før ting ikke gikk bra. Vi hadde alldri klart å ta den vurderingen hjemme. 

Anonymkode: 8b6a2...ff1

Skrevet

Med eldste syntes jeg det var greit å være på sykehuset to netter, selv om fødselen gikk bra og jeg mistet lite blod var jeg en del svimmel. Med de to andre dro jeg hjem så fort jeg kunne. Med minste måtte jeg skrive under på at jeg tok ansvar for barnet selv ved å dra hjem så tidlig, vet ikke om jeg hadde vært komfortabel med det om det var første. Var veldig deilig å komme hjem alle gangen da 😊

Anonymkode: cc16c...e5e

Skrevet

Så lenge alt er i orden med deg og babyen kan du dra hjem etter få timer. Selv måtte jeg være på barsel en hel uke med eldstemann fordi han hadde gulsott. Jeg synes det var helt grusomt, men heldigvis var personalet veldig forståelsesfulle og jeg fikk et rom helt for meg selv og mannen min kunne bo der sammen med meg. 

• Hjerte 1
Skrevet

Ingen er på sykehus i dagesvis etter fødsel med mindre det er behov for det. Msn blir sendt hjem etter to netter 

Anonymkode: 26600...041

• Liker 1
Skrevet

Jeg og baby ble værende i 4 dager grunnet svangerskapsforgiftning (etter fødsel) hos meg, samt gallestein. Jeg produserte heller ikke melk, noe som ble oppdaget dag 2, tror jeg. Så det var greit at de gav oss hjelp med pumping og flaskemating i begynnelsen. 

Anonymkode: 0400d...533

Skrevet

Som de fleste over sier, det kommer ann på hvordan ting står til med mor og barn. 
Vet du om de har barselhotell der du skal føde? Det var til hjelp for meg, da slapp jeg å dele rom med andre, og det er ikke helt den "sykehus-følelsen", samt at mannen fikk være der med meg (gitt at dere har barnevakt til eldre barn). Noen steder kan eldre barn også være på hotellet, men det er er gjerne litt stress når man har en nyfødt. 
Jeg er som deg, har det ikke bra på sykehus og vil bare hjem. Men har ved alle mine fødsler av forskjellige grunner måtte bli sykehuset i 2-3 dager. Da har hotellet vært en fin løsning, da jeg har nektet plent å dele rom, samt krevd at mannen får være der med meg. Dette er ting du kan si litt om i fødebrevet ditt, om du skriver det. 

Skrevet

Fikk bli så lenge jeg selv ville (og jeg sa i full alvor dagen etter fødsel at det var minst 4 måneder - noe de sa var helt greit.) 

Vi dro hjem på dag 4. 

Anonymkode: c055f...aad

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ingen er på sykehus i dagesvis etter fødsel med mindre det er behov for det. Msn blir sendt hjem etter to netter 

Anonymkode: 26600...041

Det er ikke for moro skyld, nei. 

Anonymkode: 0b38d...276

Skrevet

Jeg så for meg å være maks 2 dager, altså så kort som mulig. Men jeg mistet mye blod under fødsel og måtte få litt tilførsel, og slet med ammingen. Det føltes forferdelig å skulle dra hjem uten å være 100% trygg på hvordan jeg skulle gi ungen min mat, så da ble valget enkelt om å bli en ekstra dag! Det var heldigvis lite trykk på avdelingen så vi fikk bli så lenge vi hadde behov.

Jeg er mer spent nå som vi føder i rushen OG er flergangsfødende, redd vi blir kastet ut men det er mulig alt går som det skal og at vi faktisk vil hjem dagen etterpå også.

Anonymkode: ae017...2d4

Skrevet

Jeg hadde forresten GBS og derfor måtte vi være minst 48 timer pga. kontroller av babyen mtp. infeksjon. 

Mange blir også lenger fordi ammestarten er vanskelig.

Skrevet

Vi måtte bli litt ekstra pga vekten til baby. De så på en prosent vektnedgang etter fødsel og om den er mer enn 10% så ville de at vi ble til den gikk opp. Baby hadde vektnedgang på 9,8% eller noe så da ble vi et par dager til tror jeg det var. Men alt annet var i orden med meg og baby så antar vi kunne fått dra hjem og heller dra tilbake for veing om vi hadde bedt om det, vi bor nærme sykehuset. Dette var på Ullevål og vi bodde på barselhotellet. For oss føltes det tryggest å bare bli til baby gikk opp nok og vi syntes det var helt ok å være der, men det var jo helt i grenseland så hadde jo ikke vært noe farlig å dra hjem sikkert :) 

Anonymkode: 0d060...23a

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg hadde forresten GBS og derfor måtte vi være minst 48 timer pga. kontroller av babyen mtp. infeksjon. 

Mange blir også lenger fordi ammestarten er vanskelig.

Neeeeeei søren det var jeg ikke klar over, har også GBS. Men det var forøvrig greit å vite, for jeg får nr 3 nå og hadde planlagt å pakke sammen og dra hjem så fort morkaka var ute 🤪 får være forberedt på 48 timer med seigpining på barselhotellet i stedet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Neeeeeei søren det var jeg ikke klar over, har også GBS. Men det var forøvrig greit å vite, for jeg får nr 3 nå og hadde planlagt å pakke sammen og dra hjem så fort morkaka var ute 🤪 får være forberedt på 48 timer med seigpining på barselhotellet i stedet. 

Sorry😅 Husker ikke hvor hyppig det var. Hvis det var 1 gang i døgnet og man bor nærme så kunne man kanskje kommet innom for sjekken bare. Var koronastyr da vi var der så det var liksom ikke helt aktuelt å dra og komme tilbake mange ganger.

Skrevet

Det var helt fullt da jeg var der med andremann, så vi måtte hjem dagen etter. Det var i tidligste laget og jeg ble trist da jeg kom hjem. Følte meg alene selv om jeg hadde gått gjennom det før. Jeg har termin nå og håper på mer ro denne gang. 2 overnattinger er passe etter en normal fødsel 

Anonymkode: 62a81...c23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...