Gå til innhold

Hva synes dere om denne fordelingen av oppgaver i hjemmet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver her hvem som gjør hva. Både for å få et tydeligere inntrykk selv, og for å høre hva dere andre synes. 

Bakgrunn: 3 barn i alderen 2-8 år, begge foreldre i jobb. 

Han: 

- alt av snømåking 

- frokost, påkledning og bringing til bhg av de to minste 

- lunsjboks til eldste

- henting i bhg

- 80% av tiden er det han som holder kjøkken ryddig 

- gjør barna klar til legging, og legger dem oftest 

- rydder gulv i stue på kvelden

Jeg:

- ansvar for eldste på morgenen (påkledning og stell, sende til skole) 

- oversikt, planlegging og utføring av all handling (klær og utstyr til barn og voksne + mat/husholdning) 

- alle middager, noen kveldsmat der det krever mer enn å smøre brødskiver 

- alt som har med klesvask å gjøre 

- finne fram klær og utstyr til barna hver kveld 

- noe legging 

- ukentlig rengjøring av huset utenom kjøkken (tar ca 6 timer)

- kontakt opp mot skole og bhg (vanlig mengde) 

- FAU, utviklingssamtaler etc.

Er det noenlunde «likt», eller gjør jeg lite?

Anonymkode: 41840...936

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det funker for dere og begge er fornøyde, så spiller det jo ingen rolle hva andre mener. 

Jeg har alltid vært den som har gjort minst hjemme hos oss, men det funker for oss og da blir det slik.

• Liker 6
Skrevet

Fremstår umiddelbart som han gjør mer, men du tar tydeligvis mesteparten av det 3. skiftet og det ser ut som du tar mer som går på ukesbasis men han tar daglige oppgaver. Tenker det nok går noenlunde opp over en uke.

Hvordan er jobbene deres? Har han en veldig fleksibel jobb siden han kan både hente og levere i bhg? 

Anonymkode: 04eee...a50

• Liker 4
Skrevet (endret)

Synes ikke du gjør lite. Det ser ut som du gjør mesteparten av det som krever vurderinger og planlegging, det såkalt tredje skiftet. Det er ofte nokså usynlig tid sammenliknet med vasking og matlaging. Om du er fornøyd, så er ordningen grei. Om du føler du drukner i ting å huske på, kan du delegere noe av planleggingsarbeidet.

Om mannen tar seg av de to minste om morgenen, kan han jo også selv legge frem klær til dem og pakke utstyret de trenger kvelden før, for eksempel. Og siden han henter også, er det naturlig at at det er han som har som har kontroll på utstyret i barnehagen, at det er nok rent skiftetøy, om dressen begynner å bli kort i bena og om det snart er tomt for bleier og slikt.  Slik at du i tillegg til dine egne oppgaver ikke også fungerer som tilrettelegger for hans oppgaver. 

Endret av Hactar
  • Liker 8
Skrevet

Det viktigste er at du, som kvinne og mor, føler at det fungerer. Alt annet er underordnet. 

Skrevet
Gorgonzola skrev (Akkurat nå):

Det viktigste er at du, som kvinne og mor, føler at det fungerer. Alt annet er underordnet. 

Greit om mann og far er litt fornøyd også da?

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Synes det virker nokså likt fordelt med unntak av at du vasker hele huset selv. Synes dere kunne delt det litt mer mellom dere, altså at han vasket noe mer.

Synes ikke du gjør lite. Som sagt, nokså likt med unntak av vaskingen.

Anonymkode: 3daeb...d34

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns du gjør mye. Han må involvere seg mer I klesvask, husvask, planlegging og foreldremøter. 

Anonymkode: 65123...0bc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes det virker nokså likt fordelt med unntak av at du vasker hele huset selv. Synes dere kunne delt det litt mer mellom dere, altså at han vasket noe mer.

Synes ikke du gjør lite. Som sagt, nokså likt med unntak av vaskingen.

Ikke at han vasker mer enn deg, men vasker mer enn han gjør per nå. Hvis alt tar seks timer, kanskje du kan ta fire av timene og han to?

• Liker 1
Skrevet

Fungerer det for deg og mannen ? Da er det bra. 

Jeg tenker dere gjør like mye, spesielt mtp at utviklingssamtaler, fau, osv, kan komme litt plutselig, og avbryte planen din. Mens han gjør kanskje litt flere ting, men det samme hver gang så ha kan planlegge i forhold til det mer i forveien 

Anonymkode: ab682...c0c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker dere gjør like mye, spesielt mtp at utviklingssamtaler, fau, osv, kan komme litt plutselig, og avbryte planen din. Mens han gjør kanskje litt flere ting, men det samme hver gang så ha kan planlegge i forhold til det mer i forveien 

Legger til: Jeg synes at siden han rydder og du vasker, er det ganske likt. Han kunne nok vasket litt mer. Utviklingssamtaler og skole relaterte ting synes jeg at dere kan dele på, siden begge dere har ansvar for barnet og burde få informasjonen direkte derfra iblant. 

Nå synes jeg jo ikke at det viktigste er at det er nøyaktig likt, så lenge det passer dere begge 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Fremstår umiddelbart som han gjør mer, men du tar tydeligvis mesteparten av det 3. skiftet og det ser ut som du tar mer som går på ukesbasis men han tar daglige oppgaver. Tenker det nok går noenlunde opp over en uke.

Hvordan er jobbene deres? Har han en veldig fleksibel jobb siden han kan både hente og levere i bhg? 

Anonymkode: 04eee...a50

Vi bor like ved, så han gjør det på vei til og fra jobb. Mens jeg drar hjem i forveien for å ha middag på bordet når de kommer. 

Ts

• Liker 1
Skrevet
Hactar skrev (43 minutter siden):

Synes ikke du gjør lite. Det ser ut som du gjør mesteparten av det som krever vurderinger og planlegging, det såkalt tredje skiftet. Det er ofte nokså usynlig tid sammenliknet med vasking og matlaging. Om du er fornøyd, så er ordningen grei. Om du føler du drukner i ting å huske på, kan du delegere noe av planleggingsarbeidet.

Om mannen tar seg av de to minste om morgenen, kan han jo også selv legge frem klær til dem og pakke utstyret de trenger kvelden før, for eksempel. Og siden han henter også, er det naturlig at at det er han som har som har kontroll på utstyret i barnehagen, at det er nok rent skiftetøy, om dressen begynner å bli kort i bena og om det snart er tomt for bleier og slikt.  Slik at du i tillegg til dine egne oppgaver ikke også fungerer som tilrettelegger for hans oppgaver. 

Akkurat disse tingene må jeg nesten ta selv, for han har ikke så god vurderingsevne når det gjelder slikt. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er sant. Det må jo være ganske behagelig å ikke ha noen oppgaver som krever tenking eller organisering. Bare ren rutine.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Mine tanker er følgende:

1. du jobber meget innefektivt. Sett deg som mål å vaske ferdig huset på et absolutt maks 30 minutter. Du bør klare det på et kvarter. Livet, ts, er mye for kort til å velge å kaste bort 6(!) timer i uka på å vaske huset med en q-tip. Som er eneste forklaring på at en bolig kan ta over 30 min.

2. Har det eldste barnet en alvorlig diagnose? Barn over 2-4 år klarer helt fint å stelle seg selv med lett veiledning i type tannpuss og sjekk av vask. Klær ordner de helt selv. Om et barn på 8 (igjen - uten diagnoser som griper alvorlig inn i evnen til å fungere) ikke står opp, kler på seg, smører matpakke, tar en skive i hånden og løper til skolen med naboungene? Da har oppdragelsen ikke vært god. Ta grep og ansvar. Det er nivået dere burde fått barnet opp på før det var 7. Gjør mer opplæring. 

Å oppdra barn er ikke å være tjeneren deres. Å oppdra barn er å raskest mulig gjøre seg selv overflødig. 

Anonymkode: ee0cf...52d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mine tanker er følgende:

1. du jobber meget innefektivt. Sett deg som mål å vaske ferdig huset på et absolutt maks 30 minutter. Du bør klare det på et kvarter. Livet, ts, er mye for kort til å velge å kaste bort 6(!) timer i uka på å vaske huset med en q-tip. Som er eneste forklaring på at en bolig kan ta over 30 min.

2. Har det eldste barnet en alvorlig diagnose? Barn over 2-4 år klarer helt fint å stelle seg selv med lett veiledning i type tannpuss og sjekk av vask. Klær ordner de helt selv. Om et barn på 8 (igjen - uten diagnoser som griper alvorlig inn i evnen til å fungere) ikke står opp, kler på seg, smører matpakke, tar en skive i hånden og løper til skolen med naboungene? Da har oppdragelsen ikke vært god. Ta grep og ansvar. Det er nivået dere burde fått barnet opp på før det var 7. Gjør mer opplæring. 

Å oppdra barn er ikke å være tjeneren deres. Å oppdra barn er å raskest mulig gjøre seg selv overflødig. 

Herregud 🙄 Mulig du bor i et telt ellernoe, men et bolighus på 2 plan med 3-4 soverom, kjøkken, stue, spisestue, 2 bad og gang tar mer enn 30 minutter å vaske 😂 De fleste med 3 barn idag bor i bolighus med flere rom… 

Anonymkode: d6b08...9d0

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mine tanker er følgende:

Jeg skal svare deg selv om du ikke svarer på mitt spørsmål, og sånn sett ikke bidrar konstruktivt i tråden.

1. Ja, jeg pleier som regel å rekke å skifte på sengene i løpet av 30 minutter. Rydding, støvsuging og vask av over 300 m2 tar nok litt lenger tid. 

2. Barnet er under utredning. Det er ikke snakk om å sy puter, men å hjelpe til med omsorg og å holde fokus.

Ts

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skal svare deg selv om du ikke svarer på mitt spørsmål, og sånn sett ikke bidrar konstruktivt i tråden.

1. Ja, jeg pleier som regel å rekke å skifte på sengene i løpet av 30 minutter. Rydding, støvsuging og vask av over 300 m2 tar nok litt lenger tid. 

2. Barnet er under utredning. Det er ikke snakk om å sy puter, men å hjelpe til med omsorg og å holde fokus.

Ts

Heia TS! Bra svart😊For meg virker det som om arbeidsfordelingen er ganske lik. Ulike typer oppgaver som krever nogenlunde like mye tid. Det er imidlertid viktig at dere sjekker inn hos hverandre innimellom. Om mannen din opplever at han gjør for mye kan man jo bytte noen oppgaver i en periode. Det handler vel mest om en opplevelse av å bli hørt og møtt når man opplever ar man gjør mest. Nå har du ikke skrevet noe om dette, så kanskje er dere allerede samsnakket😊

Anonymkode: 7fcf7...31e

Skrevet

Synes han gjør mer, eller dvs tyngre oppgaver. Bare det å alltid ta seg av de to små med påkledning og henting og levering hver dag. Jeg har en liten og er utslitt bare etter å prøve å få på klærne om morgenen. I tillegg har han ansvaret på kvelden med legging. Høres ut som han er alenepappa, dette er jo tunge ting man vanligvis bytter på å gjøre for å avlaste hverandre. 

Gjør du selv egentlig noe med dine to små barn? 

Anonymkode: 28c6e...784

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Akkurat disse tingene må jeg nesten ta selv, for han har ikke så god vurderingsevne når det gjelder slikt. 

Ts

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er sant. Det må jo være ganske behagelig å ikke ha noen oppgaver som krever tenking eller organisering. Bare ren rutine.

Ts

Du gir han ikke akkurat muligheten med disse tankene om han. 

Anonymkode: 841e8...446

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...