AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #1 Skrevet 17. januar 2023 Ja hva vil det si å gi tid til egne barn? 💜 Føler jeg er helt utslitt etter jobb og ikke klarer så mye Anonymkode: 6ad77...df3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #2 Skrevet 18. januar 2023 At man er sammen med barna, med fokuset på dem, fremfor andre ting? Ja, det er utmattende. Men man trenger ikke leke gjemsel og tikken og "slitsomme" ting. Å gi dem tid, kan være rolige ting som tegning, perling, boklesing, osv. Om jeg er sliten, så sier jeg det. "Jeg orker ikke løpe omkring, nå vil jeg sitte i ro. Vil du leke selv, eller vil du gjøre en sitte-aktivitet med meg?" Anonymkode: 772e0...b11 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #3 Skrevet 18. januar 2023 Å kreve egentid på ettermiddager er ikke å ta seg tid til egne barn, men man må ikke gjøre aktiviteter som blir slitsomt. Det er lurt å tidlig inkludere barna i voksnes MÅ ting som matlaging og klesvask, så gjør man noe sammen og prater og har fokus på barnet og matlaging. Gjør kjøkkenet koselig nok så leking/lekser osv kan gjøres selv om du gjør noe annet. Ta med kleskurv og brett klær mens du sitter med barnet og leker. Barnet får oppmerksomhet, men ikke alltid styre aktivitet. Anonymkode: 2e3ba...41f 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #6 Skrevet 18. januar 2023 At du tilbringer tiden med barna dine? Her fokuserer vi utelukkende på barn etter middag og frem til legging. Lekser, leker, drar på skitur, går ut å leker, besøke noen, pusle, tegne, bygge Lego, se film, gå på fjelltur, tenne bål i hagen +++. Anonymkode: 9ed88...166
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #7 Skrevet 18. januar 2023 Det beste er som skrevet over her å enten gjøre noe husarbeid som du uansett skal gjøre men inkludere barna i det Eller gjøre en aktivitet som du orker og barnet også liker. Jeg og femåringen liker å bake sammen, mannen synes herjing og mer fysisk lek er morsommere. Anonymkode: b4195...8de
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #8 Skrevet 18. januar 2023 Være tilgjengelig. Ikke nødvendigvis i aktiviteter som innebærer leking. Barn elsker å være sammen med voksne og hjelpe. Tålmodigheten ligger i å bruke litt lenger tid på å vaske tøy, middag etc. Gi dem små arbeidsoppgaver (sortere sokker). Kvaliteten ligger i å lytte og øyekontakt samt ros. Så kan man heller forsvinne i sofaen og mobilen etter leggetid. Å bare fokusere på aktiviteter som barn synes er morsomme og hele tiden fylle opp med opplevelser gjør dem ingen tjeneste på veien til å bli en selvstendig voksen. Da blir de mer og mer krevende. De har heller ikke vondt av å måtte vente. Da gjør du en avtale med dem om dette. Å kjede seg i korte perioder fører til kreativitet for de fleste. Anonymkode: 132c0...6cc 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #9 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ja hva vil det si å gi tid til egne barn? 💜 Føler jeg er helt utslitt etter jobb og ikke klarer så mye Anonymkode: 6ad77...df3 Selv om du er sliten kan dere spise rydee og slappe av ISAMMEN kvalitetstid betyr mye. Spill brettspill se på en koselig film isammen, gjør noe isammen som ikke bare er tv. Lær barnet noe kjekt. Barn burde få noe kvalitetstid hver eneste dag. Anonymkode: 1fb3f...788
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #10 Skrevet 18. januar 2023 https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/Q779bJ/foreldrene-er-redde-for-at-de-faar-for-lite-tid-med-toaaringen-sin-det-er-faktisk-kvantitet-som-teller-sier-psykologen Artikkelen er bak betalingsmur, men poenget er at det er tid som teller, ikke innholdet. Dropp «kvalitetstid», og vær tilgjengelig for barna på ettermiddagen. Som andre her nevner, lag middag sammen, gjør husarbeid sammen. Legg deg på gulvet (og slapp av) når barna leker der. Les bok, spill et brettspill, sitt ved badekaret. Det trenger ikke være så energikrevende, bare legg vekk mobilen! Anonymkode: 4f1c0...013
Fjaselina Skrevet 18. januar 2023 #11 Skrevet 18. januar 2023 Kanskje å legge mobilen på ei hylle og berre site i sofaen og vere tilgjengelig kan vere nok. Så er det litt opp til kva barnet har lyst til eller behov for. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå