Gå til innhold

TV2: Svindelmail fra "politiet"

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/mottok-bisarr-melding-fra-politiet-fort-gjort-a-bli-lurt/14855667/

Altså, jeg vet ikke hvor jeg skal starte engang, men hvordan kan noen gå på dette? 

1. Politiet, Interpol og justisdepartementet sender ikke ut et brev med tre avsendere.

2. Politiet opererer ikke med "gmail.com", men "politiet.no".

3. Man får ikke et brev fra politiet med masse anklager om ting man ikke er anmeldt for.

4. Er man anmeldt får man ikke Mail. Man ringes, eller så tropper de opp på døra. Evt. sender brev i Digipost som må åpnes med bankid på sikker nettside.

5. Du får ikke plutselig en regning du må betale for "å forhindre en rettssak".

6. Du får ikke i det hele tatt brev om å betale for et straffbart forhold du  evt har begått! Du blir idømt å betale erstatning, som ikke går over mail.

7. Politiet driver ikke utpressing og ber folk om å betale for å unngå å bli stilt for retten. Har du gjort noe straffbart, kan du ikke betale deg ut av det hvis lovbruddet gir fengselsstraff.

8. Du havner ikke i et "sexofender-register". Vi har ikke dette i Norge.

9. Straffeparagrafene er feil.  Det er ingen straffeparagraf for seksuallovbrudd som heter "artikkel 227-22".

10. Alle alarmer bør ringe når man blir bedt om å betale for noe man ikke engang er anmeldt for.

11. Politiet bruker ikke e-post for å kontakte folk uoppfordret. 

12. E-posten har merkelig og useriøst språk - ikke noe en seriøs aktør ville brukt.

Jeg kunne sikkert fortsatt enda mer, men dette er så åpenbart scam at det ikke er noe tvil. Hvordan kan noen gå på dette?

Endret av Tvillingsjel
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen synspunkter?

Skrevet (endret)

Lurer veldig på hvordan man havner på en sånn liste for phisingeposter. Har sett denne dukke opp på en lang twitter-tråd hvor de stadig pushet på løsepenger og "bøter" som skulle betales i bitcoin. Svindlerne ga seg ikke! Folk må jo forstå at det ikke er sånn strafferett i Norge foregår uansett hvor digitale vi har blitt. Det er bra han går ut og advarer, samtidig som jeg syns det burde vært obligatorisk med nettvettkurs for folk over 60. Det burde også vært gjort mer hos de som eier epostdomenet, ved å la sånne kjedemailer andre har flagget automatisk havne i et spamfilter f.eks.  

Ok, den var ikke helt lik, men fremgangsmåten er den samme

Endret av kira87
la inn lenke
Skrevet
kira87 skrev (18 minutter siden):

Lurer veldig på hvordan man havner på en sånn liste for phisingeposter. Har sett denne dukke opp på en lang twitter-tråd hvor de stadig pushet på løsepenger og "bøter" som skulle betales i bitcoin. Svindlerne ga seg ikke! Folk må jo forstå at det ikke er sånn strafferett i Norge foregår uansett hvor digitale vi har blitt. Det er bra han går ut og advarer, samtidig som jeg syns det burde vært obligatorisk med nettvettkurs for folk over 60. Det burde også vært gjort mer hos de som eier epostdomenet, ved å la sånne kjedemailer andre har flagget automatisk havne i et spamfilter f.eks.  

"Forbudte praksiser på internett, inkludert nettseksualitet" 😂

Skrevet
kira87 skrev (19 minutter siden):

Og "bestilt av vår straffelov"😂

Skrevet

Dersom noen virkelig er så hjernedøde at de faktisk tror blindt på slikt søppel, så fortjener de egentlig ikke ha beholde pengene deres selv.    

Anonymkode: cdfb8...fdc

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dersom noen virkelig er så hjernedøde at de faktisk tror blindt på slikt søppel, så fortjener de egentlig ikke ha beholde pengene deres selv.    

Anonymkode: cdfb8...fdc

Synes fenomenet er fascinerende. Det må jo tydeligvis være noen som går på det siden det sendes ut. Men hvordan? Hvordan er det mulig å tro på det der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...