Gå til innhold

Debatten nrk 17.januar. Politikere diskuterer våpenstøtte til Ukraina

Gjest Adobyen

Anbefalte innlegg

12 hours ago, I Grosny said:

At bildet er svart/hvitt og at den ene siden er slemme og den andre snille er såpass forenklet at det ikke er sant. Men det som er sant er at Russland helt enkelt kan , bør og skal dra hjem, Men da tror jeg DPR bør bli demilitarisert sone med Fn soldater  som tar over alt vakthold.

Du har kommet langt i å gjennomskue Russland, men det henger nok fortsatt litt russisk propaganda igjen. Jeg minner om at da det var et relativt fritt valg om å løsrive Ukraina fra den russiskstyrte Sovjetunionen i 1991 så stemte 84% for i Donetsk. Jeg ser derfor liten grunn til å tro på den russiske propagandaen om at det er stor motstand mot ukrainsk styre der. Jeg innser selvsagt at det kan ha endret seg litt etter å ha levd under russisk propaganda siden 2014 og fordi mange som støtter Ukraina har flyktet. Jeg ser likevel ikke på det som et legitimt argument for at Russland skal kunne overta området, verken direkte eller gjennom et marionetteregime. Det er det en "løsrivelse" vil innebære.

https://en.wikipedia.org/wiki/1991_Ukrainian_independence_referendum

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enda skrev (58 minutter siden):

Du har kommet langt i å gjennomskue Russland, men det henger nok fortsatt litt russisk propaganda igjen.

https://en.wikipedia.org/wiki/1991_Ukrainian_independence_referendum

DPR/Ukraina/Russland og trøbbel  der nede er veldig uoversiktlig. Det finnes grådige aktører på alle  sider, og propaganda fra alle sider.  I forhold til pressedekning med ekte journalister til stede fra vår side er det et sort hull. Det beste jeg har sett fra internasjonal pressedekning i Ukraina er internasjonalt BBC.

Det er vanskelig å forstå Russlands begrunnelse for krigen. De begrunnelsene jeg kjenner til er å ekspandere og  gjenreise Russland som stormakt (Lebensraum, ganske nazistisk idè), å redde DPR, tullebegrunnelsen om avnazifisering (men som allikevel har hatt propagandaeffekt), og å forsvare seg mot USA som liksom kriger ved hjelp av Ukrainsk arme.  
Å redde DPR er helt feil fordi DPR påføres mye større skade og drepte enn om Russland hadde holdt seg unna, Stor-Russland er urealistisk, og USAs aggressivitet er forsåvidt ekkel nok men en mye større trussel mot Russland er jo destabiliseringen og belastningen som Putin påfører landet. USA kommer aldri til å ødelegge Russland med mindre Russland starter atomkrig. Putin er på god vei til å ødelegge Russland.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Jon Are said:

Det er det media vil få oss til å tro . Russland er en stormakt.  De vil selvsagt aldri gi seg eller tape denne krigen. Her må man forhandle.  Ukraina er gjennomkorrupt. Det virket som om krigen er ønsket på en måte..de bygger en lab for å teste ut biologisk våpen rett på grensen til Russland blant annet. 

Du har vel kilder for disse påstandene da? 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Are skrev (10 timer siden):

Det er det media vil få oss til å tro . Russland er en stormakt.  De vil selvsagt aldri gi seg eller tape denne krigen. Her må man forhandle.  Ukraina er gjennomkorrupt. Det virket som om krigen er ønsket på en måte..de bygger en lab for å teste ut biologisk våpen rett på grensen til Russland blant annet. 

Tror du  Russland kommer til å fortsette krigen når Russland går i oppløsning, eller Putin går av med pensjon? Russland fører nå krigen med både leiesoldater, kontraktsoldater og mobiliserte. USA har vel ikke brukt mobiliserte siden Vietnam? Når man må mobilisere for å krige i utlandet så kan det være at krigen sliter så hardt på at det bare er et tidsspørsmål før den bør oppgis.

Jeg tror Russland trekker seg ut i 2023, 2024 eller 2025. 

Endret av I Grosny
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (9 timer siden):

Mer troverdig, men også mer fascistisk, nazistisk og ond.

Vel, jeg er langt på veo enig med deg men det er dette som er partiet Rødts politikk.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levering av tyngre våpen vil være en eskalering i regi av NATO/vesten, akkurat det kan ingen nekte for. 

At Ukrainske myndigheter ikke utbasunerer dødstallene, og at de holder informasjonen om virkeliggheten ved fronten under streng sensur er så.. Men at vi har et samlet pressekorps, i hele vesten, full av uavhengige journalister (øøøøøhhh?) som ikke viser noen som helst vilje til å belyse hva dødsatallene kan være. Absolutt  ingen kritiske kritiske spørsmål om narrativet fra Ukrainske myndigheter..

Det er sykt, skremmende og et stort svik. 

Hva er dødstallene. Noen som vil gjette? Ursula sa 120 000 ukrainske soldater, før det ble  redigert. Dette ble vel også bekreftet av folk i Pentagon? Noen sier tallene er 2-3-400 000...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, brudd på rommets retningslinjer og innlegg fra utestengt bruker, samt svar til det. 

_popcorn_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...