Gå til innhold

Debatten nrk 17.januar. Politikere diskuterer våpenstøtte til Ukraina

Gjest Adobyen

Anbefalte innlegg

Jajajane skrev (På 17.1.2023 den 23.43):

Upopulær som jeg er med disse svarene mine, så mener jeg oppriktig at vi ikke bør sende våpen. Vi bidrar til mer død og fordervelse, Ukraina har ikke sjangs å vinne dette på egenhånd. Vi forlenger krigen og lar uskyldige dø. Og vi sitter bare å ser på… 
jeg er ikke enig i denne krigen, men er heller ikke enig i hvordan dette har blitt til en forlenget krig som bare tar flere å flere liv.

Last man standing…. 

Blood on our hands…. 

Det er motsatt. Ved å sende våpen, bidrar vi til å forkorte krigen.

For dersom Russland tar kontroll over Ukraina "offisielt" så er ikke krigen over. Det er da helvete begynner. For da vil motstandsgrupper hele tiden angripe russiske soldater, og Russland vil svare med ekstreme mottiltak der uskyldige ukrainere vil bli torturert og drept.

Bare se hva som har skjedd i områder Russland har hatt kontroll over. Massegraver. Massedrap. Ekstreme krigsforbrytelser. Henrettede barn.

Hvis du tror lidelsen er over dersom et fascistisk diktatur med null respekt for menneskerettigheter og menneskeliv tar over Ukraina så tar du grundig feil.

Du tror at "fred" er ønskelig i seg selv. Men "fred" der man likevel blir torturert og drept, og der all frihet er tatt fra en, er ingen reell fred for de som må leve under slike forhold.

Så er det lett for privelegerte nordmenn som lever trygt under NATOs beskyttelsesparaply å komme med svulstige erklæringer om hvordan det må bli fred og vi må for all del ikke hjelpe ukrainerne til å forsvare seg selv...

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Andro skrev (På 17.1.2023 den 23.48):

Sprøeste tv-debatten jeg har sett. Rødt vil gi bort Ukraina til Russland, og la dem bli slavefolk på sin egen jord.
Det er ren ondskap. De vil rett og slett styrke fasciststaten til Putin med å overgi stoooore landområder. Det er som å heie på Hitler.

En gang i tiden trodde sosialister på internasjonal solidaritet. Arbeiderklassen sto samlet på tvers av landegrenser.

I dag er det visst mange sosialister som mener det er greit at arbeiderklassefolk blir torturert drept i andre land. Bare man ikke rokker ved den lille boblen deres der de lever trygt i Norge under NATOs beskyttelse.

En slags nasjonalisme der arbeidere i alle andre land er irrelevante og bare kan dø.

Skal vi kalle det... nasjonalsosialisme?

Endret av jabx
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (På 18.1.2023 den 0.08):

Russland har ikke angrepet hverken Norge eller NATO, hvorfor skal vi forhandle med dem? 

Her har du et godt poeng. Det er Ukraina selv som avgjør om de vil forhandle eller ikke. Å kreve at de forhandler med Russland blir som å kreve at jødene under andre verdenskrig skulle forhandle med Tyskland.

Men det som er sikkert er at vi må støtte deres frihetskamp på alle mulige måter vi kan, akkurat som vår frihetskamp fikk støtte under andre verdenskrig.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Adobyen said:

Jeg vet ikke.. det kommer vel frem noe mer om det etterhvert.  Rødt er ikke mitt parti heller, men jeg vet at media har stor makt, kanskje spesielt nrk. 
Nå har jeg også sett Dagsnytt18 i dag, og det kommer frem at partiet er i ferd med å endre syn i utenrikspolitikken og forsvar/nato-spørsmålet. 

Det virker jo som at dette måtte til. Moxnes og gutta har jo lenge vært uklar på Putin-klakørene og Steigan på sin ytre venstre fløy, de har godtatt at deres representanter skriver direkte løgner og konspirasjonsartikler på Steigan. Moxnes trengte denne nesestyveren for å ta et ordentlig oppgjør med tullingene, Møllersen inkludert.

Vi kan da ikke ha et parti som driver med den slags tullball på stortinget, akkurat som FRP måtte gjennom samme prosess med ytre-høyre idioter i sin tid.

Endret av Anonio
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evnti skrev (På 18.1.2023 den 0.17):

Det har  forundrer meg  hvorfor beredskapen, og Ukraina ikkje var bedre rustet med våpen "før" krigen brøt ut. Det virker som de manglet det aller meste, og  det var amerikansk etterrettning som informerte om attentatplaner mot den Ukrainske president, og den forestående russiske innvasjonen.

En rekke europeiske ledere har vert naive overfor Putins siine holdninger, og hans regime. President Trump nevnte   under sitt første statsbesøk i Europa avhengiheten av russisk gass til de  europeiske, og økning av forsvarsvarsbudsjettene i de europeiske landene.   

Partiet rødt ber ikkje preg av å ha særleg sans for diplomatiske løsninger i løse en konflikt som har pågått lenge før representantene for partiet engang blei født.  

USA og andre vestlige land har bistått Ukraina med å bygge opp forsvaret etter 2014, for de visste at dette ville kunne skje. Men samtidig så var det usikkert om Ukraina ville klare å motstå et angrep fra Russland, så da ble det ikke levert så mange våpen som man har fått til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ezners skrev (På 18.1.2023 den 1.20):

Det er vel også store spørsmål om Russland har den demografiske dividenden eller den industrielle basen til å faktisk kunne utnytte en endret maktbalanse i regionen.

Både Russland og Kina er på vei mot demografisk kollaps. Med krigen sin har Russland bare akselerert denne utviklingen. Men Kina skrumper også inn.

I USA vokser derimot befolkningen på grunn av innvandring. Vi ser altså at russisk og kinesisk rasisme og xenofobi nå får katastrofale konsekvenser.

USA vil bare vokse seg sterkere og sterkere, med mindre Repugnikanerne får mer makt og strammer ytterligere inn på innvandring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jon Are skrev (23 timer siden):

Jeg er velsig nuenig med Rødt i det meste, meninger har de faktisk rett. Gi Russland Donbas og områder der det er flest Russere. Da blir det stopp på krigen.  Russland et en stormakt . Kommer aldri til å gi seg og kommet til å vinne. Vi nå ikke blande oss for mye i det her. Det er skummelt og farlig for særlig Norge. Vi kan heller ikke tømme Europa for våpen hvis det her skulle utvikle seg til å bli en verdenskrig.

Hvem skal gi Russland Donbass? Ukraina kommer ikke til å gjøre det, og befolkningen i Donbass ønsker også frigjøring fra fascist-Russland. Vi har ingen rett til å kreve noe av Ukraina her. De har rett til å forsvare seg.

Russland var en stormakt. Teoretisk sett. Nå har Russland vist seg å være en papirtiger (eller kanskje papirbjørn), med ekstrem inkompetanse og udugelighet. Fra den påstått nest mektigste hæren i verden til den nest mektigste hæren i Ukraina.

Europa kommer ikke til å bli tømt for våpen. Produksjonskapasiteten til vestlige land er uendelig mye større enn Russlands.

Hvorfor skulle det bli en verdenskrig? Ingen i verden kan måle seg med USAs militærmakt. USA kan knuse enhver annen stat på kort tid, dersom det skulle bli snakk om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (22 timer siden):

Rødt er skremmende naivt.  Hvordan kan noen i det hele tatt stemme på dette partiet.  

Naivt? Kynisk, tenker jeg vi sier. De drømmer seg tilbake til Sovjetunionen, og tror at den høyreekstreme fascisten Putin er nøkkelen til det.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (10 timer siden):

Hva samarbeide om??  Tja... Verden. Olje. Gass.. Det å ikke drepe. Alt burde være bedre enn krig og død. 

Å leve under tyranni og fascistisk bandittvelde < krig og død

Endret av Entern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne debatten ender nok med at Rødt må splittes, så kan Putin-gjengen gå tilbake til AKPML og fortsette i samme spor hvor man hyller diktatorer og folkemord. De kan velge Steigan som partileder og vise sin forargelse for demokrati og liberalisme.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (14 minutter siden):

Det virker jo som at dette måtte til. Moxnes og gutta har jo lenge vært uklar på Putin-klakørene og Steigan på sin ytre venstre fløy, de har godtatt at deres representanter skriver direkte løgner og konspirasjonsartikler på Steigan. Moxnes trengte denne nesestyveren for å ta et ordentlig oppgjør med tullingene, Møllersen inkludert.

Vi kan da ikke ha et parti som driver med den slags tullball på stortinget, akkurat som FRP måtte gjennom samme prosess med ytre-høyre idioter i sin tid.

Ja Moxnes må ta en Hagen og ekskludere de ekstremistiske tullingene i partiet sitt.

Så kan Steigan & co. lage sitt eget lille tulleparti for venstreekstremister som elsker Putin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (18 timer siden):

Her ser det ut som at nrk har gjort en stor feil angående deltakere i debatten og informasjonen de fikk på forhånd.  Det sverter partiet Rødt, og er dårlig gjort. Nrk burde få seg en skrape for dette, komme med beklagelse og invitere til ny debatt.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2023/01/18/195897779/bjornar-moxnes-r-kritiserer-nrk-etter-debatten-sending?_gl=1*dduuam*_ga*MTA3MjkxMzU5MC4xNjQ5MDY0MzA3*_ga_R9507ZYH5L*MTY3NDA0NTkzNi40NTcuMS4xNjc0MDQ4NDk1LjAuMC4w

At moxness kritiserer NRK betyr ikke at NRK har gjort en feil. Rødt fikk stå å breke med to representanter i beste sendetid i programmet hvor Moxnes tidligere alltod klagde over at de ikke fikk stille i. Noen blir aldri fornøyde.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trampstamped skrev (17 timer siden):

Georgia, blant annet. Russland har okkupert Sør-Ossetia i en årrekke, der russerne snik-okkuperer stadig større arealer i Georgia etter at krigen i Ukraina startet fordi verdens fokus er på Ukraina. 

Transnistria i Moldova. Tjetsjenia er idag et underbruk av Russland og varelager for færne geriljasoldater som kjemper imperialistisle kroger utenfor Tjetsjenia.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (49 minutter siden):

Det er motsatt. Ved å sende våpen, bidrar vi til å forkorte krigen.

For dersom Russland tar kontroll over Ukraina "offisielt" så er ikke krigen over. Det er da helvete begynner. For da vil motstandsgrupper hele tiden angripe russiske soldater, og Russland vil svare med ekstreme mottiltak der uskyldige ukrainere vil bli torturert og drept.

Bare se hva som har skjedd i områder Russland har hatt kontroll over. Massegraver. Massedrap. Ekstreme krigsforbrytelser. Henrettede barn.

Hvis du tror lidelsen er over dersom et fascistisk diktatur med null respekt for menneskerettigheter og menneskeliv tar over Ukraina så tar du grundig feil.

Du tror at "fred" er ønskelig i seg selv. Men "fred" der man likevel blir torturert og drept, og der all frihet er tatt fra en, er ingen reell fred for de som må leve under slike forhold.

Så er det lett for privelegerte nordmenn som lever trygt under NATOs beskyttelsesparaply å komme med svulstige erklæringer om hvordan det må bli fred og vi må for all del ikke hjelpe ukrainerne til å forsvare seg selv...

Du kunne like gjerne skrevet dette om Ukraina. Ukraina er ikke et «godt» land. Korrupsjon, lidelse, barnedrap, menneskesmugling osv. 

Uansett; jeg står jeg for det jeg skrev. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (14 timer siden):

Jeg vet ikke.. det kommer vel frem noe mer om det etterhvert.  Rødt er ikke mitt parti heller, men jeg vet at media har stor makt, kanskje spesielt nrk. 
Nå har jeg også sett Dagsnytt18 i dag, og det kommer frem at partiet er i ferd med å endre syn i utenrikspolitikken og forsvar/nato-spørsmålet. 

Møllersen argumenterte for Rødts stående landsmøtevedtak og gjeldende politikk. Han er mer troverdig enn værhanene Moxnes og Kristjannson.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (12 timer siden):

Hva samarbeide om??  Tja... Verden. Olje. Gass.. Det å ikke drepe. Alt burde være bedre enn krig og død. 

Så med andre ord, samarbeide om å utslette Ukraina. Hvordan det får slutt på krig og død sier du ingenting om, men det er vel ikke det du egentlig vil ha slutt på. Du vil ha slutt på bråk og støy om det. Jeg skal da være veldig høflig å anta at du forstår begtydningen av dine egne "resonnement", selv om du mest sannsynligvis ikke forstår noe som helst av hvordan krig og død henger sammen med nettopp samarbeid med Russland. Dine "jeez" og "hva så" sier så mye mer om deg enn du selv forstår, eller har noen som helst forutsetning til å forstå.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Jon Are
jabx skrev (10 timer siden):

Hvem skal gi Russland Donbass? Ukraina kommer ikke til å gjøre det, og befolkningen i Donbass ønsker også frigjøring fra fascist-Russland. Vi har ingen rett til å kreve noe av Ukraina her. De har rett til å forsvare seg.

Russland var en stormakt. Teoretisk sett. Nå har Russland vist seg å være en papirtiger (eller kanskje papirbjørn), med ekstrem inkompetanse og udugelighet. Fra den påstått nest mektigste hæren i verden til den nest mektigste hæren i Ukraina.

Europa kommer ikke til å bli tømt for våpen. Produksjonskapasiteten til vestlige land er uendelig mye større enn Russlands.

Hvorfor skulle det bli en verdenskrig? Ingen i verden kan måle seg med USAs militærmakt. USA kan knuse enhver annen stat på kort tid, dersom det skulle bli snakk om det.

Er du så sikker på at USA vil støtte Europa? 

Det her er så utrolig naivt. Russland har ikke engang startet.  De er totalt overlegen Ukraina. Klart de vil vinne. Når vi (. Europa) driver på å forsyner  Ukraina med våpen tapper det vesten før våpen samt setter Norge i en farlig situasjon. Vi må trekke oss ut av det her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (På 18.1.2023 den 15.56):

Så du tror at Putin sier hva han skal erobre? Du fikk med deg at Putin sa at han IKKE skulle invadere Ukraina før han gjorde akkurat det? Eller er du en av dem som forutså invasjonen av Ukraina og derfor skal vi stole på deg når du sier at Putin ikke kommer til å ta noen flere?

Jeg klarer ikke å finne kilder , men Putins drøm ser ut til å være å" make Russia great again". Han vil  ha Ukraina, de Baltiske statene, Khasakstan, Finland og Alaska, og muligens Polen. Men selv Putin forstår nok at han ikke kan få alt, så jeg tror de som ligger dårligst an etter Ukraina er Moldova og Khasakstan. Han kommer ikke til å prøve seg på Finland og Alaska.

Jeg tror ikke Russland vil prøve på  mer enn Ukraina, og jeg tror de gir opp Ukriana i 2023 eller 2024 pga interne problemer i Russland. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Are skrev (5 timer siden):

Er du så sikker på at USA vil støtte Europa? 

Det her er så utrolig naivt. Russland har ikke engang startet.  De er totalt overlegen Ukraina. Klart de vil vinne. Når vi (. Europa) driver på å forsyner  Ukraina med våpen tapper det vesten før våpen samt setter Norge i en farlig situasjon. Vi må trekke oss ut av det her. 

Russland har en alvorlig svakhet. All verdens raketter kan ikke redde dem fra interne problemer. Det er ikke engang sikkert at de har støtte hos egne innbyggere for å flatbombe Ukraina. Russerne ønsker ikke å bli mobilisert. Jeg har fått rapporter fra St.Petersburg som forteller om utbredt mobiliseringsfrykt. Hvorfor skal de gå i døden for at Putin skal få vilja si? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer trolig til å stemme på Rødt neste gang, for første gang, men angående våpenleveranser har de misforstått fullstendig. Å la Ukraina bli smadret, eller at de må la Russland seire, ville vært en gigantisk tabbe. 

Og det er ikke mye å forhandle om før Russland begynner å merke at det ikke er verdt det, som kan bli langt inn i fremtiden. På hvilke punkter skal russerne få gjennomslag? Beholde Krim? De østlige regionene kan de bare glemme, forhåpentligvis.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...