Gå til innhold

Adoptere en gammel hund.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde dere adoptert en syv år gammel hund? Er det da større sannsynlighet at hundeholdet blir dyrere i henhold til økte dyrlegeutgifter i alderdommen? Enn om man overtok en yngre hund evt. valp. Gitt også at kjøpsprisen er i forhold til alderen til hunden. 

Anonymkode: 425f4...ca0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En 7 år gammel hund kan fortsatt ha 7 år til igjen av livet, kommer an på rasen.

Ikke vanlig å ta mer enn en symbolsk sum for en voksen hund.

Anonymkode: 312c0...491

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, jeg hadde nok adoptert en hund på 7år, om jeg fikk muligheten. Men jeg synes ikke en hund på 7 år er gammel enda. 

Jeg har selv en hund på snart 13 år og jeg har ikke mer utgifter på han nå, enn da han var 7 år. Men nå har han jo generelt vært stort sett frisk hele livet og vi har vært lite hos veterinæren. 

Også er det jo noe med disse omplasseringshundene da, som jeg ikke klarer helt å forklare ❤

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde dere adoptert en syv år gammel hund? Er det da større sannsynlighet at hundeholdet blir dyrere i henhold til økte dyrlegeutgifter i alderdommen? Enn om man overtok en yngre hund evt. valp. Gitt også at kjøpsprisen er i forhold til alderen til hunden. 

Anonymkode: 425f4...ca0

Jeg adopterte en på 8 år sist august. angrer ikke, har hatt noen vet utgifter fordi jeg ville ha en helsesjekk, og fikk bekreftet at den er sunn for alderen. Ville tippe at den minst 5-6 gode år igjen, hadde samme rase før, også adoptert.  Ellers så er det en veldig leken hund som elsker å gå på tur, men som gjerne kan daffe inne om været er dårlig. Den er faktisk mye mer leken enn den 4 år gamle hunden vi allerede har.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tok til meg en 12 år gammel hund, fikk 3 supre år med henne, og har aldri angret på det ❤️

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Gamle får her er 8 men jeg har hatt han 4 år. Ikke før nå jeg har hatt utgifter til vet. Tannrens og trekk og tilskudd til leddene. Trenger nokk ikke gå til vet igjen med det første , han er aktiv og får godt stell så han holder seg fin i formen 😁 du kan få mange fine år med en på 8 og det er ikke nødvendigvis dyrere en valp men det kan komme dyrlegeutgifer uansett hva du velger. Selv føler jeg meg ikke trygg på avlen som har vært de siste årene så jeg ville vært forsiktig med alt av hund på under 3 år nå. Mye sykdommer med dem nå 

Anonymkode: 37c39...281

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde gjort det, fordi jeg vet at flertallet sannsynligvis ville hatt en valp. Dyrlege utgifter kan det komme uansett alder. 

• Liker 1
Skrevet

Sju år er ikke akkurat noe jeg ville kvalifisert som en "gammel" hund da.  

Anonymkode: bd289...a5f

• Liker 2
Skrevet

Det viktigste er at hunden har hatt et godt liv og er velfungerende. Da kan dere få noen fine år sammen. Har hatt en omplassert hund på 8 år og fikk to fine år med henne. Hadde ingen store utgifter på de årene, bare vanlige vetrinærbesøk og noe ekstra. Men det er greit å vite at det venter en utgift på rundt 4 tusen når de dør. 

Anonymkode: 434d2...eeb

Skrevet

Jeg ville gjort det. Forsikringen gjør at det ikke nødvendigvis blir så dyrt. Min forrige hund ble 16 år, og min nåværende er 13 år. 

• Liker 1
Skrevet

Sannsynligheten for sykdom øker hos eldre hunder, men jeg synes ikke syv år er så gammelt. Det er jo heller ingen garanti for at valper holder seg friske, de er mer utsatt for skader. Min forrige hund ble over 15 år og hadde ikke behov for veterinær (utenom årlig helsesjekk, vaksiner ol) før han var 10, det var tømming av en verkebyll. Min nåværende hund kosta 53000,- hos veterinæren før den var ni måneder. 

Anonymkode: d412b...d4c

• Liker 1
Skrevet

Det kommer jo an på om det er en sju år gammel dvergpuddel eller en sju år gammel Grand danois, da. Men en hund på sju år kan ha mange gode år igjen, og så lenge den er traumefri og godt oppdratt er det jo for mange en kjempefordel å slippe valpe- og unghundtiden. 
Klart man må regne med mer utgifter på en eldre hund, men på den andre siden er det jo endel kroniske og dyre lidelser som dukker opp i ung alder (særlig allergi) som man vet dyret ikke har. Det kan bli veldig dyrt å kjøpe en valp som viser seg å være allergisk .

Anonymkode: ee1b4...398

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...