Gå til innhold

fort fort fort

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg sitter med en oppgave som jeg ikke skjønner noen ting av og jeg har heller ingen fasit til den... det må da gå ann å finne fasiter til ulike bøkerpå nettet.. når det er så mange smartinger som finner alt annet på nettet hvorfor skal da det ikke kunne gå ann å finne en fasit? noen som kan hjelpe meg fort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde hjulpet om du kunne oppgi bok og oppgaver litt mer detaljert. Om du ikke finner fasit, så skriv inn oppgaven, så kanskje det er noen her inne som kan hjelpe deg...

Gjest Anonymous
Skrevet

dette gjelder bedriftsøkonomi 2 for vk2 skrevet av erling brevik, reidar hærhe,lars ottesen alf h øyen.. er desperat etter hjelp...finner jo ikke no på nettet:(

Skrevet

Søk på ISBN nummeret. Er det noe jeg ikke kan, så er det bedriftsøkonomi.

Noen andre som kan hjelpe stakkars Gjest her?

Gjest Anonymous
Skrevet

har søkt på alt:( snufs... jeg finner ikke noen ting..er ikke så god til dette.. skal teste isbn nummeret men tviler.. ja er det noen andre som aner noe.? tusen takk hope..:)

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå har jeg sitte og leita litt på nettet, gjest, men jag fant ingenting annet enn boklister. Fasiter fant jeg lite av.

Gjest Anonymous
Skrevet

hei rabalder

takk for at du gjorde det:) får nesten litt dårlig samvittighet.. men det må da gå ann å finne det... jeg har også funnet boklister men også sider for lærerne men disse krever passord..

noen andre som vet?

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror, stakkars, at du ikke finner så mye annet enn dette her, jeg. Har du ikke fasit-boka da?

Skrevet

Hva med å skrive inn oppgaven da, så kanskje det er noen som kan hjelpe deg.....

*klem*

Gjest Anonymous
Skrevet

uff..... hvordan skal dette gå...???

jeg prøvr å skrive inn oppgaven da...med et håp om at det er noen snille mennesker der ute som kan hjelpe meg.. føler meg helt fortapt jeg nå:(

oppgaven:

as industrivarer utviklet og satt i gang masseproduksjonen av en ny type sveisehansker handy. hansy har overlegne bruksegenskaper i forhold til tilsvarende produkter på det norske markedet. det har ført til at de fleste bedriftene i versketed idustrien har gått over til å bruke de nye hasnkene.

fra økonomiavdelingen får vi disse etterspørsels og kostnadstallene

pris 100 90 80 70 60 50

antall hanske par 5000 10000 15000 20000 25000 30000

sum kostnader 550000 800000 1050000 1300000 1550000 1800000

de faste kostnaden eer 300 000 og er dirftsuavhengige

brit feen arbeider i økonomiavdelingen hun gjør sitt beste for å gi den daglige lederenberegninfer og vurderingere som k an være til hjelp ved beslutninger.

problem1:

hvilke råd mener du brit bør gi for at as industrivarer skal oppnå størst mulig overskudd

problem2:

etter en tid får bedriften en forespørsel om ålevere 5000 par av hanskene til utlander til en pris på 60 pr stk.den daglige lederen kommer med denne uttalelsen: jeg ønsker å få kartlagt de økonomiske viktkningene av å levere til utalndet. av hensyn til våre bnorske kunder må vi levere minst like mye som idag på hjemmemarkedet."

hvilke råd mener du brit nå bør gi

problem 3:

etter ytterligere tid viser det seg at det utenlandske markedet kan ta imot et ubegrenset antall par handy. bedriften har en produskjonskapatisitet på 20 000 par. daglig lederen har nå endret oppfatning og sier til brit: vi kan ikke fortsette med ås store leveranser til det norske markedet dersom vi taperpå det"

hvilke konsekvenser får disse opplysningene for de rådene du mener brit bør gi.

ta de forutsetningene du mener er nødvenige

det er hele oppgaven..

Skrevet

Det som er ganske viktig i denne oppgaven, er jo å finne ut hvor mye det koster bedriften å få produsert en hanske, og sammenlikne med priser en får i utlandet, osv....

Brit må da finne ut hvor mye en må ta for hanskene, for at det skal lønne seg for dem å produsere, og selge dem - men det har du kanskjje gjort allerede....

Nå er ikke jeg så veldig flink i bedriftsøkonomi, men jeg tror klu'et er å finne prisene på hanskene, hvor mye det koster å produsere, finne mulig overskudd, hva lønner seg - norge, eller utlandet, osv....

Noen andre kan dette helt sikkert..

*klem*

Skrevet

Problem 1. Det største overskuddet finner du i Vinningsoptimum prod mengde. Er skjæringspunktet mellom DEK og DEI. Det skal du kunne klare å regne ut, siden du har mengde, pris og kostnader. Sett opp en kollonne med DEK og DEI, og så setter du det inn i ett diagram.

De andre problemstillingene du nevner er jeg ikke sikker på....

MEn forøvrig, ta det som jeg sa med ei liten klype salt. Økonomi er ikke akkurat mitt sterkeste fag. Du har vertfall min fulle medlidenhet. :wink:

Skrevet

Hmmm...jeg begynte å klø meg litt i hodet av dene oppgaven din. Og børsta støv av min gamle ( og forhatte) økonomi bok.

Jeg ser på kapittelet for "prisdifferanisering" og der har de visst et diagram. For meg ser det ut som de først har tatt utgangspunkt i overskuddet på hjemmemarkedet. Og så har de tegnet inn "nytt monopolpunkt", som er prisen på utenlandsmarkedet. Tror du her må finne den totale mengden de skal produsere hjemme og ute, og så kan du forkaste den prisen de har gitt. Poenget er at inntektene skal være høyere enn kostnadene.....

Æsj...tror jeg gir meg her jeg.

Gjest Anonymous
Skrevet

hei lady,...jeg har sittet med dette nå ja og funnet ut ulike tall men jeg skjønner ikke helt fordi hele overskuddet går i minus og ikke pluss.. og ingenting stemmer overens med andre oppgaver i boka!denne er helt ulik! dermed må jeg har gjort no feil..

arg gid fasiten falt ned fra himelen!!!!!

Skrevet

Kjære Gjest!

Har regnet litt på oppgaven din, og ja du har helt rett i at det blir en del negative tall. Vinningsoptimum (d.v.s minst underskudd) ser likevel ut til å ligge på 15000 prod. enh. Først og fremst bør Britt råde bedriften til å øke prisen evt. redusere kostnadene. Hvis de likevel ønsker å produsere under de gitte forutsetninger bør produksjonen ligge på 15000 enh.

Hvis man forutsetter at bedriften velger dette, vil en leveranse til utlandet på 5000 enh./enhetspris 60 redusere underskuddet med 50000. Bedriften bør altså velge å gjøre dette.

Det siste spm. har jeg ikke regnet ut noe eksakt svar på, rett og slett fordi jeg ikke husker formelen :oops: , men alt tyder på at det ikke vil være lønnsomt å produsere en større mengde for utlandet.

Du må ta mine beregninger med en klype salt fordi det begynner å bli temmelig mange år siden jeg holdt på med denne typen oppgaver. Dessuten husker jeg ikke formlene lenger og må ta det på "gefülen". (Men syntes det var veldig gøy og fikk faktisk 6 i bed.øk gjennom hele videregående og har endt opp som siv.øk.).

Mitt råd er at du gjør som du pleier på denne typen oppgaver til tross for at du får negative tall. Etter første oppgave forutsetter du at bedriften velger å produsere til tross for underskudd.

Lykke til!

Mvh

Leo

Gjest Anonymous
Skrevet

leo du er virkelig en knupp spm tok deg tid tilå sette deg inn i oppgavn på denne måten.. nå kanjeg hvertfall føle meg litt smartere ettersom det viste seg å kanskje ligne på et svar det jeg har kommet frem til.. selvom jeg da ikke har skjønt alt..

så hvis det er flere som har noen gode råd så slå til jeg trenger all hjelp jeg kan få:)

setter sååå stor pris på det! grusomt å måtte bruke en fridag på dette!!!

Skrevet

Ingen årsak. Synes fremdeles det er gøy jeg og ble litt irritert fordi de gamle bøkene ligger under et tonn dri** i kjelleren...

Slike oppgaver gis fra tid til annen (også på eksamen) fordi de som ikke kan stoffet godt nok blir usikre og begynner å rote det til. De som kan det derimot tar forutsetninger og fortsetter. Du kan faktisk få god score på en oppgave du har gjort feil på i starten dersom du etterpå har tatt de riktige forutsetningene og fullført oppgaven riktig ut fra disse.

Leo

Gjest Anonymous
Skrevet

hei du skrev i det første innlegget dit at jeg burde råde brit til å øke kostnadene gjelder det problem 1??

unnskyld at jeg kanskje plager litt.. men jeg tror det begynner å løsne litt nå...!!endelig!aldri for sent!

Gjest Anonymous
Skrevet

skjønte heller ikke helt det du skrev med en reduksjon av 5000 i overskuddet ved et salg av 500 par a 60 kr på utemarkedet..

jeg regnet det ut på denne måten og fikk dette overskuddet (underskuddet)

Salg hjemme marked ca.97*6500 = 630 500 kroner

Salg utemarked ca. 60 * 6500 = 390 000 kroner

Totalt salg = 1020 500kroner

-11variable kostnader ca. 82*13000 = 1066 000kroner

= dekningsbidrag= = - 45 500 kroner.

pris av 60 pr stk vil det gi et salg av

ca. 6500 på hjemmemarkedet og

ca 6500 på utemarkedet,

det vil si totalt salg ca 13000 hansker.

Den nye monopolprisen blir ca.97 kroner

Og de variable kostnadene blir ca. 82.

ser dette riktig ut eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...