AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #1 Skrevet 17. januar 2023 Jeg er så lei etter enda et besøk der barnet vi er på besøk hos sitter på iPaden sin og nekter å dele iPaden og bare stenger barnet mitt ute - foreldrene sier ingenting. Forrige vi var på besøk hos satt bare på telefonen (!!) sin mens foreldrene sa ingenting. Barnet tok opp en penn og en bok og så spurte mitt barn "skal vi dele på å tegne? Du tegner to prikker og så fyller jeg i to?". Barnet sa ingenting, foreldrene sa ingenting. Hvorfor tar ikke foreldre grep? Lære barna sine å inkludere andre, dele iPaden, dele tegnesakene, eller gi barnet vårt tegnesaker og si "Her har du også", slik at begge kan gjøre samme aktivitet? Jeg ser denne asosiale tendensen blant flere 4- og 5-åringer og jeg gruer meg til å se hvordan dette blir fra 8 år og oppover. Jeg blir oppriktig bekymret for utviklingen til jevnaldrende barn som har gått gjennom corona-årene og tilbrakt alt for mye tid i ei boble med mamma og pappa og i tillegg ikke har fått øvd seg sosialt med andre barn. Om barna bare åpner munnen så avbryter til og med foreldrene seg selv for å høre hva arvingen har å si, fremfor å si "vent". Hvorfor sosialiserer ikke folk barna sine lenger?? Anonymkode: 91ca1...057 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #2 Skrevet 17. januar 2023 Uhørt å la en 4-5 åring sitte med iPad når man får besøk, det skjer ikke her. Da kan barna leke sammen. iPad kan spares til en annen gang. Det er for mye skjerm i samfunnet nå. Siste jeg hørte var en øyelege som meldte fra nå, det var en stor økning i øyeskader og øyeplager blant barn. Røde og kløende øyner etc. Naturen slår alltid tilbake 🙂 Anonymkode: 16b76...bab 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #3 Skrevet 17. januar 2023 Selv ‘corona-ungene’ har da gått i barnehage? Anonymkode: 50c45...4c4 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #4 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Selv ‘corona-ungene’ har da gått i barnehage? Anonymkode: 50c45...4c4 I små kohorter, eller med pedagogisk opplegg, men har tilbragt minimalt med tid med andre barn under frie rammer og det merker man! Anonymkode: 91ca1...057 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #5 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Uhørt å la en 4-5 åring sitte med iPad når man får besøk, det skjer ikke her. Da kan barna leke sammen. iPad kan spares til en annen gang. Det er for mye skjerm i samfunnet nå. Siste jeg hørte var en øyelege som meldte fra nå, det var en stor økning i øyeskader og øyeplager blant barn. Røde og kløende øyner etc. Naturen slår alltid tilbake 🙂 Anonymkode: 16b76...bab For å ikke nevne nærsynthet! Anonymkode: 91ca1...057 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #6 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I små kohorter, eller med pedagogisk opplegg, men har tilbragt minimalt med tid med andre barn under frie rammer og det merker man! Anonymkode: 91ca1...057 Hæ? Små kohorter hadde vi i 6 uker i barnehagen i 2020 (og vi bor i Oslo). Etter dette var de avdelingsvis kohorter. Dette er en overdrevet problemstilling. At 6 uker i 2020 skulle ødelegge for sosialiseringen nå er helt ute på viddene. Anonymkode: 2af3c...d97 14
AprilLudgate Skrevet 17. januar 2023 #8 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hæ? Små kohorter hadde vi i 6 uker i barnehagen i 2020 (og vi bor i Oslo). Etter dette var de avdelingsvis kohorter. Dette er en overdrevet problemstilling. At 6 uker i 2020 skulle ødelegge for sosialiseringen nå er helt ute på viddene. Anonymkode: 2af3c...d97 Mja, man vet at for eksempel konflikthåndtering er blitt veldig vanskelig for koronabarn/ungdom. Det melder mange fagfolk om. Og veldig mange gikk uten trening på å sosialisere hjemme, en situasjon TS jo tar opp. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #9 Skrevet 17. januar 2023 Dette har vel null og niks med Corona-pandemien å gjøre! Så lenge foreldrene lar ungene deres holde på sånn, så kommer barna selvfølgelig til å holde på med dette. Anonymkode: 55789...bea 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #10 Skrevet 17. januar 2023 AprilLudgate skrev (45 minutter siden): Mja, man vet at for eksempel konflikthåndtering er blitt veldig vanskelig for koronabarn/ungdom. Det melder mange fagfolk om. Og veldig mange gikk uten trening på å sosialisere hjemme, en situasjon TS jo tar opp. Vi vet at korona påvirker hjernen. MR studier på ungdom tatt før og etter de ble smittet viser 2 års aldring etter infeksjonen. Andre studier viser omtrent 5% nedgang av den grå massen i hjernen etter covid infeksjon. https://www.nature.com/articles/s41586-022-04569-5 Korona er ikke et luftveisvirus, det kan infisere alle organer i kroppen inkluert hjernen. Obduksjoner av folk som er døde etter mild infeksjon finner viruset i hjernen. "An analysis of tissue samples from the autopsies of 44 people who died with COVID-19 shows that SAR-CoV-2 virus spread throughout the body—including into the brain—and that it lingered for almost 8 months" https://www.nature.com/articles/s41586-022-05542-y Det kan like gjerne være infeksjonen i seg selv som fører til atferdsforandring. https://www.nature.com/articles/s41586-022-04569-5 Tiden vil vise om frykten for å begrense viruset med enkle tiltak som ventilasjon og testing ved sykdom er verdt friheten, for det ser ut som gjenntatte infeksjoner over flere år kan gi noen fine overraskelser etterhvert for ingen andre virus som vi lar å resmitte av påvirker kroppen/hjernen i så stort omfang. Anonymkode: 2af3c...d97
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #11 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I små kohorter, eller med pedagogisk opplegg, men har tilbragt minimalt med tid med andre barn under frie rammer og det merker man! Anonymkode: 91ca1...057 Da tror jeg du skal gå tilbake og sjekke kalenderen. Det var ikke mange ukene det var så restriktivt - og de har hatt helt normal barnehage et par år etter det. Så skjøre er ikke unger. De litt større barna derimot, som hadde hjemmeskole og endeløse karanter, de gikk glipp av en del sosialisering. Men det påvirket jo ikke de som er 4-5 åringer nå. De hadde små grupper 2-3 åringer, altså nettopp i den alderen små grupper og pedagogiske opplegg er særskilt anbefalt. Mange barnehager meldte jo om nettopp det - ungene hadde det så godt i barnehagen under corona og trivdes, fordi det ble mer ressurser og oppfølging på hvert barn. Barn blir ikke flinkere til å dele av å ikke ha voksne rundt seg - du klagde jo nettopp på foreldrene innledningsvis. Anonymkode: 50c45...4c4 5 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #12 Skrevet 18. januar 2023 Dette handler vel strengt talt ikke om corona. Mulig man kan skylde på Corona fordi folk har vært mindre sammen, men virker på meg som de folka du henger med mangler noen oppdragerferdigheter. Jeg kjenner ikke mange som hadde latt barna sitte med iPad ved besøk. Har dette noe med sosioøkonomiske forhold å gjøre? Anonymkode: 4bcec...f01 1
Helene1982 Skrevet 18. januar 2023 #13 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I små kohorter, eller med pedagogisk opplegg, men har tilbragt minimalt med tid med andre barn under frie rammer og det merker man! Anonymkode: 91ca1...057 Det er veldig mange barn i Norge som bor på steder der de ikke har tilgang på 10 (eller 5) lekekamerater. De klarer seg helt utmerket. Det var aldri restriksjoner som sa at man måtte ha pedagogisk opplegg for all læring og lek. 1
lillevill Skrevet 18. januar 2023 #14 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er så lei etter enda et besøk der barnet vi er på besøk hos sitter på iPaden sin og nekter å dele iPaden og bare stenger barnet mitt ute - foreldrene sier ingenting. Forrige vi var på besøk hos satt bare på telefonen (!!) sin mens foreldrene sa ingenting. Barnet tok opp en penn og en bok og så spurte mitt barn "skal vi dele på å tegne? Du tegner to prikker og så fyller jeg i to?". Barnet sa ingenting, foreldrene sa ingenting. Hvorfor tar ikke foreldre grep? Lære barna sine å inkludere andre, dele iPaden, dele tegnesakene, eller gi barnet vårt tegnesaker og si "Her har du også", slik at begge kan gjøre samme aktivitet? Jeg ser denne asosiale tendensen blant flere 4- og 5-åringer og jeg gruer meg til å se hvordan dette blir fra 8 år og oppover. Jeg blir oppriktig bekymret for utviklingen til jevnaldrende barn som har gått gjennom corona-årene og tilbrakt alt for mye tid i ei boble med mamma og pappa og i tillegg ikke har fått øvd seg sosialt med andre barn. Om barna bare åpner munnen så avbryter til og med foreldrene seg selv for å høre hva arvingen har å si, fremfor å si "vent". Hvorfor sosialiserer ikke folk barna sine lenger?? Anonymkode: 91ca1...057 Javel, de ville ikke tegne akkurat det ditt barn ønsket og er dermed udugelig? Og Mener du virkelig at "alle andre" er udugelige barn med udugelige foreldre? Du skriver jo det. Det beste her er at den som er vert ser at barna trenger to ark. Ser ikke verten det kan du si til dem at barna trenger flere ark, har dere det? Barnet må også få lov å ville tegne noe annet enn prikker. Du kan si til ditt barn Jeg ser at xx har planer for sin tegning, så jeg henter flere ark. Da lærer du barnet ditt å respektere andres ønsker. 1 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 18. januar 2023 #15 Skrevet 18. januar 2023 Har vel mer med tiden vi lever i fremfor Corona gitt.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #16 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er så lei etter enda et besøk der barnet vi er på besøk hos sitter på iPaden sin og nekter å dele iPaden og bare stenger barnet mitt ute - foreldrene sier ingenting. Forrige vi var på besøk hos satt bare på telefonen (!!) sin mens foreldrene sa ingenting. Barnet tok opp en penn og en bok og så spurte mitt barn "skal vi dele på å tegne? Du tegner to prikker og så fyller jeg i to?". Barnet sa ingenting, foreldrene sa ingenting. Hvorfor tar ikke foreldre grep? Lære barna sine å inkludere andre, dele iPaden, dele tegnesakene, eller gi barnet vårt tegnesaker og si "Her har du også", slik at begge kan gjøre samme aktivitet? Jeg ser denne asosiale tendensen blant flere 4- og 5-åringer og jeg gruer meg til å se hvordan dette blir fra 8 år og oppover. Jeg blir oppriktig bekymret for utviklingen til jevnaldrende barn som har gått gjennom corona-årene og tilbrakt alt for mye tid i ei boble med mamma og pappa og i tillegg ikke har fått øvd seg sosialt med andre barn. Om barna bare åpner munnen så avbryter til og med foreldrene seg selv for å høre hva arvingen har å si, fremfor å si "vent". Hvorfor sosialiserer ikke folk barna sine lenger?? Anonymkode: 91ca1...057 Så konklusjonen din etter disse to besøkene, er at du er den eneste som sosialiserer ungene dine? Alle andre lar bare ungene sitte på iPad/telefon?😂 Anonymkode: a0747...863 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #17 Skrevet 18. januar 2023 Hvis du var med på besøk kunne du vel gjort noe? Høres veldig tafatt ut. Mine "koronabarn" på 4 og 6 har ingen problemer med sosialiseringen etter at de var hjemme noen få uker for snart 3 år(!) siden. De har da hatt helt normal sosialisering på avdelingen i barnehagen, vi har feiret bursdager og hatt besøk. Alle bor heldigvis ikke i Oslo. Anonymkode: a505f...ded 4
atropos Skrevet 18. januar 2023 #18 Skrevet 18. januar 2023 Du må få deg nye venner. Ingen av foreldrene jeg kjenner ville latt barna sine sitte med iPad/telefon når de hadde besøk.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #19 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hæ? Små kohorter hadde vi i 6 uker i barnehagen i 2020 (og vi bor i Oslo). Etter dette var de avdelingsvis kohorter. Dette er en overdrevet problemstilling. At 6 uker i 2020 skulle ødelegge for sosialiseringen nå er helt ute på viddene. Anonymkode: 2af3c...d97 Folk traff hverandre ikke på fritiden på nesten 1,5 år. Hva er det du ikke skjønner? Anonymkode: 91ca1...057
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #20 Skrevet 18. januar 2023 lillevill skrev (5 timer siden): Javel, de ville ikke tegne akkurat det ditt barn ønsket og er dermed udugelig? Og Mener du virkelig at "alle andre" er udugelige barn med udugelige foreldre? Du skriver jo det. Det beste her er at den som er vert ser at barna trenger to ark. Ser ikke verten det kan du si til dem at barna trenger flere ark, har dere det? Barnet må også få lov å ville tegne noe annet enn prikker. Du kan si til ditt barn Jeg ser at xx har planer for sin tegning, så jeg henter flere ark. Da lærer du barnet ditt å respektere andres ønsker. Barnet fikk ikke tegne, mens det andre barnet satt og tegnet. Foreldrene enset ikke situasjonen selv om jeg snakket om det. Du trenger ikke idiotforklare hva jeg skulle ha gjort. Den generelle problemstillingen her er folk som ikke lærer barna sine å sosialiseres. Anonymkode: 91ca1...057
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå