AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #1 Skrevet 17. januar 2023 «Redd for prisboom etter sterk boligstart» «Boligmarkedet i Oslo kan ha snudd allerede. Starten på 2023 viser økt salg og priser over prisantydning. Meglere rapporterer om stor pågang på visninger.» https://www.finansavisen.no/bolig/2023/01/17/7977658/redd-for-prisboom-etter-sterk-boligstart Anonymkode: 80b9c...648 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #2 Skrevet 17. januar 2023 Jeg har to bekjente som hadde visninger i helga, begge leilighetene ble solgt over takst etter budrunde. Anonymkode: 8f415...630 9
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #3 Skrevet 17. januar 2023 Jeg er bare såååå lei av hu dama der. Skal alltid presse seg inn over alt og prøve å prate prisene oppover og oppover. Hun burde tatt noen år med mediapause. Anonymkode: 85ad6...ae3 5 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #4 Skrevet 17. januar 2023 Vi har prøvd å selge siden august. Trakk leilighet fra markedet i desember og la ut på ny for litt over en uke siden. Fikk solgt for 300.000 over takst 🎉 så ser stor forandring for vår del. Anonymkode: 20e4d...e37 10 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #5 Skrevet 17. januar 2023 At meglere spår oppgang er vel en like stor nyhet som at Witzøe spår økt etterspørel på laks 😂 Ville heller kalt det Copium enn nyhet. Markedet tar seg alltid opp i Januar (hvertfall nominelt). Det finnes svært få unntak (finnes det noen i heletatt?). Ser ut som at megleren har glemt at forrige renteheving ikke når ut til forbrukerne før i Februar. Anonymkode: 04010...b94 10 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #6 Skrevet 17. januar 2023 Dette er dårlige nyheter for vår del som skal kjøpe i disse dager. Anonymkode: a919a...0c1 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #7 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vi har prøvd å selge siden august. Trakk leilighet fra markedet i desember og la ut på ny for litt over en uke siden. Fikk solgt for 300.000 over takst 🎉 så ser stor forandring for vår del. Anonymkode: 20e4d...e37 Hvor og hvilken prisklassen? Anonymkode: a919a...0c1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #8 Skrevet 17. januar 2023 Denne i Oslo ble nettopp solgt for kr 550.000 over prisantydning: FINN-kode: 286481816 Anonymkode: 80b9c...648 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #9 Skrevet 17. januar 2023 Prøvde å si til folk at de burde kjøpe i november i fjor, fordi ting sannsynligvis kom til å stige igjen etterhvert som folk ble mer vant til rentehevingene og økte priser. I november panikksolgte selgerne for lavere priser etter å ha slitt med å selge i oktober og med alle de negative bolignyhetene som kom hver dag. Men nei, alle skulle jo vente til neste år, fordi da skulle jo prisene fortsette å synke kjempemasse… Anonymkode: b7d90...c22 9 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #10 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): «Redd for prisboom etter sterk boligstart» «Boligmarkedet i Oslo kan ha snudd allerede. Starten på 2023 viser økt salg og priser over prisantydning. Meglere rapporterer om stor pågang på visninger.» https://www.finansavisen.no/bolig/2023/01/17/7977658/redd-for-prisboom-etter-sterk-boligstart Anonymkode: 80b9c...648 Det morsomme var at den artikkelen sto plassert rett under "Obos har usolgte boliger for milliarder, stanser bygging av nye prosjekter, har solgt 2 leiligheter av 400 på ulven prosektet de to siste månedene".. De som tror på hun dama der har faen meg en skade et visst sted og følger null prosent med på økonomien Ja blir "garantert" to siffret oppgang i 2024 lol. Anonymkode: f0fd5...c00 8
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #11 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Prøvde å si til folk at de burde kjøpe i november i fjor, fordi ting sannsynligvis kom til å stige igjen etterhvert som folk ble mer vant til rentehevingene og økte priser. I november panikksolgte selgerne for lavere priser etter å ha slitt med å selge i oktober og med alle de negative bolignyhetene som kom hver dag. Men nei, alle skulle jo vente til neste år, fordi da skulle jo prisene fortsette å synke kjempemasse… Anonymkode: b7d90...c22 Kom tilbake igjen i juni-juli når rentene har satt seg og har blitt enda høyere gleder meg til å høre hva du sier da. Du tror en inflasjon på 6 prosent og en resesjon (som ikke engang har begynt) er over på 6 uker.. gratulere! Anonymkode: f0fd5...c00 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #12 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Denne i Oslo ble nettopp solgt for kr 550.000 over prisantydning: FINN-kode: 286481816 Anonymkode: 80b9c...648 Det er helt vanlig at hvertfall leilighetene i Oslo i prisklasse 2.9-3.6 mill blir solgt 400-700 over prisantydning. Da tar jeg utgangspunkt i min erfaring fra 150 budrunder i 2022 Anonymkode: c1fd3...509 1
Gjest Inkognitoher Skrevet 17. januar 2023 #13 Skrevet 17. januar 2023 Det er stopp i byggingen mange steder i Oslo nå. Tipper at prisene fyker i været når etterspørselen blir større enn tilbudet igjen. Går vi inn i en resesjon, går rentene ned igjen og det er det sannsynlighet for. Boligmarkedet i Oslo er jeg optimistisk på vegne av
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #14 Skrevet 17. januar 2023 Inkognitoher skrev (5 minutter siden): Det er stopp i byggingen mange steder i Oslo nå. Tipper at prisene fyker i været når etterspørselen blir større enn tilbudet igjen. Går vi inn i en resesjon, går rentene ned igjen og det er det sannsynlighet for. Boligmarkedet i Oslo er jeg optimistisk på vegne av Eventuelt så kan du forholde deg til fakta. Virker som folk her tror at resesjon, etterspørsel etter boliger, renter etc. er faktorer som endrer seg 180 % grader på 5-6 uker. Men for all del, det er lov å lukke øynene for norges bank sin egen rentebane, store boligutbyggere som Obos osv. Hele planen er at man skal få en resesjon for å få ned inflasjonen - ikke en prosess som tar 3 uker, noe norges bank sin egen rentebane klart illustrerer. 2023 - 10-20 % økning i kommunale avgifter. 10-20 % økning i fellesutgifter i alle borettslag. Dyr strøm dyr bensin, og trommevirvel 15 % økning i matvarepriser i februar! I det klimaet der - hvor du ikke vil få reallønnsvekst for da må rente settes enda mer opp - så tror du at boligprisene, ja de skal kun oppover samtidig som folk får mindre penger. Det er verre enn å tro på julenissen. Anonymkode: f0fd5...c00 3
Gjest Inkognitoher Skrevet 18. januar 2023 #15 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Eventuelt så kan du forholde deg til fakta. Virker som folk her tror at resesjon, etterspørsel etter boliger, renter etc. er faktorer som endrer seg 180 % grader på 5-6 uker. Men for all del, det er lov å lukke øynene for norges bank sin egen rentebane, store boligutbyggere som Obos osv. Hele planen er at man skal få en resesjon for å få ned inflasjonen - ikke en prosess som tar 3 uker, noe norges bank sin egen rentebane klart illustrerer. 2023 - 10-20 % økning i kommunale avgifter. 10-20 % økning i fellesutgifter i alle borettslag. Dyr strøm dyr bensin, og trommevirvel 15 % økning i matvarepriser i februar! I det klimaet der - hvor du ikke vil få reallønnsvekst for da må rente settes enda mer opp - så tror du at boligprisene, ja de skal kun oppover samtidig som folk får mindre penger. Det er verre enn å tro på julenissen. Anonymkode: f0fd5...c00 Nå har jeg fulgt boligmarkedet i Oslo i en mannsalder og veit at det er tre momenter som spiller inn: renta, arbeidsledigheten og bygging av nye boliger. For å få ned inflasjonen er renta nå høyere enn før pandemien. Arbeidsledighet er det vi trenger (dessverre) for å få bukt med pris- og lønnspiralen. Vi ser at det nå allerede er kommet arbeidsledighet i byggebransjen - fordi flere boligprosjekter i Oslo er avlyst/satt på vent. Høyere arbeidsledighet øker risikoen for resesjon. For å få bukt med denne, må renta ned. Når renta er satt ned og vi er ute av resesjonen (denne kommer ikke til å vare lenge da det underliggende er manko på arbeidskraft), ja da vil Oslo mangle boliger. Det vil være prisdrivende
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #16 Skrevet 18. januar 2023 Inkognitoher skrev (9 minutter siden): Nå har jeg fulgt boligmarkedet i Oslo i en mannsalder og veit at det er tre momenter som spiller inn: renta, arbeidsledigheten og bygging av nye boliger. For å få ned inflasjonen er renta nå høyere enn før pandemien. Arbeidsledighet er det vi trenger (dessverre) for å få bukt med pris- og lønnspiralen. Vi ser at det nå allerede er kommet arbeidsledighet i byggebransjen - fordi flere boligprosjekter i Oslo er avlyst/satt på vent. Høyere arbeidsledighet øker risikoen for resesjon. For å få bukt med denne, må renta ned. Når renta er satt ned og vi er ute av resesjonen (denne kommer ikke til å vare lenge da det underliggende er manko på arbeidskraft), ja da vil Oslo mangle boliger. Det vil være prisdrivende Har du fulgt det i en mannsalder så burde du ha kjennskap til grafene som viser renteutvikling vs boligprisene. Renten opp, prisene ned har slått til typ 100 av 100 ganger. Ca 50 % av boligprisøkningen i Norge de siste 10 år skyldes ene og alene at nordmenn har lånt mer og mer i takt med at renta har blitt lavere og lavere. Hvordan du skal få til fortsatt prisøkning (eller i det hele tatt opprettholdelse av dagens prisnivå) når boliglånsrenten er rundt 4-5 % og en snittfamilie (også på grunn av økte matpriser, strømpriser osv osv) får låne ca 25 % mindre enn de fikk under pandemien forstår jeg ikke. Men forklar meg gjerne hvordan du skal få det til? Det er jo bare tull. Renta kan jo ikke settes ned før vi har hatt en resesjon og inflasjonen som er ca 200 % for høy har kommet ned ditt den skal - det bør du ikke tro skjer på 3 uker. Du overforenkler og ser ut til å tro at store økonomiske skifter skjer på noen måneder. At man går fra 6 % i inflasjon og stigende renter til 2 % i inflasjon og synkende renter på 4 måneder. Du kan ikke ha fulgt særlig med på hva som skjedde på 80 tallet eller andre økonomiske kriser verden har stått overfor. Anonymkode: f0fd5...c00 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #17 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det morsomme var at den artikkelen sto plassert rett under "Obos har usolgte boliger for milliarder, stanser bygging av nye prosjekter, har solgt 2 leiligheter av 400 på ulven prosektet de to siste månedene".. De som tror på hun dama der har faen meg en skade et visst sted og følger null prosent med på økonomien Ja blir "garantert" to siffret oppgang i 2024 lol. Anonymkode: f0fd5...c00 Dette var litt tungt for deg å forstå ser jeg. Også basert på de andre svarene dine. Når boligbyggingen stopper opp, vil boligprisene øke enda mer. Etterspørselen i Oslo er alt for stor, og har vært det i lang tid. Boligbyggingen holder rett og slett ikke tritt med etterspørselen. Dette er generell allmennkunnskap. Anonymkode: 25fcb...6a2 6
Gjest Inkognitoher Skrevet 18. januar 2023 #18 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Har du fulgt det i en mannsalder så burde du ha kjennskap til grafene som viser renteutvikling vs boligprisene. Renten opp, prisene ned har slått til typ 100 av 100 ganger. Ca 50 % av boligprisøkningen i Norge de siste 10 år skyldes ene og alene at nordmenn har lånt mer og mer i takt med at renta har blitt lavere og lavere. Hvordan du skal få til fortsatt prisøkning (eller i det hele tatt opprettholdelse av dagens prisnivå) når boliglånsrenten er rundt 4-5 % og en snittfamilie (også på grunn av økte matpriser, strømpriser osv osv) får låne ca 25 % mindre enn de fikk under pandemien forstår jeg ikke. Men forklar meg gjerne hvordan du skal få det til? Det er jo bare tull. Renta kan jo ikke settes ned før vi har hatt en resesjon og inflasjonen som er ca 200 % for høy har kommet ned ditt den skal - det bør du ikke tro skjer på 3 uker. Du overforenkler og ser ut til å tro at store økonomiske skifter skjer på noen måneder. At man går fra 6 % i inflasjon og stigende renter til 2 % i inflasjon og synkende renter på 4 måneder. Du kan ikke ha fulgt særlig med på hva som skjedde på 80 tallet eller andre økonomiske kriser verden har stått overfor. Anonymkode: f0fd5...c00 Så enkelt er det nok ikke. Renta ned fører til høyere boligpriser når det er lav arbeidsledighet. Samtidig så påvirkes dette også av byggetakten. Som jeg skrev til deg; renta skal ned når resesjonen kommer. Nettopp for å unngå det scenarioet vi hadde på slutten av åttitallet/tidlig nittitall; med høy rente og høy arbeidsledighet. Jeg har ikke nevnt noe om tre uker. Det er dine ord. Men sannsynligvis vil vi merke kommende mulige resesjon som noe forbigående ala finanskrisa (som også ikke varte så lenge her i Norge) Det er riktig at husholdningene har lånt mye penger, Men, det har vært gode tider lenge. Mange har fortsatt mye sparepenger. Kjenner selv folk som ikke har bundet renta, og fått mer enn doblet sine renteutgifter, typ gått fra å betale 8000 i mnd til 17000 (dette eksemplet gjelder en enslig forsørger, og hun klarer seg). Foreløpig er det få tvangssalg av boliger, og forklaringen ligger i at mange har god økonomi. Jeg har heller ikke nevnt noe om fire måneder ift inflasjon og renter. Fint om du IKKE legger ord i munnen på meg, og opptrer reinhårig i denne debatten
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #19 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette var litt tungt for deg å forstå ser jeg. Også basert på de andre svarene dine. Når boligbyggingen stopper opp, vil boligprisene øke enda mer. Etterspørselen i Oslo er alt for stor, og har vært det i lang tid. Boligbyggingen holder rett og slett ikke tritt med etterspørselen. Dette er generell allmennkunnskap. Anonymkode: 25fcb...6a2 Du får lese hva Obos sjefen selv sier da vettu, ta en titt i finansavisen! Det er bare tull. Det handler jo om hvilket punkt du kommer fra (prisnivå) og hvor du skal. Hvis utbyggere og entrepenører har kjøpt for dyre tomter og bygd for dyrt - tilpasett et 0 % rentemarked for kjøper- så får de problemer når kjøperene ikke får et like høyt lånebevis i et 4-5 % rentemarked. Du kan ikke bygge ting folk ikke har råd til lenger - ikke får låne nok til å anskaffe. Skulle ikke tro du hadde lest om en eneste økonomisk krise som har inntruffet. Da hadde du vært klar over at ting går ned, før de eventuelt begynner å jobbe seg oppover igjen. Nå har vi nettopp startet på veien ned. Anonymkode: f0fd5...c00 1
Portia Catonis Skrevet 18. januar 2023 #20 Skrevet 18. januar 2023 Godt man er ferdig med å bo i Oslo... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå