Gå til innhold

Sliter med motivasjonen i slutten av vikariat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg VET dette er idioti, da jeg var fullt klar over at det kun var et vikariat når jeg fikk jobben, men - jeg sliter så enormt med å holde fokus og beholde motivasjonen nå som vikariatet er i ferd med å nærme seg slutten. Jeg har rukket å bli godt kjent med flere, stortrives og har blitt fortalt at veldig mange av de som jobber der fast, startet i vikariat. Hele veien har jeg vært positiv til at det er store muligheter for at jeg kan få en fast stilling. Jeg har annenhver uke hatt medarbeidersamtaler med lederen min, og alt har vært topp og fryd og gammen.

De siste par månedene har noe endret seg. Jeg blir ikke lenger inkludert i medarbeidersamtaler (alle kollegaene mine har dem som før, men jeg blir ikke lenger innkalt) og jeg får ikke lenger tilbakemeldinger på jobben jeg gjør. Det er fortsatt to måneder igjen, og jeg kjenner at jeg har begynt å kvie meg for å komme på jobb, delta på ulike møter som handler om ting som skal skje når jeg da for lengst er borte, og oppleve at lederen min nesten unngår øyekontakt med meg på kontoret. Har aldri vært i et vikariat før, og kjenner jeg angrer som en hund på at jeg i det hele tatt tok jobben nå. 

Hvordan opprettholde motivasjonen for å arbeide og gi masse, når jeg ikke engang får en liten samtale/anerkjennelse av leder for jobben jeg faktisk gjør der lenger engang? :( Åååh, en liten utblåsning her ja! 

Anonymkode: 2a1cb...1ba

• Hjerte 1
Skrevet

Hva med å spørre leder om hvorfor du ikke lenger får samtaler?

Anonymkode: b4e88...ba4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi lederen ikke kommer til å være helt ærlig 

Anonymkode: 21fef...78c

Skrevet

Jeg er i akkurat samme situasjon nå, ts 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi lederen ikke kommer til å være helt ærlig 

Så du vet at alle ledere ikke kommer til å være helt ærlige?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så du vet at alle ledere ikke kommer til å være helt ærlige?

Tror du at det finnes en leder der ute som kan si rett ut «Ingen flere samtaler fordi du er snart ferdig»? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg antar det er fordi han ikke gidder å "kaste bort" tid på å ha samtaler med en som forsvinner i løpet av kort tid. Klarer ikke helt se hva annet det kan være. Men kjenner det er døvt og lite motiverende at han ikke engang kunne gi en beskjed om det. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg er i akkurat samme situasjon nå, ts 

Hvordan takler du det? Har du ny jobb i sikte? Jeg er i gang med jobbsøk, og det er jo nesten en fulltidsjobb i seg selv - kjenner jeg er fristet til å begynne å bruke av arbeidstiden på å skrive søknader. Så demotivert er jeg..

TS

Skrevet

Er ikke i samme situasjon, men skjønner frustrasjonen din, da jeg også er en vikar som sliter med motivasjonen. Jeg har vært ansatt som vikar på nåværende arbeidsplass siden våren 2019. Var i ferd med å bli fast ansatt da pandemien traff i 2020 og i bransjen vår (luftfart) ble det jo bråstopp, så det ble ikke noe av den faste ansettelsen. Tvert i mot fikk jeg en ufrivillig to års pause fra bedriften, men ble kalt tilbake i fjor vår og gikk rett inn i 100% stilling. Ble først forespeilet at de ville ansette meg fast på høsten, men det ble ikke noe av og nærmeste leder sa de ville få det til før neste høysesong (sommeren i år). Forrige uke var siste uke med fast turnus og pga at det er veldig lite å gjøre fikk jeg i dag beskjed om at jeg sannsynligvis ikke vil få mer enn 1-2 vakter per uke (og kanskje mindre enn det) frem til høysesongen starter og de er usikre på når de vil ha mulighet til å tilby meg fast ansettelse. Det er mulig det tidligst blir våren 2024... Kjenner jeg merker at motivasjonen er forsvinnende liten nå...😕

Anonymkode: b89ec...198

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan takler du det? Har du ny jobb i sikte? Jeg er i gang med jobbsøk, og det er jo nesten en fulltidsjobb i seg selv - kjenner jeg er fristet til å begynne å bruke av arbeidstiden på å skrive søknader. Så demotivert er jeg..

TS

Husk du skal få referanser og det hjelper å ja et godt forhold til dem. Man vet aldri når det kommer en utlysning på samme sted. Kjipt å være den som ikke gadd gjøre siste innsatsen og få dårlige referanser, samt brenne broer. Se på det som at du skal stå i det like fullt som om du ville fortsatt der. 

Anonymkode: b9a4f...058

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

TS

Nei, fordi jeg håper at sjefen kommer til meg og sier at de forlenger kontrakten. Hvis det ikke skjer i løpet av et par uker, skal jeg spørre selv og DA begynne å søke andre jobber 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Husk du skal få referanser og det hjelper å ja et godt forhold til dem. Man vet aldri når det kommer en utlysning på samme sted. Kjipt å være den som ikke gadd gjøre siste innsatsen og få dårlige referanser, samt brenne broer. Se på det som at du skal stå i det like fullt som om du ville fortsatt der. 

Anonymkode: b9a4f...058

Jeg ville aldri søkt igjen på et sted hvor jeg ikke var «god nok» før 

Skrevet

Har de ikke mulighet til å forlenge den, vet du det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...