AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #1 Skrevet 17. januar 2023 Og at homofile menn også imiterer andre homofile menn. Med imitasjon mener jeg måten å snakke, fakter, smile på, gå på, le på, meninger osv. Dette er noe jeg har tenkt på i det siste. Er det et kulturelt skille mellom en mer selvstendig rett fra levra maskulin måte å oppføre seg på mot en feminin imiterende måte å oppføre seg på? Som mann er jeg håpløs til imitere andre uansett. Jeg kommer ikke til å starte med det heller. Men er det kanskje sånn at det er fordeler og ulemper med begge varianter. At kvinner lettere skaper et vennskapelig felleskap. Samtidig som at menn er friere når det gjelder kreativ utfoldelse og det tenke utenfor boksen? Anonymkode: c19c1...d75
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #2 Skrevet 17. januar 2023 Nei. Har du ikke sett hvor konforme og opptatte av andre menns anerkjennelse menn er…? De er gjerne desto sterkere opptatt av å ikke skille seg ut og bli godtatt av flokklederen enn kvinner er. Godt mulig menn selv innbiller seg de er individualister som tenker selv og sånn. Men dere er virkelig ikke det. Se på en hvilken som helst mannsdominert arbeidsplass eller kameratgjeng. Om noen av de kuleste i gjengen, eller noen av sjefene på jobben, blir opptatt av sykling eller Birken eller jakt - vipps - så er plutselig alle andre også fryktelig interessert i det samme og har bestilt seg kondomdresser og karbonsykkel. Har noen i gjengen disket opp med en veldig bra matrett, ja da kappes det om å overgå den ved neste anledning. Osv osv Dere er i realiteten noen skjøre følelsesvesen, som så sårt trenger anerkjennelse og bekreftelse, og går ganske langt for ikke å bli ekskludert fra flokken. Anonymkode: 7266c...4af 7 3
herzeleid Skrevet 17. januar 2023 #3 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Har du ikke sett hvor konforme og opptatte av andre menns anerkjennelse menn er…? De er gjerne desto sterkere opptatt av å ikke skille seg ut og bli godtatt av flokklederen enn kvinner er. Godt mulig menn selv innbiller seg de er individualister som tenker selv og sånn. Men dere er virkelig ikke det. Se på en hvilken som helst mannsdominert arbeidsplass eller kameratgjeng. Om noen av de kuleste i gjengen, eller noen av sjefene på jobben, blir opptatt av sykling eller Birken eller jakt - vipps - så er plutselig alle andre også fryktelig interessert i det samme og har bestilt seg kondomdresser og karbonsykkel. Har noen i gjengen disket opp med en veldig bra matrett, ja da kappes det om å overgå den ved neste anledning. Osv osv Dere er i realiteten noen skjøre følelsesvesen, som så sårt trenger anerkjennelse og bekreftelse, og går ganske langt for ikke å bli ekskludert fra flokken. Anonymkode: 7266c...4af Mulig man har ulike forbilder og at det en etterligner er ulikt. Riktignok finner er det nok veldig mye sjeldnere at menn følger blogger, kjøper blader eller ser på serier om sminke, antrekk og "følger" andre menn i samme grad som kvinner gjør, men en sammenligner seg kanskje (og konkurrerer) mer på andre arenaer, gjerne når det gjelder prestasjoner som gir status i ens miljø. 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #4 Skrevet 17. januar 2023 herzeleid skrev (1 time siden): Mulig man har ulike forbilder og at det en etterligner er ulikt. Riktignok finner er det nok veldig mye sjeldnere at menn følger blogger, kjøper blader eller ser på serier om sminke, antrekk og "følger" andre menn i samme grad som kvinner gjør, men en sammenligner seg kanskje (og konkurrerer) mer på andre arenaer, gjerne når det gjelder prestasjoner som gir status i ens miljø. Nei. Det er også helt feil. Du har kanskje ikke tatt en titt på det vell av mannlige influencere som nå finnes? Det er de åpenbare som kroppsbygging og trening, unge gutter idag har nesten sterkere press på seg enn jentene om å være like muskuløse som forbildene sine. Der jenter får anoreksi får guttene oppheng i muskler og tar proteintilskudd og i verste fall steroider for å bli som influencere og få oppmerksomhet på sosiale medier. Vi har bare ikke snakket så mye om det massive presset unge gutter og menn utsettes for. Ta en titt rundt på Instagram. Influencere innen finans er stort blant gutter/unge menn - bitcoin/aksjer/bli rik som meg fort. De er unge menn og retter seg hovedsaklig mot ungdommer og andre unge menn. Vi har de mer kontroversielle, som dessverre har stor tilhengerskare blant unge gutter som er i fasen der de både skal tøffe seg og finne seg selv - Andrew Tate og hans likemenn. Som påvirker på kjønnsroller, stort sett negativt, men de føler seg veldig kule når de får berettigelse for å være stygge mot jenter. Innen spill, gaming og e-sport er det flere store influencere som følges av horder med unge gutter som drømmene om å kunne leve deres liv. Mange av disse streamer, og får stor påvirkning fordi kontakten folkes så personlig. De tjener haugevis på å selge merchendise (klær, drikkeflasker osv) til unge fan som vil være som dem. Og det var bare noen av områdene jeg kom på i farten. Det er mange fler! Gutter og unge menn idag er like store forbruker av sosiale medier som jentene - de bare følger folk som til nå ikke har fått så mye kritikk i tradisjonelle medier. Det er derimot en stor livsløgn blant menn om at dere er så innmari individualistiske og følger deres egen vei - men det er egentlig ikke sant. Tvert imot kan det være lettere for en kvinne å velge utradisjonelt, hun har sosial støtte i nettverket sitt uansett, og må ikke kjempe like mye for å bli sett og anerkjent som menn må. Anonymkode: 7266c...4af 4 1
herzeleid Skrevet 18. januar 2023 #5 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei. Det er også helt feil. Du har kanskje ikke tatt en titt på det vell av mannlige influencere som nå finnes? Det er de åpenbare som kroppsbygging og trening, unge gutter idag har nesten sterkere press på seg enn jentene om å være like muskuløse som forbildene sine. Der jenter får anoreksi får guttene oppheng i muskler og tar proteintilskudd og i verste fall steroider for å bli som influencere og få oppmerksomhet på sosiale medier. Vi har bare ikke snakket så mye om det massive presset unge gutter og menn utsettes for. Ta en titt rundt på Instagram. Influencere innen finans er stort blant gutter/unge menn - bitcoin/aksjer/bli rik som meg fort. De er unge menn og retter seg hovedsaklig mot ungdommer og andre unge menn. Vi har de mer kontroversielle, som dessverre har stor tilhengerskare blant unge gutter som er i fasen der de både skal tøffe seg og finne seg selv - Andrew Tate og hans likemenn. Som påvirker på kjønnsroller, stort sett negativt, men de føler seg veldig kule når de får berettigelse for å være stygge mot jenter. Innen spill, gaming og e-sport er det flere store influencere som følges av horder med unge gutter som drømmene om å kunne leve deres liv. Mange av disse streamer, og får stor påvirkning fordi kontakten folkes så personlig. De tjener haugevis på å selge merchendise (klær, drikkeflasker osv) til unge fan som vil være som dem. Og det var bare noen av områdene jeg kom på i farten. Det er mange fler! Gutter og unge menn idag er like store forbruker av sosiale medier som jentene - de bare følger folk som til nå ikke har fått så mye kritikk i tradisjonelle medier. Det er derimot en stor livsløgn blant menn om at dere er så innmari individualistiske og følger deres egen vei - men det er egentlig ikke sant. Tvert imot kan det være lettere for en kvinne å velge utradisjonelt, hun har sosial støtte i nettverket sitt uansett, og må ikke kjempe like mye for å bli sett og anerkjent som menn må. Anonymkode: 7266c...4af Hva er helt feil? Du understreker tilsynelatende poenget mitt når du trekker frem at guttene er opptatt av prestasjoner innen finans, trening, gaming osv. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #6 Skrevet 18. januar 2023 Jepp, sikkert derfor fyrer som Andrew Tate har masse tilhengere. Fordi menn ikke er opptatt av å imitere andre menn... Anonymkode: 1d19d...9b6 8
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #7 Skrevet 18. januar 2023 herzeleid skrev (9 timer siden): Mulig man har ulike forbilder og at det en etterligner er ulikt. Riktignok finner er det nok veldig mye sjeldnere at menn følger blogger, kjøper blader eller ser på serier om sminke, antrekk og "følger" andre menn i samme grad som kvinner gjør, men en sammenligner seg kanskje (og konkurrerer) mer på andre arenaer, gjerne når det gjelder prestasjoner som gir status i ens miljø. Nei, de prater på nett med andre menn om tull som Chads, alpha/beta, simper og alt annet virkelighetsfjernt fjas. Anonymkode: 1d19d...9b6 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #8 Skrevet 18. januar 2023 herzeleid skrev (3 timer siden): Hva er helt feil? Du understreker tilsynelatende poenget mitt når du trekker frem at guttene er opptatt av prestasjoner innen finans, trening, gaming osv. Nei - de følger personene og ønsker å leve deres liv. Se ut som dem. Gjøre som dem. Akkurat som jenter. De tar etter på klær, hår, kropp, endatil sminke for noen av dem. Akkurat som jenter. Og du hoppet bare tilfeldigvis over den største gruppen, gjorde du vel…? Mannlige influencere på kropp, og mannlige influencere på holdninger til kvinner. Anonymkode: 7266c...4af 4
Reign Skrevet 18. januar 2023 #9 Skrevet 18. januar 2023 Kopiering er i større grad et feminint uttrykk enn et maskulint, ja. Se bare hvor raskt motetrender brer om seg blant feminine kvinner og menn enn maskuline kvinner og menn. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #10 Skrevet 18. januar 2023 Tror det er omvendt, jeg. Menn ser de samme dølle seriene som andre menn, spiser samme treige maten, utdanner seg ofte til det samme i miljøet de er i, lever omtrent på samme måten. Tror vi kvinner er bedre på å kjenne etter hvordan vi faktisk vil leve livene våre. Anonymkode: 8e66e...bd8 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #11 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tror det er omvendt, jeg. Menn ser de samme dølle seriene som andre menn, spiser samme treige maten, utdanner seg ofte til det samme i miljøet de er i, lever omtrent på samme måten. Tror vi kvinner er bedre på å kjenne etter hvordan vi faktisk vil leve livene våre. Anonymkode: 8e66e...bd8 Sikkert derfor så og si alle kvinner sminker seg... Anonymkode: d5748...3f1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #12 Skrevet 18. januar 2023 Dette er det nok liten tvil om. Kvinner er biologisk mye mer sosiale og flokkorienterte enn menn, og er derfor instinktivt opptatt av medsøstres gjøren og laden. Det å avvike fra det som er gjengs standpunkter, trender og moter i flokken de tilhører, oppfattes av mange kvinner som ekstremt risikabelt. Derfor virker konformitetspresset meget effektivt. Anonymkode: f5369...0f9 4
herzeleid Skrevet 18. januar 2023 #13 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, de prater på nett med andre menn om tull som Chads, alpha/beta, simper og alt annet virkelighetsfjernt fjas. Anonymkode: 1d19d...9b6 Nei hva da? Det er uklart hva du egentlig er uenig i. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei - de følger personene og ønsker å leve deres liv. Se ut som dem. Gjøre som dem. Akkurat som jenter. De tar etter på klær, hår, kropp, endatil sminke for noen av dem. Akkurat som jenter. Og du hoppet bare tilfeldigvis over den største gruppen, gjorde du vel…? Mannlige influencere på kropp, og mannlige influencere på holdninger til kvinner. Anonymkode: 7266c...4af Igjen er jeg usikker på hva du er uenig i?
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #14 Skrevet 18. januar 2023 Jeg satt nettopp å tenkte på at kvinner ofte blir "dummere" når de prøver å samarbeide i grupper/flokk og er smartere alene,mens hos menn virker det motsatt. Allikevel virker det som at kvinner dras mer mot flokken enn menn. Anonymkode: cf96d...83d
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #15 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er det nok liten tvil om. Kvinner er biologisk mye mer sosiale og flokkorienterte enn menn, og er derfor instinktivt opptatt av medsøstres gjøren og laden. Det å avvike fra det som er gjengs standpunkter, trender og moter i flokken de tilhører, oppfattes av mange kvinner som ekstremt risikabelt. Derfor virker konformitetspresset meget effektivt. Anonymkode: f5369...0f9 Ikke helt enig med deg der. Når det gjelder klær er menn så mye mer konforme. I en viss alder er vil nok jenter herme mer etter hverandre, men det gjør nok guttene på samme alder også. Senere følger en gjerne moten, men det er viktigere å finne sin særegne stil, gjerne skille seg litt ut også. Svært få menn tenker på egen stil og vi ser sjelden menn som skiller seg ut i klesveien. Vil tippe at om du spør en mann om interesser så vil i alle fall 50% svare fotball, en kvinne vil svare langt mer variert. Og er svaret fotball, da blir neste spørsmål hvilken engelsk klubb? Er det Man U eller Liverpool? Av en eller annen grunn har alle menn jeg har datet vært Liverpool fans. Det har jo vært greit da siden faren min og brødrene mine også er det! Så ja, mye konformitet blant menn. Anonymkode: 2a735...13a 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #16 Skrevet 18. januar 2023 herzeleid skrev (1 time siden): Nei hva da? Det er uklart hva du egentlig er uenig i. Igjen er jeg usikker på hva du er uenig i? Hver gang du siterer meg i et innlegg, er det "uklart" og "uforståelig". Jeg foreslår dette: Utvid dine horisonter med et språkkurs | Lingu Eller dette: Hjelpemidler for personer med språkforstyrrelser | Kunnskapsbanken Anonymkode: 1d19d...9b6 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #17 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg satt nettopp å tenkte på at kvinner ofte blir "dummere" når de prøver å samarbeide i grupper/flokk og er smartere alene,mens hos menn virker det motsatt. Allikevel virker det som at kvinner dras mer mot flokken enn menn. Anonymkode: cf96d...83d Det er da totalt motsatt. Menn faller i linje, og sier/gjør det som gir bifall fra sjefen. Ingen tør å si fra om noe er galt, for vil ikke skille seg ut og komme i unåde. Kvinner som sammarbeider er derimot mer effektive, for fokuset er på å løse oppgaven og fordele så ting blir gjort effektivt. De slipper hele styret med å ‘tisse høyest’ for å bestemme hvem som er sjefen. Anonymkode: 7266c...4af 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #18 Skrevet 18. januar 2023 herzeleid skrev (15 timer siden): Mulig man har ulike forbilder og at det en etterligner er ulikt. Riktignok finner er det nok veldig mye sjeldnere at menn følger blogger, kjøper blader eller ser på serier om sminke, antrekk og "følger" andre menn i samme grad som kvinner gjør, men en sammenligner seg kanskje (og konkurrerer) mer på andre arenaer, gjerne når det gjelder prestasjoner som gir status i ens miljø. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei - de følger personene og ønsker å leve deres liv. Se ut som dem. Gjøre som dem. Akkurat som jenter. De tar etter på klær, hår, kropp, endatil sminke for noen av dem. Akkurat som jenter. Og du hoppet bare tilfeldigvis over den største gruppen, gjorde du vel…? Mannlige influencere på kropp, og mannlige influencere på holdninger til kvinner. Anonymkode: 7266c...4af herzeleid skrev (1 time siden): Nei hva da? Det er uklart hva du egentlig er uenig i. Igjen er jeg usikker på hva du er uenig i? Vet ærlig talt ikke hvor mye tydeligere det er mulig å uttrykke det enn hva jeg alt har gjort - i klartekst og rett fram. Unge gutter og menn har i stor grad press og konformitet på alt fra utseendet, kropp, muskler, spraytan, klær, hårsveis som jenter har. Og de ser stort sett klin like ut alle sammen, med enkelte variasjoner mellom ulike miljø - akkurat som jenter har. Jenter ser også opp til prestasjoner og status i sosiale medier - mulig det var her du falt av? De vil også leve livet til og være like vellykket som sine forbilder, og de vil se ut som dem, tjene like mye penger som dem. Akkurat som unge gutter og menn. Det er en stor myte blant menn at de er så innmari individualistiske, tar egne valg, og måler hverandre på prestasjoner - det er i veldig stor grad utseendepress og kle seg likt med de andre som gjelder blant menn. Anonymkode: 7266c...4af 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #19 Skrevet 18. januar 2023 Nei. Kvinner etterligner på en synligere måte i gjennomsnitt som er enklere å se. Som med klær og mote. Men menn gjør det samme, man ser det feks i språk. Gjenger snakker ganske likt. Og de er oftere likere generelt. Alle mennesker er imiterende. Det ligger i vår natur. Anonymkode: e9924...756
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #20 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ikke helt enig med deg der. Når det gjelder klær er menn så mye mer konforme. I en viss alder er vil nok jenter herme mer etter hverandre, men det gjør nok guttene på samme alder også. Senere følger en gjerne moten, men det er viktigere å finne sin særegne stil, gjerne skille seg litt ut også. Svært få menn tenker på egen stil og vi ser sjelden menn som skiller seg ut i klesveien. Vil tippe at om du spør en mann om interesser så vil i alle fall 50% svare fotball, en kvinne vil svare langt mer variert. Og er svaret fotball, da blir neste spørsmål hvilken engelsk klubb? Er det Man U eller Liverpool? Av en eller annen grunn har alle menn jeg har datet vært Liverpool fans. Det har jo vært greit da siden faren min og brødrene mine også er det! Så ja, mye konformitet blant menn. Anonymkode: 2a735...13a Joda, dette er selvsagt ikke svart-hvitt. Men jeg oppfatter nok menn som mer (åpent) opptatt av intern konkurranse, rivalisering og individuell markering, mens kvinner ofte er orientert mot samarbeid og sosial konsensus. Anonymkode: f5369...0f9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå