Gå til innhold

Datter favoritiserer pappa'n ! Blir såret...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår datter på 8 år har de siste årene favoritisert sin far. Eksempler er at hun ikke vil at jeg skal legge henne, kun pappa. Om jeg er hjemme alene med henne, kan hun gråte fordi hun savner pappa, når hun er syk vil hun helst til pappa, og ofte vil hun ligge i sengen med oss, å da ender det opp med at det er jeg som må gå på gjesterommet fordi det blir for trangt. Jeg elsker forholdet vår datter har til sin far. Tenker at hun er en pappadalt, og det er jo bare koselig altså! Vi er en trygg og sammensveiset liten familie, men jeg blir jo noen ganger såret når jeg ser dette mønsteret. Her om dagen sa hun at hun er mer glad i pappa enn meg. Det er ofte at hun kan si slike type ting. Da svarer jo både jeg og far, at slik er ikke pent å si, og at hun ikke får lov å si sånn. Men det setter jo en liten støkk i meg likevel, selv om jeg er voksen og takler dette fint, er jeg såret. Hvorfor er ikke jeg bra nok? Hvorfor "liker" hun pappa bedre enn mamma? 

Føler meg så alene med disse følelsene også, fordi det er jo som regel omvendt? 

Jeg er kjærlig, sier jeg elsker henne daglig og prøver å være en god mor..

Andre som har opplevd lignende? 

Anonymkode: e794a...aab

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Det er helt vanlig at barn har en favoritt. Gjerne i perioder og faser. 

Ville ikke tenkt på det en gang. Min har alltid favoritisert meg. I sånne perioder trakk jeg meg litt unna og lot far overta mer. Og en periode var alt pappa. Men det er hovedsakelig meg. 

Jeg tenker at det er mest fordi jeg og ungen er mest lik personlighetmessig. Vi bare forstår hverandre uten mye ord. 

Er ganske vanlig at barnet trekker mest mot den de er mest lik, uavhengig av kjønn. 

Du må jobbe med deg selv og ikke gå rundt å føle deg såret. Du er mammaen hennes og hun elsker deg høyere enn hun selv vet. Men hun er et barn, så hun tar deg som et selvfølge. 

Skrevet

………. 

Dette er helt normalt. Du høres jo over snittet hårsår ut. Dere sier faktisk at hun ikke får lov å si sånt?? 😂

Anonymkode: f9315...5d6

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker hun er normal akkurat som andre barn som favoriserer mammaen sin. 

Det jeg reagerer mest på her er at dere sier at hun ikke får lov å si det hun føler?!

Anonymkode: 6aee3...d3f

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

………. 

Dette er helt normalt. Du høres jo over snittet hårsår ut. Dere sier faktisk at hun ikke får lov å si sånt?? 😂

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det jeg reagerer mest på her er at dere sier at hun ikke får lov å si det hun føler?!

Vi sier at det ikke er pent å si at man er mer glad i den andre forelder ja. Synes du det er greit om et barn går rundt å sier "jeg er mer glad i pappa enn deg" sånn uten videre? Hun må jo lære at det er sånt man ikke sier, selv om man kan føle det. Akkurat som at vi ikke sier banneord, eller at vi hater noen. Å det betyr ikke at barnet ikke går lov å sette ord på følelser, det handler kun om vanlig folkeskikk/lære hva som kan såre/ikke er like pent å si. 

Anonymkode: d1ee0...67e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi sier at det ikke er pent å si at man er mer glad i den andre forelder ja. Synes du det er greit om et barn går rundt å sier "jeg er mer glad i pappa enn deg" sånn uten videre? Hun må jo lære at det er sånt man ikke sier, selv om man kan føle det. Akkurat som at vi ikke sier banneord, eller at vi hater noen. Å det betyr ikke at barnet ikke går lov å sette ord på følelser, det handler kun om vanlig folkeskikk/lære hva som kan såre/ikke er like pent å si. 

Jeg er enig med deg. Synes godt at barn kan lære at det ikke er greit å si ting som kan såre andre. For som dere alle påpeker, så er hun jo like glad i mammaen sin så hvorfor sier hun det da?😉 Jeg tenker det er litt manipulasjons teknikk, og det er bare å slå ned på!

Anonymkode: 51788...61d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig med deg. Synes godt at barn kan lære at det ikke er greit å si ting som kan såre andre. For som dere alle påpeker, så er hun jo like glad i mammaen sin så hvorfor sier hun det da?😉 Jeg tenker det er litt manipulasjons teknikk, og det er bare å slå ned på!

Det er akkurat det det føles som. Hun prøver kanskje å få ut en reaksjon av meg. "Hvordan reagerer mamma når jeg sier sånn ". Ikke vet jeg, men har tenkt det noen ganger hvertfall. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

………. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hadde det vært greit at hun sa til et annet barn at «jeg liker ikke deg» eller «du er stygg», bare fordi hun føler det? Nei. Barn skal lære seg å oppføre seg og ta hensyn til andre. Og det er ikke greit at moren skal bli en slags hakkekylling.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er akkurat det det føles som. Hun prøver kanskje å få ut en reaksjon av meg. "Hvordan reagerer mamma når jeg sier sånn ". Ikke vet jeg, men har tenkt det noen ganger hvertfall. 

Ja det var det første jeg tenkte når jeg leste det. Jeg har bare gutter selv, så ingen erfaring med en datter. Men jeg synes der høres manipulerende ut. Synes det er bra du lærer din datter å bli empatisk 😊

Skrevet

Som noen sier så er dette helt normalt og det svinger også. Mine var først mammadalter, så snudde de helt rundt 10 års alderen, da var pappa kulest, best og alt mulig. Nå som de er tenåringer så føler jeg at jeg har fått de tilbake på en måte, at det er delt litt mer likt mellom oss. Nå ser barna at vi er forskjellige og de verdsetter at vi er det også. 

Jeg er den som trøster, den de kan fortelle hva som helst til og den som har oversikten. Faren er stødig, ordner opp om det er noe og tar de med på felles aktiviteter som de har sammen. 

Den ene er ikke bedre enn den andre, vi fyller bare forskjellige behov. 

Anonymkode: bfa96...f4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og din reaksjon vil deretter forme relasjonen mellom dere. 

Hva svarer du når hun sier det? Om du alltid svarer at det ikke er greit å si forstår jeg hvorfor det ikke avtar. 

Anonymkode: 84c85...87e

Skrevet

Forstår godt hvordan du har det! Hos oss er det riktignok jeg som favoriseres og som får høre at «jeg er mer glad i deg enn i pappa» 

selv om jeg er favoritten er det allikevel sårt, og leit å se at det er så skeivfordelt. Som en annen skrev her så prøver vi å jobbe mot å snu dette i de «verste» periodene. Far tar med barnet på hyttetur noen dager, reiser i svømmehallen eller noe annet gøy. Da får de kvalitetstid og knyttet seg tettere sammen, og jeg får litt etterlengtet alenetid. For selv om det er hyggelig å bli satt pris på, blir man jammen sliten av å være «den eneste ene» hver eneste dag.

Skjønner at det er sårt og vondt, men det kommer perioder hvor det snur. Og hvis ikke kan dere jobbe mot å snu det selv. Det høres ut som du og far har det fint sammen, og da er det lettere å snakke om, og legge en «plan» for å snu dette❤️ masse lykke til 

Anonymkode: 71318...6cd

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg tenker at det ikke er rart å bli såret selv om en er den voksne. Det kan oppleves som en avvisning samme hvor mye en vet fornuftsmessig at barnet er glad i begge foreldrene, og at en er en sammensveiset familie. For noen preller slike ting bare av. Men når de ikke gjør det, tenker jeg det gjerne handler om sår og frykt en selv har med seg fra gammelt av, som blir trigget. Det er lov å bli såret, TS. Det viktige hva du gjør med de følelsene.

Ellers så tenker jeg årsakene kan være både tiden en bruker sammen, interesser og personlighet. Det kan være perioder hvor barnet trenger den ene forelderen ekstra, det kan være ene har noen måter å reagere på eller en forståelse som barnet har behov for. Og uten at det samtidig betyr at den som ikke blir favorisert er dårlig. Noen ganger kan det være noe den som ikke blir favorisert gjør som barnet reagerer på, men det trenger absolutt ikke være det. 

Når det gjelder det med å si "jeg elsker pappa mer enn deg" ofte, så tenker jeg det kan være en inngangsport til å finne ut hva det handler om. Ved å anerkjenne det hun sier og prøve å finne ut gjennom åpne spørsmål hva hun legger i det. Og samtidig så tenker jeg det er helt innafor å lære en åtteåring at det holder å si "jeg elsker pappa", og droppe "mer enn deg". På samme måte som det er lurt å la være å stille vennene sine opp mot hverandre slik. 

Til slutt, så har jeg møtt mange pappadalter. En av mine to døtre veksler, men favoriserer nok faren oftere enn hun favoriserer meg. Den andre favoriserer nesten alltid meg, og det er sårt for faren igjen. Her tror jeg det kommer en del av personlighet, for hun som favoriserer far er helt klart mest lik ham, utadvendt, aktiv og utforskende og hun andre mer sjenert og forsiktig som meg. 

Anonymkode: 74c2c...0d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og din reaksjon vil deretter forme relasjonen mellom dere. 

Hva svarer du når hun sier det? Om du alltid svarer at det ikke er greit å si forstår jeg hvorfor det ikke avtar. 

Hva hadde du svart? Som regel ignorerer jeg det, noen ganger spør jeg "er det ikke greit at mamma er her sammen med deg da? "  eller "men vi koser jo oss vi?" når hun sier at hun vil at pappa skal være hjemme istedenfor meg når hun er syk f.eks. Hva synes du er det riktige å gjøre? 

Skrevet

Jeg skjønner ikke at du tar gjestesenga.. så store unger burde greie å ligge i sin egen seng. Men det er kanskje bare min mening.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva hadde du svart? Som regel ignorerer jeg det, noen ganger spør jeg "er det ikke greit at mamma er her sammen med deg da? "  eller "men vi koser jo oss vi?" når hun sier at hun vil at pappa skal være hjemme istedenfor meg når hun er syk f.eks. Hva synes du er det riktige å gjøre? 

De få gangene det har skjedd her i huset svarer vi noe ala "Okey. Jeg elsker like mye som jeg alltid har gjort." Eller noe sånt. 

Anonymkode: 436b1...8c4

Skrevet

Om hun sier dette for å få en reaksjon fra deg, så bekrefter du jo bare at det faktisk stikker når dere svarer med ‘sånt er ikke lov å si’.

Du gjør nok klokt i å møte henne annerledes. Avdramatisere det hele. Blås det bort. Stå stødig i dine egne følelser når hun tester deg.

Så blir ikke dette et kort hun kan dra fram for å pirke i deg. F.eks når hun blir tenåring og det virkelig kan smelles i dørene og ‘jeg haaater deg!’

Anonymkode: 01c22...5f8

• Liker 1
Skrevet

Om barnet er sykt og pappa på jobb: "pappa er dessverre på jobb og kan ikke være her nå. Jeg elsker deg og skal passe på deg."

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Anerkjenne det. 

Ja jeg skjønner at du gjerne vil at pappa skal være her. Jeg vil også det.

Ikke kom med "motargumenter " men si deg enig. Vis at du forstår. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Anerkjenne det. 

Ja jeg skjønner at du gjerne vil at pappa skal være her. Jeg vil også det.

Ikke kom med "motargumenter " men si deg enig. Vis at du forstår. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Om barnet er sykt og pappa på jobb: "pappa er dessverre på jobb og kan ikke være her nå. Jeg elsker deg og skal passe på deg."

Jeg svarer dette også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...