Gå til innhold

Har du tvangstanker?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt vaske og tellemani, type telle stripene på gulvteppet ørten ganger før jeg kunne gå over, ta fem ganger på dørhåndtaket på vei ut, og så videre.

Det gikk over av seg selv.

Nå har jeg en greie for komfyren, ved å sjekke at alle bryterne på komfyren virkelig ER slått av en fire-fem ganger før jeg virkelig tror på det jeg ser og kan gå videre, men den anser jeg for å være mer positiv enn noe annet.

Dørhåndtak er også veldig nøye å sjekke at virkelig ER låst et par -tre ganger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke som jeg vet om nå!

Men etter et innbrudd for to år siden tok det ganske lang tid før jeg sluttet å sjekke hvert rom i leiligheten og å slå på lys overalt hver gang jeg kom hjem pluss hver morgen. Og låse døra til soverommet. Huff.

Skrevet

Må dra frem sengen hver kveld og sjekke at det ikke er edderkopper der....

Skrevet

Ja, har en del tvangshandlinger. Må sjekke at dørene er låst, sjekkes gjerne 5-6 gnager, står gjerne opp igjen for å sjekke det også. Må sjekke at ting jeg er glad i ligger der jeg tror det ligger. F.eks kan jeg stå opp midt på natta å sjekke at iPoden ligger der jeg mener den ligger.

Før sjekket jeg veska mi en million ganger. Var livredd for at jeg skulle ha mistet noe, selv om det var under et minutt siden jeg sjekket den sist, og jeg hadde hatt den på fanget hele tiden. Det måtte jeg rett og slett tvinge meg selv til å slutte med, for ellers hadde det nok tatt litt av..

Skrevet

Har heldigvis ingen tvangstanker.

Husker at døra har blitt låst og komfyren er slått av, og stoler nok på meg selv slik at jeg ikke trenger å dobbelsjekke.

Skrevet (endret)

Ja, jeg har fryktelig med tvang hva gjelder renslighet og ryddighet hjemme i min egen leilighet. Er ikke sånn i det "offentlige", på jobb og hjemme hos andre osv., men så fort jeg kommer inn igjennom min egen dør må alt være "perfekt" og rent til det sykelige :tristbla: ! Jeg har anorexi og tvangen er nok en del av hele sykdomsmønsteret, forferdelig slitsomt. Antidepressiva har hjulpet noe i perioder, men jeg liker ikke helt å putte i meg så mye medikamenter. Ellers har jeg også tvang med ting som må gjøres på faste dager osv...Ja, vi er noen rare dyr vi mennesker :forvirret:

Endret av NullHull
Gjest Rødtoppen
Skrevet

Hmm... Jeg tror nå egentlig at ALLE har en eller annen form for tvangstanker og tvangshandlinger jeg da... Det behøver jo ikke være noen "big deal" Men jeg tror mange som meg, f.eks. får noia av åpne skapdører og skuffer? Må spise non-stop i partall osv. For de aller fleste blir jo ikke tvangstankene og handlingene til en plage! :forvirret: De fleste er nok ikke engang klar over at de HAR det!

Skrevet

Når jeg var rundt 10 måtte alle overskrifter ha en understreking med en prikk på hver side. Slik:

. ________.

Den måtte være i balanse,ellers ble det ikke "riktig". :ler:

Skrevet

jeg skjekker alltid at døra er låst 3 ganger, ved å dra håndtaket opp og ned, for å "huske" at "ja Lilje du LÅSTE døra" og så sjekker jeg at alle el. artikkler er dratt ut stikk-kontakten en 3 ganger før jeg kan forlate huset:)

Skrevet

:ler: jada, det har jeg.

ikke alle jeg ønsker å nevne, men som flere andre lider av, så har jeg den å dobbelt-trippeltsjekke døra før jeg legger meg.

og her er det tvangsrutine det går på.....

det hjelper ikke å sjekke døra/ta i dørhåndtaket FØR jeg går på badet og fjerner sminke, om jeg gjør det, så må jeg likevel sjekke igjen når jeg går FRA badet.

alt som skjer etter sminkefjerning er nemlig noe som MÅ gjøres hver kveld, ellers må jeg stå opp igjen selv om jeg nesten har sovnet. :sjenert:

fjerner sminke, pusser tenner og går på do, skrur av lyset på badet - kjenner på ytterdøra at den er låst - slukker lyset i gangen - skrur av lyset i stua - sjekker balkongen - sjekker ut kjøkkenvinduet.... (akkurat som om det er veldig stor sjans for at det henger noen mellom balkongen og kjøkkenvinduet som kommer til å hoppe inn dersom jeg ikke sjekker... )

så kan jeg legge meg. :ler:

men pytt, det plager meg ikke nevneverdig.

kjedelig de gangene jeg har prøvd å bryte rutinen, kjenner på døra FØR jeg går på badet, gjør alt annet, legger meg.... har ikke sjans til å sovne og må opp igjen og kjenne på døra, og da må jeg selvsagt ta balkongen og kjøkkenvinduet samtidig... det er jo slik det er. :sur:

Skrevet

Uff, ja...

Voksen:

-internett-avhengighet, bl.a. (type litt til, litt til... dette gjelder også på andre områder)

-tvangsmessig utsettelse av ting jeg må og bør og til og med VIL gjøre

-si ting jeg vet jeg ikke bør si (blir litt upassende noen ganger ja.. :( )

-tics, både med øynene og kroppen

Som barn:

-masse telletvang, måtte telle så og så mange ganger før den andre tok telefonen i den andre enden, hvis jeg ringte f.eks. Snu meg så og så mange ganger på skoleveien.. Gå så og så mange skritt.. Blunke et visst ant ganger mens jeg så på en lyskilde

-berøre alle bord jeg gikk forbi

-motoriske tics

-lydtics

-måtte brette sidene på en bestemt måte da j leste

-utsettelse

..merker at jeg ikke orker å tenke skikkelig gjennom alt.. Men tvang er forferdelige greier, så lenge en har det i stort monn. Noen ganger setter det meg helt ut av stand til å klare oppgavene mine i hverdagen (f.eks. stå opp til rett tid (kan utsette dette - tvangsmessig), lese (er student - liksom et poeng å klare å lese da..), gå på butikken, rydde, osv osv. Er vanskelig når lystbetonte og nødvendige ting blir helt "umulige" å klare, og man bare sitter igjen og føle seg råtten fordi man tapte kampen enda en dag..

Andre dager er jeg riktig så "flink" og vinner over den hersens tvangen..! Kjemper meg til gode eksamener stadig vekk..!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...