Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tips til mat vi burde fylle fryseren med til etter fødsel? Var det noe dere var ekstra takknemlig for at dere hadde bakt/ laget? 

Anonymkode: 00efd...eb2

Videoannonse
Annonse
Gjest Vetatjegikkevet
Skrevet

Til middag: Lapskaus og langtidskokt bolognese til pastaretter. 

Til «babyen sitter fast på meg og jeg må lage og spise med en hånd»: Pizzahorn og piroger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tips til mat vi burde fylle fryseren med til etter fødsel? Var det noe dere var ekstra takknemlig for at dere hadde bakt/ laget? 

Lasagne

lapskaus 

kjøttsuppe

Pizzasnurrer 

pizza (jeg pleier å bake ut hjemmelaget pizzaer i porsjons størrelser og fryse ned i plastfolie, da er det bare å ta opp å steke) 

Gryterett 

Rundstykker 

Kanelsnurrer

Anonymkode: 07d8b...ace

Skrevet

Vi lagde middag hver dag, akkurat som vanlig 🙃. De fleste babyer sover mye. Og om dere er to, blir det null problem å lage mat.

Anonymkode: d236b...af6

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, hadde masse lapskaus, supper, paier, rundstykker og brød. Var ikke tid til å lage mat på flere uker så det var fantastisk å ha masse i fryseren. Hadde mest lyst på næringsrik mat etter fødsel, ikke så lyst på søte ting.

Anonymkode: 9df16...400

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi lagde middag hver dag, akkurat som vanlig 🙃. De fleste babyer sover mye. Og om dere er to, blir det null problem å lage mat.

Som jeg skulle sagt det selv.

• Liker 1
Skrevet

Gryteretter

Anonymkode: 9df16...400

Gjest Vetatjegikkevet
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo sant, for mange.

Men man kan ha uflaks, eller bare ønske å spise godt med minimal tid brukt på middag og oppvask. Og da er det greit å ha noen dager der tiden prioriteres til andre ting. 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er jo ikke alltid samboer er hjemme, kommer nok til å lage middag som vanlig. Men tenker også på hvis jeg er alene/ vi får noen gjester som vi har lyst til å servere en bolle feks 😂

Skrevet

Skal ikke lage masse middager, men tenkte å bake boller og ha sånne ting i frysen istedet til når vi får besøk 🙂

Anonymkode: a17d0...996

• Liker 1
Skrevet

Har kvinner blitt helt evneveike de siste 30 årene?

Anonymkode: cfe72...b00

• Liker 1
Skrevet

TIng jeg kunne spise med en hånd. Fikk et klistremerke, men tok noen uker før jeg oppdaget bæresjal, så var deilig å ha pizzasnurrer, ostehorn og eggemuffins i fryseren. Mannen tok opp før han dro på jobb, så var de tinet til jeg skulle spise lunsj. 

Anonymkode: 582cb...aa3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette stemte for oss også. Men jeg hadde laget noe lasagne og bolognese til de første dagene. Det var deilig. Og jeg er så glas jeg lagde noe desserter og fryst ned i forkant. Havre crumble med ulike frukter. Så digg å varme opp i ny og ne uten å måtte kokkelere! :)  

Anonymkode: eca11...50c

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, de fleste babyer sover mye. Men min baby sov kun i armene mine de første ukene, litt vanskelig å lage mat da. 

Forøvrig var det null problem for oss å lage middag hver dag, mannen lagde etter jobb. Var dog sjelden jeg kunne spise maten varm da, babyen gråt bare om den ikke var i armene mine 24/7, og jeg turte ikke spise varm mat med babyen på meg. 

Endret av IDGAF
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har kvinner blitt helt evneveike de siste 30 årene?

Anonymkode: cfe72...b00

Ja, vi ble inspirert av mennene. 

Anonymkode: 96621...bd6

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Samme her. Spesielt enkelt med far hjemme de første 14 dagene. 

Anonymkode: a5bcc...4b2

• Liker 1
Skrevet

Vi lagde middag som vanlig. Noen ganger med en hånd, men pytt, pytt. Det gikk fint 😊 

Anonymkode: cc3df...b01

• Liker 1
Skrevet

Hadde prioritert lunsj/frokost. Middag går fint når mannen er hjemme, det er verre å få spist nok på dagtid når babyen gjerne vil bli holdt hele tiden. 

Anonymkode: bf749...808

• Liker 3
Skrevet

Ting som går an å spise med 1 hånd :) Altså som ikke må skjæres opp.

Jeg cravet boller og søtbakst helt enormt i ammeperioden. Så skulle ønske fryseren var full av det 😄 

Ser noen sier det er kjempelett å få laget og spist middag med baby. Vi følte ikke det. Baby var ganske klistremerke på meg den første tiden og hadde og en tendens til å være våken og/eller gråte og ville bli bært rundt akkurat når vi skulle spise middag. Så da ble det spising på tur eller spising av mat mens jeg holdt baby. Hos oss var det og jeg som pleide å lage middag før mens mannen gjorde andre oppgaver men i barseltiden måtte jeg holde baby og/eller orket ikke lage mat fordi jeg var utslitt av jernmangel, søvnmangel ++ Så da laget mannen mat men han var jo da ikke så vant til å gjøre det hver dag så hadde vært fint å ha noe ferdig da det ble mye lettvinte og usunne løsninger fra ham. 

Ikke alle har mannen hjemme rundt middagstid hver dag utover de første 2 ukene heller. Pluss at man er jo sulten resten av døgnet, man kan bli ganske sulten i ammetiden... Vet alle sier det bare er å legge ned baby den kan skrike litt mens du lager og spiser brødskiver eller annet, men det kan føles litt umulig når man står i det og baby hyler og hele kroppen stritter imot å la den ligge mer enn ett sekund. Jeg trodde aldri at jeg skulle føle det sånn men jeg følte seriøst at alle mine behov var helt uviktige jeg måtte passe på babyen til en hver tid...

Anonymkode: 20225...49e

• Liker 3
Skrevet

Fokus på næring!! Det er veldig viktig at mor får nok næring til å komme seg og bygge seg opp igjen etter fødsel.

Anonymkode: 246e3...e06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...