Gå til innhold

Spare i aksjer/aksjefond

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en konto på Nordnet som jeg opprettet for et års tid siden. Har bare satt inn 10 000 kr totalt i DNB Global Indeks og Kongsberg Gruppen. Begge har gitt god avkastning på 5% og 23%. Men jeg har virkelig null peiling på hva jeg driver med, så jeg har ikke turt å sette inn mer penger. Hvis jeg setter inn mer, må jeg begynne å tenke på å skatte av det? Eller kan jeg bare sette inn så mye jeg vil og ta ut gevinsten uten konsekvenser? Ser jo at det er en god måte å spare penger på, så jeg kunne tenke meg å sette inn faste månedlige beløp. Forklar gjerne hva jeg burde være obs på (med teskje) 🤪

Anonymkode: 60f09...dc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har en aksjesparekonto, betaler du ikke skatt på avkastning før du tar avkastningen ut av ASKen. Dvs at hvis du har satt inn 100 000 på ASK, og avkastningen er 30 000, slik at du har 130 000 på den kontoen. Hvis du selger alle fondene/aksjene, kan du ta ut 100 000kr (det opprinnelige innskuddet) uten å skatte av det. Det er først når de siste 30k går ut av konto at du må skatte (dvs på overskudd av aksjer/fond - evt formuesskatt må du betale uansett). 
Hvis du har åpnet aksjekonto gjelder andre regler (da skattes det ved hvert salg, også innad på samme konto). 
Mao: Bruk ASK. Sjekk at det er er den kontotypen du har åpnet. 
Kort fortalt. Det finnes mange gode sider om fonds- og aksjesparekonto, anbefaler å google litt. 

Anonymkode: 41eff...a40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...