Gå til innhold

Foreldrepenger lenge etter AAP

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å få foreldrepenger av Aap, er det noen som vet om man får det hvis Aap vedtaket nylig har gått ut? Eller må man være i vedtaket fødsel for å kunne få foreldrepenger av disse?

Anonymkode: bff7b...c0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får jo beregnet av de 3 siste mnd før fødsel, så du må ikke ha vedtak på det tidspunktet du søker, bare du har hatt utbetalinger sånn at du faktisk har et grunnlag å få foteldrepenger av 😛 

Anonymkode: 7655b...e7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får jo beregnet av de 3 siste mnd før fødsel, så du må ikke ha vedtak på det tidspunktet du søker, bare du har hatt utbetalinger sånn at du faktisk har et grunnlag å få foteldrepenger av 😛 

Skjønner.. men vedtaket mitt går ut fire mnd før fødsel og jeg har ikke sjans til å komme i arbeid høygravid innen det.. så da blir de siste mnd før fødsel 0 i inntekt 😫

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner.. men vedtaket mitt går ut fire mnd før fødsel og jeg har ikke sjans til å komme i arbeid høygravid innen det.. så da blir de siste mnd før fødsel 0 i inntekt 😫

Skulle kanskje planlagt fødsel til du hadde sikker inntekt. Men bf har vel inntekt?

Anonymkode: 0128c...8e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da blir det engangsstønad evt 

Skrevet

Hvis det er mer enn 25 prosent forskjell mellom årsinntekten din og inntekten din de 3 siste månedene, må vi vurdere hvilken inntekt som er mest representativ i din situasjon.

fra nav.no.

hvordan er årsinnrekten din da?

Anonymkode: 72789...9da

Skrevet

Du kan søke om dagpenger når aap går ut. 

Anonymkode: 98227...087

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan søke om dagpenger når aap går ut. 

Anonymkode: 98227...087

AAP regnes ikke som grunnlag for dagpenger.

For å ha rett til dagpenger må du ha hatt arbeidsinntekt på minst 1,5 G (167 216 kr) siste 12 månedene, eller 3 G (334 431 kr) de siste 36 månedene. Foreldrepenger, svangerskapspenger og svangerskapsrelaterte sykepenger regnes også med.

Anonymkode: 38ed1...a61

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

AAP regnes ikke som grunnlag for dagpenger.

For å ha rett til dagpenger må du ha hatt arbeidsinntekt på minst 1,5 G (167 216 kr) siste 12 månedene, eller 3 G (334 431 kr) de siste 36 månedene. Foreldrepenger, svangerskapspenger og svangerskapsrelaterte sykepenger regnes også med.

Man må også ha fått sin arbeidstid redusert med minst 50%.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis det er mer enn 25 prosent forskjell mellom årsinntekten din og inntekten din de 3 siste månedene, må vi vurdere hvilken inntekt som er mest representativ i din situasjon.

fra nav.no.

hvordan er årsinnrekten din da?

Har hatt Aap de siste årene, minstesats - ca 230 000

Gjest Vetatjegikkevet
Skrevet (endret)

Du må ha inntekt i minst 6 av de 10 siste månedene for å få foreldrepenger. Men da kan du få av siste inntekt selv om du er uten inntekt siste tiden.

Men kanskje du har rett til å forlenge AAP, har du sjekket det med Nav? 

Du kan også starte foreldrepenger tidligere før fødsel, så du bruker noen av ukene dine da. Så du kan jo regne på det vs engangsstønad. Du får samme dagsats som AAP om det er den siste inntekten din.

Far er garantert mer tid hjemme om du tar foreldrepenger, men du kan jo melde deg opp til studie hvis du tar engangsstønad og han vil ha mulighet til å være hjemme. 

Edit: Men les deg for all del opp selv, og send nav spørsmål om det du ikke er sikker på. Lett for at vi her synser oss vekk i gammel kunnskap og utdaterte regler 😉

Endret av Vetatjegikkevet
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du kan starte permisjonen tidligere enn 3 uker før fødsel. 

Anonymkode: b1f78...378

Skrevet

Har du sjekket om du kan få forlenget vedtaket om aap?

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har du sjekket om du kan få forlenget vedtaket om aap?

Får ikke det, er ferdig behandlet og klarert og skulle egentlig tilbake i arbeid :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får ikke det, er ferdig behandlet og klarert og skulle egentlig tilbake i arbeid :) 

Skjønner. Men så finnes det også unntak hvor man kan få aap i en periode etter man er ferdig avklart også. Kanskje verdt å sjekke ut.

Ellers er det mulig å starte permisjonen 12 uker før termin. Da blir kanskje grunnlaget for foreldrepenger bedre? Selv om det blir mindre tid hjemme med babyen før du må ut i jobb igjen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...