AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #1 Skrevet 17. januar 2023 Jeg greier ikke å koble ut og trekker meg selv veldig ned mår uro og negative tanker tar meg. Jeg greier ikke å sove om natta eller slappe av etter jobb pga disse tankene og bekymringene. Dette preger dagene mine veldig. Jeg vet også at dette må jeg dra til psykolog for å få bukt med, men psykisk helsehjelp er vanskelig å få i Norge. DPS avviste søknaden min, og det kommunale tilbudet i min kommune er kjempedårlig. Vi har ikke rask psykisk helsehjelp, her sendes det inn en søknad som behandles fortløpende. Søknaden min er sendt. Ventetiden er 10 uker. I mellomtiden må jeg gjøre noe, før dette tar knekken på meg. Jeg har prøvd å meditere, men det hjelper ikke. Mindfullness hjelper ikke. Hva gjør jeg? Anonymkode: 688c9...038 1 4
Jytte Skrevet 17. januar 2023 #2 Skrevet 17. januar 2023 Ja, hva gjør man. Jeg tar melatonin 3 mg og noen ganger atarax for å få sove. Av og til en kvart eller halv innsovningstablett, imovane. Samtidig tar jeg ikke problemer med meg i senga, der leser jeg eller tenker på drømmen jeg hadde forrige natt... sover forøvrig mye for tida, sen-covid. Har en del å tenke på for tiden, men får ikke gjort noe med det NÅ, så jeg aksepterer at situasjonen er sånn og regner med at den løses. Og løses den ikke, får jeg begynne på noe nytt. Det vil være veldig surt og et stort økonomisk tap, men jeg har bare dagen i dag. Noen negative tanker kaller jeg bare for tvangstanker, mens det jeg beskriver over her, de er reelle. Angst kaller jeg uro, og tenker at det går over. (ikke alltid det virker) Det høres lett ut, men er ikke det. Bruker mye tid på å ligge og la tankene surre, helst om positive ting, men alt mulig, jeg styrer altså ikke tankene. Bruker pusten, puste med magen. Finnes mange pusteteknikker, google det. 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #3 Skrevet 17. januar 2023 Jeg sliter også med negative tanker, uro, langtekkelige og repeterende indre dialoger og tristesse. Mye av det knytter seg til mitt elsk/hat forhold til foreldrene mine (hadde en utrygg barndom) og til min kjølige, kritiserende, two-faced svigermor. Min måte å takle dette på er å gjenta for meg selv: Du kan ikke kontrollere hva andre tenker og føler, men konsentrer deg om å være slik du vil være. Behandle (navn) som han/hun er og ikke slik du ønsker at (navn) skal være. Anonymkode: 4a98d...21f 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #4 Skrevet 17. januar 2023 Distraher deg. Gjør noe fysisk, trening er bra for sånne ting, da fokuserer du bare på den fysiske utfordringen og har ikke plass til det negative i løpet av økten. Uro er overskuddsenergi, forbrenn den=ren fysikk. Snakk med noen du er glad i - ikke nødvendigvis om alle tankene dine, men om hva som helst. Du løser absolutt ingenting ved å kverne på det og marinere i det. Avled. Anonymkode: 95c71...274 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #5 Skrevet 17. januar 2023 Jeg pleier å puste overfladisk når stress og uro/angst kommer. Hjelper meg å lukte på noe jeg synes selv er beroligende som lavendel. Dypt og rolig inn nesen og ut munnen mange ganger. Å være ute i naturen hjelper litt, kose med hunden, høre musikk, å snakke med noen. (Ikke om hva som kverner men helt andre ting) Anonymkode: bdefc...8cb 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #6 Skrevet 17. januar 2023 Er i lignende situasjon. Jeg synes det hjelper å høre lydbok, da må fokuset liksom ligge der. Boka må helst være koselig eller fantasy, da dette er lengst unna virkeligheten. Ellers er gåturer og trening bra for å slite ut kroppen også. Hjelper ikke å prøve å sove om ikke kroppen er litt utslitt i tillegg. Anonymkode: e605e...375 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #7 Skrevet 17. januar 2023 Jeg gjør noe fysisk utmattende. Hard/tung styrketrening eller motbakkeintervaller. Sliten kropp = rolig hode Anonymkode: aea18...bc2 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #8 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg greier ikke å koble ut og trekker meg selv veldig ned mår uro og negative tanker tar meg. Jeg greier ikke å sove om natta eller slappe av etter jobb pga disse tankene og bekymringene. Dette preger dagene mine veldig. Jeg vet også at dette må jeg dra til psykolog for å få bukt med, men psykisk helsehjelp er vanskelig å få i Norge. DPS avviste søknaden min, og det kommunale tilbudet i min kommune er kjempedårlig. Vi har ikke rask psykisk helsehjelp, her sendes det inn en søknad som behandles fortløpende. Søknaden min er sendt. Ventetiden er 10 uker. I mellomtiden må jeg gjøre noe, før dette tar knekken på meg. Jeg har prøvd å meditere, men det hjelper ikke. Mindfullness hjelper ikke. Hva gjør jeg? Anonymkode: 688c9...038 Hard styrke trening så kroppen blir utslitt. Deretter en god og varm dusj. Så noe gøy på tv og tilslutt natta. Det fungerer utmerket. Anonymkode: 8ba67...452
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #9 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 18.1.2023 den 8.04): Hard styrke trening så kroppen blir utslitt. Deretter en god og varm dusj. Så noe gøy på tv og tilslutt natta. Det fungerer utmerket. Anonymkode: 8ba67...452 AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 21.03): Jeg gjør noe fysisk utmattende. Hard/tung styrketrening eller motbakkeintervaller. Sliten kropp = rolig hode Anonymkode: aea18...bc2 Flere her foreslår trening. Jeg har tenkt tanken selv, men det går ikke. Jeg har ett lite barn som legger seg kl.19.00. Kan ikke la han være igjen alene hjemme. Nærmeste treningssenter er 7 km unna og jeg har ikke bil. Jeg har prøvd å trene litt hjemme, men det blir ikke skikkelig trening. Jeg har lyst til å prøve å gå tur på kvelden, de dagene mannen ikke jobber. Anonymkode: 688c9...038 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #10 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 21.01): Er i lignende situasjon. Jeg synes det hjelper å høre lydbok, da må fokuset liksom ligge der. Boka må helst være koselig eller fantasy, da dette er lengst unna virkeligheten. Ellers er gåturer og trening bra for å slite ut kroppen også. Hjelper ikke å prøve å sove om ikke kroppen er litt utslitt i tillegg. Anonymkode: e605e...375 Lydbok skal jeg teste ut Har du noen gode Headphones å anbefale? Anonymkode: 688c9...038
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #11 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 19.38): Distraher deg. Gjør noe fysisk, trening er bra for sånne ting, da fokuserer du bare på den fysiske utfordringen og har ikke plass til det negative i løpet av økten. Uro er overskuddsenergi, forbrenn den=ren fysikk. Snakk med noen du er glad i - ikke nødvendigvis om alle tankene dine, men om hva som helst. Du løser absolutt ingenting ved å kverne på det og marinere i det. Avled. Anonymkode: 95c71...274 Jeg har lyst til å begynne å trene, men det er vanskelig å få til pga avstand til nærmeste treningssenter og fordi jeg som regel er alene med barnet mitt om kveldene, mannen jobber ofte kveld. Snakker ofte med moren min, og vi har et godt forhold. Det hjelper, men tankene kommer tilbake så fort jeg legger på telefonen. Opplever også at de kverner i bakgrunnen mens jeg praterZ Anonymkode: 688c9...038
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #12 Skrevet 24. januar 2023 Leser dikt høyt. Anonymkode: 3cda2...a22
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #13 Skrevet 25. januar 2023 Jeg har oppdaga at overtenkinga for meg er en avledning fra å føle følelsene mine. Jeg prøver så godt det lar seg gjøre å minne meg selv på dette når hodet mitt går i en spiral rundt saker jeg ikke får løst. Da setter jeg meg ned på gulvet og flytter oppmerksomheten ned i kroppen og tvinger meg selv til å kjenne etter hva som er der og utforsker det. Det kan hende det er frykt f.eks., og da kjenner jeg det som en følelse i magen. Jeg er i den følelsen og prøver å undersøke den og stå i den. Kanskje får jeg maur i beina og må bevege meg rundt litt, da gjør jeg det. Til slutt så minker den og går over i noe annet. Anonymkode: 36548...cce 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #14 Skrevet 25. januar 2023 Har man virkelige problemer så hjelper det ikke å høre på lydbok, trene eller tenke på noe annet for da sitter problemene i hver en celle i kroppen . Anonymkode: f8e0b...bf6 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #15 Skrevet 25. januar 2023 Uff kjenner til det! For min del hjelper det å gå tur (lufte hodet), skrive dagbok, trening, tegning/strikking ellers har jeg oppdaget at en god grineøkt faktisk slipper taket på mye indre stress/uro og negative tanker. Anonymkode: 0bbc2...31a 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #16 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har man virkelige problemer så hjelper det ikke å høre på lydbok, trene eller tenke på noe annet for da sitter problemene i hver en celle i kroppen . Anonymkode: f8e0b...bf6 Det er det jeg føler også, uten tvil. Har prøvd både lydbok, se film, snakke med noen osv, men ingenting hjelper. Jeg har søkt om å få hjelp hos DPS og fått avslag fordi jeg er for “ressurssterk”. Jeg har ikke råd til privat psykolog og det kommunale tilbudet her har 10 ukers ventetid. I mellomtiden må jeg gjøre noe for å unngå å gå til grunne. Dette er hovedgrunnen til at jeg opprettet denne tråden. Anonymkode: 688c9...038
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #17 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Uff kjenner til det! For min del hjelper det å gå tur (lufte hodet), skrive dagbok, trening, tegning/strikking ellers har jeg oppdaget at en god grineøkt faktisk slipper taket på mye indre stress/uro og negative tanker. Anonymkode: 0bbc2...31a Jeg greier ikke å få meg til å gråte. Jeg blir sliten og apatisk. Anonymkode: 688c9...038
Jytte Skrevet 26. januar 2023 #18 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 11.29): Har man virkelige problemer så hjelper det ikke å høre på lydbok, trene eller tenke på noe annet for da sitter problemene i hver en celle i kroppen . Anonymkode: f8e0b...bf6 Kanskje ikke akkurat der og da, men å gjøre noe, ta oppvasken, tørke støv (huff), se en film. AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 11.34): Uff kjenner til det! For min del hjelper det å gå tur (lufte hodet), skrive dagbok, trening, tegning/strikking ellers har jeg oppdaget at en god grineøkt faktisk slipper taket på mye indre stress/uro og negative tanker. Anonymkode: 0bbc2...31a Dagbok er bra. Jeg er av typen som ikke klarer gråte hvis det ikke er dødsfall eller en trist film. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg greier ikke å få meg til å gråte. Jeg blir sliten og apatisk. Anonymkode: 688c9...038 Se en trist film? Alene. Jeg gråter bare om noen dør som står meg nær, og knapt da, da triller bare tårene lydløse.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #19 Skrevet 26. januar 2023 Lydbok funker nesten som mindfullness for meg🎧 Anonymkode: 2b005...bfc
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #20 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 23.14): Lydbok skal jeg teste ut Har du noen gode Headphones å anbefale? Anonymkode: 688c9...038 Jeg bruker bare AirPods (2019), siden jeg synes de er behagelige og usynlige, men Sony trådløse around-ear hodetelefoner WH-1000XM4 (eller WH-1000XM3 om du finner de brukt) er helt utrolig gode med fantastisk noise cancelling. Anonymkode: e605e...375
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå