Gå til innhold

Er Vardø en spøkelsesby? Noen som har bodd der ell vært innom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er Vadsø bedre?

Anonymkode: 274e9...277

Skrevet

Jeg har ikke vært der, men har sett det på kartet og det ser rimelig dødt ut.

Anonymkode: e388b...da0

Skrevet

Jeg har vært begge steder. Vadsø er større. Er mer fraflytting fra Vardø. 

Anonymkode: 5b034...b15

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har vært begge steder. Vadsø er større. Er mer fraflytting fra Vardø. 

Anonymkode: 5b034...b15

Det er mer butikker og slikt i Vadsø men Vardø hadde flere gode restauranter når vi var der. Så helt dødt vil jeg ikke si det er. 

Skrevet

Vadsø er et lite hakk bedre, men nesten like døll.  Skal du bo i Finnmark, er det kun 3 steder som er levelige med mindre du er extrem-friluftsmenneske.......  Alta, Hammerfest eller Kirkenes.  Ellers dør du sakte av frustrasjon og kjedsomhet.

Anonymkode: 2cf52...197

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vadsø er et lite hakk bedre, men nesten like døll.  Skal du bo i Finnmark, er det kun 3 steder som er levelige med mindre du er extrem-friluftsmenneske.......  Alta, Hammerfest eller Kirkenes.  Ellers dør du sakte av frustrasjon og kjedsomhet.

Disse tre ville jeg rangert Hammerfest-Alta-Kirkenes. 

Vardø og Vadsø er uansett mange, mange hakk bedre enn Karasjok og Kautokeino. 

Endret av -jk-
  • Liker 1
Skrevet
-jk- skrev (27 minutter siden):

Disse tre ville jeg rangert Hammerfest-Alta-Kirkenes. 

Vardø og Vadsø er uansett mange, mange hakk bedre enn Karasjok og Kautokeino. 

Hammerfest har tapt  førsteplassen etter at Hapå-fabrikken ble nedlagt, og kvinneoverskuddet snudde. fil vei   😪

• Liker 1
Skrevet

Som turist er Vardø veldig flott. Natur, heksemonumentet og hele stemningen der var annerledes.
Som fastboende hadde jeg nok valgt Vadsø pga størrelse. 

Anonymkode: af15b...f60

• Liker 1
Skrevet

Vardø er litt spøkelsesby. Men samtidig en stor opplevelse - beliggenheten, naturen og selve byen er noe helt unikt. Heksemonumentet, Hornlia like utenfor, museene og Nirdpol kro er vel verdt å oppleve. Det er lett å komme i kontakt med folk, litt festivaler og slik. Men det er også noe litt ekstremt ved å bo der - med hensyn til avstand overalt andre steder, folketall og klima.

Vadsø er større. Også der er det perler for en turist - flotte fotturer mot Varangerhalvøya nasjonalpark, spennende museer, masse fugleliv og nydelige småbygder som Ekkerøy. Det er også godt kulturtilbud - flere festivaler og bra med konserter fks. gjennom året og helt greie utesteder. Så det at det er så voldsdømt kjedelig, kjenner jeg meg ikke igjen i. Det er også langt mindre værhardt, og slik mer sannsynlig at flyet går. Arbeidsmarkedet er også mer variert.

Hele Varanger er uansett noe helt spesielt, og bør oppleves om man har mulighet til det!

• 5 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 15.58):

🤣

Hvor mange steder har du prøvd å bo egentlig? 

Jeg flyttet til Vadsø fra Bergen i 2012, fikk et veldig spennende vikariat, lot leiligheten stå møblert hjemme og var sikker på jeg bare skulle bli ett år. Er her fortsatt! Har null interesse for friluftsliv annet enn at jeg går til jobb. Det er så godt miljø her for unge voksne, masse tilflyttere det er lett å bli kjent med, utrolig bra kulturliv, fine kafeer ++ Har bare vært i Vardø noen ganger, men ser fint ut der også, selv om det virker litt dødt. 

Anonymkode: 0c291...e9d

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

🤣

Hvor mange steder har du prøvd å bo egentlig? 

Jeg flyttet til Vadsø fra Bergen i 2012, fikk et veldig spennende vikariat, lot leiligheten stå møblert hjemme og var sikker på jeg bare skulle bli ett år. Er her fortsatt! Har null interesse for friluftsliv annet enn at jeg går til jobb. Det er så godt miljø her for unge voksne, masse tilflyttere det er lett å bli kjent med, utrolig bra kulturliv, fine kafeer ++ Har bare vært i Vardø noen ganger, men ser fint ut der også, selv om det virker litt dødt. 

Anonymkode: 0c291...e9d

Masse tilflyttere er det ikke. Det bor 5,5 tusen i hele Vadsø. Det er omtrent det samme som nabolaget Kværnerbyen i Oslo. Det er ekstremt små forhold. I tillegg er klimaet grusomt men kommer man fra Bergen i utgangspunktet er det kanskje ikke så ille. 

Anonymkode: e7603...99d

Skrevet

Den var dø men har blitt levende igjen nå.

Anonymkode: 7e4e9...44e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...