Cata Skrevet 17. desember 2005 #1 Skrevet 17. desember 2005 Har i mange år hatt lyst på hund - som selskap og som turkamerat, men har bevisst valgt å ikke anskaffe meg noen. Jeg jobber jo hele dagen. På den annen side så gjelder jo det de aller fleste. Så hva er erfaringene fra dere som har hunder og jobber? Er det forsvarlig å la hunden være hjemme alene i drøye 8 timer om dagen? Er det noen raser som "tåler" dette bedre enn andre? Jeg har en nokså liten leilighet og bør vel derfor ikke satse på noen stor hund - om jeg skulle tørre å skaffe meg en.
Gjest 5-8 Skrevet 17. desember 2005 #2 Skrevet 17. desember 2005 Det sies at en hund ikke skal være alene mer enn fem timer, mens på den andre siden sies det at den ikke merker om det går halv time eller to timer... Det kommer vel an på hvor flink du er til å mosjonere og aktivisere den i fritiden og før du går på jobb. En valp skal ikke være alene, det kreves tilvenning, men det vet du vel. F.eks. en border collie krever MYE aktivitet, og ville muligens revet ned huset mens du var på jobb.. Hva med en voksen omplasseringshund som er vant til å være alene? Gå på finn.no og ta en titt. Eller så kan du jo velge å ha to små hunder? Da aktiviserer de seg selv mens du er borte. Men uansett, så trenger valper tilvenning. Kan ikke en nabo lufte hunden midt på dagen? En skole-elev f.eks? Jeg kan ikke tro at alle som har hund, kun jobber fem timer per dag. Men det vil kreve en del av deg på fritida, og en valp må vennes til å gradvis være alene.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2005 #3 Skrevet 17. desember 2005 det går greit det, men du må gå en ordentlig tur før du går på jobben og regne minst 2 turer etter jobben og du må ut i allslags vær..
Cata Skrevet 17. desember 2005 Forfatter #4 Skrevet 17. desember 2005 Været og fritiden er de minste problemene. Å få en nabo til å lufte hunden midt på dagen er en umulighet. Naboen jobber også, og uansett ville det være "min hund-mitt ansvar". Kan ikke sende ut naboen på tur hver dag. Tilvenning vet jeg om, og det er forsåvidt også et "problem". Er 5 uker nok? Mer ferie enn det har vi ikke og jeg vet ikke engang om jeg får tatt ut hele årskvoten på en gang. Spørs om det ikke blir gullfisk på meg, og så får jeg vente med hund til jeg blir pensjonist...
Gjest Gjesta Skrevet 17. desember 2005 #5 Skrevet 17. desember 2005 (endret) Været og fritiden er de minste problemene. Å få en nabo til å lufte hunden midt på dagen er en umulighet. Naboen jobber også, og uansett ville det være "min hund-mitt ansvar". Kan ikke sende ut naboen på tur hver dag. Tilvenning vet jeg om, og det er forsåvidt også et "problem". Er 5 uker nok? Mer ferie enn det har vi ikke og jeg vet ikke engang om jeg får tatt ut hele årskvoten på en gang. Spørs om det ikke blir gullfisk på meg, og så får jeg vente med hund til jeg blir pensjonist... ← De aller fleste mennesker som har hund er jo i jobb. Og det går som oftest bra. Men du risikerer at du får en hund som ikke klarer å venne seg til å være alene, og at fem uker er langt fra nok. Dette risikerer alle som skaffer seg hund. Jeg ville tatt hensyn til dette mtp rase. Sjekk meget nøye før du skaffer deg hund, lytt til de som har erfaring og ikke ta en hund som ser søt ut. Men dette vet du vel. Endret 17. desember 2005 av Violetta
Gjest z Skrevet 17. desember 2005 #6 Skrevet 17. desember 2005 Kjøper du valp er jo tilvenning alfa & omega. Jeg har kjøpt en litt større valp som bare er vant til å være fritt ute hele dagen, så jeg får litt av et arbeid med å venne ham til å være alene inne mens jeg er på jobb fremover... Dette kommer jo også veldig an på valpen, som andre også har nevnt - men jeg vil da tro at de fleste hunder kan være alene dersom de blir vant til det gradvis. Men jeg ville også foreslått å kjøpe en omplasseringshund som er vant til å være alene mens eierne er på jobb.
Gjest Lea Skrevet 17. desember 2005 #7 Skrevet 17. desember 2005 Vår hund er alene i 6-8 timer hver dag og vi har ikke hatt noen problemer. Men dete kommer an på rase og gemytt også. Noen hunder blir rastløse og engstelige når de er alene, mens andre legger seg ned og sover hele dagen. Jeg anbefaler deg å bruke bur i begynnelsen. Evt. å stenge av litt, slik at hunden har begrenset med plass når den er alene. Det beste er et rom uten for mange vinduer og dører. Begynn forsiktig med noen minutter alene. Så øker du gradvis og tar deg en handletur etter et par uker (se an hunden). Valper har liten blære og må tisse oftere enn voksne hunder. Prøv å få til korte dager i begynnelsen. Kanskje du kan sette opp en lapp i nærbutikken og spørre om noen er interessert i å tjene noen kroner på å lufte hunden midt på dagen?
Gjest Gjesta Skrevet 18. desember 2005 #8 Skrevet 18. desember 2005 Vi får valpen vår på fredag, og i begynnelsen skal vi forsøke å gjøre det slik at en av oss er hjemme til enhver tid. Dette går an siden samboeren min jobber skift, og jeg selv er fleksibel mht. hvor jobben utføres. Bur er innkjøpt, og det vil forhåpentligvis bli slik at han anser buret som en type fristed/hule hvor han kan være i fred (f. eks. fra den skumle støvsugeren).
Gjest Gjesta Skrevet 18. desember 2005 #9 Skrevet 18. desember 2005 Bur er innkjøpt, og det vil forhåpentligvis bli slik at han anser buret som en type fristed/hule hvor han kan være i fred (f. eks. fra den skumle støvsugeren). ← Akkurat slik har min hund det, og det anbefales virkelig. Tror det viktigste for å venne hunden til det er å ikke presse på noen måte, men å la han få alt (eller i hvert fall mye av) godbiter i buret til å begynne med, og at han får fred der inne.
Jane How Skrevet 18. desember 2005 #10 Skrevet 18. desember 2005 Det går nok helt fint, de fleste har jo ikke mulighet til å få luftet hunden midt på dagen. I begynnelsen bør du være mye hjemme, så gradvis være lenger borte. Pass på at hunden føler seg trygg hvertfall, den trenger jo ikke gå fritt i hele huset, men ha et rom eller to som er sitt på dagtid. Lurt å skaffe hunden i begynnelsen av ferien, så du har noen uker sammen med den døgnet rundt. Kanksje noen tenåringer i nabolaget kunne gått tur med den etter skoletid?
Tinken Skrevet 11. januar 2006 #11 Skrevet 11. januar 2006 Det er veldig individuelt. Hunden min er vanvittig selskapsyk, han mistrives og kjeder seg veldig alene, gjør masse ugang. Mens andre hunder er eksemplariske. En ting du må tenke på er at om du er helt alene om ansvaret for en hund, kan du ikke reise bort uten videre. Du kan heller ikke gjøre særlig etter jobb, fordi du har en hund hjemme som ikke har vært ute på mange timer. Det er mange ting å tenke på når det gjelder anskaffelse av hund, dessverre så er det ikke så mange som tenker seg så godt om.
monikabrx Skrevet 1. februar 2006 #12 Skrevet 1. februar 2006 En hund tåler det den blir vant til... Mannen min og jeg jobber ful tid begge to,har alltid hatt hund. Hundene våre (nå har vi bare en)har alldrig hat noe problem med å være alene hjemme. Men så står de alltid i fokus når vi har fri Så lenge hunden får nokk mosjon og ikke minst får bruke hue sitt,har den ikke noe problem med å være alene mens du er på jobb. Dersom du har en masse fritidsinteresser, eller venner som ikke liker/tåler hund, så hunden må være igjenn hjeme når du har fri, syntes jeg ille du skal skaffe deg hund. En lykkelig hund er en som føler att den er en viktig del av flokken
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #13 Skrevet 2. februar 2006 Vi har hund. Eller foreldrene mine har, jeg har flyttet ut. Men de jobber fulle dager. Vi har elghund. Da han var valp, var han med en av oss på jobb om noen ikke var hjemme.. Etterhvert som han vokste opp ble han gradevis tilvent å være litt alene.. Nå er han en gammel og klok hund, å han er alene ute i båndet sitt om vi er på jobb e.l. Er det veldig kaldt, er han inne alene. Vi er flinke til at om tiden drar ut er det alltid noen som drar hjem, og lar han få en tur eller komme inn. Han er bare verdens snilleste hund. Det er IKKE lett å ha hund alene. Jeg fikk meg kattunge for et par år siden.. JEg jobbet jo hele dagene, løp hjem i matpausene, hadde konstant dårlig samvittighet. Kattungen blei med hjem til foreldrene mine engang og der ble han igjen.. de 'addopterte' han.. Og han ble en helt annen katt etter det. Fra å være en vilter liten rabbagass, ble han en rolig liten kar som stortrivdes i vår hund sitt selskap.. så søte de var... Man blir veldig bundet med å ha dyr, de krever mye..
Floja Felíz Skrevet 2. februar 2006 #14 Skrevet 2. februar 2006 En hund tåler det den blir vant til... Mannen min og jeg jobber ful tid begge to,har alltid hatt hund. Hundene våre (nå har vi bare en)har alldrig hat noe problem med å være alene hjemme. Men så står de alltid i fokus når vi har fri Så lenge hunden får nokk mosjon og ikke minst får bruke hue sitt,har den ikke noe problem med å være alene mens du er på jobb. Dersom du har en masse fritidsinteresser, eller venner som ikke liker/tåler hund, så hunden må være igjenn hjeme når du har fri, syntes jeg ille du skal skaffe deg hund. En lykkelig hund er en som føler att den er en viktig del av flokken ← :enig_anim: Kunne ikke sagt det bedre selv! Dette betyr selvfølgelig ikke at du aldri kan gå ut etter arbeidstid, men så lenge hunden er valp bør du jo være mest mulig hjemme med den slik at du blir både sjef og trygghetsperson for den. Jeg har hatt hund siden jeg var 16, og den har vært hjemme ca 8 timer hver dag uten at det har vært noe problem. En ting du bør tenke på er imidlertid om du har noen som kan passe hunden når du vil på ferie, og hvis ikke bør du venne den til kennel mens den fremdeles er ganske ung. Håper du finner ut av det, for å ha hund er rett og slett fantastico!! :-D
Hu i Svingen Skrevet 2. februar 2006 #15 Skrevet 2. februar 2006 Mange bra svar her. Så lenge du kommer deg gjennom valpeperioden er det helt greit for de fleste hunder å være alene hjemme. Det viktigste er at de får den daglige stimulansen og mosjonen de trenger. En venninne av meg kjøpte seg valp om våren (ikke for varmt eller for kaldt), og hadde den med i bilen når hun var på skole og jobb. Da lå den der og sov mens hun var inne, og i pausene hennes fikk den komme ut og tisse. Spesielt hvis du har bur (og bil selvsagt) er dette en brukbar løsning. Ser at du bor i leilighet, og det betyr vel at du MÅ ut med hunden hver gang den skal gjøre sitt (kontra hage hvor man bare kan slippe ut). Ville bare si at utenom korte tisseturer trenger ikke hunden flere lange turer om dagen. Min får en skikkelig tur i løpet av dagen, ellers slipper jeg henne bare ut for å tisse og det fungerer utmerket. Du er sikkert klar over ansvaret og jobben som følger med en hund, men det gir så mye tilbake at det ikke finnes tvil om at det er verdt det. :-D
Cata Skrevet 19. februar 2006 Forfatter #16 Skrevet 19. februar 2006 Haler opp min egen tråd her. Jeg har fremdeles ikke bestemt meg, for jeg har stadig trøbbel med å se hvordan jeg skal komme meg gjennom valpeperioden. Dvs. jeg har mulighet til å flexe litt med arbeidstida, så jeg kunne kanskje tatt en utvidet lunchpause en stund og så heller jobbet en time ekstra på ettermiddagen. Det ville medført kortere økter med "alenetid" for hunden i begynnelsen. Men så er det dette med rase da. Jeg har vært inne på Canis.no og prøvd meg med rasevelgeren. En av de mulige hunderasene som kom opp var Norfolkterrier. Den syntes jeg så sympatisk ut både med tanke på størrelse og gemytt. Men terriere er jo ganske livlige og har sine bestemte meninger om hvordan verden skal se ut, så det er kanskje ikke den mest ideelle "hjemme-alene hunden"? (Må selvsagt spørre oppdretter litt mer om dette hvis jeg kommer så langt at jeg skal omsette dette i praksis. ) Kjøpe om våren var forresten en god ide. Har bil (5-dørs med mulighet for bur i bagasjen), måtte nok ha bur og jeg har fin-fint turterreng like bortafor arbeidsplassen så da kunne vi ta en litt lengre runde like etter arbeidstid. Jo, jeg er klar over ansvaret - det er blant annet derfor jeg stiller spørsmål her før jeg evt. handler . Har ønsket meg hund i mange år, men pga. skole og jobbsituasjon og mange flyttinger så har det ikke vært aktuelt. Mer passende enn det er nå blir det vel ikke før jeg blir pensjonist. Nå er jeg i det minste i en stabil jobbsituasjon og har egen bolig, selv om det bare er leilighet.
Gjest Gjesta Skrevet 19. februar 2006 #17 Skrevet 19. februar 2006 Vi har en valp på snart fire måneder, og sliter faktisk litt med være-alene-delen. Dvs, han er foreløpig ikke vant til å være alene hjemme, og en time (i bur) er ille nok. Buret liker han, og sover der om natta, men med en gang ingen er tilstede (om det så er for å gå ut med søpla), piper han og sutrer. Vi er heldige som kan jobbe fleksibelt om hverandre, ellers ser jeg faktisk ikke hvordan dette kunne gått på en OK måte.
Gjest Fruktfat Skrevet 19. februar 2006 #18 Skrevet 19. februar 2006 jeg var langtidssykmeldt da vi kjøpte hund, og hadde jeg ikke vært det hadde vi ikke kjøpt hund da. jeg kjørte småturer med henne ganske tidlig, og kjørte lengre og lengre turer for å venne henne til å kjøre bil. da gikk jeg også innom butikken, så var hun alene i bilen/buret da. samme med å venne henne til å være alene hjemme. gikk og hentet posten mens hun var inne, kjørte på butikken uten henne, osv. da jeg begynte å jobbe igjen jobbet jeg 50%, så vi tok det veldig gradvis. det har gått veldig fint, hun ligger og sover når vi er borte. (mulig hun går litt rundt, det vet jeg ikke, men hun har aldri ødelagt noe ihvertfall )
monikabrx Skrevet 20. februar 2006 #19 Skrevet 20. februar 2006 Å skaffe seg en valp krever planleggin! Om du har mulighet til det, så ta ut hele ferien. Da kan du vere hjemme med valpen i 4-5 uker, så den blir trygg på omgivelsene.dere kan trene på å vere alene hjemme osv.
Cata Skrevet 20. februar 2006 Forfatter #20 Skrevet 20. februar 2006 Hmmm, jeg tror jeg har muligheter.... For det første har jeg noe ferie som jeg stadig driver og overfører fra år til år (klarer ikke ta ut alt). Og i og med at jeg kan flekse på tida, så kunne jeg nok tatt ut noe ferie som "korte dager". Dermed ville det blitt gradvis tilvenning over litt lengre tid enn de 5 ferieukene. Ikke helt umulig dette. *går i tenkeboksen igjen*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå