Gå til innhold

Syntes de som drikker Coca-Cola zero og Pepsimax er utrolig Harry.

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er ufør,drikker Pepsi Max og ruller min egen røyk.Hva sier det om meg TS,bortsett fra at jeg er harry?

Anonymkode: e504c...555

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg fant ennå mer: 

https://forskning.no/mat-og-helse/sotstoffer-pavirket-tarmbakteriene-og-blodsukkeret/2067605

https://forskning.no/mat-og-helse-overvekt/nar-rottemor-spiser-sotstoffer-endres-tarmfloraen-og-helsa-til-ungene/1967126

https://forskning.no/bakterier/lettbrus-kan-gi-flere-antibiotika-resistente-bakterier-i-tarmen/1831217

Når det finnes så mange negative funn så tenker jeg: hvorfor ta sjansen? Det er så mye annet godt vi kan drikke, som vann med økologisk sitron i, ekte juice, iste uten tilsetningsstoffer osv… Det er mye vi ikke vet om kunstige søtstoff, på samme måte som at vi trodde røyk var sunt for noen tiår siden. Du har bare ett liv, hvorfor gi seg selv dårligere helse?

Anonymkode: fb743...e7c

Det er ingen som tvinger deg til å ta sjansen.

Jeg har drukket lettbrus i 20 år+ og har null problemer med helsen. Jeg har kun vært sykemeldt en uke i løpet av de 30 årene jeg har vært i arbeidslivet og det var pga infeksjon i luftveiene. 

Jeg skjønner ikke på hvilken måte helsen min skulle kunne bli bedre. 

Anonymkode: 1d569...3a1

Skrevet

Ja jeg tipper alle som drikker det tenkte ”oh SHIT nei da kan jeg ikke drikke dette mer“ da de leste dette 😂

Skrevet
Snok1 skrev (2 timer siden):

Alle som drikker dette skvipet er jo avhengig. Det er ingen som liker det, det smaker høgg. Det er jo ikke brandet som er harry, det er avhengigheten. Sukkerfri brus er for feite avhengige som ikke orker å dra rullingsen sin utendørs og heller pimper sukkervann inne.

Ehh... "Det er ingen som liker det, det smaker høgg"? Altså, selv om du ikke synes det smaker godt betyr ikke at alle mener det. Trodde du visste at alle er forskjellige.... Jeg liker smaken av Pepsi max, ellers hadde jeg ikke drukket det...

Ikke er alle feite som drikker sukkerfri brus heller. Tror kanskje det er flere som drikker drikke med sukker som er overvektige. Det er 0 kalorier i Pepsi max og Cola Zero. Bare for å opplyse deg om det. 

Ikke alle som drikker sukkerfri brus røyker. Vet ikke hvor du har det fra. 

Tror også folk som drikker sukkerfritt er like mye utendørs som de som drikker med sukker.

Du virker som et lite opplyst menneske. Kanskje du skulle vært mer sosial? 

Anonymkode: 0831b...631

Skrevet

Hva er greia med alle Harry innleggene de siste ukene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ingen som tvinger deg til å ta sjansen.

Jeg har drukket lettbrus i 20 år+ og har null problemer med helsen. Jeg har kun vært sykemeldt en uke i løpet av de 30 årene jeg har vært i arbeidslivet og det var pga infeksjon i luftveiene. 

Jeg skjønner ikke på hvilken måte helsen min skulle kunne bli bedre. 

Det er ikke sånn at man faller om død etter én slurk, men at det har negative effekter på helsen er fortsatt bevist selv om du føler deg helt fin akkurat nå. Det blir litt som at de få storrøykerne som har hatt flaks bruker sitt eget liv som argument på at røyk ikke er farlig for noen… 

• Liker 1
Skrevet

Er fra Trondheim, har mastergrad og jobber i forskerstilling, har aldri røykt, men drikker Pepsi Max skamløst 😄

Anonymkode: 55ce3...fc5

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg fant ennå mer: 

https://forskning.no/mat-og-helse/sotstoffer-pavirket-tarmbakteriene-og-blodsukkeret/2067605

https://forskning.no/mat-og-helse-overvekt/nar-rottemor-spiser-sotstoffer-endres-tarmfloraen-og-helsa-til-ungene/1967126

https://forskning.no/bakterier/lettbrus-kan-gi-flere-antibiotika-resistente-bakterier-i-tarmen/1831217

Når det finnes så mange negative funn så tenker jeg: hvorfor ta sjansen? Det er så mye annet godt vi kan drikke, som vann med økologisk sitron i, ekte juice, iste uten tilsetningsstoffer osv… Det er mye vi ikke vet om kunstige søtstoff, på samme måte som at vi trodde røyk var sunt for noen tiår siden. Du har bare ett liv, hvorfor gi seg selv dårligere helse?

https://www.aftenposten.no/sprek/i/76773w/da-familien-kuttet-i-lettbrus-og-annen-mat-med-mye-tilsetningsstoffer-forsvant-mageproblemene-naa-vekker-ny-studie-oppsikt

Tror dessverre det er mye kognitiv dissonans ute og går, som gjør at folk ikke klarer å ta innover seg denne informasjonen. Pepsi Max har jo blitt Norges nasjonaldrikk, må skjønne.

Anonymkode: 67e5d...1cf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke sånn at man faller om død etter én slurk, men at det har negative effekter på helsen er fortsatt bevist selv om du føler deg helt fin akkurat nå. Det blir litt som at de få storrøykerne som har hatt flaks bruker sitt eget liv som argument på at røyk ikke er farlig for noen… 

Jeg ikke bare føler meg fin, jeg er fin.

Jeg har uansett ikke som mål å bli så gammel at jeg råtner bort på et gamlehjem, så hvis jeg kan drikke meg hjel på Pepsi Max slipper jeg kanskje det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ikke bare føler meg fin, jeg er fin.

Jeg har uansett ikke som mål å bli så gammel at jeg råtner bort på et gamlehjem, så hvis jeg kan drikke meg hjel på Pepsi Max slipper jeg kanskje det.

Men da er jo det greit, og du tar i det minste et infornert og bevisst valg. Ditt liv og din kropp. Utfordringen er at mange, spesielt tenåringer, ikke vet om helsefarene med kunstige søtstoff. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men da er jo det greit, og du tar i det minste et infornert og bevisst valg. Ditt liv og din kropp. Utfordringen er at mange, spesielt tenåringer, ikke vet om helsefarene med kunstige søtstoff. 

Men da er det jo bra det er så mange selvutnevnte eksperter her på KG som kan opplyse dem 🤷‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da er det jo bra det er så mange selvutnevnte eksperter her på KG som kan opplyse dem 🤷‍♀️

Nå er det vel strengt tatt postet mange linker til hva eksperter har funnet i forskning. Men herketeknikker kan vi like 🤷🏻‍♀️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er det vel strengt tatt postet mange linker til hva eksperter har funnet i forskning. Men herketeknikker kan vi like 🤷🏻‍♀️

Så bra, da skal jeg prøve det neste gang.

Skrevet

Fader.. jeg elsker jo Pepsi max. Jeg har fulltidsjobb, utdanning, hus og bil…håper ikke det går i dass for meg nå 🥺

• Hjerte 1
Annonse
Skrevet

Pepsi max er den mest populære brusen i hele Norge, så uansett hvilken spesifikk gruppe man forbinder den med stemmer det vell ikke helt. Personlig forbinder jeg den mest med tenåringer og unge voksne, da spesielt jenter. Hvorfor er forresten alt mellom jord og himmel harry her på kg? Og er det samme bruker, eller den samme håndfull brukere, som oppretter alle disse harry-trådene? Harry kan snart bli et eget emne 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I denne teksten står det:

“Selv om EFSA mener vi kan avslutte debatten rundt aspartam, så er bruken av aspartam og andre kunstige søtningsmiddel viktig i et folkehelseperspektiv, og forskere vil fortsette å ha et kritisk blikk på sikkerheten til slike stoffer. Nye studier, som den fra 2017, vil utfordre overvåkningsorganene til fortsatt å følge med på utviklingen.”

Dette kritiske blikket har forskerne nå hatt på aspartam, og nyere studier fra 2022 slår nettopp tvil om hvor trygt det er: 

https://www.bmj.com/content/378/bmj-2022-071204

Altså, jeg tenker alt med måte, og er ikke tilhenger av denne harry-vinklingen, men om vi først skal innta noe så kan det være greit å ikke bedrive kognitiv dissonans og fortelle seg selv at noe er 100% trygt når det åpenbart ikke er det. Jeg mener at vi skal ta folkehelse på alvor, spesielt med alle økte dødsfallene og lavere forventet levealder i Norge siden 2021. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I denne teksten står det:

“Selv om EFSA mener vi kan avslutte debatten rundt aspartam, så er bruken av aspartam og andre kunstige søtningsmiddel viktig i et folkehelseperspektiv, og forskere vil fortsette å ha et kritisk blikk på sikkerheten til slike stoffer. Nye studier, som den fra 2017, vil utfordre overvåkningsorganene til fortsatt å følge med på utviklingen.”

Dette kritiske blikket har forskerne nå hatt på aspartam, og nyere studier fra 2022 slår nettopp tvil om hvor trygt det er: 

https://www.bmj.com/content/378/bmj-2022-071204

Altså, jeg tenker alt med måte, og er ikke tilhenger av denne harry-vinklingen, men om vi først skal innta noe så kan det være greit å ikke bedrive kognitiv dissonans og fortelle seg selv at noe er 100% trygt når det åpenbart ikke er det. Jeg mener at vi skal ta folkehelse på alvor, spesielt med alle økte dødsfallene og lavere forventet levealder i Norge siden 2021. 

Det er svært få ting som er 100 % trygt.

Jeg er rimelig sikker på at det dør flere nordmenn i trafikken hvert år enn det dør av å drikke lettbrus. 

Jeg skjønner ikke hva du mener med at vi ikke skal drive med "det psykologiske ubehaget som oppstår når tankene og verdiene våre ikke stemmer overens med det vi gjør" i denne sammenhengen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er svært få ting som er 100 % trygt.

Jeg er rimelig sikker på at det dør flere nordmenn i trafikken hvert år enn det dør av å drikke lettbrus. 

Jeg skjønner ikke hva du mener med at vi ikke skal drive med "det psykologiske ubehaget som oppstår når tankene og verdiene våre ikke stemmer overens med det vi gjør" i denne sammenhengen. 

Jeg synes vi skal holde oss for gode for Whataboutism, som ofte er et symptom på at man ikke har gode argumenter å komme med.

Kognitiv dissonans i denne sammenhengen: Det at mange nekter for at kunstige søtstoffer i følge forskning har negative helseeffekter, kan vitne om at mange ser på seg selv som en sunn person og ikke ønsker å ta innover seg at Pepsi Max ikke er bra for kroppen. Det krasjer litt med bildet man har om seg selv som sunn. Bare en tanke, for jeg forstår ikke hvorfor ellers folk skal nekte å tro på ny forskning gjort av leger og forskere i et verdenskjent fagfellevurdert tidsskrift. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg synes vi skal holde oss for gode for Whataboutism, som ofte er et symptom på at man ikke har gode argumenter å komme med.

Kognitiv dissonans i denne sammenhengen: Det at mange nekter for at kunstige søtstoffer i følge forskning har negative helseeffekter, kan vitne om at mange ser på seg selv som en sunn person og ikke ønsker å ta innover seg at Pepsi Max ikke er bra for kroppen. Det krasjer litt med bildet man har om seg selv som sunn. Bare en tanke, for jeg forstår ikke hvorfor ellers folk skal nekte å tro på ny forskning gjort av leger og forskere i et verdenskjent fagfellevurdert tidsskrift. 

Fordi folk ikke drikker store mengder slik personene i forskningen du lenket til. 

Utover det gidder jeg ikke kommentere folk som driver slenger ut fancy ord for å prøve å framstå som smarte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...