Gå til innhold

Har du kunnskap om matten innefor: Markedsføring, sammfunsøkonomi (makro), og bedriftsøkonomisk analyse med programvare?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg er en 28 år gammel mann som nylig har begynt å tenke på skolegang igjen. Jeg har vært i jobb, og jobbet litt for meg selv.
Jeg har ikke tenkt noe særlig på studiene da det har vært vanskelig å finne noe man interesserer seg for.
Grunnen for at jeg valgte å ikke studere rett etter videregående var på grunn av nettopp dette.
Jeg ville ikke starte en utdanning bare for å ta den, for å få en jobb i en bedrift jeg ikke vil jobbe i.

Nå derimot, har jeg begynt å få stor interesse for markedsføring da jeg vil sette opp egen bedrift. Så, alt innenfor markedsføring vil da være av interesse da dette er viktig for bedriftens helhet.
Jeg har sett på digital markedsføring både som årsenhet/studium, og bachelor.
Men, i hovedsak: Internasjonal Markedsføring.

Jeg har problemer, og har alltid hatt problemer med matte. Spesielt ligninger, med kompliserte formler, tall og bokstaver, parenteser o.l.
Er bare noe der som aldri har klikket inn. På VGS valgte jeg da den enkleste matten jeg kunne for å bestå. Til og med på det enkleste nivå lå jeg på 3 i snitt. Skal også nevnes at jeg hadde null interesse for matte, eller studier generelt da jeg som sagt ikke hadde noe å streve for. (Matten jeg tok var 1P-matte, og 2P-matte).

Jeg har vurdert å flytte nordover for å studere "Internasjonal Markedsføring".
Dette er en høyst relevant utdanning for meg i min situasjon, og har ikke utrolig mye matte sammenlignet med andre business-studier, noe som er et pluss.
Men, den har noe.

Så, for de som har kunnskap om dette studiet, og eller kunnskaper om de forskjellige matte-fagene man må ta for å bestå setter jeg stor pris på relevante svar!
Jeg legger ved linker til studiet, og til de aktuelle fagene jeg er usikker på mtp matten involvert.

Studiet: Internasjonal Markedsføringhttps://www.nord.no/no/studier/internasjonal-markedsforing-bachelor#!
Fagene:
Bedriftsøkonomisk analyse med programvarehttps://www.nord.no/no/Student/studieplaner/2023h/3/Sider/ECO1002v1.aspx
Samfunnsøkonomi, makro: https://www.nord.no/no/Student/studieplaner/2023h/4/Sider/ECO1003v1.aspx

Det er også fag som: innføring i regnskap, og internasjonal politisk økonomi, men disse kan ikke sammenlignes med de fagene ovenfor etter hva jeg kan se.

Endret av Studentenskval
Skrevet

Bedøk og makro er hovedsaklig enkel algebra + kanskje litt derivasjon. Dvs. lignende P-matte + litt fra S1.

Det korte svaret er at det absolutt er overkommelig, men du må kanskje legge ned litt mer innsats.

Anonymkode: 237c2...0af

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke du får bruk for derivasjon i de fagene der. Ikke komplisert matte i det hele tatt, bedriftsøkonomisk analyse er ganging og pussing, makro på det nivået der er å forstå store og viktige sammenhenger uten særlig bruk av matematikk. 

Anonymkode: 6f35d...d59

• Liker 2
Skrevet (endret)

Takker for svarene!
Jeg tok kontakt med foreleserne for de to fagene.
Har fått i svar fra han som holder "samfunnsøkonomi, makro" om at jeg må kunne regne og løse ligninger med flere ukjente. At det vil være mulig for meg å kunne klare det, men at det ikke kom til å bli lett med den bakgrunnen jeg har innenfor matte-faget å ta kurset innenfor makroøkonomi. Men at matten som kreves er "begrenset" i utgangspunktet, så med innsats vil det gå.
Spurte han om hva han mente med begrenset, og det var da han sa at "du må kunne regne og løse ligninger med flere ukjente".

Han nevnte dog kurset i "makroøkonomi", som kanskje ikke er det samme som samfunnsøkonomi, makro? Hakke peiling

Endret av Studentenskval
Skrevet

I dette studiet trenger du ikke bekymre deg. Mange andre er også dårlige og hvis det er oppgaver hvor du trenger å kunne matte er min er faring at foreleserene hjelpe lærerene går nøye igjennom og hjelper deg nesten som at det ikke skulle vært noe krav om forkunnskaper.

Lykke til. Gøy å studere. Hilsen en s begynte å studere når han var 27 (øk ad)

Anonymkode: fac61...238

• Liker 1
Skrevet
Studentenskval skrev (3 timer siden):

Takker for svarene!
Jeg tok kontakt med foreleserne for de to fagene.
Har fått i svar fra han som holder "samfunnsøkonomi, makro" om at jeg må kunne regne og løse ligninger med flere ukjente. At det vil være mulig for meg å kunne klare det, men at det ikke kom til å bli lett med den bakgrunnen jeg har innenfor matte-faget å ta kurset innenfor makroøkonomi. Men at matten som kreves er "begrenset" i utgangspunktet, så med innsats vil det gå.
Spurte han om hva han mente med begrenset, og det var da han sa at "du må kunne regne og løse ligninger med flere ukjente".

Han nevnte dog kurset i "makroøkonomi", som kanskje ikke er det samme som samfunnsøkonomi, makro? Hakke peiling

Vi hadde mye derivasjon på økad. Både i mikro makro og andre emner. 

Skrevet

Her er det jeg fant angående de to fagene:

Bedriftsøkonomisk analyse med programvare:

Studenten skal ha kunnskap om:

• kunnskap om kostnadsbegrepet og ha god forståelse for kostnaders variabilitet
  • kunnskaper om ulike prinsipper for produktkalkulasjon
  • kunnskap om de grunnleggende forutsetningene for og svakhetene ved de tradisjonelle kalkulasjonsmetodene
  • kunnskap om tankegangen ved normalkostkalkulasjon og kjenne forutsetningene og formålet med driftsregnskap basert på normalkost

Ferdigheter Studenten skal:

• kunne gjennomføre analyser for å finne kostnadsoptimalt og gevinstoptimalt produksjonsvolum
  • kunne utarbeide kalkyler etter selvkost- og bidragsprinsippet for bedrifter i ulike bransjer
  • kunne fordele kostnader fra art via kostnadssted/aktivitet til kalkyleobjekt
  • kunne utarbeide et normalkostregnskap, foreta avviksanalyse og kjenne årsaker til avvik, og kunne foreslå iverksetting av tiltak
  • kunne gjennomføre kostnads - resultat - volumanalyser (KRV)
  • kunne foreta enkle analyser av optimale produktvalg i situasjoner med begrenset ressurstilgang
  • kunne foreta enkle investeringsanalyser
  • kunne anvende regneark på en effektiv måte til å gjennomføre økonomiske analyser
  • kunne anvende tekstbehandling og presentasjonsverktøy på en effektiv måte for formidling av bl.a. økonomiske analyser

Generell kompetanse

Studenten:

• skal ha kjennskap til økonomifunksjonens rolle og plass i bedriften, og kunne drøfte de grunnleggende trekkene ved økonomisk styring av en virksomhet
  • kan formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
  • kan reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
  • kan se emnet i en større sammenheng og i et samfunnsmessig perspektiv

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Samfunnsøkonomi, makro:
  • Kunnskap

Studenten skal ha kunnskap om:

• sentrale makroøkonomiske begreper og sammenhenger
  • makroøkonomiske modeller relevante for norsk økonomi
  • virkninger av makroøkonomisk politikk
  • utvikling i norsk og internasjonal økonomi
  • Ferdigheter
  • Studenten skal kunne:

• redegjøre for sentrale makroøkonomiske begreper og sammenhenger
  • redegjøre for makroøkonomiske modeller
  • bruke makroøkonomiske modeller for å drøfte virkninger av økonomisk politikk og andre påvirkninger økonomien blir utsatt for
  • redegjøre for viktige utviklingstrekk i norsk og internasjonal økonomi
  •  

Generell kompetanse

Studenten skal være i stand til å:

• anvende økonomiske resonnementer knyttet til faget i forbindelse med offentlig debatt eller faglige utredninger
  • utveksle synspunkter om makroøkonomiske forhold med andre som har noe innsikt i fagområdet

Det ble mye her nå, men jeg vil bare være så konkret som mulig for å få mest mulig relevante tilbakemeldinger angående fagene.

Takker igjen for svar som dere har sendt allerede.
Skrevet

Jeg var helt grønn i matte for 3 år siden. Jeg sleit veldig med faget som ung, og hadde i grunn gitt opp utdanningen jeg egentlig ønsket å gå pga nettopp matematikk. Men så heiv jeg meg i det, og gjett hvilke type fag som er mine favoritter nå! Nettopp «tunge» matematiske fag som jeg aldri trodde jeg kom til å klare. Jeg tok R1, R2 og fysikk - og er nå videre på ingeniørstudie jeg ønsket meg inn på. Så ikke gi opp! Matte er ikke så vanskelig når man har blitt litt mer voksen 

Skrevet

Ser du skriver at du ønsker å jobbe for deg selv. Du burde sjekke om denne utdannelsen faktisk gir deg det du trenger om du ønsker å starte egen bedrift. Som du sier så er det dumt å begynne å studere kun for å studere. Og spesielt når man begynner å studere sent og kanskje har lyst til å komme i fulltidsjobb så fort som mulig. 

I tillegg burde du sjekke om det er lett å få relevant jobb med denne bacheloren om du velger å ikke jobbe for deg selv. 

Anonymkode: ddf93...587

Skrevet
strykebrett skrev (7 timer siden):

Jeg var helt grønn i matte for 3 år siden. Jeg sleit veldig med faget som ung, og hadde i grunn gitt opp utdanningen jeg egentlig ønsket å gå pga nettopp matematikk. Men så heiv jeg meg i det, og gjett hvilke type fag som er mine favoritter nå! Nettopp «tunge» matematiske fag som jeg aldri trodde jeg kom til å klare. Jeg tok R1, R2 og fysikk - og er nå videre på ingeniørstudie jeg ønsket meg inn på. Så ikke gi opp! Matte er ikke så vanskelig når man har blitt litt mer voksen 

Hvilken ingeniør går du?

Anonymkode: 72229...05c

Skrevet

Jeg har samme mattebakgrunn som deg, tok minste motstands vei på videregående. Har likevel kommet meg gjennom bed.øk, regnskap og makro senere (fikk 2 i makro, nest beste karakter). Mikroøkonomi klarte jeg derimot aldri å skjønne helt under studiet (sto vel så vidt), så unngår du den er det bra 😁 Jobber i dag med kreditt, regnskapsanalyse er en del av jobben selv om kredittrapportene selvfølgelig gjør en stor del av utregningene.

Husker jeg hang opp notater med alle variablene i makro på veggen og pugget hardt 😄 Matte er et modningsfag, det er enklere å forstå som voksen med noen år i arbeidslivet bak deg. Du får kanskje ikke toppkarakter, men du overlever. Markedsføring er ellers interessant, men skal du drive for deg selv er bed.øk. vel så viktig.

Jeg blir stadig overrasket over den manglende forståelsen for enkle bedriftsøkonomiske prinsipper fra folk som driver egne firma. De er kjempegode på kjerneproduktet, men fatter ikke hvorfor de ikke bare kan få ubegrenset kreditt uten tall som backer det opp, eller hvorfor de får dårlig kredittscore ved å stadig betale sent.

Anonymkode: 56e1c...fea

Skrevet

Takk igjen for motiverende svar!
Det er klart, motivasjonen nå er noe annet i tillegg til modning så ser ikke bort fra at det vil gå greit, Men samtidig var jeg veldig usikker da det er lenge siden jeg har vært innom matte-faget i det hele tatt!

Og ja, denne utdannelsen vil være svært aktuell for min del. I tillegg til studiet har jeg tatt og bestått kurs i digital markedsføring, så disse to kombinert vil være svært attraktivt for bedrifter (om jeg velger å gå ut i jobb i stedet for å starte selv), spesielt siden digital markedsføring nærmest er et must for alle bedrifter nå til dags. 

Skrevet

Kjenner flere som såvidt besto matte på vgs, som har fått gode karakterer i matte på økonomistudier. 
Det er ikke spesielt avansert matte, og omfanget du skal lære matematisk er mindre og mer rettet mot spesifikke ting i økonomi, og motivasjonen din for læring er nok en helt annen enn på vgs. 
I tillegg er sannsynligheten for at du får en mer engasjert lærer/foreleser stor, og du har studiegrupper du kan støtte deg på.

Dette fikser du nok helt fint! Ikke la frykt for matten stoppe deg :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...