Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2005 #1 Skrevet 17. desember 2005 planten altså Hva gjør jeg? Denne er jo giftig!
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2005 #2 Skrevet 17. desember 2005 Jeg har hørt at det kun er en myte at julestjernen er dødelig. Den gir mageknip ja, så det er jo ikke noe man bør fore verken dyr eller mennesker med, men altså ikke noe som er dødelig.. Les her, og klikk deg videre på linkene som er på denne siden: julestjerne giftig? Men som alltid så råder jeg alle folk til å ta en raskt telefon til veterinær hvis man er usikker. Jeg vil ikke gi råd via nettet som kan få så katastrofale følger som det ev vil få hvis planten likevel er gitig. jeg referere til en link som begrunnelse for min påstand, men det står så mye rart på nettet, må huske. Husk, det koster ikke mye å ta en telefon til en veterinær hvis man er usikker Og så kan du jo slutte å i det hele tatt ta inn i leiligheten planter som du mistenker er giftige. Slik har jeg det her hjemme, siden mine to er ekstremt nysgjerrige på alle plantene, og helst skal smake på dem alle. Da tar jeg ingen sjanser ved å la være å ta med hjem planter jeg er usikre på.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2005 #3 Skrevet 17. desember 2005 Da ringer du selvfølgelig til veterinæren. Selv om de kanskje ikke kreperer, så kan de bli dårlige. Planter er som kjent ikke spesielt egnet som kattemat.
Gjest Miloine Skrevet 21. desember 2005 #4 Skrevet 21. desember 2005 planten altså Hva gjør jeg? Denne er jo giftig! ← Kattene mine gjorde det i fjor jul! De ble ikke dårlige, og alle tre lever enda! Jeg har også hørt at de er giftige, men det er som den ene gjesten skrev, egentlig en myte. Jeg har ikke julestjernene mine framme, nå har jeg dem inne i et belyst glass skap . ...for å være på den helt sikre siden!
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #5 Skrevet 22. desember 2005 Vel, Euphorbia-familien (deriblant julestjerne) har giftig plantesaft, egentlig lokalirriterende. Så om barn eller katter spiser blader så kan de i hvert fall få lokale irritasjoner i munn og svelg. Sikkert individuelt hvor mye de reagerer. Henviser forøvrig til brosjyre fra Giftinformasjonssentralen, fås på apotekene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå